Do Íránu se navzdory sankcím dostala čtveřice Airbusů A340

Airbus A340 íránské letecké společnosti Mahan Air Foto: Flickr.com - Anna ZverevaAirbus A340 íránské letecké společnosti Mahan Air Foto: Flickr.com - Anna Zvereva

Letouny měly podle oficiálního plánu namířeno do Uzbekistánu, přistály však v íránském Teheránu.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bajcqr

To je sebranka arabská:D

Roman Soudný

V Íránu?

Chronosphere

Právě jste mu rozšířil obzory. Možná.

Roman Soudný

O tom upřímně pochybuju.

Juraj

Ne, přesně to z toho nevyplývá.
Ukazuje to jen to, že za určitých okolností se sankce dají obejít a je to podnět k tomu, aby se tato slabá místa řešila.

Jirka

To je taková klasická ukázka jak fungují sankce. A je jedno, jestli jde o Írán nebo Rusko. Vždy se najde cesta, jak to udělat. Je to jen otázka peněz. Cesta se pak vždy najde. A je jedno, jestli jde o letadla pro Írán nebo ropu a plyn z Ruska pro EU.

Gwann

Ano, jen dotyčný, kdo tohle spunktoval, nesmí už nikdy do státu a firmě, co se jí to da přičíst k tíží asi na Západě už nikdo nikdy neotevre ani účet.

Vše jde obejít, jen ta cesta je obvykle jednorázová. A nikdo s reputaci to nebude dělat.

Letadla stará 20let…ať si to uziji. Nová by tam nedostali

Jan z Rokycan

Takhle právě sankce fungují. Legálně se k letadlům nedostanou, nelegálně dosáhnou na totální vraky, bez záruky a pravděpodobně za přemrštěnou cenu pro prostředníky. Jen ať se těmi letadly ajatolláhové za ty šáhidy a masakry demonstrantů třeba zalknou.

Jenda

Teďka bez ohledu na politiku, jakkoliv statečným Íráncům z celého srdce přeju úspěch současných protestů a doufám, že se dočkají svobody. S Mahan Air jsem párkrát letěl a doporučil bych to každému leteckému nadšenci. Připadal jsem si skoro jako v té bájné zlaté době letectví. V economy překonávají většinu z těch 30 aerolinek, se kterými mám zkušenost. Na vnitrostátních letech v Íránu je navíc hrozně levné dostat se do business class (40 až 80 € je běžná cena, jen to člověk musí koupit přes oficiální stránky s íránskou platební kartou a ne přes překupníky, kteří mají přirážku ve stovkách procent).… Číst vice »

Kubrt

Tak určitě. A koho že business byl teď poškozen?

SYN

Inu, stav nouze krát čtyři… to „poněkud“ průhledné. Ono už není zneužití nouzového stavu trestné? A že je problém zneužití prokázat – tak zcela vyjímečně bych nasadil kontrolu která zkontroluje i „(ne)prošlé nůžky v lékárničce“ a žádnou chybu neodpustí…

Mirek

Všichni vydělali a to je hlavní.

Jeffer

Predpokladám, že tým, kde k „núdzi“ došlo bude mať vyšetrovanie a prípadné trestanie na starosti iránska obdoba Úřadu pro Civilní Letectví…

Mirek

Dobrá práce. Byznys je na prvním místě.

ldx

Tak to je normální únos. Jestli si je nechají, tak asi můžou s tím lítat akorát tak do Russka a možná Sýrie nebo na vnitrostátní dopravě. Podobně jako Russkem znárodněné typy, které už neopustí až na výjimku jejich prostor, dokud nedojdou náhradní díly…

Apex

Proboha, proč únos? Letadla byla k prodeji a našla svého kupce. Ostatně, tahle stejně nikdo normální už nechce… nejspíš se jednalo o původní TC-JDM z roku 1996, TC-JDN z roku 1997, TC-JIH z roku 1999, TC-JII z roku 2000. Všechna byla odstavena v letech 2018 a 2019. Navíc, jde o Airbus, tam myslím, že je sankční režim přece jen jiný, než by byl u Boeingu.

ldx

Místo přistání mělo být jinde. Kdo jim bude dělat certifikovaný servis a jak to zaplatí? Vlastnictví je nelegální, převod peněz neplatný. Celkově nelegální. Legální snad jen v podmínkách banánových republik a tak to už nejspíš zůstane.

M19

Tak on Irán je typický právní stát, že? Do New Yorku či Londýna s tím zcela jistě létat nehodlají. Za to vnitrostátní letecká doprava je tam vlastně nutná. Místo přistání mělo být jinde, takže spíš podvod. Únos znamená násilí, to zřejmě nebylo.

Apex

Ano, flight plan byl podán jinam, ale proč by vlastnictví a převod peněz měl být ilegální? Africké země na Írán žádné sankce neuplatňují, takže z tohoto pohledu šlo nepochybně o legální transakci, navíc vzhledem k původu letadel o tom nejspíš vědělo i TR, ale aby s touto transakcí nebylo formálně spojováno, tak proto nejprve přešly k té podivné HKG společnosti a následně byly registrovány v Burkina Faso. Běžný postup… V tomto kontextu. Jinak, Mahan Air tento typ má a běžně ho provozuje i do zahraničí, takže certifikovaný servis musí mít. A jak to zaplatí? No, v Íránu je peněz dost,… Číst vice »

ldx

Převody peněz z/do Iránu jsou ilegální.

VojtaDrevik

Letadla jsou STARÁ, ne staré.🙄

Lukáš F.

Jak se vlastně íránským aerolinkám daří letadla udržovat v letuschopném stavu? Hodně se o tom mluvilo ve spojitosti s Ruskem, že kvůli sankcím nemohou nakupovat náhradní díly. Totéž by mělo platit zde, ne?

noerf

Přes nějakou zemi, která není v sankčním seznamu, ale může obchodovat s Íránem.

Apex

Přesně… Navíc, ač to může překvapit, Íránci mají dost peněz, takže když něco potřebují, tak to prostě seženou… Ale je pravda, že to vyžaduje určité plánování, protože jak náhradní díly, tak letadla museji být ve třetí zemi nějakou dobu v „karanténě“…

Y.K.

Špatně. Když se podíváte na „fleet“ rejstříky na internetch, tak mají spoustu letadel neprovozních. Asi taky kanibalizují a drží to zuby nehty (ale to už spekuluji).

Traveller

Tak asi víte že např. Finnair provádí větší údržbu svých letadel v Praze, ne? Tak něco podobného pravděpodobně funguje i zde, že aerolinie jak z Ruska, tak z Íránu, nebo třeba i ze Sýrie, vypraví svá letadla do zemí, jako jsou např. Turecko a SAE, ve kterých se provede údržba včetně náhradních dílů, a poté se tato letadla vrací zpět do svých zemí. Mimochodem, mám ověřené informace, že letecká společnost S7 Airlines provozuje své vnitrostátní lety ve spolupráci s Emirates (tzv. codeshare), a vzhledem k tomu, že v tom případě nese zodpovědnost za bezpečnost cestujících kromě S7 také Emirates, a… Číst vice »

Apex

Nejen IranAir. TCO do EU mají kromě toho i Iran AirTours, Mahan Air a Qeshm Air. Takže všichni musejí mít airworthy flotilu…

Desura

Barack Obama umírnil sankce které zavedl jeho nástupce?

Koro

No taky jsem koukal 😀