Do Bratislavy dvoustovkou. Po třech letech má být jasno, kdo opraví koridor z česko-slovenské hranice
Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR
Tři roky od vyhlášení největší zakázky v dopravě této slovenské vlády by mohlo být jasno, kdo opraví trať z česko-slovenské
A čo absolútne preťažený úsek Devínska Nová Ves – BA HLST? Vrátane všetkých staníc. Napr. taká DNV je absolútne nedostatočná. Pravidelne tam v rovnakú minútu stoja dva vlaky, nemá to peróny, podchod, často nastupujem zo štrku v úrovni päty koľajnice. Nehovoriac o tých úžasných výhybkách na oboch záhlaviach, na vmax 40 km/h. Aj tak ma zaujíma ako vyriešia nákladnú dopravu. A už vidím ako prekopávajú všetky tie priecestia na mimoúrovňové. Hlavne že ani nie tak dávno modernizovali peróny a narovnávali niektoré oblúky. To ich budú narovnávať znovu? Nepríde mi to moc efektívne. Alebo sa cez tie oblúky bude jazdiť 140… Číst vice »
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinierske-stavby/zeleznica/optimalizacia-zeleznicnej-trate-iv-koridoru-devinska-nova-ves-zohor
Takže toto sa robilo zbytočne? Alebo je životnosť železničnej infraštruktúry ani nie 10 rokov? Je rozumné vôbec robiť takéto čiastočné modernizácie? Tých 200 km/h mi príde tiež málo. Mali to robiť rovno aspoň na 230, ideálne na 300, aby to nemuseli o 10 rokov znovu rozkopávať.
V tomto článku z roku raz dva se kromě jiných nesmyslů píše o tom, že
„Samotná modernizácia koridorovej trate sa doteraz obmedzila na rekonštrukciu krátkych úsekov v rámci vykonávanej údržby v oblasti Devínskeho jazera a Zohoru.“
https://www.zssk.sk/aktuality/modernizacia_koridorovych_trati_v_zsr
To se musíte zeptat asi Arpáda.
Neznám 😀
https://www.mindop.sk/ministerstvo-1/urad-ministerstva-5163/veduci-predstavitelia-ministerstva-207/minister-arpad-ersek
Kudy to bude objíždět nákladní doprava?
Po diaľnici D2 na kamiónoch.
A kudy to bude objíždět nákladní doprava?
Hore vrchom cez Jablonicu?
není k objizdeni důvod, koupi se rychlejší nákladní podvozky a určitě se prostor pro takovýto vlak najde.
Kde to je?😀
„další tři minuty lze škrtnout zkrácením pobytu vlaku v Kútech.“
———
A není lepší pobyt v Kútech zcela zrušit? Proč je vlastně nutné tam zastavovat? Je to díra, přípoje tam nejsou, četa se může měnit v Břeclavi nebo Bratislavě.
Nez škrtat za kazdou cenu minuty v Kutech raději bych se staral o dostaveni VRT Praha – Poricany, zvýšit rychlost Pardubice – Česká Třebova ma 200km/h a v plné délce. Úseky jsou zde rovinate a tunel v údolí Orlice by je časově velice důležitý.
To není buď a nebo. Ty stavby spolu vůbec nesouvisí, neovlivňují se.
Společný československý rozpočet je už 29 roků minulostí. Narovnání Bezpráví se nezařídí tak, že rekonstrukci Blava-Kúty neprovedeme.
Protože i když jsou Kúty dle Vás „díra“, tak výstup a nástup je tu výrazný.
Samozřejmě se dá stanice obsloužit rychlou reginalkou
To jsem měl na mysli. Spěšný vlak Skalica-Holíč-(možná Gbely)-Kúty-Malacky-Bratislava (který pomůže i ostatním zastávkám). Na to není potřeba EC.
No jenže bohužel blbci politici moc neobjednávají spojení Břeclav Kúty, takže když z ČR potřebujete do Holiče. Z Hodonína to blci taky myslím neobjednávají..
