Do Česka dorazil další KISS na testování, jezdit bude v Rakousku

Stadler KISS pro ÖBB ve Velimi. Foto: VUZStadler KISS pro ÖBB ve Velimi. Foto: VUZ

Nové jednotky nasadí ÖBB v regionální i dálkové dopravě.

Do Zkušebního centra VUZ Velim dorazila tento týden na testy další nová jednotka KISS od Stadler Rail. Jedna z nejprodávanějších dvoupodlažních jednotek v Evropě podstoupí vybrané typové zkoušky před dodáním rakouským drahám ÖBB.

Jde o jednu z 62 jednotek, které si rakouský dopravce objednal v roce 2022 pro provoz na příměstských i dálkových linkách. Do Česka dorazila zatím čtyřvozová.

Na základě rámcové smlouvy na dodávku až 186 jednotek zatím ÖBB podepsaly objednávku na dodání  celkem 34 šestivozových a 42 čtyřvozových jednotek. Kratší jednotky mají jezdit zejména v příměstské dopravě, delší budou jezdit jako dvoupodlažní railjety v dálkové dopravě. Podle smlouvy mají být dodány do roku 2026. Výběr výrobce trval přes tři roky, soud nejprve vítězství Stadleru zrušil kvůli použití švýcarského elektronického podpisu.

Stadler KISS pro ÖBB ve Velimi. Foto: VUZStadler Kiss pro ÖBB. Foto: ÖBBDvoupodlažní RailJet pro rakouské dráhy, vizualizace. Pramen: ÖBB, Stadler Rail

Jednotky KISS už v Rakousku dobře znají cestující soukromého dopravce Westbahn, který s nimi jezdí od počátku provozu.

Nové jednotky jsou navrženy pro rychlost 160 km/h v případě krátké verze pro regionální dopravu a 200 km/h pro dálkovou dopravu. V šestivozové verzi nabídnou 610 míst, ve čtyřvozové 380 míst. Čtyřvozová jednotka bude jezdit na regionálních spojích ve Vídni, Dolním Rakousku a Burgenlandu.

V případě dálkové dopravy budou jezdit mezi Vídní a Salcburkem. Po dokončení úpatního tunelu Semmering mezi Vídní a Grazem (předpoklad 2030) se počítá s využitím nových jednotek i na jižní trase.

Railjet poprvé dvoupodlažní. Rakušané objednali u Stadleru dalších 35 jednotek

Tagy ÖBB Stadler Kiss Stadler Rail
15 komentářů