Displeje ETCS oslňují strojvedoucí. Česko posílá své zkušenosti do EU a oznámilo další rozšíření systému

Displej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.czDisplej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.cz

S ERA řeší Česko i financování systému, aby náklady nezatěžovaly dopravce tolik jako nyní.

Zavádění systému ETCS na české koleje pokračuje. Správa železnic (SŽ) na instalaci intenzivně pracuje zejména na jižním koridoru Praha – České Budějovice. Na začátku června zde proběhly zátěžové testy, během dvou nocí se uskutečnilo dohromady 160 jízd.

Už dnes by měl být také dokončen projekt instalace ETCS na trati Praha-Uhříněves – Praha hl. n. (mimo), v prosinci 2025 přejde do výhradního provozu trať Praha – Kralupy nad VItavou.

Na konci roku očekáváme též spuštění provozu ETCS Regional na tratích Choceň – Litomyšl a Hrádek nad Nisou – Chrastava – Liberec. Na dalších regionálních tratích se na instalaci ETCS Regional pracuje, jde například o Třebovice v Čechách – Moravská Třebová; Beroun – Nižbor a Ejpovice–Radnice,“ uvedl na tiskové konferenci k půlročnímu fungování výhradního provozu ETCS generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Dále probíhá také soutěž na instalaci ETCS do „levobřežky“ směrem na Kralupy nad Vltavou, momentálně probíhá další kolo se dvěma uchazeči. Počítá se i s vybavením tratí na zaústění do koridorů, Svoboda zmínil například Choceň či Rudoltice.

Evropský zabezpečovač dohlíží na přibližně 60 tisíc vlaků měsíčně. Nyní převážně na klíčových úsecích hlavních koridorů, což představuje více než 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic.

Proměnný jas jako požadavek na TSI

Po půl roce výhradního provozu má podle ministra dopravy Martina Kupky ETCS za sebou 20 000 000 ujetých kilometrů a obsloužil 250 tisíc vlaků.

Zavedení tohoto sofistikovaného systému byl krok správným směrem. Kromě vyšší bezpečnosti jízdy vlaků zaznamenáváme plynulejší jízdu v místech, kde vlaky jezdí pod plnou kontrolou systému, zvýšení pohodlí pro strojvůdce a jeho vysokou spolehlivost,” uvedl Kupka.

Připustil, že se pracuje na odstraňování dílčích nedostatků a jedná se s evropskými orgány o lepších podmínkách či zjednodušeních pro mezinárodní provoz systému na českých lokomotivách.

S Evropskou železniční agenturou (ERA) Česko podle něj sdílí „dosavadní unikátní zkušenosti“ a upozorňuje na problémy, na které Česko narazilo. Podle ministra jde například o příliš jasně svítící displeje palubních jednotek, které v noci oslňují strojvedoucí. „Řešíme, aby byl do technických požadavků TSI na jednotky doplněn proměnný jas, aby se podmínky sjednotily“ uvedl pro Zdopravy.cz Kupka.

S ERA řeší Česko i financování systému, tak aby náklady nezatěžovaly dopravce tolik jako nyní. Česku se sice podařilo zajistit už 10,5 miliardy korun na dotace instalací ETCS do vozidel, další velké náklady se však týkají zejména úprav a aktualizací softwaru jednotek.

Pokládám za důležité, aby to neznamenalo neúnosnou zátěž pro dopravce i pro správce infrastruktury a aby v tomto směru i Evropa uplatnila tlak,“ uvedl Kupka.

Situaci by však podle Kupky měla do budoucna vyřešit také větší konkurence mezi dodavateli. „Přístup jednotlivých firem nejenom k tomu, za kolik dodá dopravcům samotnou mobilní část, ale i jakým způsobem zpoplatní ty další služby, bude určovat do budoucna i výběr technologií,“ uzavřel Kupka.

Plán implementace ETCS na české železniční síti, verze ke 4.8. 2021
Tagy ETCS Martin Kupka Správa železnic výhradní provoz pod ETCS
30 komentářů