Dlouhé čekání na Libeňský přesmyk. Jeho výška budí odpor, do projednávání chce vstoupit ministr

Vizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic

Stavba získala územní rozhodnutí, není ale pravomocné kvůli odvolání odpůrců projektu.

Správě železnic se nedaří získat povolení pro stavbu takzvaného Libeňského přesmyku, který by měl přinést konec kapacitních problémů ve stanici Praha-Libeň. Do projednávání a debat o jeho vedení se proto chce zapojit i ministr dopravy Martin Kupka, kterého k tomu už před několika týdny vyzval Středočeský kraj a Praha.

Přesmykem má skončit přejíždění nákladních vlaků přes koleje koridoru v Libni na trati z Malešic, dojde k překonání staničních kolejí nadjezdem. Dojde tak k odstraněné úrovňových kolizních jízd.

„V současné době se řeší další postup s městskou částí Praha 9, předpokládá se intenzivní debata i za účasti pana ministra, stejně tak zadání studie, která by se zabývala koncepcí zeleně v tomto prostoru,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.

Nezavádějte nové vlaky, vyzvali nákladní dopravci Prahu a Středočechy. Spor o kapacitu na koridoru se stupňuje

O projektu oficiálně nazvaném Modernizace traťového úseku Praha-Libeň – Praha-Malešice, I. stavba, se mluví přes deset let. Proti je Praha 9, jejíž starosta Tomáš Portlík je stejně jako ministr dopravy z ODS. Současně proti stavbě bojují některá občanská sdružení, která argumentují zničením krajiny přírodního parku. Na dotazy zaslané minulý týden mluvčí Prahy 9 zatím neodpověděla.

Začátek stavby nejdříve za dva roky

Už dříve městská část uvedla, že jí vadí především výška mostu. Proti stavbě vznikla i petice. „Přímo uprostřed přírodního parku Smetanka se plánuje železniční megastavba. Naprosto zdevastuje místo, kam se všichni tak rádi chodíme procházet, navíc nemá dopravní návaznost, a tudíž ani smysl,“ uvedli autoři petice. Správa železnic s Prahou 9 podle vyjádření jedná ohledně zásahu do území v místě přesmyku.

Loni v závěru roku získala Správa železnic územní rozhodnutí, které není pravomocné. „Toto rozhodnutí bylo napadeno mnoha odvoláními, které v tuto chvíli stavební úřad vyhodnocuje. Aktuálně se připravuje tendr na zhotovitele dokumentace pro povolení záměru a prováděcí dokumentace,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Stavba je popsána v informačním letáku Správy železnic ještě se špatnými termíny zahájení stavby. „Aktuálně činíme veškeré možné kroky v rámci odvolacího řízení a zatím stále sledujeme termín zahájení realizace stavby v druhém pololetí roku 2026,“ dodala Friebová.

Trasa Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic
Tagy Libeňský přesmyk Modernizace traťového úseku Praha-Libeň -  Praha-Malešice Praha 9 Správa železnic
13 komentářů