Hodonín Holíč? Linka 910. Ale oni jdou blbci… ale jo, jasně, budme vám věřit, že internet nemáte a tak si to nemůžete ověřit.
https://www.idsjmk.cz/mapa/historie/131214/Plan-site-celek.gif
Autobusová… to pro mě není. Nevyznám se v tom. Milion zastávek. Milion nástupišť. Milion systémů. Divné jízdní řády. Tolik zastávek, že se název špatně cpe do idosu, zejména v mobilu. Vůbec by mě to nenapadlo používat. To radši pojedu autem.
A přesto Jančura v Kútech nestaví.
Zastavení v Kútech je dnes argument pro to, aby se s obloukem těsně před stanicí na V = 95 km/h nic fyzicky nedělalo, dneska jsou zde rychlosti 140 – 120 – 100 – 95 (!!) ve směru od Bratislavy s tím, že úsek st.hr. – Lanžhot by měl být modernizován na V = 160 km/h. Mezi státní hranicí a Kúty ve směru od Břeclavi se mluvilo něco o rychlosti V = 100 km/h – viz zase argumentace „proč víc ? Přece jsou tam hned ty Kúty ne ?“.
A přitom je tam rychlostník 135 km/h hned za mostem přes Moravu. https://www.youtube.com/watch?v=YyucNWQsA_s&t=2m24s
To jste vedle jak ta jedle, váš most je přes Dyji. Hraniční most přes Moravu je až v 5:33. Rychlost je tam dnes 120, ovšem okořeněná 30 (TK1) a 80 (TK2) přes most pro nákladní vlaky…
Váš rychlostník za obloukem následuje 160 až za Lanžhot, řeč je o úseku, který nebyl ještě modernizován. Viz též stavby.szdc.cz
A přípoje z ČR směr Skalica, Senica, Malacky zabezpečíte jak?
Nechapu proč se zde nestaví trať rovnou na vmax 230km/h. Tahle trasa je dost vytizena a tak by studie proveditelnosti na tuhle rychlost určitě vyšla. Vždyť Ostrava – Brno nyní usekami jede 60-80km/h a plánuje se zde zrychlení na 200km/h.
A kolik tím ušetříte oproti 200 km/h? 30 vteřin? Nebo snad dokonce 45?
Na této vzdálenosti více než 2 minuty. Samozřejmě to chce mít vyšší rychlost i na návazném úseku Kúty-Břeclav-Brno. Tedy narovnat oblok u Kút, a udělat obchvat Břeclavi.
Rozdíl v ceně stavby na tomto úseku vidím minimální. Je to rovná trať a přejezdy musíte zrušit tak jako tak.
Obchvat Břeclavi, mimochodem z ÚP vypuštěný, byl plánovaný protože komunisti nebyli stavu tam dostat moderní zab. zař. a nádraží nemělo kapacitu. Mimochodem ten obchvat, byl původně naprosto brutální systém přesmyků a spojek od Bořího Lesa až po po Hrušky. To dnes není třeba, zab zař je moderní a kapacita stačí. Navíc obchvatem ztratíte přestupní bod mezi Baltsko-Jaderskou trasou a Severomořsko-Černomořskou. (Která je trochu hypotetická skrz jízdní dobu a to co je tam dál za státy). Nehledě na to Břeclav slouží jako regionální uzel a dálkové vlaky jsou poměrně slušně vytížené i místní frekvencí. Stačí výpadek jednoho EC ráno/odpoledne a rychlík… Číst vice »
Navíc obchvatem ztratíte přestupní bod mezi Baltsko-Jaderskou trasou a Severomořsko-Černomořskou.
——–
Přestupní bod mezi těmito trasami vznikne časem v Brně (až bude VRT Brno-Ostrava, budou vlaky Polsko-Rakousko jezdit přes Brno).
