umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy

Do české autobusové dopravy se vrací stevardky. FajnBus začne mezi Plzní a Prahou

Stevardka FajnBusu. Foto: FajnBus
Stevardka FajnBusu. Foto: FajnBus
Dopravce chce vrátit do autobusů vyšší kvalitu cestování.

Na trh dálkové autobusové přepravy v Česku vstupuje nový hráč. Společnost FajnBus začne od 5. února provozovat linku mezi Plzní a Prahou, v březnu ji pak chce prodloužit až do Uherského Hradiště. Dopravce už začal prodávat jízdenky.

Vidíme, jak klesá úroveň služeb v autobusové dopravě a rádi bychom tento trend zastavili a pozvedli komfort cestování na vyšší stupeň,“ řekla ředitelka společnosti Veronika Brotanová. Dopravce chce například jezdit se stevardkou na palubě a zdarma nabízet i prodávat občerstvení. „Možnost nákupu občerstvení při cestě z autobusů prakticky vymizela,“ dodala Brotanová. Ostatní dopravci se stevardkami v autobusech už nepočítají.

Fajnbus zatím začíná s jedním spojem denně večer z Plzně do Prahy a zpět. Podle Brotanové tak chtějí reagovat na situaci, kdy večerní spoje na této trase po redukcích vymizely. „Celá Plzeň tak přišla o možnost večerního autobusového spojení s Prahou, lidé mohou použít pouze vlaky, což komplikuje přepravu objemnějších zavazadel a vyžaduje cestu na hlavní nádraží,“ dodala Brotanová.

Autobusem i přeprava zásilek

Autobusy budou v Plzni zastavovat na centrálním autobusovém nádraží a u divadla Alfa, v Praze pojedou na Zličín. Autobusoví dopravci v minulosti redukovali spojení Prahy a Plzně kvůli modernizaci železniční trati, která přinesla určité zrychlení proti minulosti. V případě cest na západní okraj Prahy zůstává ale autobus rychlejší a pohodlnější.

Od března bude víkendová linka prodloužena přes Brno, Kroměříž a Otrokovice až do Uherského Hradiště. Zatím ji ale dopravce nemůže vypravit – do Uherského Hradiště by dorazil až v době těsně před zákazem vycházení.

Základní cena jízdenky z Plzně do Prahy bude 100 korun, rezervační systém využívá od Bileta. Kromě bezplatné přepravy zavazadel nabízí dopravce i přepravu zásilek.

Fajnbus začne jezdit s autobusem Scania Irizar, který koupil od RegioJetu a převlékl ho do firemní šedé barvy s výrazným zeleným logem FajnBus. Právě RegioJet loni na podzim služby stevardek zcela zrušil. Autobus nabízí individuální zábavní systém s obrazovkou v každé sedačce. Zábavu chce navíc firma šířit i do mobilů či tabletů.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DJ TRAIN

V case corona doby obnovit stewardov a v buse ahhha…..dakujem dotycnej majitelke za zistenie ze stale som dusevne zdravy a su na tom ludia, co sa citia horsie…

DJ TRAIN

Pre minuskarov…. servis zakaznika je pekna vec…. no neverim, ze stewardka bude chodit s respiratorom ffp2 a bude pravidelne testovana minimalne na antg. testy….staci jeden idiot co na nu zachrchle alebo nezodpovedny podnosikar a je vystavena cela posadka cestujucich riziku kde to steward moze rozniest a ani si nemusi byt vedomý ako… …ak mas zodpovednost za vlastne zdravie nevyuzijes sluzbu

ABC

neboj se, během tý hodiny se infekční nestane aby to roznosila na zbytek cestujících, takže když jí nebudeš olizovat tak ti nic nehrozí.

