České dráhy chtějí do deseti let začít s provozem hybridních vozidel

Lokomotiva H3 od Alstomu kombinuje naftový a bateriový pohon. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva H3 od Alstomu kombinuje naftový a bateriový pohon. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy chtějí v průběhu následujících deseti let postupně zavádět na neelektrifikované tratě hybridní vozidla. Ta by měla mimo dráty

České dráhy chtějí v průběhu následujících deseti let postupně zavádět na neelektrifikované tratě hybridní vozidla. Ta by měla mimo dráty jezdit na bateriový pohon, na elektrifikovaných tratích pak využívat elektřinu z trolejí. Deníku Zdopravy.cz to řekl člen představenstva ČD Miroslav Kupec, který je odpovědný za techniku, servis a majetek.

„Dieselová trakce bude postupně potlačována,“ řekl Kupec. Podle něj jde vývoj rychle kupředu a bateriový pohon se brzy stane plnohodnotnou náhradou naftových motorů.

Klasickým motorákům ale hned tak neodzvoní, a to ani těm nejstarším. Dráhy chtějí i nadále investovat do omlazení ikonických lokálek řady 810, kterých mají v evidenčním stavu necelých 250 (včetně řady 809). Turnusová potřeba je kolem 150. Jde například o dosazení nového úspornějšího a ekologického motoru, výměnu oken nebo vylepšení interiéru. A také přelakování do modrého korporátního kabátu ČD.

Ačkoliv se má dieselový park postupně zužovat, dráhy nerezignují ani na nákup nových vozidel. V běhu je například soutěž na nové motorové jednotky pro trať Praha – Kladno.

O alternativních pohonech už mluví i zástupci některých krajů jako objednatelů dopravy. Prosazuje je především náměstek Moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. I v zahraničí jsou ale alternativní pohony zatím v plenkách. Podle webu International Railway Journal se aktuálně rozhodla pro vodíkový pohon (místo elektrifikace) tyrolská společnost Zillertalbahn. Vozy by na 32 kilometrů dlouhou úzkorozchodnou trať z Jenbachu do Mayrhofenu měly vyjet počátkem 20. let.

Tagy baterie České dráhy elektřina hybridní pohon vozy
19 komentářů