Jednak to budete mít o asi 50km delší trasou, jednak pokud nebude Brno – Přerov na 300, tak se to pořád bude časově hádat se současnou trasou a dost možná i pokud by se ten úsek na 300 postavil, tak při zrychlení ferdinandky na +- 200 může být ten rozdíl pořád příliš malý na to aby se to vyplatilo. Nehledě na to že asi bude muset dojít k posunu jedněch vlaků o půl hodiny, aby to mělo nějaký smysl, takže tu na cestě ztratíte. Místo teoretické ztráty 10 minut v BV budete mít zaručenou ztrátu v Brně tak 30 minut.… Číst vice »
Pro trasu přes Brno mluví při stejné jízdní době velikost Brna.
A pro trasu po ferdinandce zase obsloužení dalších oblastí s ne zrovna malým počtem obyvatel, při součtu stanic na trase a Zlína zhruba polovička toho co má Brno, a kilometricky kratší trasa.
Je to 96 km, Už dnes se to dá zajet pod hodinu, EC to jezdí za 54 minut a zastavuje v Hodoníně (25 tis. obyvatel) ve Starém městě u Uh.H. (6,6 + 25 tis. obyvatel) a Otrokovicích (17,9 + 75 tis. obyvatel). Plus přípoje okolo. Přes Brno to ještě dlouho nebude rychlejší a s novou tratí to bude zhruba srovnatelné. Okres Zlín má 190 tis. obyvatel, okres Uherské Hradiště 142 tis. a okres Hodonín 154 tis. obyvatel. Na trase přes Brno je především Brno (410 tis. obyvatel − podle sčítání, je jich ale víc) a Pak už jenom Vyškov (21… Číst vice »
No to bude ještě trvat. Dožiju se toho?
Nezapomněli jste na nákladní vlaky? Ten obchvat by samozřejmě byl zcela logický jak od SK na Brno, tak na Přerov.
A o kolik Vám ten trojitý tobogán, co by tam vznikl, pomohl oproti současnému stavu? Nebo je představa že se zruší jižní zaústění do nádraží (Ale pořád z toho bude tak dvojnásobný tobogán)? Ušetříte tím pro nákladní vlak tak tři minuty. Dávejte si ale pozor na to co říkáte a píšete, aby to pak nebylo jako s Chrástem….
To, že cca 100 vlaků nákladní dopravy by do Břeclavi vůbec nemuselo zajíždět a dělat otočku blbosti vás předpokládám vůbec nenapadlo…
Cestě přes Bratislavák říkáte otočka blbosti? Dobře, kolik na těch sto vlacích denně ušetříte korun. Stavba přesmyku by byla v řádu jednotek miliard, odhadem a při současném stavu infrastruktury jinde by tam musely být hodně velké úspory.
Zpomalí Vás to na 85 km/h (70 km/h kulatých). Raději bych viděl síly napnuté k narovnání Bezpráví. Protože obchvat Břeclavi nezajistí to, že nákladní vlak nebude trčet v Hodoníně 3 hodiny, jelikož Kúty nepřijímají. Nevím, jak je to časté, ale stalo někdy před Vánoci.
Jste jediný, kdo si to správně spočítal. Tak asi proto jste aktuálně vymínusován +0/-9:-(
Přerov-Brno má být ve většině trasy novostavba, zatímco BA-Kúty bude zřejmě jen rekonstrukce ve stávající stopě. Pokud by šli slováci na 230, dalo by to na této trase proti 200 maximálně minutu k dobru, což je o ničem. Málo kdo si to uvědomuje, ale jízdní dobu ovlivňují především propady rychlosti, nikoliv maximálka.
Někde jsem zahlédl článek, že se má jezdit Breclav – Bratislava 200km/h v plné délce bez propadu.
Buďme rádi, že to Slováci dělají na 200. A dřív než my. U nás měli na 200 všichni jen plno keců.
Asi tak. Na těch cca 60 km to dává smysl.
A vešla by se pak na tu trať i nákladní a zastávková osobní doprava alespoň v současném rozsahu? Nebo kam byste je chtěl přesunout? Pokud jsem si všiml, tak ani u nás se tratě s kombinovaným provozem osobní a nákladní dopravy na víc, než 200 km/h, neplánují.
