Do Broumova až o 15 minut rychleji. Správa železnic řeší výhybnu Česká Metuje

Nádraží Česká Metuje. Foto: Dezodor / Wikimedia CommonsNádraží Česká Metuje. Foto: Dezodor / Wikimedia Commons

Stavba by mohla začít v roce 2027.

163 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pamětník

Vzpomínám na marné boje o zachování (nesamostatné) stanice Česká Metuje někdy na přelomu tisíciletí – tehdejší vedení české železnice se zatvrdilo a nepomohly ani pokusy o nápravu cestou stížnosti u tehdejší GI ČD, i její tlaky byly zbytečné: šetřit za každou cenu se muselo, ať to stojí, co to stojí …

Miroslav Zikmund

Asi jste zapomněl na „revoluční projekt ORI“ = Optimalizace Rozsahu Infrastruktury.

A dobu, kdy bylo tohle zločinné dílo pácháno, resp. kdo měl v rukou vládní odpovědnost.

Útlocitný čtenář promine – ZKURVENO (líp se to nazvat nedá) – bylo více „optimalizovaných“ tratí …. namátkou Rajhrad, Luka pod Medníkem, Bartoušov (to co mám nějak v paměti) …

A nyní se „omyly“ minulosti draze napravují …

Generální inspekce byla sice právně nezávislá, ale nezpůsobilá něco nařizovat politickým škůdcům české železnice držících se socialistického hesla – ušetříme korunu, ať to stojí, co to stojí ….

Jarek

K tématu by měla existovat jakási studie proveditelnosti, kterou na další rozvoj tratí na severovýchodě zadala před pár lety SŽDC a mluvil o ní i nebožtík Havlíček. Jestli už vznikla, tak se s ní nikdo veřejně nepochlubil.
Součástí studie je analýza potřeby zdvojkolejnění do Trutnova (přičemž dvě koleje do Jaroměře je poměrně sci-fi), Vysokovská spojka a další opatření, mezi které patří i výhybna Metuje s cílem hodina Hradec-Meziměstí.

K.S.

Jak je na tom vlastně ta trať sklonově? Byla by po případné elektrifikaci zajímavá i pro nákladní dopravu?

Petr David

Revitalizace trati byla mimo jiné zdůvodněna přesunem nákladní dopravy ze silnic na koleje. Tak např. v Hronově kolej něco přes 300m. Můžeme být v klidu.

Vojtěch Suchan

V elektrice i ty větší sklony nevadí, musely by se protáhnout koleje. To samé platí i o Rumburku.

K.S.

Ale i tak jsou nějaké limity, kdy to začíná vadit, třeba za Tišnovem už jsou ty sklony i pro elektriku celkem dost.

hank

„…musely by se protáhnout koleje.“

To v každém případě. Max. délka vlaku je 507 m, ale třeba ve Václavicích je nejdelší dopravní kolej dlouhá jenom 337 m.

Leinad

A potřebuju ve Václavicích zastavovat, dá se o víkendu projet?

hank

Podle platných TTP je sklon rozhodný pro brzdění 15‰ v obou směrech. Staré pomůcky jsou podrobnější, uvádějí max. hodnoty pro úsek Choceň – Týniště 5‰, Týniště – N. Město 10‰, N. Město – Meziměstí 15‰, přičemž poslední úsek je „nejhrbatější“.

Jarek

Pro nákladní dopravu kam? Do Polska?

K.S.

Jedna z variantních možností, myslím že jedno spojení do Polska z Čech, navíc přes nejproblematičtější úsek sítě, není úplně dostačující. Je otázka jestli to táhnout přes Meziměstí, nebo Lubawku. I když pro ni by byla asi lepší právě trať přes Lubawku ze které se dá i dnes dostat přes Hradec jak na západ, tak na vchod republiky.

Jarek

To znamená, že k Lichkovu (kde je navzdory očekávání nákladní provoz téměř nulový), by vznikl o kousek vedle druhý podobný přechod?

K.S.

S tím rozdílem že by se napojoval na poněkud výhodnější místo. Ono se toho na Lichkov ani moc nemůže v současnosti dostat, pokud vím, tak trať mezi Chocní a MuN je využitá plně vlaky mezi Čechami a Moravou (není-li výluka).

ušatá

A opět staré známé. Zrušilo se, protože není a nebude potřeba. A nyní zase to bude stát zbytečně peníze. Kdyby to zůstalo, jen by se to „oprášilo“. Opět: neměla by zde být uplatněna osobní odpovědnost rušitelů???

Georg

no ale ono to opravdu neni potreba. 🙂

Petr David

Opravdu? Tak například úsek Police-Teplice je 10km dlouhý a výrazně do kopce.

Zbyněk

Jenže rusitel je pravděpodobné už na pravdě boží. Ta stanice je zrušena od devadesatek.

Miroslav Zikmund

Projekt ORI …. ušetříme … (velký kulový) …

Petr David

Broumovsko je region, který je v porovnání se zbytkem republiky naprosto v jiné situaci, jako jediný výběžek je „vybaven“ CHKO. Jde tedy o oblast, ve které jsou zákonem vymezené podmínky, a zároveň se do vnitrozemí dá dojíždět pouze jením směrem. Protože obyvatelstvo nemůže změnit hranice, ani státem určené podmínky, proto mám za to, že je na tahu, jak věc kompenzovat stát. Domnívám se, že kvalitní dopravní obslužnost je jednou ze základních podmínek takového vyrovnání. Nevěřím tomu, že dojde ke zlepšení, že se uvolní koruna. Je sice pravdou, že hodinový takt je dostatečný, že došlo k vytvoření přímých spojů s HK,… Číst vice »

Georg

dlouhe jizdni doby jsou dane tim, ze se tam trvale provozuji zastarala vozidla + oblast neni schopna uzivit druhou vrstvu, takze vsechno jsou vymetaky…

Petr David

Dlouhé jízdní doby jsou dané infrastrukturou, která ani po miliardvé investici nedovolí jakékoli výrazné zlepšení. Totální brzdou je dvojí úvrať Václavice-Starkoč. Problematická je taky část trati Police – Teplice a Meziměstí – Broumov (rovina !). To nemůže konkurovat silnici ani náhodou.

