Letecké společnosti Letectví

Dny miliardových nákupů letadel začínají. První kontrakty hlásí Boeing i Airbus

Boeing 777F v nátěru pro DHL. Firma si objednala u Boeingu 14 těchto strojů, na dalších sedm má opci. Foto: DHL
Boeing 777F v nátěru pro DHL. Firma si objednala u Boeingu 14 těchto strojů, na dalších sedm má opci. Foto: DHL

Dnes zahájený aerosalon v britském Farnborough přinese v příštích dnech zprávy o obchodech za stovky miliard korun mezi aerolinkami a výrobci letadel. Jako první začal s přísunem novinek o nových obchodech Boeing: se společností DHL se dohodl na koupi 14 nových nákladních boeingů 777, Airbus na 10 A350 pro čínské Sichuan Airlines a 17 pro tchaj-wanské Starlux.

Kontrakt oznámil Boeing v tiskové zprávě. Součástí kontraktu v hodnotě 4,7 miliardy dolarů v ceníkových cenách je i opce na dalších sedm kusů. „Nákup je součástí obnovy naší flotily. Kupujeme letadla, která mají nejlepší spotřebu paliva ve své třídě. Je to další velký krok k tomu, abychom do roku 2050 byli firmou, která neprodukuje žádné emise CO2,“ řekl Charlie Dobbie z DHL.

DHL byla prvním zákazníkem Boeingů pro model 777F na dálkové nákladní linky. Objednávkou firma zdvojnásobí svoji flotilu letadel 777F. „Je to letadlo, které perfektně splňuje potřeby DHL. Dolet umožní pokrýt silnou síť dálkových letů, navíc má velkou spolehlivost,“ řekl šéf Boeingu Kevin McAllister. Boeing 777F je schopen přepravit až 102 tun a dolétnout 9 200 kilometrů.

Letecká nákladní doprava zažívá v posledních letech velký růst, za poslední rok o desetinu. Očekává se, že právě ve Farnborough oznámí výrobci letadel další velké kontrakty na nákupy nových nákladních letadel. Nákladní dopravci drží při životě například výrobu Boeingu 747, nové objednávky jsou už jen na cargo verzi.

Airbus zatím oznámil ve Velké Británii objednávku na 10 airbusů A350 XWB pro Sichuan Airlines, ty už mají letadla tohoto typu ve flotile. Další velkou zakázkou je podpis předběžné dohody na koupi 17 A350 (12 A350-1000 a 5 A350-900)  od tchaj-wanských aerolinek Starlux Airlines. Ty jsou novým hráčem na trhu, založil je bývalý šéf Eva Air.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Škoda, že tam nenabízí i jetý jÁTRa, ČSA by možná nějaké vzaly

  • jsem zvědavý na několik věcí týkající se hlavně velkých letadal:
    1. jestli blížící se finišování s B777x rozhýbe i zájemce, hlavně u evropských dopravců je zatím velký nezájem, třeba AirFrance, nebo British Airways, kteří mají velké flotily 777 zatím neobjednali vůbec žádnou novou..
    2. jestli někdo objedná A380plus
    3. věčný souboj Dreamliner vs 350

    • k té trojce – tam nejde o přímé konkurenty:
      Konkurentem Dreamlineru je A330neo.
      Konkurentem B777x je A350

      • Konkurentem B787 je podle mě skutečně spíš A350. Obě to jsou letadla na extrémně dlouhé trasy. Oproti tomu A330neo je konzervativnější volba na střední trasy, kde letadlo stráví méně času ve vzduchu a víc na zemi a nižší spotřeba paliva nevyváží vyšší pořizovací cenu B787/A350.

        • já si to právě myslím také, navíc vývoj 350 byl vlastně reakce Airbusu na 787, takže by mělo jít o přímé konkurenty.. 777x je pokračovatel velmi úspěšné 777, která zválcovala přímého konkurenta A340 a podle mě teď nemá u Airbusu přímý ekvivalent..

          • Záleží jak to porovnáváte.
            Základní hledisko, tak je to velikost, potažmo kapacita cestujících.
            Pak je tady efektivita a pak uznávám, že moderní kompozitové letadlo na tom bude vždy lépe než pouhá modernizace stávajícího modelu.
            Další věc je využití flotily – aerolinky musí operovat s tím co mají v daném časovém horizontu i když to využití není zrovna optimální.

Newsletter

Partneři


Výběr editora