Anonym03

Dávám tomu rok, maximálně dva. Ať se nikdo nezlobí, ale tvrdit, že je vlakem problém přepravit objemná zavazadla (lež) a že musím dojet na hlavní nádraží (nevýlukově lež) vypovídá o zaměstnancích této firmy. Stevardky jsou v dnešní mzdově nákladné době přežitý standard, korona brzo skončí a za chvíli nikdo za 80 na hodinu zase dělat nebude. Ale je to můj názor a uvítám ty vaše.

PIDofil

I pouhý rok je příliš – za těchto podmínek to nemůže mít žádnou naději na trvalejší úspěch. A obhajovat výhodu před cestou vlakem ukončením spoje v polích na Zličíně také o něčem vypovídá – ne ovšem o zaměstnancích, ale o manažerech té firmy.
A ještě k „dizajnu“ tmavě šedá barva bude v létě zbytečně zvyšovat náklady na provoz klimatizace, ale především je celoročně tou snad vůbec nejnebezpečnější, s jakou lze vozidlo vypustit na silnici – i to svědčí o úrovni manažerů firmy.

kulhán

Hele od kdy je konečná na Zličíně v polích? Je u metra troubo, nebo ty bys hnal bus až na Florenc? Kdy krtkem je to rychlejší??? O té barvě a nákladech na klimu ne má cenu odepisovat vůbec. Totální blábol.

LeoKon

Jako RJ sice zrusil stevardy ale kafe si tam muzete stale udelat sami

LeoKon

Hmm tak to hodně štěstí s jedním autobusem. Dávám vám tak dva měsíce.

Kernteriér

Zatím ji ale dopravce nemůže vypravit – do Uherského Hradiště by dorazil až v době těsně před zákazem vycházení.

————–

Co to je za blbost? Pokud někam cestuji nebo se odněkud vracím, tak se na mě nějaký zákaz vycházení nevztahuje. Resp. nejedná se o vycházení.

Jan Hojsák

Ty jo, dobrý vědět! Pokud to chápu dobře, tak když v 20:50 jdu v Praze na metro, abych mohl dojet na 23. hodinu na nádraží v domovském městě, tak je to ok?

gotop

Ano, návrat do místa bydliště (a nemusí to být trvalé bydliště) má ze zákazu vycházení výjimku.

levap

Je to tak, nicméně tady to prý zatrh Zlínský kraj, aby linka přijížděla těsně před zákazem vycházení. nebo to alespoň tak uvádí dopravce na svém webu.

Armin

Myslel jsem si, že díky ekonomickému růstu už i v ČR tohle nesmyslné a špatně placené povolání vymizí… Ale krize dopadla na mnohá odvětví, tak se najdou lidé, kteří to vemou. Není to ale nic jiného než zneužívání chudoby.

Beny

Co brigády studentů? Lidé které to třeba baví?

Dancák

Mám dotaz. Je vůbec dostatek řidičů autobusů pro nové firmy? Nebo se stevardky naučí řídit autobus?

Marťas

Na ty 2 páry spojů za týden asi vždycky někoho najdou. (Nevím, odkud p. Sůra čerpal informaci, že spoj jezdí denně, podle odkazu na JŘ jezdí 2 x týdně).

Kernteriér

Z jejich webu, kde jsou informace v rozporu se zveřejněným jízdním řádem.

ABC

bude spousta fírerů co budou hledat novou práci až jim zavedou tu 50 000 pokutu za projetí červený 🙂

Dancák

A co když úřednické hlavy zavedou takové pokuty i na silnicích?

Cestující, teď ale doma

Je spoustu volnych řidičů, kteří dříve vozili turisty, zájezdy apod

Balaton

Mám dotaz. Je vůbec dostatek řidičů autobusů pro nové firmy? Nebo se stevardky naučí řídit autobus?

Dancák

Proč kopírujete můj komentář? Co tím sledujete?

Ondra L.

Ze by dalsi firma, ktera za nedilnou soucast svyho marketingu vydava moznost kratit si cas ocumovanim mlade brigadnice…

Michael

Ešte že mňa nikto neočumoval, či? 😀

Ondra L.

