Do Česka míří na testy dříve problémové vlaky švýcarských drah, vyzkouší nové podvozky

Jednotka FV-Dosto pro SBB. Foto: SBB/Gian VaitlJednotka FV-Dosto pro SBB. Foto: SBB/Gian Vaitl

Pokud se nové podvozky osvědčí, SBB je vymění u všech 62 jednotek.

Švýcarské spolkové dráhy SBB otestují v Česku upravenou jednotku FV-Dosto, které dodala dopravci společnost Bombardier Transport, nyní Alstom. Původně velmi problémové jednotky by mohly, pokud vyjdou zkoušky úspěšně, jezdit s novými podvozky bez naklápění. Zkoušky mají začít na počátku května.

SBB nyní společně s Alstomem upravily podvozky dvoupodlažních jednotek tak, aby nepůsobily problémy, zejména s hlukem. Pokud zkoušky na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) a následně na švýcarských tratích vyjdou dobře, SBB pak postupně podvozky vymění u všech 62 jednotek RABe 502. Finální rozhodnutí má padnout na podzim.

Zahájení zkoušek oznámily SBB v tiskové zprávě. Stejné jednotky ve Velimi jezdily už v roce 2017 v rámci schvalování. Podvozky bez kompenzace naklápění mají zvýšit plynulost jízdy.

Šest vlaků zadarmo. Švýcarské dráhy se dohodly s Alstomem na kompenzacích za problémy s FV-Dosto

Jednotky FV-Dosto (podle zkratky Fernverkehr-Doppelstockzug – dálkový dvoupodlažní vlak) byly několik let noční můrou pro dopravce i výrobce. Jde o vozidla z rodiny TWINDEXX. Zakázka nabrala přes tři roky zpoždění, kvůli problémům s naklápěním při vyšších rychlostech nakonec SBB od této technologie zcela upustily.

Výrobci s dopravcem se ale podařilo nakonec problémy odstranit a dnes jde podle SBB o jeden z nejspolehlivějších vlaků, který tvoří páteř dálkové dopravy ve Švýcarsku.

Osmivozové jednotky pojmou více než 600 sedících cestujících. Alstom nakonec v rámci kompenzací dodal do Švýcarska šest jednotek zcela zdarma.

Švýcarské dráhy si stěžují na Bombardier, nové jednotky jsou poruchové

Pokud dojde ke schválení nových podvozků i švýcarským drážním úřadem, SBB začne novými podvozky vybavovat jednotky v rámci velkých oprav postupně od roku 2026. I když budou nové podvozky znamenat investici v řádu vyšších desítek milionů franků, dráhy očekávají úsporu za jejich údržbu.

Jednotka FV-Dosto pro SBB. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka FV-Dosto pro SBB. Foto: SBB/Gian VaitlJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBNádraží v Lucernu a dálková jednotka FV-Dosto. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka FV-Dosto jako vlak IR do Lucernu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka FV-Dosto jako vlak IR do Lucernu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBBNové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB
Tagy alstom FV-Dosto SBB Švýcarsko vúž Výzkumný ústav železniční
8 komentářů