Miroslav Zikmund

V čem je brzdou ?

Úvrať je otázka dvou minut pobytu, než strojvedoucí přejde na opačné stanoviště, to je tak na úrovni pobytu pro výstup / nástup …

Při odklonech EJ 440 přes odbočku Plačice se jelo na úvrať a tam se úvraťovalo za 70 vteřin …

Na úvrať v Rosicích nad Labem jsou taky 2 minuty a u závěsů na ARRIVĚ se stíhá i odvěs ….

Petr David

Rozdíl mezi současným stavem a případnou spojkou je dvacet minut. Pochopitelně to není otázka pobytu, ale otázka napřímení a zvýšení rychlosti. 20´

Alibaba

Ještě obnovit Bohdašín a jsme na původním počtu dopraven na této trati, větev na Broumov nepočítaje.

Aaabbb

Přesně tak. A je potřeba říct, že ty výhybny by tam byly potřeba. Ta trať je velmi zatížená, 1 h tak Sp vlaků prakticky celodenně a celotýdenně, ve špičkách ještě něco navíc, a při zpoždění je problém, že občas není kam přeložit křižování a zpoždění se přenáší na následné spoje. Rušení stanic tady byla chyba.

Miroslav Zikmund

V době, kdy se výhybna / stanice rušily bylo „dálkové“ řízení – pomineme-li DZZ na chebské trati – pouhou fantazií … tudíž z hlediska „kupeckých počtů“ tam došlo k úspoře personálu a tudíž mzdových nákladů, nemuselo se topit, svítit …

V době dálkového řízení na „stovky“ kilometrů je to o investici do dálkového řízení … bohužel kolejová infra se musí obnovit celá …

Alibaba

Na druhou stranu, kdyby tam ty výhybky zůstaly (zamknuty do příma), tak by se musely udržovat, a občas i vyměnit, což taky stojí nějaké peníze.

Petr David

Proč by se výhybky zamykaly? Zůstala by obsluha.
Neřekl bych, že tady šlo o peníze, nebyli v té době byli v Meziměstí dva(3?) přednostové a čtyři(6?) náměstci?

Alibaba

Bez ohledu, kolik bylo přednostů v Meziměstí, ta obsluha v České Metuji něco stojí/stála. Nebylo-li tehdá potřeba dopravny, pak se to sneslo, zůstalo jen nákladiště, které si obsluhuje četa manipuláku.

Petr David

Aha, takže nebrat ohledy, jestli se platí fůra lidí, tam, kde nejsou potřeba a zároveň zrušit výhybnu, která byla potřeba minimálně k řešení zpoždění. Rušit v první řadě částečně potřebnou věc je na rozdíl od Vašeho názoru špatný krok. Připomenu, že jde o desetikilometrový ůsek se stoupáním a že Česká Metuje sousedí se stanicí, do které ústí tři tratě, ta jedna z nich v sezoně přetížená.

Alibaba

To, že tam byla stanice Česká Metuje v době rušení potřeba je náš spor. Já si myslím, že v době rušení potřeba nebyla, intenzita dopravy si ji nevyžadovala. Zavedením taktové dopravy až na hodinový interval vyvolalo potřebu ji znovu postavit, protože prostě pak není kapacita (pro náklady a ani další jiné vlaky) a blbě se krátí zpoždění (s čímž s vámi souhlasím). Co se Týče přetížení Teplic, tak bych navrhl, aby se ve městě vložila výhybka pro křižování, a na „hlavním by se hodilo zapojit vjezd od Adršpachu samostatně pro nezávislé vjezdy a pak by to chtělo ostrovní nástupiště, takže… Číst vice »

Petr David

Byla to doba, kdy nikdo nevěděl, co bude s dráhou. Rušení stanice podle momentálního nejistého stavu byla hlupost.
Co se týče Adršpachu souhlas, což význam výhybny nesnižuje.
V celé věci rozvoje dráhy jsem pesimista, podle mne opět přichází doba Římanů, vlastně Římana. Fiala dal najevo: všichni do aut! Vyslal už jasný signál. Nebude ani na Bohdašín, Metuji, spojku….

Eisenbahn spezializt

A s těmi hajzliky, které se tady slavně zachránily, to dopadlo jak?

Georg

ma je mesto a jsou zachraneny pro budouci generace!!!

Tomáš Záruba

Možná by stálo za zdůraznění, že se tím výrazně zjednoduší i obsluha Metuje Mn – dnes lze jen v jednom směru a je problém, že v hodinovém taktu Os a bez mezilehlé dopravny (nebo aspoň Hl./Hr.) se téměř nedá najít dostatečně dlouhé okénko, aby se manipulace v Metuji vůbec stíhala.
Teda pokud někoho náhodou nenapadne tu manipulační kolej v rámci pokroku zrušit. 😉

Georg

a kolik toho tam jakoze jezdi?

rejpal

Včera tam byly tři vozy pro dřevo, více se tam nevejde a nakládá se tam pravidelně.

Leinad

Ne o moc víc, než umožňuje infrastruktura.

Zdenek

A že těch nepravidelnosti v dopravě, rozuměj zpoždění (nejvíc nar.dopravce), je v čele republice, že, vážená mluvčí Dobré správy:-(

Miroslav Zikmund

Množina vážených mluvčích SŽ má profesní zázemí v množině TV nebo jiných podnicích … nicméně udivuje, že se dokáží naučit odbornou terminologii, pokud tedy za kamerou nemají čtecí zařízení (jako např. američtí presidenti čtoucí svůj projev).