No oni to ty firmy vyuzivaji pouze marketingove v propagacnich materialech, ne ze by to odpovidalo realite provozu… I kdyz ted jsem se na to schvalne koukal na strankach jedne vsem zname firmy, a zda se, ze uz se od tyhle sexisticky formy propagace skutecne – po mnoha letech – ustupuje

Projektant

lidé mohou použít pouze vlaky, což komplikuje přepravu objemnějších zavazadel a vyžaduje cestu na hlavní nádraží 😀 😀 😀

Jan Hojsák

To jsou mi problémy dnešní doby. Taky jsem se tomu zasmál. 😀

Jiří 24

Tak to aby si RJ pospíšil a zabudoval do svých busů automat na prodej občerstvení stejně jako to mají ty busy s kterými jezdí pro DB.

Karel

RJ je toto úplně jedno.. Za posledních 5 let došla společnost z „luxusních žlutých autobusů do celé Evropy s kvalitně vyškolenými posádkami“ na vozíme „vozíme socky z celého světa a kvalita služeb už níže být nemůže“. Jančura se vidí jen ve vlacích a autobusy ho nezajímají. Žádné dlouhodobé strategické plány rozvoje sítě, jen jezdit dokud se z toho dají financovat vlaky a až to přestane vydělávat, tak to zrušit a prodat za cenu šrotu.

Jakub P

Tak ono to dává celkem smysl – pro dálkovou dopravu, kterou chce dělat, jsou vlaky vhodnější než busy. Když začínal, tak na železnici kvůli monopolu nemohl, teď, když se na železnici dostane, je celkem pochopitelné, že pro něj busy nejsou priorita. Asi budou ještě dlouho dávat smysl jako doplněk tam, kde bude železniční infrastruktura mizerná nebo jako přípoje, ale jinak je ten přesun zájmu dost pochopitelnej.

PIDofil

Asi mu ty autobusy ještě stále něco vydělávají, tak je nechává dojezdit a nechává tomu volný průběh v tom smyslu, že čeká, jak se situace vyvine dál.

LeoKon

Tak za to muze Flixbus a covid

Michael

Môžem len potvrdiť ako ex-steward brigádnik. Pri nástupe sľubovali školenia na zlepšenie komunikácie a servisu, ale za dva roky čo som tam brigádogal nebolo ani jedno. Kvalita nulová aj z pohľadu exzamestanca. Snažil som sa dať do toho všetko, ale takých nás bolo málo a vedeniu to bolo jedno.

PAN

RJ dojezdil pro DB k 31.12.2020

Bob

RJ už linku do Plzně prakticky opustil, bohužel, cestující přešli nejen do vlaků, ale hlavně do aut. Z dřívějších 20 spojů denně zbyly jen dva v naprosto nepoužitelné časy.

LeoKon

Odkud jste vylezl? RJ ten automat ma ve vsech zlutych busech

Jiří 24

Ale jen na čokoládu a kafe. Já myslel občerstvení.

Avlaky

Za nějakou dobu jim RJ přestane autobusy prodávat, protože uvidí konkurenci😅😅,
Ale jinak dobrý nápad nakoupit bus od RJ se stejným vybavením a pak nabízet služby , které RJ zrušil

Akorát mi nesedí ta žlutá čepice na tom busu

Miloslav

je plno firem, které nyní rádi autobus prodají

LeoKon

Urcite je pro RJ konkurence jeden odjety autobus s dvema miliony km na budiku

Michael

Dva milióny nemal žiadny.

Fandik

Tož přeji mnoho štěstí. Jinak za mě tento typ Irizaru ne… i8 maji lepší sedačky a více mista na nohy.

LeoKon

Tak i8 ma seriove sedacky narozdil od pb ktery melmjeste specialni sedacky pro SA a ty byly fakt lepsi. Ale technologicky i designove je i8 samozrejme jinde kdyz je to nastupce pb. Ale i8 jeste SA neprodava – nejstarsi maji 4 roky

LeoKon

Kterej blb me na toto muze dat minus nechapu

Užil fif?

