Do Česka míří nová firma na sdílení kol. Ostrava bude nextbiku platit 10 Kč za půjčení
Jízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbike
Byznys se sdílenými koly přilákal do Česká republiky dalšího velkého hráče. V Ostravě začne systém služeb sdílených kol nabízet společnost
Skvělá zpráva. Rekola ve městě končí, nebo budou fungovat i nadále, nedotovaně? Snad se dočkáme systematické podpory bikesharingu i rozvoje cykloinfrastruktury brzy také v Praze, kde je tomu nové vedení nakloněné.
Bikesharing není nic jiného než půjčovna kol. Nerentabilní, v podstatě co se týká dopravy po městech, nic neřešící. Je to jen další chytrý „eko“ nápad, jak získat bez práce dotace od měst a obcí a hrát to na „eko“ strunu. V reálu na kola z aut nepřesedá prakticky nikdo, tyhle sdílené nesmysly využívají většinou lidé, kteří jsou líní ujít pár stovek metrů pěšky na kafe či na přednášku nebo se jim nechce platit za MHD či pro ně není dost dobrá… Smysl to má v podstatě pouze tam, kde je silná turistika, kdy návštěvník města kolo použije v pěkném počasí… Číst vice »
Ano, je to půjčovna kol, to nikdo ani nepopírá, jen trošku rychlejší, rozšířená po městě a levnější. Spoustu lidem zkracuje cestu a v kombinaci s MHD či autem vytváří časově velmi atraktivní alternativu. Propaguje také městskou cyklistiku a vlastně ukazuje lidem, že kolo ve městě má smysl a je to možné. Lidem pomáhá absolvovat tzv. poslední míli, kterou by jinak museli jít pěšky / např. si vzali Uber. No a k poslednímu bodu – koloběžky možná překáží (mě osobně nikdy nejak v centru Prahy nebránily v pohybu), zkuste si ale porovnat kolik vám „překáží“ koloběžek vs. aut – v Praze… Číst vice »
To je omyl, ovšem primárně ne u Vás. To, o čem se píše, je ve skutečnosti půjčovna. Sdílení kol by bylo něco jiného, provozovatel by pak měl nejvýše portál, kde by majitelé kol nabízeli jejich zápůjčku v době, kdy je sami nepoužívají. Takový systém by vyžadoval dotace minimální a pomohl by hlavně lidem, kteří v daném místě kolo nemají. Na rozdíl od Vás si ale nemyslím, že půjčovna kol nepomáhá ničemu. MHD je pro české návštěvníky města na krátké vzdálenosti poměrně drahá, leckam i nepružná, a pokud se někomu v hezkém počasí nebude chtít autem a raději se sveze kus… Číst vice »
Asi bych vám doporučoval vyjet někam na západ od nás, kde se všeobecně jízda na kole využívá více. Ano, systém se sám neuživí a potřebuje podporu ze strany města, ale to je konec konců případ MHD i IAD. A pokud bude doplácet město 10 Kč na jízdu, tak je to pořád zlomek toho, kolik město dotuje MHD, nebo silnice. Ono by možná stačilo, kdyby každý přestal ideologicky prosazovat jenom ten svůj oblíbený dopravní prostředek. Většina lidí přece může využívat všechny druhy dopravy podle toho, jak se jim to který den hodí. Máte sice pravdu, že u nás je to zatím… Číst vice »
Jinak Rekola, nedotovaně? Dobrý vtip – kde nemají dotaci od města nebo dosyp od nějaké firmy, co si potřebuje vylepšit PR a zasponzorovat něco kvůli optimalizaci daní, tak tam končí.
Vždyť v Praze fungují bez veřejných dotací. To, že je sponzorujeme soukromá firma (např. Hello Bank) není nic špatného, je dobře že si firma najde způsob jak finančně vyjít.
„Město bude platit provozovateli nextbike za každou výpůjčku kola necelých 10 korun (9,5 Kč s DPH).“ Tohle má potenciál ke zneužívání služby fiktivními výpůjčkami. Jak tomu bude bráněno?
Ondra: Nijak. Tady je zájmem si líznout něco z dotací města. Jestli je BS tak super a tak vyhledáván, tak se přece uživí i bez dotací. Nebo o tak není? A jde skutečně jen o pokus vedení města se zviditelnit na vlně „eko“ apod.? Se podívej, co podobná sdružení jako je Auto*Mat udělali s Prahou. Původní dvouprodovky jsou dnes jen jednopruhové, protože cyklostezka, kterou 3/4 roku nikdo nepoužívá, protože je hnusné počasí. A auta jsou tam zasekaná ještě víc než předtím. Tak znova zatlačíme na to, jak narostly kolony (právě díky tomu zúžení) a že je potřeba ty fuj auta… Číst vice »