Jestli si dobře vzpomínám, příští rok to mělo být hotové.
Jestli se začne kopat letos nebo od roku 2021, tak se to hezky potká s ostatními stavbami na 1. koridoru. Čekají nás „veselá“ léta při cestování mezi Prahou a Bratislavou. Dočasné prodloužení jízdních dob mezi oběma hlavními městy odhaduji nejméně o 30 minut a jako bonus k tomu samozřejmě různě velká zpoždění.
Neví někdo, zda tato stavba obsahuje i hraniční most přes Moravu? Ten by se totiž měl taky co nejdříve dělat.
Je to tam napsáno
Oskarák: problém s porozuměním psanému textu?
Kdyby ti Slováci byli co k čemu, tak se z Kút až do Štúrova jezdí nejmíň 200 km/h už dávno. Zvlášť to Štúrovo je skanzen socialismu, hází to tam tak, že v jídeláku mi cáká polívka do ksichtu.
To nejde, ŽSR jsou mentálně schopné realizovat jen jednu modernizaci a ta je aktuálně před Žilinou (a musím říct, že velmi pěkná). Tohle otevření druhého bojiště je na slovenské poměry revoluce.
vojak se stara, vojak ma. z opd byly prispevky az snad 90%, kdo tohle neni schopny vyuzit a dofinancovat, je…
Nebojte, již brzy spoj Praha – Budapešť mimo Štúrovo a místo polévky sushi.
Mimo Štúrovo by bylo lepší vést všechny spoje. Cestou po už hotovém koridoru je významný Győr (a tam možná řada přestupů), na Kelenföldu přestupy směr Balaton, Chorvatsko a celý jih Maďarska a na Keleti směrem na východ a do Rumunska.
Problém je, že trasa vlaku vede přes Rakousko s vysokou kupní silou, tržně se chovající dopravce zde nasadí cenu jízdenky Praha-Budapest odpovídající Praha-Wien plus Wien-Budapest, aby na tom netratil. Tedy to nemusí být levné, ledaže by neměl vlak obsazený, ale to by pak nebyl tržně se chovající dopravce.
Myslel jsem přes Rajku. Případná modernizace Hegyeshalom – Bratislava vyjde řádově levněji než oprava tratě přes Štúrovo.
Takto jo. Myslel, jsem ža narážíte na Regiojet, který letos chce začít jezdit Praha-Wien-Budapest.
ÖBB nabízejí lístek z Vídně do Pešti od 35 € do 47 € (na pozítří). A do Prahy za 14 €. Uvidíme, jestli regiojet stlačí cenu pod 1200 Kč (50€) na cestu z Prahy do Pešti. Při nákupu dva dny dopředu. Mno FIPka tam neplatí.
S cenou 1200 Kč by Regiojet opravdu ČD nekonkuroval (nyní kterýkoliv vlak 2 předem stojí 748 Kč a jede každé 2h).
To by pak znamenalo, že chtěji využít vysokých cen na trase Wien-Budapest a vydělat na nich a nechtějí, aby jim Češi zabírali místa.
prosim vas – kolik cechu tak asi jezdi z prahy do budapesti? v prumeru pul vagonu?
Akorát si tím odříznete poměrně významnou frekvenci z jižního Slovenska, místo které budete paběrkovat na už nyní velmi slušně obsloužené trase.
Marťas: Njn – ale žluťák bude jezdit na Jižní nádraží. (Budapest – Déli) Jinak trasa Praha – Brno – Wien – Budapest je logický návrat k historickému trasování. A ještě logičtější je to z důvodu obsazenosti vlaku – úsek Wien – Budapest bude jistě mnohem obsazenější než má Metropolitan v úseku Bratislava – Budapest – zejména Štúrovo – Budapest je poloprázdný a jezdí v něm v drtivé většině jenom Češi a další cizinci – tedy ne Slováci a ne Maďaři – ale svíčkovou maj dobrou 😀 Na druhou stranu Wien-Budapest bude mít slušnou obsazenost, Wien – Brno si našlo svoji… Číst vice »
V ČR by v dohledné době se mohli realizovat i části tratě Praha – Česká Třebová, ale kdy se kopne do země je ve hvězdách.