Ten pocit, když tímhle (ne konkrétně tímhle, ale taky Irizarem po SA) sem jezdil na brigádu do skladu.

TPal.

Tomu projektu velmi fandím. Mezi Prahou a Plzní to asi nevyužiji, nicméně mezi Brnem a Prahou se už teď těším! Vím, že to jsou ojeté autobusy Student Agency. Ale právě tyto autobusy jsou výborné. Těším se! 🙂

Liboros

To se budete handrkovat do Prahy přes Plzeň?

Štěpán

Ta linka povede z UH přes Brno a Prahu do Plzně, tak proč by měl někdo jezdit z Brna do Prahy přes Plzeň?

JirkaM

Tady je někdo dement 😂

kulhán

Otevři si mapu republiky a dojde ti to.

Iveta

Jo dobré za 100 kč na Zličín ,když vlakem dojedu do centra Expresem za 125 kč ,hm tak pojedu raději autobusem ,pak dám 32 kč za metro ,ale mám stevardku a kafe zadarmo ,ve vlaku mám minibar ,WC ,mohu se projít (autobus má také hajzlík ,ale použít jen v krajní nouzi ,ono to smrdí)A ve vlaku nemohu ,jako přepravovat větší zavazadlo?A z autobusu ho pak do metra narvu?Pojede to jednou denně večer ,což je asi kromě neděle blbost ,to Brno pochopím ,ale proč Hradiště a nedat konečnou lázně Luhačovice

ABC

A článek jste četla nebo jenom nadpis?

A. Mikulka

Iveta je kupodivu chlap a je to známý prudil.

M19

Zkuste se napřed podívat na ten jízdní řád. Do Luhačovic přece potřebujete to větší zavazadlo, tak proto tam asi nepojede, ne? Do Luhačovic už skoro nikdo nejezdí, noční spoj mezi Plzní a Luhačovicemi byl zrušený už před mnoha lety pro nezájem cestujících.

Lukas

A proč ne do Luhačovic.
Jako jízdní řád čeho? Vlak ČD z Luhaček přijíždí hlavně v neděli do UB už se zpožděním 15′ a v OL už má 30′ sekeru.
Spojení busem fandím, do Prahy jsem jezdil léta s několika dopravci.

M19

Ve skutečnosti jste jezdil se zlínským bývalým ČSAD (ať ten či onen autobus jel pod značkou Zlínská dopravní, Valašská dopravní společnost atp., nebo s bývalým brněnským ČSAD, ať už pod značkou Tourbus nebo ČSAD Brno – město. Do Luhačovic mi to nedává smysl, protože tam momentálně není možné mít dostatečnou poptávku. Jezdíval tzv. lázeňský expres – Františkovy Lázně – Plzeň – Brno – Luhačovice. Ten jezdil přes noc. Zrušen, pozdější obnovení a zase zrušení úseku Vyškov – Františkovy Lázně se zastavením v Praze vynechám. Autobusy Luhačovice – Praha jezdili vždy vytížené v úsecích Zlín – Praha nebo Uherský Brod –… Číst vice »

Jakub P

Na a ti, kdo potrebujou na ten Zlicin a okoli? Jo, na srovnatelny trase je dalkovej vlak zpravidla pohodlnejsi, pokud neni precpanej. Ale tady si umim predstavit cestujici, pro ktery bude bus sikovnejsi. Kdyz to chce dopravce zkusit, at to zkusi. Cim lepsi, sirsi a rozmanitejsi nabidka verejny dopravy se uzivi, tim lip.

Bob

Ty autobusy využívali hodně Plzeňáci, co pracovali na západě Prahy (Stodůlky, Butovice, Motol, Radlice…). Teď jim nezbývá než jezdit autem, protože vlakem je to dražší a hlavně delší.
Pak to využívali hodně studenti, protože bus byl levnější než vlak, to zmizelo zavedením slev 75%.

