Do Česka dorazila na testy druhá čínská dvoupodlažní jednotka
Jde již o čtvrtý typ čínského kolejového vozidla, které se v Česku testuje.
Na zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) včera dorazila již druhá jednotka DDEMU2, která má v budoucnu jezdit pro rakouského dopravce Westbahn. Výrobcem je čínská společnost CRRC.
Čínský výrobce tak pokročí s testy nutnými ke schválení jednotky pro provoz v Evropě. První jednotka dorazila do Evropy v na konci loňského roku, od května je i v Česku.
Šestivozová jednotka má kapacitu 571 cestujících, maximální rychlost je 200 km/h. Je navržena plně podle norem TSI. V Česku se provádí část zkoušek potřebných ke schválení, zejména týkající se elektromagnetické kompatibility.
CRRC tvrdí, že při konstrukci využila více kompozitní materiály, podle výrobce je tak jednotka jen o 10 % těžší než jednopodlažní. Vlak je vybaven sedadly první a druhé třídy, součástí bude prostor pro vozíčkáře a přepravu kol. Westbahn nemá vlaky koupit, ale pronajmout si je. Budou schváleny pro provoz v Rakousku a dalších pěti zemích. O jaké země má konkrétně jít ale výrobce neoznámil.
Námluvy mezi čínským výrobcem a rakouským dopravcem začaly už v roce 2019, kdy nejprve Westbahn oznámil nákup nových jednotek od CRRC. Dopravce ale změnil názor a objednal patnáct šestivozových jednotek Stadler Kiss 3. Westbahn se nakonec rozhodl pronajmout si ještě čtyři jednotky od čínského výrobce.
Čínští výrobci se dál snaží více proniknout na evropský trh. V Česku běží již tři roky zkoušky jednotky Sirius od stejného výrobce. Leo Express ale kontrakt zrušil. Na okruhu je již několik měsíců také hybridní lokomotiva od CRRC pro Rail Cargo Hungary, dceřinou firmu rakouských spolkových drah. CRRC na InnoTransu současně ukazuje další typ lokomotivy pro Rail Cargo Hungary, akutrolejovou lokomotivu pro traťovou službu. I ta už po kolejích zkušebního okruhu jezdila.