Jiří Prokop

Vysokovská spojka je cílový stav. Bohužel studie proveditelnosti, která byla zahájena někdy v roce 2016 a na jejíž základě mělo dojít k realizaci skončila v šuplíku SŽ. Ministerstvo dopravy zavedení expresní linky Praha – Hradec Králové – Náchod – Vratislav (PL) podmiňuje právě realizací Vysokovské spojky, která je tak prozatím v nedohlednu. Proto se nyní připravuje nová rychlíková linka Pardubice – Hradec Králové – Náchod – Vratislav (PL) / Broumov. Aby bylo možné toto spojení zavést a nenarušit současnou taktovou dopravu a zároveň se jednalo o rychlé spojení, je nutné obnovit výhybnu v České Metuji. Nová rychlíková linka je plánována… Číst vice »

Ondřej

Ono je konečně napadlo, že by se Meziměstí mohlo projet na Broumov kolem depa? No sláva, říkám to už léta!

Eisenbahn spezializt

Mně teda vyhnout se Meziměstí, druhému největšímu sídlu na Broumovsku, jako dobrý nápad neprijde

Petr David

Pokud chceme co nejvíce Meziměšťáků nahnat do aut, tak určitě.

Alibaba

A nebude chtít Meziměstí zastávku před výhybkou, aby taky bylo obslouženo?

Ondřej

Moje představa je, že Os by jezdily nadále přes Meziměstí úvratí. Ale rychlý spoj Broumov – Pardubice nebude rychlý, pokud bude stavět v každém městečku, tak může klidně jezdit kolem depa. Cestující mohou mít na rychlík přípoj do Teplic. Když jedu z Broumova třeba na Prahu, tak těch pár cestujících, co nastupuje v Meziměstí, vystoupí nejdál v Náchodě. Proto si myslím, že rychlíky se Meziměstí můžou v klidu vyhnout.

Petr David

Jde jen o to, kolik lidí jezdí z Broumova a kolik z Meziměstí. Řekl bych, že z Meziměstí víc, a to všechno souvisí s docházkovou vzdáleností. Meziměstské nádraží je v centru, kde je sídliště, broumovské na okraji města. Broumov má přímé, časté autobusové spojení do vnitrozemí z centra města.

Georg

autobusove nadrazi je v broumove ve stejne prdeli jako nadrazi vlakove.
autobusy do civilizace ale projizdeji centrem a tim padem maji kratsi dochazkovou vzdalenost.

MartinS.

No on počet cestujících v celé relaci Broumov – Pardubice – Praha asi také nebude nijak závratné číslo, aby tam jezdil ve čtyřhodinovém taktu rychlík, když tam jezdí v hodinovém taktu spěšňáky s jedním přestupem na rychlík v HK nebo ve Starkoči. Navíc, když by ten rychlík měl stejně přestup v Pardubicích.

Petr David

Pro Broumovsko je rozhodující Hradec, nikoli Praha.

MartinS.

A do HK jede uz ted kazde 2 hodiny primy spesnak. A kazde 2 hodiny spesnak s prestupem ve Starkoci. Je tam tedy prostor na rychlik v taktu 4 hodiny? Nemluve o poctu autobusu Broumov – Police – Hronov – Nachod – HK (pres Nove Mesto n.M. i C. Skalici – Jaromer), ktere navic narozdil od vlaku obslouzi lepe Broumov, Polici i Hronov.

Petr David

Prostor na rychlík by tam byl díky výhybně. Lidem na Broumovsku jde o rychlost a pohodlí.Srovnávat bus s vlakem…..

Jarek

Poslepujete to úsekově, z Broumova to může pokračovat na Prahu, ostatně kdysi tak rychlíky jezdily (přes Týniště).

MartinS.

Jeden rychlik denne. Tento primy rychlik, chvili jezdici i pres Starkoc – Vaclavice byl nahrazen hodinovym taktem rychliku a spesnaku s prestupem v HK nebo Starkoci. Co je lepsi? Dostat se jednou denne (kdysi rano z Prahy do Vratislavi, vecer do Prahy, posleze opacne vecer do Broumova rano zpet) primym rychlikem nebo co hodinu s jednim prestupem?

Petr David

Pokud chceme, aby lidi použili veřejnou dopravu, tak rozhodující jsou jízdní doby, pochopitelně v taktu a z Broumovska do Hradce přímo.

Miroslav Zikmund

Ty dvě minuty na úvrať spojené s výstupem / nástupem někoho vytrhnou ?

Indian

SP má tak nízké výnosové procento, že těžko někdo někdy realizaci prosadí.

Lektor

Dvojkolejku hk- Jaroměř- Náchod- Meziměstí a expresy do Vratislavy , plus plně použitelná trať pro náklady.

Georg

dvojkolejka bude max po nachod. ale uz aby byla…

jj23

Ona by mohla jít až do Meziměstí, původní trať byla plánována jako dvoukolejná (tunel a mosty na trase jsou připraveny na dvě koleje – normám už by to ale nevyhovovalo..), protože měla původně spojovat Wroclaw a Vídeň, to je taky důvod proč není tato trať rozumně napojena směrem na HK (+ tratě měli jiného vlastníka, spojeny byli až později). Nádraží v Meziměstí bylo původně plánované jako mezinárodní, tomu taky odpovídá jeho velikost. Vzhledem k tomu, že trať prochází zástavbou několika obcí a CHKO tak ty dvě koleje už asi nikdy mít nebude, škoda, mezinárodní trat by mohla být pro Broumovsko… Číst vice »

Georg

tak, tak, vysokov, dulezity zejmena pro nachod, pomuze i zbytku. druhou kolej a draty si umim predstavit do hronova, mozna az do police (a tam se ovsem vyrazne vic snazit s kvalitou navazne dopravy).
pak je to horska trat, kterou vzhledem k frekvenci nema smysl vyrazne rovnat.
na spojeni do polska bych se moc teda neupinal…

Petr David

Tady bych se zeptal: co bylo dříve, vejce, nebo slepice? Jinými slovy ta frekvence je taky daná úrovní služby. Není to tedy tak, že tu frekvenci chceme zlepšit?
Řekl bych, že veřejná doprava by měla být ve veřejném zájmu, tedy předcházet má nabídka poptávku.

Jarek

Šotoušské floskule…

hank

Ale vždyť má pravdu, vždycky by se mělo začínat stanovením rozsahu požadované veřejné služby.

Alibaba

Tak Meziměstí mezistátní bylo a je stále od dob vybudování, jen není dnes potřeba tolik úředníků na překročení hranice.

Miroslav Zikmund

To není o úřednících na překročení státní hranice, to je i o tom, kdo bude zajišťovat vozbu a za kolik, to je věc úředníků … bohužel vládních, v Praze a Varšavě ….

Po „kontrarevoluci“ začaly jezdit ČSD s M 152.0 (810), pak přišel v Polsku někdo s tím, že podle mezistátní smlouvy je to „polská“ vozba.

Místo levné M 152.0 tam přišel drahý traktor s jedním vozem a bylo vymalováno …

Alibaba

Ale to si stěžujte u Poláků a u zkostnatělého železničního systému, na to kontarevoluce neměla žádný vliv, to se jelo stále podle stupidních komunistických pravidel. Taková věc jako třeba že tarif se lámal na hranici a bylo nutné koupit mezinárodní jízdenku a pod. místo toho, aby se z meziměstí jezdilo rovnou za polský vnitro tarif.

Dneska Poláci s 810 nemají problém, ale je to jaxi už pozdě…

Miroslav Zikmund

Nikde není psáno, že se celá trať musí zdvojkolejnit.

Kvalitně vyprojektované dvojkolejné vložky – vytažené zhlaví (švýcarská specialita), z hlediska jízdních / cestovních dob a možné křižování na trati dokáže výrazně zvýšit propustnost trati.

V dávné „socialistické“ minulosti byla nejvytíženější jednokolejkou trasa Opava východ – Ostrava (Poruba) – Svinov, dávno před drátizací … v době brejlovcové / M 262.0 ….

Kajman

Ta Vratislav bez Vratislavi jako kost bez kosti…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No, tomu říkám pokrok!

Ondra

Asi nemám dost fantazie, abych si dovedl představit, kde by se dalo díky výhybně Česká Metuje uspořit 15 minut. Jezdím tam obden, na křižování čeká jen v Teplicích (3 minuty) a pak v Náchodě 5 minut. Ostatní jsou úvratě. Jo, kdyby takhle byla Vysokovská spojka, kterou před volbami slibovalo ANO, to by bylo něco docela jiného. A taky by chtělo opravit trať v úseku Broumov – Meziměstí a Teplice n/M – Police n/M…

Jiří Prokop

Vysokovská spojka je cílový stav. Bohužel studie proveditelnosti, která byla zahájena někdy v roce 2016 a na jejíž základě mělo dojít k realizaci skončila v šuplíku SŽ. Ministerstvo dopravy zavedení expresní linky Praha – Hradec Králové – Náchod – Vratislav (PL) podmiňuje právě realizací Vysokovské spojky, která je tak prozatím v nedohlednu. Proto se nyní připravuje nová rychlíková linka Pardubice – Hradec Králové – Náchod – Vratislav (PL) / Broumov. Aby bylo možné toto spojení zavést a nenarušit současnou taktovou dopravu a zároveň se jednalo o rychlé spojení, je nutné obnovit výhybnu v České Metuji. Nová rychlíková linka je plánována… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Vysokovskou spojku jsme na ČD řešili už v r.2001.Majitelé pozemků neměli námitek,v podstatě už tehdy bylo možné stavět.Bohužel politici jako vždy upřednostnili použití financí místo na železnici na silnice.A nás měli za blázny.

Miroslav Zikmund

Modernizace trati na Letiště Ruzyně se řešila v roce 1996, není dodnes … politici z jedné strany na radnici P6 a velké radnici se nedokázali dohodnout se stranickými soudruhy „na nábřeží“ …. z příslušný stranický tajemník, rozhodující o všem nebyl ….

Georg

ja to mam s fantazii podobne, ten vlak nikde cestou nehnije, resp. par minut v nachode, coz je zase nezbytne pro stabilizaci jr na jednokolejce. 15 minut se vztahuje vyhradne na ty nove uvazovane vlaky v odlisnych casovych polohach…

Lokomoto.

Drážní odborníci na svém místě.Napřed vytrhat bezhlavě koleje a teprve potom tjistit,že tam nebyly jen tak pro srandu.To samo se stalo v N.Malíně u Šumperka.

Jiří Kocurek

Jen jestli mezi bezhlavým vytrháním a zjištěním, že jsou opět potřeba, neuběhlo nějakých 20 a více roků.

ušatá

Stačilo myslet a mít odborné znalosti.

Georg

jo tak to je skoda, ze vase generace echtovnich odborniku nedokazala podobne stanice behem totace zmodernizovat na technologii nevyzadujici k obsluze armadu lidi…

Miroslav Zikmund

Politik STRANY slibující úspory a nižší zadlužení „našich dětí a vnuků“ NEMYSLÍ a NEPOTŘEBUJE odporné znalosti …
Řídí se usnesením STRANY, jejímž je věrným a oddaným členem (synem / dcerou) …

T448

A ppravdu by byl svršek té koleje dnes ještě použitelný?

Vít Jůza

I kdyby se náhodou musel pro zchátralost vyměnit, byla by to jen prostá oprava nebo s malou úpravou, a odpadly by všechny mnohostranně náročné tetchle mechtle spojené s tím, když se něco dělá nově nebo „nově“.

Kuba2

Takže by to bylo pro provoz stejně nepoužitelné, protože ručně házené vexle.

Georg

nejvetsi naklad tady ale nebudou koleje a vyhybky (z nejakeho koridoroveho vyzisku), ale esa, kamery, optika…

Petr David

Asi jako celý zbytek trati.

Georg

twl zase jeden chytrak. ta stanice je pro bezny provoz zbytecna a vyzadovala obsazeni vypravcim a mozna i vyhybkarem na tri smeny. neexistenci stanice se za poslednich 20 let usporilo 10-20 milionu.
a pred 20 lety se taky houby vedelo kam se zeleznice v techto koncinach bude vyvijet. soucasny stav bych oznacil jako „zatim se zazracne drzi“

Vít Jůza

Zatímco na mnohých jiných srovnatelných nádražích se daří takovéto náklady snižovat až úplně eliminovat bez jejich totální a těžko vratné liquidace.

Georg

ano, za cenu pomerne vysoke investice do doz – a ta se tady nedelala.
obecne soudit rozhodnuti z 90. let dnesni optikou je kravina. to se muzeme taky zeptat proc vznikl regiosuk a nekoupily se desira.
navic opet – tady krizovani vychazi mimo ceskou metuji, zadny vlak nikde nestoji, dokonce se ceskou metuji vetsinou projizdi…

Adamgolias

Na tři směny jo? To jako 36 hodinovy den? Samovratne vyhybky se používaji roky mělo li by se pouze křižovat tak by stačily a ovl navestidel je snad možné dalkove. Pred 20 lety se vedelo to same co nyni , bez zrychleni bude zeleznice konkurence neschopna . To ruseni vyhyben byl nejaky nosny motiv tehdejšího vedeni , ODS měli v devadesatkach podobné nápady , zda v tom ma prsty nevim – tipoval bych to na ne . Ja v tu dobu řešil holky , ale averze tehdejší ods vůči železnici mi v pameti zustala. , Rušilo se v cele republice… Číst vice »

Georg

mozna uz to nehulte, zkuste neco vystudovat a pak se nad vecmi zamyslete znovu.

Adamgolias

Dekuji za doporuceji . Zkuste se chovat slusne a mozna se nad nim i zamyslim. Jo , a jeden den ma opravdu jen 24 hodin .do toho tři směny nenacpete i když budete kolem rozdavat uražky sebe vice. Draha neni fabrika s ,,osmičkama,,…

Georg

na podstate veci se 12h smenami nic nemeni – porad tam nekdo musi sedet a musite ho platit.
a mimochodem, na to jaka byla draha spinavej, hnusnej, neschopnej a prodelecnej podnik, tak ty devadesatky prezila jeste dobre. spousta podobnych po zasluze krachla.

Alibaba

Samovraty na takto zatíženou (množství vlaků a rychlost) trať nebrat, na to nejsou výhybky (jazyky) dělané.

Adamgolias

No tak to neni dobrej napad , jen laicke reseni ,( odkoukano napr z trate nove mesto nad vahom – myjava) ale určite existuje lepsi reseni nez snest koleje a vyrezat vyhybky .

Alibaba

Tak řešení je dálkovina. Jakože pro případné operativní přesouvání křižování se asi zatím nedá nic lepšího vymyslet.

Georg

jo a zaroven ta vyhybna stoji 200 milionu, takze ji nemuzete postavit do kazde diry, na kterou ukaze nejaky trouba sotousek s tim, ze by se tam „hodila“.

Alibaba

Kdyby byly potřebné výhybny v každé díře, tak se vám spíš vyplatí postavit dvojkolejnou trať.
Jediná díra, která tady nebyla obnovena je Bohdašín, ale myslím si, že se o ní taky začne mluvit(psát). Další kroky by už měli být dvojkolejné vložky, například z Náchoda na jih k místu rozdvojení Vysokovské spojky.

Michal Vyčichlo

Bohdašìňák

Jarek

Čekal bych, že Vysokovská spojka znamená dvě koleje až do Náchoda.
Nicméně probíhá na ní už delší dobu studie proveditelnosti – měla být loni na podzim, ale nikde se neobjevila.

Alibaba

Dvě koleje odkud?
Kdyby byla Vysokovská spojka na dvě koleje, tak jedna je tam postavená už dávno…
To místo rozdvojení odhaduji někde za zastávkou Náchod, pak je potřeba Vysokovskou spojku zakopat do tunelu a dělat tunel na dvě koleje by bylo dražší. Druhá kolej pak může být zase od místa, kde se přimkne trať od Trutnova a pak společně do Skalice. Nebo až do Jaroměře? Každopádně Jaroměř – Hradec by tu druhou kolej chtělo už teď.

Indian

Samovratné výhybky jsou na max 40 km/h. To se tady fakt nehodí.

hank

Adamgolias: 3směnný provoz ve 12hodinovém režimu: 1. směna – denní dvanáctka, 2. směna – noční dvanáctka, 3. směna – volno. Při 8hodinovém režimu jde tedy o 4směnný provoz: 1. směna – ranní, 2. směna – odpolední, 3. směna – noční, 4. směna – volno. Pojem „směna“ tedy v této souvislosti neznamená šichtu, ale skupinu lidí. Až takhle primitivní to samozřejmě není, je potřeba dodržovat delší zákonná volna a taky mít střídače pro vystřídání toho delšího volna a dovolených, nemocí apod., ale v zásadě se těch pojmů používá tak, jak jsem to napsal. (Disclaimer: V mládí jsem několik let pracoval ve… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Poněkud se mýlíte, to není o drážních odbornících na svém místě …

Ti se jen musí podřídit politickému rozhodnutí stranických železničních ODPORNÍKŮ, jednajících v duchu socialistické zásady – ušetříme, ať to stojí, co to stojí … po nás potopa …

STRANA rozhodla, musí se šetřit, slíbili jsme to našim voličům ve volbách a naše STRANA své sliby plní … na rozdíl od populistické opozice …

milan

Skvělá zpráva! Doufám ale, že se hejtmanovi Červíčkovi podaří něco udělat s tím termínem začátku stavby. Až za 5 let? Vždyť tam výhybna už byla, takže není problém s pozemkem a obnovení kolejiště + instalace zabzař nemůže trvat takovou dobu… 🙁

Tom

Jsme v ČR tady je vše na dekády …… …

Georg

a tech 200 milionu taky neni problem?

