Do Česka míří na testy dříve problémové vlaky švýcarských drah, vyzkouší nové podvozky

Pokud se nové podvozky osvědčí, SBB je vymění u všech 62 jednotek.
Švýcarské spolkové dráhy SBB otestují v Česku upravenou jednotku FV-Dosto, které dodala dopravci společnost Bombardier Transport, nyní Alstom. Původně velmi problémové jednotky by mohly, pokud vyjdou zkoušky úspěšně, jezdit s novými podvozky bez naklápění. Zkoušky mají začít na počátku května.
SBB nyní společně s Alstomem upravily podvozky dvoupodlažních jednotek tak, aby nepůsobily problémy, zejména s hlukem. Pokud zkoušky na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) a následně na švýcarských tratích vyjdou dobře, SBB pak postupně podvozky vymění u všech 62 jednotek RABe 502. Finální rozhodnutí má padnout na podzim.
Zahájení zkoušek oznámily SBB v tiskové zprávě. Stejné jednotky ve Velimi jezdily už v roce 2017 v rámci schvalování. Podvozky bez kompenzace naklápění mají zvýšit plynulost jízdy.
Šest vlaků zadarmo. Švýcarské dráhy se dohodly s Alstomem na kompenzacích za problémy s FV-Dosto
Jednotky FV-Dosto (podle zkratky Fernverkehr-Doppelstockzug – dálkový dvoupodlažní vlak) byly několik let noční můrou pro dopravce i výrobce. Jde o vozidla z rodiny TWINDEXX. Zakázka nabrala přes tři roky zpoždění, kvůli problémům s naklápěním při vyšších rychlostech nakonec SBB od této technologie zcela upustily.
Výrobci s dopravcem se ale podařilo nakonec problémy odstranit a dnes jde podle SBB o jeden z nejspolehlivějších vlaků, který tvoří páteř dálkové dopravy ve Švýcarsku.
Osmivozové jednotky pojmou více než 600 sedících cestujících. Alstom nakonec v rámci kompenzací dodal do Švýcarska šest jednotek zcela zdarma.
Švýcarské dráhy si stěžují na Bombardier, nové jednotky jsou poruchové
Pokud dojde ke schválení nových podvozků i švýcarským drážním úřadem, SBB začne novými podvozky vybavovat jednotky v rámci velkých oprav postupně od roku 2026. I když budou nové podvozky znamenat investici v řádu vyšších desítek milionů franků, dráhy očekávají úsporu za jejich údržbu.