Bikesharing Doprava ve městě

Do Česka míří nová firma na sdílení kol. Ostrava bude nextbiku platit 10 Kč za půjčení

Jízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbike
Jízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbike

Byznys se sdílenými koly přilákal do Česká republiky dalšího velkého hráče. V Ostravě začne systém služeb sdílených kol nabízet společnost nextbike Czech Republic, v které drží většinu stejnojmenná největší německá společnost v oboru. V Česku spojila síly se společnostní Olpran.

Vstup nextbike oznámila Ostrava v tiskové zprávě. Do veřejné zakázky na provozování bikesharingu se přihlásily dvě společnosti, kromě nextbike ještě Rekola. V Ostravě má díky zakázce vzniknout až 200 stanic pro kola. Bikesharing začal v Ostravě loni, provozovala ho Rekola.

Město po úspěšném pilotním provozu naplánovalo rozšíření sdílených kol i do dalších částí města. Toto rozšíření by již nebyl žádný poskytovatel bikesharingu schopen hradit pouze z komerční reklamy. S provozovatelem pilotního provozu se konzultovala finanční náročnost plánovaného rozsahu, která byla vyčíslena při zvažovaném rozsahu na 8 milionů korun bez DPH,“ řekla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. Podle ní město může při vyčerpání smluvní částky od kontraktu odstoupit, při nabídnuté ceně to ale neočekává.

Služba by mohla začít fungovat již 1. dubna, termín ukončení sezóny je 30. listopadu, pokud by ale došlo k odkladu spuštění provozu, posunul by se také termín jeho ukončení. Oproti loňskému pilotnímu provozu bude ten letošní více než trojnásobný.

Během léta má nextbike dodat do města až 600 bicyklů. K dispozici mají být kola městského typu s nízkým nástupem, nově budou všechna mít 3 rychlostní převody a každé z nich bude mít košík v přední části kola. Samozřejmostí bude pravidelná redistribuce kol po městě.

Stejně jako v pilotním provozu bude prvních 15 minut výpůjčky zdarma a dalších 45 minut nebude stát více než 25 korun. Při provozu systému budeme sbírat a vyhodnocovat data o provozu pro lepší plánování cyklistické infrastruktury v Ostravě,“ řekla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Město pro zachování ceny příznivé pro uživatele bude platit provozovateli nextbike za každou výpůjčku kola necelých 10 korun (9,5 Kč s DPH). Město předpokládá, že za osm měsíců vítězi veřejné zakázky zaplatí zhruba 4,5 milionu korun. Nabídka společnosti Rekola byla zhruba o pětinu vyšší. Smlouva je na 8 měsíců. Na další rok bude vyhlášena nová soutěž.

Kola budou uživatelé odkládat do cyklostojanů, stejně jako v loňském roce. Stojany se rozšíří do řady dalších ostravských obvodů. Moravská Ostrava a Přívoz jich bude mít 60, Slezská Ostrava 18, Mariánské Hory a Hulváky 21, Vítkovice 20, Jih 25, Poruba 45 kusů a Hošťálkovice 1.

Ostrava městskou cyklistiku dlouhodobě podporuje. Aktuálně má na svém území 253 kilometrů cyklostezek a další se postupně připravují a staví. V letošním roce se bude jednat o zprovoznění dalších 6 kilometrů tras. Bikesharing patří k podpoře ekologické dopravy ve městě.

Provozovatel  má data o provozu poskytnout městu, které je využije při plánování rozvoje cyklistické infrastruktury nebo zlepšování provozu sdílených kol ve městě. „Pokud bude město chtít poskytnout data třetímu subjektu, musí to být se souhlasem provozovatele,“ dodala Vojkovská.

nextbike je největší firmou v oboru sdílení kol v Německu, působí ve dvou stovkách měst už 14 let.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin Š.
Host
Martin Š.