Vít Jůza

Jen si nejsem jistý, jestli je to věc zrovna Červíčka.

Indian

Červíček nedrží kasu, takže o tom rozhodovat opravdu nemůže.

Jiří Prokop

Pan Červíček je nejen hejtman, ale i senátor za Náchodsko. Má politickou odpovědnost za to, co pro náš kraj udělá, realizuje, prosadí. Má ty nejlepší politecké vazby pro vyjednávání. Podobných investičních akcí srovnatelného významu je jistě po repulice více. Jde o to, se domluvit na prioritách a spolupráci s Pardubickým krajem, Polskem a následně MD. Je tedy hlavně na něm, zda je pro něho prioritou silniční obchvat Náchoda a tím podpora silniční dopravy, nebo pro náš region z velké části ležící v CHKO Broumovsko důležitější ekologická doprava, tedy železnice…

Georg

v cem je obchvat nachoda „podpora silnicni dopravy“, pro boha zivyho?
to je snad popora lidi, co zijou v nachode, ne?

Petr David

Obchvat náchoda je řešení následku, nikoli příčiny. To je celý problém. Já nepotřebuju, aby se tahalo stejné zboží Evropou proti sobě, nepotřebuju 50 druhů jogurtů. Problém je v přebujelé dopravě, tam je příčina.
Možná by bylo dobré, kdyby jste se seznámil s pojmem DOPRAVNÍ INDUKCE. Ono totiž se zlepšením průjezdnosti vygenerujeme další nárůst dopravy. A tak budou mít zase „radost“ někde jinde.
Řešení je jediné, přitvrdit v platbě za cestu jako to udělali ve Švýcarsku.

Kuba2

Výborně, takže sice nikdo neví, jak by měl koncept založený na křižování v České Metuji vypadat, ale ctihodný dvojministr někde plácnul, že to zkrátí jízdní dobu o 15 minut, tak se to prostě postaví. Reálně není výhybna v České Metují potřeba ani v současném konceptu, ani v uvažovaném budoucím (křižování Starkoč – Hronov – Meziměstí). Z České Metuje se za taktovou půlhodinu dojede na jednu stranu s jazykem na vestě do Václavic (a co dál?) a na druhou stranu někam k Olivětínu, do Broumova leda s vynecháním Meziměstí a i tak bez ostrého obratu. Absence koncepce na dráze zas tak… Číst vice »

xyz

Naštěstí jsou i opačné případy jako Bartoušov či Markvartice.

I když jinak souhlas, ale možná s výjimkou Pořína – tam by mohla/měla být ambice zrušit zastavování v odlehlých zastávkách a snažit se stíhat křižování až v Obratani, při jízdní době Tábor – Obrataň okolo 25 minut.

Kuba2

Bartoušov bych teda jako zrovna moc pozitivní příklad neviděl – je potřeba přinejmenším od GVD 2004, přesto vzniknul až ke GVD 2022. Markvartice – ano, co do doby realizace světlá výjimka, bohužel zrovna v tomto případě je krajem prosazený provozní koncept dost nešťastný a skoro by tak bylo lepší, kdyby bývala byla nevznikla (v úseku Benešov – Děčín by byl proklad a v Rybništi oboustranné přípoje). 224: Ty dvě lesní zastávky to nevytrhnou a znamenalo by to mít rychlíky v Táboře velmi ostře, což je otázka, jestli se podaří zajistit a jestli je to vůbec vhodné (o to volnější budou… Číst vice »

Georg

a bartousov je beztak jedno zlepseni z asi 5 potrebnych, samotny to nevytrhne…

xyz

– Ano, za další půlhodinu Pelhřimov.

– Ano, pokud ta trať má být perspektivní, tak zaslouží zrychlit (pozn. ona ani ta výstavba žst. Pořín by nebyla zadarmo, že), tedy „utopit v ní peníze“ (za cenu přínosů plynoucích ze zrychlení).

– Při těch 25 minutách jízdy by přestupní doby byly cca 6minutové, tzn. již přijatelně stabilní.

Kuba2

Dobře, a víte od těch lidí, jak by teda měl vypadat provozní koncept, který takové zkrácení umožní?

Tomáš Záruba

Zvažovalo se doplnění nové linky Sp (R?), tak bych hledal přínosy v jejím urychlení (nebo vůbec smysluplnosti jejího zavedení) v kombinaci s hodinovkou Os skrz úsek Police – Teplice.

Indian

15 minut to může být jedině v návaznosti na další investice na trati. Samotná výhybna neušetří v podstatě nic. Nesmíte věřit každému troubovi, který kolem toho něco plácá. Tihle troubové to totiž zpravidla nemají ničím podložené. Jenom někde něco zaslechli a vybrali si z toho, co se jim zrovna hodilo.

M152

Metuje i bez změny konceptu bude ideální při zpoždění vlaků, bude se dát do Metuje přeložit křižování z Teplic.

petrpan

Tak on to někdo ví. nejedná se o vlaky v taktu do Vratislavy?

vbb

Vratislava leží kde?

Romanero

Jak dráha může obstát v moderním světě, když reaguje na aktuální potřeby takovým „tempem“.. Teprve za 5 let začít stavět výhybnu v místě, kde už jednou byla?

xyz

Pravidelné křižování tam do té doby stejně nebude vycházet.

Dnes je to kombinace: Česká Skalice – Náchod – Teplice nad Metují.

Po úpravě konceptu (mimochodem slibované už v roce 2015 coby cíl tehdy prováděné revitalizace tratě č. 032!) by to mělo být Starkoč – Hronov – Meziměstí.

Křižování v České Metuji leda tak s hotovou Vysokovskou spojkou (nebo ledaže by se zcela změnil koncept, kdy HK by přestal být uzlem v X:00 h a změnil se na nějakých X:15/X:45 h).

milan

Když se dívám do jízdního řádu, spěšné vlaky „Dobrošov“ (1851 a 1866) mají dlouhé pobyty v Náchodě a křižují v Polici nad Metují. Kdyby byla výhybna v České Metuji, mohly by křižovat tam a nemusely by dlouho stát v Náchodě. Ale to je jen moje domněnka, třeba se to plánuje jinak.

Systém_specialista

Dobrošov jede jednou za den. Výhybna by měla být hlavně pro chystané vlaky Wroclaw – HK, jedoucí v podobné poloze

xyz

Jo, O. K., tam by křižování do České Metuje vycházelo (ale pak by to stejně o to déle odstál v Meziměstí).

Nicméně to jen do doby, dokud se v X:00 h křižuje v Náchodě a ne v Hronově (ne-li až „Polici“), protože pak by to křižování vlaků základního taktu s jednotlivým posilovým vlakem okolo X:15/X:45 h vycházelo tak jako tak jinam.

Winchester1973

Snad trochu odražení ode dna pro železnici na Broumovsku. Ještě prosadit vysokovskou spojku a snad se železnice na Broumovsku vymaní postupně z perfierního rázu. Ačkoliv se jedná o turisticky atraktivní kraj a nabízí se i rychlé přímé vlaky pro dojíždění na Hradec/Prahu, tak zde není o zatraktivnění železnice příliš velký zájem.

D.S.

Hlavně ten turistický potenciál daných tratí patřičně využít. To znamená minimálně vedení přímých rychlých vlaků o víkendech a v sezóně přímo z Pardubic do Adršpachu, možná i od Č. Třebové přes Opočno. To by se hned počet cestujících rapidně zvýšil.

Jiří Kocurek

Přemýšlím, jaký turistický potenciál má Kladno, že tam chtějí stavět druhou kolej.
To nic, já jen, že by se nemělo zapomínat na místní, nejen turistům by to mělo sloužit.

D.S.

Smyslem železnice by mělo být přepravit co nejvíce cestujících, kteří by jinak jeli autem.

Tomas Moravek

A ještě obnovit úsek Broumov – Otovice zastávka a doplnit chybějící koleje do Polska:)

Pája

Nebylo to před válkou dokonce v elektrické trakci?

hank

Jenom Walbrzych (tehdy Waldenburg) – Mieroszów (tehdy Friedland) – Meziměstí, 1914 – 1945.

Georg

jen do mezimesti od severu. na csd zadnou elektrickou trakci nepotrebujeme, kdyz mame uhli ze svatonovic, prece…

Pája

Už vím – v 15 KV a 16 2/3 Hz, elektrizace ve Slezsku jsem někde měl i uloženy. Díky všem za připomenutí

Ondřej

O zatraktivnění železnice je na Broumovsku velký zájem, a to už roky. Ale bývalé Sudety jsou relativně ignorovány ze strany odpovědných úřadů. Loni měla SŽDS stavět v Broumově konečně nástupiště, ale zase to odložili.

Eisenbahn spezializt

Nástupiště v Broumově, Janovicích a Trpících město snad letos

Ondřej

No doufejme.

Šašek

🚂To je dobrá zpráva. Snad jednou v daleké budoucnosti lepší železniční spojení do odlehlého Broumova v Sudetech.🚂

Laborec425

Podle mě si z lidí dělají srandu, když se vydávají takovéto zprávy. I když většinová společnost na tohle vlastně slyší, a kdo se o dráhu zajímá jen jako obyčejný cestující, ten se zaraduje 🙂

Šašek

Jako obyčejný cestující na dráze jsem se zaradoval.🙂

Ondřej

Co je na Broumově ve skutečnosti odlehlého?

Šašek

Význam slova odlehlý=ležící daleko od určitého místa, popř. od obydlí resp. civilizace. Leží daleko od Hradce Králové a píšou to v novinách i na internetu.

Ondřej

Sáhodlouhých 75 kilometrů…hotový lán světa!

Šašek

Vlakem 85 kilometrů za jednu hodinu a padesátpět minut. Je to kus cesty a skoro lán světa, jak už bylo napsáno.

hank

Totéž co na jiných sudetských oblastech. Zajeď se tam podívat a nasát atmosféru, bude to rychlejší a účinnější než číst sáhodlouhé popisy. A přitom genius loci poskytuje oblasti dosud nedoceněný potenciál pro klasickou i „duchovní“ turistiku; jako terminus technicus se ujal pojem „broumovská skupina kostelů“, což je soubor 11 barokních objektů z 1. třetiny 18. století v Broumově a okolí. V Čechii máme málo krajin úmyslně komponovaných způsobem analogickým regionu broumovských kostelů, takhle „na první dobrou“ mě napadá lednicko-valtický areál, ale tam se podepsali spíš lesníci, rybníkáři a zahradníci na příkaz lichtenštejnského panstva a drželi se při zemi, zatímco v… Číst vice »

