Železnice Zprávy

České dráhy chtějí do deseti let začít s provozem hybridních vozidel

Lokomotiva H3 od Alstomu kombinuje naftový a bateriový pohon. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva H3 od Alstomu kombinuje naftový a bateriový pohon. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy chtějí v průběhu následujících deseti let postupně zavádět na neelektrifikované tratě hybridní vozidla. Ta by měla mimo dráty jezdit na bateriový pohon, na elektrifikovaných tratích pak využívat elektřinu z trolejí. Deníku Zdopravy.cz to řekl člen představenstva ČD Miroslav Kupec, který je odpovědný za techniku, servis a majetek.

„Dieselová trakce bude postupně potlačována,“ řekl Kupec. Podle něj jde vývoj rychle kupředu a bateriový pohon se brzy stane plnohodnotnou náhradou naftových motorů.

Klasickým motorákům ale hned tak neodzvoní, a to ani těm nejstarším. Dráhy chtějí i nadále investovat do omlazení ikonických lokálek řady 810, kterých mají v evidenčním stavu necelých 250 (včetně řady 809). Turnusová potřeba je kolem 150. Jde například o dosazení nového úspornějšího a ekologického motoru, výměnu oken nebo vylepšení interiéru. A také přelakování do modrého korporátního kabátu ČD.

Ačkoliv se má dieselový park postupně zužovat, dráhy nerezignují ani na nákup nových vozidel. V běhu je například soutěž na nové motorové jednotky pro trať Praha – Kladno.

O alternativních pohonech už mluví i zástupci některých krajů jako objednatelů dopravy. Prosazuje je především náměstek Moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. I v zahraničí jsou ale alternativní pohony zatím v plenkách. Podle webu International Railway Journal se aktuálně rozhodla pro vodíkový pohon (místo elektrifikace) tyrolská společnost Zillertalbahn. Vozy by na 32 kilometrů dlouhou úzkorozchodnou trať z Jenbachu do Mayrhofenu měly vyjet počátkem 20. let.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V časopise ČD pro vás zrovna píšou o německých jednotkách na bateriový pohon – vyvinuty před 1. světovou válkou, jezdily až do 60. let. A cena baterií klesla od roku 2010 na čtvrtinu.

    • I v ČKD byla hybridní diesel-bateriová lokomotiva (řada TA 436.05 = 718.5) úspěšně vyvinuta a následně u ČSD vyzkoušena už před více než 30 roky …

  • Kdyby radeji poridili slusne vagony, aby si clovek v prvni tride expresu nepripadal jako za normalizace :-(.

    • Mně naopak přijde přirozené řešit nejprve problém týkající se většího okruhu lidí (i v okolí železnice) a pak teprve ty jednotlivosti, jakkoli by se na ně nemělo zapomínat (a věřím, že nezapomíná, i když jdou pomalu).

  • Co třeba nějaká hybridní jednotka na linku R14? Zkrátit jízdní dobu z Pardubic do Liberce z 2:53 alespoň o 30 minut – to by nemusela být nedosažitelná výzva.

  • Ten článek si nějak odporuje. na jedné straně se mluví o hybridních lokomotivách, jinými slovy elektrickému provozu na neelektrifikovaných tratích, přitom dnešní praxe je přesně opačná. Na spoustě železničních tratí „pod dráty“ jezdí motoráky – viz České Budějovice – Písek, České Budějovice – Žirovnice Počátky – Jihlava – Havlíčkův Brod, Plzeň – Cheb –
    Chomutov, Bílina – Upořiny – Ústí n.L., Most – Louka – Teplice, Jaroměř – Hradec Králové – (Pardubice), Lysá – Milovice, Nezamyslice – Vyškov, Vsetín – Horní Lideč, Opava – Ostrava, Dětmarovice – Petrovice, Kúty – Holíč, Levice – Zvolen – Banská Bystrica, Michaľany – Trebišov. To jsou jen některé, na které jsme si vzpomněl, kde výchozí i konečná stanice vlaku je na elektrizované trati a přesto tam jezdí motorák. A nejsou to jen lokálky, ale i hlavní tratě, nedávno elektrizované, jako Karlovy Vary – Chomutov nebo Zvolen – Banská Bystrica. Stále se dělají nějaké nové motorové jednotky, jenom těch řady 840 a výše je tolik, že se v tom ani prase nevyzná, ale lehký elektrický vůz typu Regionovy je asi scifi……

    • Alex Havířov. Ono to někdy ani jinak nejde. Píšete třeba Most – Louka. Ten motor pokračuje dál do Oseka. To už je trať na Moldavu bez drátů. Litvínov – Teplice. Tam jezdí Reginy, protože Litvínov – Louka je také bez drátů. Ale Louka – Teplice – Ústí jezdí Panteři. Čeká se, až se zadrátuje Litvínov – Louka a pak uvidíme. A na úpořince jezdí také Regíny, protože je tam provoz v O-O/S. Dráhy nemají „tramvaje“ pro O-O/S. Dále pak Kad. Pr. – Kadaň, ale tam se také čeká na zadrátování a pak tam také budou jezdit Panteři Děčín – Kadaň. Škoda je třeba Most – Žatec, ale tam se nemůže nasadit vozidlo el. trakce, protože se to finančně a kapacitně nevyplatí. Někdy má ten provoz motoráků pod dráty své opodstatnění. Sice je tuším větší příplatek za dopravní cestu, ale kvůli tomu, kolik tam jezdí lidí se to asi fakt vyplatí radši takto, nevím.

    • V tom právě asi bude těžiště argumentu – zatím chybějí i lehké elektrické jednotky tam, kde už jsou dráty po celé cestě, a přitom se vymýšlejí jen baterie tam. kde ty dráty nejsou. Asi by bylo lepší pracovat na obojím.

  • Ad petr.r Proto jsem také ve své odpovědi napsal „ani ničím jiným“. Tím jsem myslel kondenzovanou či netěsnostmi do parního stroje proniknuvší vodu, která pak při otevření regulátoru parní lokomotivy (kterékoli, bez ohledu na druh vytápění) byla stržena do komína, řádně ušpiněna a pak znečišťovala nejen oblečení. To, co špinilo střechu na Sergejích a pilšticích ji špinilo na všech dieselech, ale tak málo, že nebylo schopno ušpinit oblečení těch, kteří byli od výfuku tak metr a víc daleko.

    • Zkuste nastartovat nějaký stroj při mrazech, i v létě vyletí deset litrů nafty komínem a to když byl mráz bublalo přes celou noc. Bydlím u nádraží a na autě prostě byly kapičky nafty, v dnešní době loko v depu nejsou a sharky, regio novy a 810 to nedělají.

  • Pro posun na neeletrifikovaných nádražích to smysl má, pro osobní dopravu si to představit nedovedu. Jinak, úvahy s bateriovým pohodem působí absurdně za situace, kdy na plně elekrifikovaném seřaďovacím nádraží Praha – Libeň, dosud celé dny chrochtá a čoudí posunovací hektor.

    • Proč ne? Pokud má trať sklonově vhodné poměry, tedy je z kopce, pak by se tak dalo jezdit, navíc pokud budete mít baterii o dostatečné kapacitě, tak se to dá i tak že pojedete kus cesty na diesel, ale v optimálních otáčkách a při co nejhospodárnějším režimu, budete nabíjet baterii, pak vypnete a budete pokračovat. Samozřejmě že by lepší asi bylo nějaké řešení ale některé 210 které dostaly baterie nabíjené za jízdy pod trolejí.

  • Dobrý, když budou posunovat kolem osobáku, tak oblečení nebude skrápěno naftou.

    • Ad petr.r : Jezdím na dieselech skoro čtyřicet let (od hodně starých z r. 1965 i na nových z r. 2008) a nikdy jsem nikomu oblečení nezkropil ani naftou, ani ničím jiným. To se stávalo na parních lokomotivách.

    • na parních lokotkách nebyla nafta a mazutky u nás na moravě nejezdili. Vylezte si někdy na kapotu a vemte si pucvolu, to se ví, že se to zmenšuje, že už není doba pilštiků a sergejů.

Newsletter

Partneři


Výběr editora