Kernteriér

A z toho hlavasu pak jdeš na Chodov pěšky?

A. Mikulka

Teda já jsem fakt rád, že jsme to avízo dostali včas. Vždyť je tam jasně napsané, že je to výhodné pro cestující ze západu Prahy, kteří by naopak tu jízdenku do metra museli cvakat k vlaku / od vlaku.
No a nikdo Vám nebrání koupit si autobus a jezdit z Plzně do Luhačovic nebo třeba i do Luhanska.

G700

Podle vnitřku autobusu to vypadá na bývalý autobus RegioJetu. A jezdit jeden spoj denně? To je jako provozovat jedno letadlo, nebo se přihlásit na Velkou Pardubickou na kulhavým oslu…

Ruzian1

„Fajnbus začne jezdit s autobusem Scania Irizar, který koupil od RegioJetu a převlékl ho do firemní šedé barvy s výrazným zeleným logem FajnBus.“

Tož těžké to přečíst celé?

Marťas

Spíš podle střechy to vypadá na Student Agency. Dělá to dojem, že jim došla šedá barva, tak už to tak nechali být. A rezervace přes nějaký systém, o kterém jsem v životě neslyšel, ale to je možná jenom moje chyba. V dnešní době stewardka může spíš od cesty odrazovat, když se spousta lidí snaží minimalizovat kontakty.

Avlaky

Autobusy jezdí už nějakou dobou pod značkou RegioJet …

Marťas

Žlutá barva je společná pro skupinu Student Agency, kam patří i Regiojet. Ještě máte něco k tématu?

noerf

Bileto již funguje dlouho a dokáže vám naplánovat cestu vlak, bus, MHD. A můžete si tam rovnou koupit jízdenku, levnější alternativa SJT.

Josef Petrák

Nerad bych srovnával seskládané jízdenky různých dopravců a SJT, které garantuje díky jednotné přepravní smlouvě návaznosti a přepravu do cíle/zpět na start/zajištění posledního přípoje dne. Ale bylo by to fajn.

A. Mikulka

A jakej je rozdíl mezi RegioJetem a Student Agency? A že neznáš rezervační systém, to bude spíše tvůj problém.

A. Mikulka

Jednak zjevně neumíš přečíst článek celý, jednak tomu rozumíš, jak koza petrželi.

Kalina

Až zde bude diskuze na téma že je nutné za každou cenu udržet provoz a regionálkách, můžete si vzpomenout na jasné konstatování v článku zde: „autobus rychlejší a pohodlnější.“.

DJ TRAIN

na niektorych regionalkach obstarat z dotacii elektrobus aj s nabijacimi stanicami a zvazat ludi k vlakom by fakt bolo rentabilnejsie a s vyssim poctom odchodov

Lukáš F.

Přesně tak, na nějaké obskurní relaci, když potřebujete třeba do pole půl kilometru za vesnicí a ne na náves, je lokálka rychlejší a pohodlnější.

Adrián

Nie som si istý, či sa do dá porovnávať, pretože tu sa hovorí o linke Praha – Plzeň a späť. Čo je zatiaľ pravda. Na druhej strane, na lokálkach, kde vlak dosahuje 60 km/h by autobusová varianta bola skutočne výhodnejšia.

Kalina

Právě proto, že se zde píše o trase Praha – Plzeň a v porovnání s vlakem na koridoru je přesto „autobus rychlejší a pohodlnější“, dvojnásob toto platí při srovnání s lokálkami a drncavými smradlavými motoráky, s jejich mnohem pomalejší průměrnou rychlostí.

Adrián

Ale keď dospeje rekonštrukcia trate Praha – Beroun do úspešného konca, podľa mňa to až tak úplne platiť nebude.