Skvělá zpráva. Rekola ve městě končí, nebo budou fungovat i nadále, nedotovaně? Snad se dočkáme systematické podpory bikesharingu i rozvoje cykloinfrastruktury brzy také v Praze, kde je tomu nové vedení nakloněné.

petr766
Host
petr766

Bikesharing není nic jiného než půjčovna kol. Nerentabilní, v podstatě co se týká dopravy po městech, nic neřešící. Je to jen další chytrý „eko“ nápad, jak získat bez práce dotace od měst a obcí a hrát to na „eko“ strunu. V reálu na kola z aut nepřesedá prakticky nikdo, tyhle sdílené nesmysly využívají většinou lidé, kteří jsou líní ujít pár stovek metrů pěšky na kafe či na přednášku nebo se jim nechce platit za MHD či pro ně není dost dobrá… Smysl to má v podstatě pouze tam, kde je silná turistika, kdy návštěvník města kolo použije v pěkném počasí… Číst vice »

Martin Š.
Host
Martin Š.

Ano, je to půjčovna kol, to nikdo ani nepopírá, jen trošku rychlejší, rozšířená po městě a levnější. Spoustu lidem zkracuje cestu a v kombinaci s MHD či autem vytváří časově velmi atraktivní alternativu. Propaguje také městskou cyklistiku a vlastně ukazuje lidem, že kolo ve městě má smysl a je to možné. Lidem pomáhá absolvovat tzv. poslední míli, kterou by jinak museli jít pěšky / např. si vzali Uber. No a k poslednímu bodu – koloběžky možná překáží (mě osobně nikdy nejak v centru Prahy nebránily v pohybu), zkuste si ale porovnat kolik vám „překáží“ koloběžek vs. aut – v Praze… Číst vice »

Frantisek
Host
Frantisek

To je omyl, ovšem primárně ne u Vás. To, o čem se píše, je ve skutečnosti půjčovna. Sdílení kol by bylo něco jiného, provozovatel by pak měl nejvýše portál, kde by majitelé kol nabízeli jejich zápůjčku v době, kdy je sami nepoužívají. Takový systém by vyžadoval dotace minimální a pomohl by hlavně lidem, kteří v daném místě kolo nemají. Na rozdíl od Vás si ale nemyslím, že půjčovna kol nepomáhá ničemu. MHD je pro české návštěvníky města na krátké vzdálenosti poměrně drahá, leckam i nepružná, a pokud se někomu v hezkém počasí nebude chtít autem a raději se sveze kus… Číst vice »

dopravak
Host
dopravak

Asi bych vám doporučoval vyjet někam na západ od nás, kde se všeobecně jízda na kole využívá více. Ano, systém se sám neuživí a potřebuje podporu ze strany města, ale to je konec konců případ MHD i IAD. A pokud bude doplácet město 10 Kč na jízdu, tak je to pořád zlomek toho, kolik město dotuje MHD, nebo silnice. Ono by možná stačilo, kdyby každý přestal ideologicky prosazovat jenom ten svůj oblíbený dopravní prostředek. Většina lidí přece může využívat všechny druhy dopravy podle toho, jak se jim to který den hodí. Máte sice pravdu, že u nás je to zatím… Číst vice »

petr766
Host
petr766

Jinak Rekola, nedotovaně? Dobrý vtip – kde nemají dotaci od města nebo dosyp od nějaké firmy, co si potřebuje vylepšit PR a zasponzorovat něco kvůli optimalizaci daní, tak tam končí.

Martin Š.
Host
Martin Š.

Vždyť v Praze fungují bez veřejných dotací. To, že je sponzorujeme soukromá firma (např. Hello Bank) není nic špatného, je dobře že si firma najde způsob jak finančně vyjít.

Ondra
Host
Ondra

„Město bude platit provozovateli nextbike za každou výpůjčku kola necelých 10 korun (9,5 Kč s DPH).“ Tohle má potenciál ke zneužívání služby fiktivními výpůjčkami. Jak tomu bude bráněno?

Trdlo
Host
Trdlo

Ondra: Nijak. Tady je zájmem si líznout něco z dotací města. Jestli je BS tak super a tak vyhledáván, tak se přece uživí i bez dotací. Nebo o tak není? A jde skutečně jen o pokus vedení města se zviditelnit na vlně „eko“ apod.? Se podívej, co podobná sdružení jako je Auto*Mat udělali s Prahou. Původní dvouprodovky jsou dnes jen jednopruhové, protože cyklostezka, kterou 3/4 roku nikdo nepoužívá, protože je hnusné počasí. A auta jsou tam zasekaná ještě víc než předtím. Tak znova zatlačíme na to, jak narostly kolony (právě díky tomu zúžení) a že je potřeba ty fuj auta… Číst vice »

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll