Dlouhé čekání na Libeňský přesmyk. Jeho výška budí odpor, do projednávání chce vstoupit ministr
Vizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic![Vizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/presmyk4.jpg)
![Vizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/presmyk4.jpg)
Stavba získala územní rozhodnutí, není ale pravomocné kvůli odvolání odpůrců projektu.
„Argumenty“ NIMBYstů: „vznikne železniční megastavba.“ – estakáda s mostem je MEGAstavba? No, pokud jsou mravenci, pak jo..
„Naprosto zdevastuje místo,“ – ať se vrátí na ZŠ na pochopení významů slov „naprosto“ a „zdevastovat“
„kam se všichni tak rádi chodíme procházet“ – všichni? Kdo je to „všichni“? Trochu sugestivní generalizace.
„navíc nemá dopravní návaznost,“ – WTF??? Právěže ten přesmyk umožní návaznost (resp propustnost, propojenost,..). TOTO je největší blbost co sesmolili..
Dokumentace pro budoucí generace:
Bydleli v Praze, nejspíše se tam přistěhovali oni sami nebo jejich rodiče úplně odjinud. A vadilo jim, že kvůli rychlému růstu počtu obyvatel se v Praze musí stavit obří dopravní stavby.
Idiokracie se kvapem blížila, ale málokdo to tehdy věděl. Psal se rok 2024.
“ navíc nemá dopravní návaznost, a tudíž ani smysl”
Proč musí lhát?
Protože lepší argumenty nemají.
Založíte prosím někdo petici pro přesmyk?
Nechci rýpat, ale plánuje se mimo jiné i rekonstrukce Vinohradských tunelů, takže počítám, že nějaká odklonová trasa bude pro vlaky od Benešova přes Malešice a Libeň potřeba. Nebo provoz bude fungovat jak. Docela by mě to zajímalo.
Dobrý den,
mám dotaz na redakci, plánuje SŽ v tomto úseku i Praha – Libeň (Hrdlořezy) – Praha Malešice II. stavbu? Respektive minimálně dvoukolejné pokračování trati do Malěsic? I současný stav je tomu odpovídající kdy se do následného tunelu vejdou 2 koleje. Dle mého názoru, pokud by se nezdvoukolejnilo až do Malešic, úzké hrdlo by se pouze odsunulo o pár set metrů dál.
Děkuji za odpověď
Druhý tunel pod Táborem také není věc jednoduchá na projednání, ani levná, takže rozdělení na dvě stavby je zcela logické, zvlášť když to lze i provozně využít takto po etapách.
Do stávajícího tunelu, kdysi postaveného pro dvě koleje, podle současných norem nelze dvě koleje dát, podobně jako v Chuchli. Ve srovnání s chuchelským je tento starší a ještě menší.
Ona redakce poskytuje asistenční službu pro lidi líné ču neschopné používat vyhledávač?
Ano, plánuje se to, viz https://mapy.spravazeleznic.cz/ stavba A24.
Do následného tunelu se dvě koleje nevejdou a úzké hrdlo dané tunelem je méně omezující než absence přesmyku. Není zač.
Úzké hrdlo je hlavně to křížení koridoru mezi Holešovicemi/Vysočany a Malešicemi. Tunel je jen celkem krátká jednokolejka.
Samozřejmě je ještě možné sledovat variantu vykřížení spodem. Z hlediska panoramat pozorovaných návštěvníky parku je jistě příznivější. Koleje se tím ale dostanou výškově někam k hladině Rokytky (voda), budou problémy s vykřížením ostatních komunikací (zejména cestiček pro ty pozorovatele panoramat v parku) a bude asi hůře vycházet napojení na Malešické straně. Nový tunel pod Táborem by asi vyšel o něco delší (což lze v dané situaci i přes vyšší cenu brát jako relativně příznivé). Varianta spodem nikdy v návrzích nebyla, nemyslím, že by byli hloupí a nenapadlo je to, spíš jsou tam ty potenciální problémy příliš veliké. Ale docela rád… Číst vice »
Do Malešic je stoupání. Když půjdete spodem, musel byste pod Táborem udělat spirálový stoupací tunel 🙂
Postavíme to později, jen to bude trochu dražší.
Už by s tímhle mělo něco udělat. Je to potřeba? Pomůže to nějak výrazně v dopravě? Tak se to postaví. Skoro to vypadá, že by se kvůli tomu mělo bourat celé sídliště.
Tato stavba je v národním měřítku tak důležitá, že by ospravedlnila i to. Místní sídliště opravdu není tak kulturně, společensky ani ekonomicky významné.
Totéž platí o dojmech ze Smetanky, jejíž prostřední část je stejně nepřístupná a železnice tam už dávno je.
Nicméně se stále nabízí otázka, zdali by ten přesmyk nešlo udělat podkopem.
Mimo jiné pod estakádou vzniknou hluché prostory, které nejspíš budou využívány náhodnými „nocležníky“.
Ani vylití houmlesáci nejsou tak blbí, aby spali vedle koridoru na Kolín. Co tam máš dál?
A problém bezdomovectví budeme eliminovat tak, že všechny tyhle prostory zrušíme, aby nám nenarušovaly náš domnělý ráj, ne?
Kolej z Malešic do Libně existuje a vedle ní se postaví kolej druhá s mostem, aby vlaky z Malešic do do Holešovic nemusely křižovat vlaky z Běchovic na hlavní nádraží. Jde o stavbu dalšího 1km koleje vedle již stávající? Rozumím tomu správně?
Když je to v zástavbě, tak to nejde, pač je to blízko lidí. Když je to lesem, tak to nejde, protože škoda lesa. Po zemi je to bariéra, estakáda je zase moc vysoká. To je pak těžký.
Krom jiného ten slum mezi tratí a Poděbradskou jim nevadí? To je teprve „výstavní“ místo.
Protestují lidé z nově postavených bytovek (takové ty bytovky s vysokým plotem kolem předzahrádek znemožňující přístupnost územím a mohutnými rampami do garáží).
Jojo, koupili si výhled do lesa a teď tam bude dráha. Postavit jim vedle někdo jinej barák, nenadělají nic.
Bohužel podjezdná výška se nedá změnit žádnou peticí. Mně se vizualizace docela líbí. A když už, měli by petičané sklapnout zobák, největší zásah do krajiny je samotná Praha. Tady je přílišná benevolence pro soukromé zájmy a názorečky.
…koukam nejen s terminem, ale i fotkami je to zastarale, trat na Bechovice ma mit 4 koleje…
chybi vizualizace v tom udoli…
Ale jinak souhlasim s tim, aby se tohle reseni postavilo co nejdrive.
Jeste by to chtelo vyresit Malesice…
stejně se to postaví. odpor je marný.. to samé na výtoni. už jsou všichni fakt trapný s těmi nesmyslnými argumenty.
…budete asimilovani…
No jinak ano, je to jedine reseni, ale otazkou je, jak se k tomu postavi architekti,…
Jina varianta me nenapada, lde prestavet komplet nadrazi na Harfe a v Libni, aby nakladove bylo na opacne strane nez osobni a to by bylo s dlouhou vylukou na nejvytizenejsi trati v CR. A i tak by pak presmyk musel byt na Balabence.
Dalsi variantou je dostavet nakladni obchvat vc kontejneraku, ale to budi taky odpor a navic uz tomu brani D0 a Sidliste na Cernem Moste (resp. v Pocernicich, umele katastry CM moc neuznavam)
Není to jediné řešení.
Jen všechna ostatní řešení jsou technicky složitější a možná by vyžadovala náročnější provozní opatření než ta dvoukolejná estakáda k jednokolejnému tunelu.
budou dva tunely mimochodem i s odbočkou z běchovic
ja vim…
…technicky musite jit nad bechovickou trati… a budou dva tunely, celkem 3 koleje…
V každém případě od nového jízdního řádu po zavedení nové městské linky Praha -Úvaly by se měly urychleně postavit další koleje v Holešovicích, Bubenči a v Hostivaři a Uhříněvsi aby bylo kam odstavit nákladní vlaky směřující na úsek Malešice -Libeň během dne. Protože ten úsek bude od tohoto data v denní době pro nákladní dopravu prakticky nepoužitelný.
Ne, měli by novou duplicitní linku zatrhnout do doby dostatečné kapacity tratí. Kapacitě osobáků pomohou zaváděné spěšné na KO/KH a na další už prostě není místo.
Nikdo nechce žádnou stavbu v blízkosti svého domu ale každý nadává jak se blbě jede tam či onam a že to všude to stojí.
Tihle jezdí autem. 😉
Ti nadávají na VHD nejvíc, jako výmluvu, proč jet autem 😉
Pár faktu: v Praze vzniká historicky vysoké množství pracovních míst. Je ovšem těžké v Praze sehnat bydlení i do ní dojíždět z vnějšku. Dost podstatným faktorem a možná největší příčinou je NIMBYsmus . Praha má vysoké rozpočtové určení daní a dostává tak relativně hodně peněz. Ze strany státu se nabízí hrozba u staveb jako je tato: „Nebudete-li spolupracovat budeme Vás krátit “ a přeneseně to může platit i konkrétní městské části, jen je potřeba změnit zákony. Možná trochu složitěji řečeno, tito Nimbysté protestují proti dalším pracovním příležitostem. Pokud to tak bude, OK, ale tím pádem si Praha zaslouží méně peněz… Číst vice »
Je třeba mít nástroj nátlaku na městské části. Uhraje se nějaký kompromis v podobě několika málo protihlukovych stěn a podobně a pak rychlé řešení problémů…
Byť by se mi to líbilo, tak to zavání vydíráním..
Spíš rychlým hledáním kompromisu. Souhlasím, že by se to mohlo zvrtnout ve státní zlovůli. Je to o vyvažování dělby moci. Ale kdyby už jen deset procent bylo disponibilní, už by to bylo hodně relevantní.
U takto důležitých staveb by odpor neměl být přípustný. Vše je o prioritách. Zahrádkářům říct, že je nám líto, ale ten přesmyk je pro státní hospodářství důležitější než vy.
Bude sranda až se jednou do pozice těch zahrádkářů dostanete vy…
Až se do té pozice dostanu, tak holt budu muset akceptovat, že dopravní stavba je důležitější než moje zahrada.
Ona to nemusí být zahrada ale třeba dům. A stejně tak nemusí jít o pouhé přidání přesmysku ale ten zákon by fungoval i na mnohem větší zásahy do lokality.
Už vidím jak budete nadšený že cena vašeho domu cena výrazně klesla – místo klidného místa a hezkého výhledu je najednou pod okny třeba vytížená trať, vy jste přišel o několik milionů, pod okny vám rachotí vlaky a nemůžete si koupit podobný někde jinde protože jeho nákup prodejem stávajícího nezaplatíte…
A co je víc, zájem jednotlivce, nebo společnosti?
Naštěstí nejsme v Rusku ani Číně takže máme nějaká práva i jako jednotlivci.
To je strašná demagogie – všechno co píšete je samozřejmě možné relativně snadno vyčíslit a nahradit. O tom to vůbec není. Hlavní argument je „tohle bylo vždycky moje a moje to i zůstane, kdyby čert na koze jezdil. Protože proto!“.
Zatím vidím od státu přesně opačný přístup než popisujete – stát všechno zkouší protlačit silou. Vykupovat a kompenzovat se snaží naprosté minimum až když to opravdu jinak nejde (to na čem bude opravdu stavět).
To ale není tenhle případ 😀 Vždyť i bez přesmyku se jedná o místo s jednou z největších intenzit kolejové dopravy u nás. To jestli se přidá jedna kolej na estakádě mě osobně přijde marginální.
V téhle konkrétní situaci asi ano, problém je že změna zákonů která by umožnila Kamuiem popisovaný přístup by platila vždy a všude.
Ale to se dá řešit. Díky stavbě cena klesla, máš-li zájem, barák prodej, najdi si jinej odpovídající a stát (v rámci ceny stavby) rozdíl doplatí. Samozřejmě, že za neudržovanou barabiznu nedoplatím luxusní novostavbu, ale řešitelný to je…
Cena klesne / neklesne pouze virtuálně. Pokud bydlím v garsonce a potřebuji v ni bydlet , je ni jedno kolik bych za ni dostal dnes a kolik při propadu či růstu cen v závislosti na sazbách ČNB a zájmu . Asi by mi víc vadilo ten hluk a tak . A to se dá řešit .
Už jsme se dostali. Tři zahrádky nám bolševici zrušili – na jedné přístupová cesta k sídlišti, dvě pak skončily v silnici.
Železnice člověče nic…
Skutečně dotčeni budou novou stavbou jen zahrádkáři kolem Rokytky. A ti si své krtky rušit nenechají.