Jo pravda ,to máme se slovákama podobné,než se rozhoupeme,než se vybere ta správná firma,aby se dobře rozdělili finance a zbylo na každého pro malou domu.Jen aby nás nezačali brzy ostatní železnice objíždět ,protože např cesta Berlín-Wien přímo mimo ČR je 7 hod 40 min a s přestupem v Praze 8 hod 49 min,Berlín-Budapest s přestupem ve Vídni 10 hod 57 min a s přestupem v Praze 11 hod 20 min
Proč to vadí, že nás budou objíždět?
Třeba proto, že se nám pak bude v ČR blbě nastupovat
V ČR se nám blbě nastupuje hlavně proto, že máme zastaralá nádraží, nízké perony, neuklizené schody a nesmyslný orientační systém číslování nástupišť a kolejí.
Sebešpičkovější nádraží neumožní nástup do vlaku, který jede jinudy.
Zrušení vlaků Praha − Brno ovšem nezajistí vlaky Praha − Zlín.
Nárážím na to, že Berlín-Mnichov bude jezdit tak jako tak, ikdyby z Prahy do Brna byla VRT už dnes.
Je pro nás výhodné ležet na tranzitní trase. Přinese to vyšší frekvenci spojů, úspory z rozsahu, ba i nějaké příjmy od tranzitujících cestujících.
Přitom negativní důsledky, které známe z tranzitní kamionové a IAD dopravy, jsou u železnice poměrně malé.
Samozřejmě to vůbec nevadí, navíc jde primárně o spojení jiných rakouských a německých měst. Kdo z Vídně do Berlína spěchá, tak stejné za 30€ radši poletí.
S tou Budapeští je to ale do značné míry technickým stavem trati Szob – Budapešť, kde i EC staví na zastávkách (například Visegrád/Nagymáros) a když už jede, tak kolem 40 km/h, takže posledních 50 km jede skoro hodinu a půl.
Označit 39 minut (50 km Nagymaros-Visegrád – Budapest) jako „skoro hodinu a půl“ je vůči MÁV malinko nefér.
Holt dojmologie místo čísel a faktů.
Pozor, že dnes se jezdí opět na Nyugati, což je sice rychlejší, ale je to nádraží téměř bez přípojů. Když to v roce 2015 jezdilo na Keleti, tak se objíždělo nízkou rychlostí celé město a jízdní doba byla přes hodinu. S tím by měli Maďaři něco udělat. Maďarské zastávky toho EC jsou jen snaha naplnit vlak, který není příliš atraktivní, jak by při kratší jízdní době Bratislava-Budapest být mohl.
Ono i na Nyugati si člověk plouzeni užije dosyta. Nagymaros bych nechal, je to tam turisticky atraktivní.
V Klánovicích a v Bezpráví je to taky hezký…
Když jsem tam jel naposledy, tak to 39 minut rozhodně nebylo. 39 minut jsme tak možná stáli s úžasným výhledem na kovošrot na jedné a polorozbořené garáže na druhé straně kdesi na předměstí Budapešti.
Oni nás ale už objíždí, proto došlo ke zrušení přímých vlaků Berlín-Vídeň přes Prahu.
Dokonce si u nočního vlaku dovolili to vzít přes Ostravu!!!
sprostarna! kde je balt-orient? a opravdovy metropol?
Berlín-Budapest s přestupem ve Vídni 10 hod 57 min s přestupem v Praze 11 hod 20 min
jste padly na hlavu, nebo si opravdu myslite, ze v berline bydli lidi, co jezdi 11 hodin vlakem do budapesti? na to se vam dneska vybodne i gastarbeiter z balkanu…