Do Česka míří nová firma na sdílení kol. Ostrava bude nextbiku platit 10 Kč za půjčení

Jízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbikeJízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbike

Byznys se sdílenými koly přilákal do Česká republiky dalšího velkého hráče. V Ostravě začne systém služeb sdílených kol nabízet společnost

Byznys se sdílenými koly přilákal do Česká republiky dalšího velkého hráče. V Ostravě začne systém služeb sdílených kol nabízet společnost nextbike Czech Republic, v které drží většinu stejnojmenná největší německá společnost v oboru. V Česku spojila síly se společnostní Olpran.

Vstup nextbike oznámila Ostrava v tiskové zprávě. Do veřejné zakázky na provozování bikesharingu se přihlásily dvě společnosti, kromě nextbike ještě Rekola. V Ostravě má díky zakázce vzniknout až 200 stanic pro kola. Bikesharing začal v Ostravě loni, provozovala ho Rekola.

Město po úspěšném pilotním provozu naplánovalo rozšíření sdílených kol i do dalších částí města. Toto rozšíření by již nebyl žádný poskytovatel bikesharingu schopen hradit pouze z komerční reklamy. S provozovatelem pilotního provozu se konzultovala finanční náročnost plánovaného rozsahu, která byla vyčíslena při zvažovaném rozsahu na 8 milionů korun bez DPH,“ řekla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. Podle ní město může při vyčerpání smluvní částky od kontraktu odstoupit, při nabídnuté ceně to ale neočekává.

Služba by mohla začít fungovat již 1. dubna, termín ukončení sezóny je 30. listopadu, pokud by ale došlo k odkladu spuštění provozu, posunul by se také termín jeho ukončení. Oproti loňskému pilotnímu provozu bude ten letošní více než trojnásobný.

Během léta má nextbike dodat do města až 600 bicyklů. K dispozici mají být kola městského typu s nízkým nástupem, nově budou všechna mít 3 rychlostní převody a každé z nich bude mít košík v přední části kola. Samozřejmostí bude pravidelná redistribuce kol po městě.

Stejně jako v pilotním provozu bude prvních 15 minut výpůjčky zdarma a dalších 45 minut nebude stát více než 25 korun. Při provozu systému budeme sbírat a vyhodnocovat data o provozu pro lepší plánování cyklistické infrastruktury v Ostravě,“ řekla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Město pro zachování ceny příznivé pro uživatele bude platit provozovateli nextbike za každou výpůjčku kola necelých 10 korun (9,5 Kč s DPH). Město předpokládá, že za osm měsíců vítězi veřejné zakázky zaplatí zhruba 4,5 milionu korun. Nabídka společnosti Rekola byla zhruba o pětinu vyšší. Smlouva je na 8 měsíců. Na další rok bude vyhlášena nová soutěž.

Kola budou uživatelé odkládat do cyklostojanů, stejně jako v loňském roce. Stojany se rozšíří do řady dalších ostravských obvodů. Moravská Ostrava a Přívoz jich bude mít 60, Slezská Ostrava 18, Mariánské Hory a Hulváky 21, Vítkovice 20, Jih 25, Poruba 45 kusů a Hošťálkovice 1.

Ostrava městskou cyklistiku dlouhodobě podporuje. Aktuálně má na svém území 253 kilometrů cyklostezek a další se postupně připravují a staví. V letošním roce se bude jednat o zprovoznění dalších 6 kilometrů tras. Bikesharing patří k podpoře ekologické dopravy ve městě.

Provozovatel  má data o provozu poskytnout městu, které je využije při plánování rozvoje cyklistické infrastruktury nebo zlepšování provozu sdílených kol ve městě. „Pokud bude město chtít poskytnout data třetímu subjektu, musí to být se souhlasem provozovatele,“ dodala Vojkovská.

nextbike je největší firmou v oboru sdílení kol v Německu, působí ve dvou stovkách měst už 14 let.

 

Tagy nextbike ostrava
9 komentářů