Twix

Ne, není to o trase Plzeň – Praha celkově, píše se o západním okraji Prahy. Což je pak asi pravda (i když taky ne pro celý západní okraj Prahy, takové Řeporyje už jsou zase spíš pro ten vlak), akorát s podmínkou, že ten bus musí ve vhodný čas jet. Vlak jede zpravidla 2x do hodiny. Dále spolehlivost tratě 171 není valná, ale možná lepší než časté záseky na D5 před Prahou, kdy je někdy lepší za Berounem sjet na okresku.

glosátor

Ano, to je docela trefné: píše se sice formálně o lince Plzeň – Praha, ale ve skutečnosti jde o linku „parkoviště před bránou Škody Plzeň – plácek u metra v polích za Zličínem“ – to vše bratru za pouhou stovku + jízdné na MHD v Plzni a v Praze. Opravdu úžasná nabídka, ale třeba se někomu hodit bude, tak budiž mu přána.
A propos: plzeňské rychlíky zastavují v Praze i na Smíchově – to právě pro ty, kdo jezdí z a do západních oblastí Prahy …

Sharkovec

No, vzhledově nic moc, ale i tak přeju hodně úspěchů, konkurence je silná.

Oliver

No, mohla tam hodiť trošku make upu, to je pravda, ale dajme jej šancu

Honza

🤣 🤣 🤣, dost jsi mě pobavil. Skvělá reakce.

On.

Jako že místo obličeje se radši dívat na jakýsi obrázek na obličej namalovaný, to je pak šok když se ráno v posteli probudíte vedle nenamalovane…..

MichalN

Když konkurence vyklízí pole? Zrovna z „optimalizace“ spojů Žlutého mezi Plzní a Prahou a hlavně zrušení (už před kovidem) několika podvečerních až večerních spojů byla roztrpčena řada lidí, včetně mě. Z prostého důvodu, využívali jsme je. (Patřím k těm, kterým časová výhodnost celé cesty z bodu A v Plzni do bodu B v Praze vychází mírně ve prospěch autobusu po D5. Ani vlaku se však nevyhýbám. Teď však, kvůli rouškám a zrušeným Ex, autem, sorry.)

On.

Naopak, pěkná, usměvavá a bez tuny make upu, ideální slečna.

Honza

Hlavně, ať se začne co nejdříve jezdit mezinárodka.
Vždycky přijde někdo nový a přinese zlepšení standartu, pak to stejně chcípne, protože se přijde na to, že zaplatit šoféra, stevardku, kávovar, wifinu, provozní kapaliny, naftu a mýtné je dost peněz a aby se to vyplatilo, tak musíš prodat 65 židlí a ne za kilo, ale za kilopade. Tak si to třetina cestujících rozmyslí, sedne do levné konkurence a riskuje to, že cesta bude příšerná a ještě se mu ztratí bagáž.

GPGP

Tomu se musím smát, roste počet obětí na Covid + nové nakažlivější mutace, ČR je v nejhorší barvě co pro nás museli vymyslet, no snad se to v roce 2022 uvolní 🙂

Jakub P

To se nevylucuje. Abstak po cestovani mam taky silnej, preju. si, aby to bylo mozny co nejdriv a neznamena to ani v nejmensim ze nechapu nutnost byt opatrnej a jeste nejakou, mozna bohuzel dlouhou, dobu si to odpustit. Nebo ze bych nedodrzoval povinny opatreni i nektery nepovinny, ktery mi prijdou smysluplny.

Honza

Smějte se čemu chcete, tohle není diskuze o Covidu a opatřeních. Bylo to myšleno jako povzdech a přání, aby se už konečně začalo jezdit. Irizar jsem řídil, takže to auto znám.

Šejdr

Buďte v klidu, holt jsou lidi, co musí covid nacpat do každé diskuze, kterou najdou.

Jackub

To je vskutku děsivé! Co jen si počneme? Jsme v nejhorší barvě! 😮 😀

Kernteriér

Teď myslíš žlutou, zelenou nebo snad modrou? Víc barev se zde obvykle neřeší.

LeoKon

A nebude tomtom ze prisla zelena parodie a hodila dopravu o 20 let zpet?

Partneři


Czechtoll

pst
podcast