Ondřej

Já z Broumova jsem 😉

Ondřej

Ještě skromně doplním, že jsem v letech 2004 – 2005 jako produkční organizoval festival Týden pro Broumovsko, který na té skupině kostelů měl postavený základ. Možná i díky mojí práci o nich vlastně víte 😉 Tak bych spíš mohl doporučit Vám tam nějakou dobu bydlet. Zjistíte, že tam vše funguje úplně stejně jako všude jinde a že tu údajnou „Sudetskou auru“ Vám do hlavy natřískala vnitrozemská protisudetská propaganda, která, snad i pochopitelně, započala po odsunu Němců, ale pokračuje v jisté formě dosud. Což zase může být tím, že teď jsou „u kormidla“ husákovy děti, do kterých propagandu nalévali trychtýřem. Když… Číst vice »

hank

Hmmm… Vím o nich vlastně díky Piňosovi, který se ale svého času s místními nepohodl a musel odejít, přičemž se jeho a jejich verze lišily, pokud šlo o skutečné důvody. V tomto případě šlo nejspíš o postoj místních „co nám tu bude nějakej přivandrovalec vykládat, my sami víme nejlíp, co by se mělo dělat, předpis-nepředpis“ versus Piňosovy metody z Libkovic a Temelína. I když zrovna s Broumovem se moc nehádal, to spíš s některými furianty z jiných míst. Ale zrovna tohle je ukázový příklad, jak od zrušení okresů nefunguje pověření samospráv výkonem státní správy; vždycky je bližší košile samosprávy než… Číst vice »

Ondřej

Dle mého názoru v případě pana Piňose akorát vzájemně selhala komunikace a nic víc bych v tom nehledal.

Na znechucení místních jsme tu měli jiné experty z velkoměsta, jednu dobu to byl snad každý půlrok jiný…ve skutečnosti nikdo nepřinesl žádné vědění, které by už nebylo předtím známo a lidem to pak lezlo krkem. Ale zase, podle mě to souvisí s protisudetskou propagandou, kterou zmiňuji níže…lidi pak propadají syndromu misionáře a mají tendenci „jet obracet Sudety na svou víru.“ Je to trochu podobnée, jako když se Vás Američan zeptá, jestli v ČR máme splachovací záchody.

hank

Tak ono ke znechucení některých místních stačí dost málo… Třeba chránit vlčí smečky. Jednodušší (a taky mediálně vděčnější) než postavit ohradníky a pořídit si pořádného pasteveckého psa je znechuceně vykřikovat něco o ekoteroristech.

(A opět se omlouvám za OT.)

Ondřej

V pořádku, není potřeba se omlouvat…ale zase je to podle mého názoru zveličené téma, takto vykřikují 2 – 3 „klíčoví“ farmáři…normální farmář totiž chápe, že vlk je přirozená součást přírody a nemůže je preventivně střílet…na straně druhé i já, který návrat vlků podporuji, uznávám, že farmář prostě musí mít právo vlka zastřelit, pokud se mu dostane do ohrady.

hank

Dnes už existuje dost rozumných způsobů, jak stádo zabezpečit. I když – nemůžu si pomoci – nejlepší ochrana je pořádný pes. (Takového ovčáckého psa mám i já, i když žádné stádo nepasu… Už jako 3/4roční štěně předvedla, že má pasení vrozené i bez výcviku, a během pěti minut sehnala do houfu rozprchlé stádo asi 200 ovcí, na které jsme náhodně narazili při jednom toulání pod Králickým Sněžníkem. Ovčák byl někde zalezlý a nikde jsme ho nenašli. Soused tady pase několik desítek krav a telata neustále podlézají ohradník, takže mu je čas od času zaháníme zpátky. Jednou v lese donutila k… Číst vice »

Ondřej

S většinou souhlasím. Ale šelmu ve své ohradě prostě musíte mít právo zastřelit. Kdž bude metr vedle té ohrady, tak podle mě neexistuje žádné ospravedlnění pro zastřelení vlka. Ale jakmile se dostane dovnitř, to právo mít musíte. Pokud ho mít nebudete, znamená to, že soukromé vlastnictví není nedotknutelné a to je špatně.

hank

Ano. Až na tu poslední větu. Ta nedotknutelnost není absolutní. Omezení práva na vlastnictví obecně řeší Listina základních práv a svobod, čl. 11, kde se praví i to, že vlastnictví zavazuje, tj. vyplývají z něj i nějaké povinnosti a odpovědnost. Koneckonců právo libovolně nakládat s vlastnictvím je ve spoustě případů zákonem omezeno už teď – jedním z důvodů je právě ochrana přírody a životního prostředí. V odůvodnění jednoho rozhodnutí Ústavního soudu se píše např. toto: „Podle čl. 11 odst. 3 Listiny vlastnictví zavazuje a nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho… Číst vice »

hank

Vím, o čem píšu. Já jsem z moravské části Sudet a nestydím se za to… Dokonce mám v rodokmenu i nějaké německojazyčné předky.

Odlehlá místa jsou i uprostřed Moravy, 15 – 20 km od okresních měst.

Ondřej

Moravské Sudety jsou úplně jiná záležitost, než české Sudety a dokonce bych řekl, že Broumovský výběžek je něco mezi. Jsou to jablka a hrušky. Netvrdím, že je něco lepší nebo horší, protože je obojí jiné.

Německojazyčné předky máme v rodokmenu každý druhý, panáčku 😉

Ondřej

Btw. z Moravských Sudet je pro změnu moje máma
😀

hank

Kdybych to měl napsat jednou větou, tak ta odlehlost spočívá spíš v mentální a/nebo pocitové sféře. Jsou i jiné části Sudet, které jsou ve skutečnosti dnes už samy centry nebo jsou od center „na dostřel“ a přesto je lze považovat svým způsobem za odlehlé.