Dny miliardových nákupů letadel začínají. První kontrakty hlásí Boeing i Airbus
Boeing 777F v nátěru pro DHL. Firma si objednala u Boeingu 14 těchto strojů, na dalších sedm má opci. Foto: DHL
Dnes zahájený aerosalon v britském Farnborough přinese v příštích dnech zprávy o obchodech za stovky miliard korun mezi aerolinkami a
Škoda, že tam nenabízí i jetý jÁTRa, ČSA by možná nějaké vzaly
jsem zvědavý na několik věcí týkající se hlavně velkých letadal:
1. jestli blížící se finišování s B777x rozhýbe i zájemce, hlavně u evropských dopravců je zatím velký nezájem, třeba AirFrance, nebo British Airways, kteří mají velké flotily 777 zatím neobjednali vůbec žádnou novou..
2. jestli někdo objedná A380plus
3. věčný souboj Dreamliner vs 350
k té trojce – tam nejde o přímé konkurenty:
Konkurentem Dreamlineru je A330neo.
Konkurentem B777x je A350
Konkurentem B787 je podle mě skutečně spíš A350. Obě to jsou letadla na extrémně dlouhé trasy. Oproti tomu A330neo je konzervativnější volba na střední trasy, kde letadlo stráví méně času ve vzduchu a víc na zemi a nižší spotřeba paliva nevyváží vyšší pořizovací cenu B787/A350.
já si to právě myslím také, navíc vývoj 350 byl vlastně reakce Airbusu na 787, takže by mělo jít o přímé konkurenty.. 777x je pokračovatel velmi úspěšné 777, která zválcovala přímého konkurenta A340 a podle mě teď nemá u Airbusu přímý ekvivalent..
Záleží jak to porovnáváte.
Základní hledisko, tak je to velikost, potažmo kapacita cestujících.
Pak je tady efektivita a pak uznávám, že moderní kompozitové letadlo na tom bude vždy lépe než pouhá modernizace stávajícího modelu.
Další věc je využití flotily – aerolinky musí operovat s tím co mají v daném časovém horizontu i když to využití není zrovna optimální.