Oni zahradkari si sve chaticky prestaveli na rodinne domky… a mesto tam obnovilo meandry na rokytce, stejne tak jako je obnovuji vc. parkove upravy a jezirek pro developerske projekty ve Vysocanech (resp. jejich obyvatele)…
O tom, že MČ Praha 9 rozporuje hlavně ten výškový parametr slyším poprvé.
Tedy nejspíš místní samospráva neodmítá apriori nějaké mimoúrovňové řešení pro připojení koleje od Malešic.
hlavne to neni az takova hruza, je to proste o cca 7m? vys nez puvodni trat…
Ono to ani níž nejde, leda že by byl most zvedací 🙂
Ovšem, ten most přibližně vychází do míst, kde už stávající trať je nad terénem na náspu. Ve výsledku nová trať může být ve výšce klidně 12-15 metrů nad okolním terénem.
A co zdroje spodní vody? Ty to určitě ohrozí. Podobný problém je nadjezd v Chuchli. Léta blokací, boj za podjezd a po letech bude…ano nadjezd.
Kde by se tam vzaly, když to jde vrchem?
No stavbu blokuje praha9 tak bych navrhoval zrušit v Praze 9 všechnu VHD včetně vlaků abychom je nerušili a mohli se v klidu procházet tím parkem. 🤔
Pšššt! Mohl by to zaslechnout starosta Portlík. Jenže ten by to nedělal kvůli klidu, alébrž kvůli dalšímu rozvoji IAD.
Loni ho vytáhli do televizní debaty, aby se tam coby zapřisáhlý motorista hádal s třicítkáři. A stranická příslušnost (ODS) pochopitelně mluví za vše.
Tak upřímně, třicítkáři jsou diagnóza 👀
Ano, na tyhle lidi jedině omezováním autíček.
Proč se to jmenuje přesmyk a ne třeba výmyk?
Ach jo. A to není pátek 13.
A předpokládám, že ti samí lidé by bojovali za záchranu stávajících tří+jednoho mostů, kdyby je chtěli nahradit?
Ačkoli jsem zastáncem slušné diskuse, musím zvolat: Tyvole jaká megastavba? Vždyť je to normální most kdesi v lese! Kdyby před ním stál panelák plný lidí, neřeknu, ale tahle stavba mi přijde poměrně citlivě zapadající do okolí. Funkční odhlučnění samože předpokládám.
Jako „most kdesi v lese“ to vypadá podle líbivých vizualizací, které jsou k dispozici.
Realita plánovaného usazení je poněkud méně poetická. Jedná se o most nad mostem – takže ne „někde v lese“.
Mega je málo! GIGAstavba je to, která nemá na světě obdoby. Dvojkolejný železniční most – kdo to kdy viděl.
Takhle kdyby tam byla další příjezdová silnice na Okruh(tm), to by byla jiná…
Most „naprosto zdevastuje místo“. Achjo, jak já nesnáším NIMBYsty.
„navíc nemá dopravní návaznost, a tudíž ani smysl,“
Ti jsou chytří, jak jedná tetčická voda….
Jihočeské babky založily expozituru v Praze. 🤣
Jo, tenhle názor je perla. Je vidět, že mají nastudovaný, proč je ten přesmyk potřeba.
Spíše to tipuji na „strach má velké oči“. Plus masové rozšíření automobilismu, kdy už je cokoli pro železnici pokládáno za zbytné, při jejím podílu na přepravách (zvýšení jejichž celkového objemu nadchne přirozeně málokoho).
To je ale relevantní argument. Podle projektu mají až do prostoru křížení s Českobrodskou před severním portálem tunelu již 3 koleje (2 vrchem a 1 v původní stopě). Zde se spojí do jedné a pojede se tunelem do Malešic.
Možná později v jiné stavbě dojde i ke zkapacitnění tunelu.
Není relevantní v té části, že nemá smysl.
V plánu je vybudování tzv. Jahodnické spojky, tj směr Běchovice mimo Malešice a Kyje
Ano dočasně se spojí do jednokolejného tunelu, ale tohle už teď není to kapacitní hrdlo. Tím je napojení do hlavní tratě v Libni. Ten přesmyk nemá smysl jakožto přidání další koleje, ale jakožto vytvoření bezkolizní trasy.