Proč rušíme vlakvedoucí a pokladny. KORDIS JMK vysvětluje zásadní změny ve veřejné dopravě

Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V kraji skončí také pokladny na nádražích, zůstane jen v Brně. Čtyři pětiny tržeb dosud padnou na náklady na prodej a kontrolu.

520 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dežo Horváth

Tenhle jihomoravský separatismus mě fakt baví. Místní si možná neradi zvyknou, na turisty z ostatních krajů zapomeňte. Jako Pražák se v Jihomoravském kraji v průměru vyskytnu tak jednou ročně a nehodlám si do podrobna pokaždé zjišťovat místní speciality v železniční dopravě. Buďto přijedu autem, nebo nepřijedu vůbec. Republika je velká dost na to, abych mohl objevovat stále nová místa i mimo jeden ze 14 krajů. Nejdřív geniální nápad s jediným vozem, kde si lze bez přirážky koupit jízdenku, teď tohle. Hlavně, že jste úsporní a inovativní. 😉

Hoermalmeister

Tak osobákem asi z Prahy do Brna nepojedete. Ale i tak na tom není nic složitého, kliknete kam jedete, přiložíte kartu a hotovo. Nic víc nic míň

M19

Chcete tím říct, že jste v Praze neschopní a zastýdlí? 😉 PS: Opravdu si myslíte, že to bude v Brně někomu bude vadit, když nepřijedete?

Practicus

Vzhledem k tomu, že displej zobrazující kamery je malinký, a zobrazí současně max. 4 kamery, – což pro soupravu dlouhou 170m je hrubě nedostatečný – bude těch průserů víc, než dost, – ale chápu, že je potřeba ušetřit korunu, i když to bude stát cokoli, jen se pak nedíváte, až to šetření pocítíte na vlastní kůži.

Rušňovodič Peter

Na margo prijatia tých 100-120 revizorov/asistentov, nebude táto poziadavka vykrytá z doterajšich vlakvedúcich ČD?

Hoermalmeister

Překvapuje mě, že se do této diskuze ještě nezapojil pan redaktor. Zajímal by mě jeho názor. Nevyložte si to špatně, názor redaktora by samozřejmě něměl obsah článku potlačovat, což se tu nestalo.
@JanSůra

kosmik68

A hospody bez hostinských, každý si natočí sám přes apku. Kurva hoši tady se bude makat.

Petr

Něco takového už existuje, jmenuje se to Lesní bar, akorát tam zaplatí tak 50% návštěvníků a kvůli krádežím, na spoustě míst platba jen bezhotovostní na účet, tudíž pro provozovatele je to spíš taková charita pro turisty.

xyz

Nebo za hranicí v Rakousku – patrové vlaky zatím s průvodčími, ostatní příměstské/regionální bez nich.

A prodejna v obci Klein Meiselsdorf po většinu provozní doby bez pokladního. A malá prodejna za nádražím v Drosendorfu, prodávající lokální potravinářské výrobky, má systém „vezmi si a zaplať“ (nicméně je snímána kamerou).

SYN

Normálně běžné, samovýčep… pravda, jde tam myslím hlavně o tu „zvláštnost“, ale to nic nemění na tom že to existuje i v česku…

Hoermalmeister

Třeba pivovar Ruprenz v Uhřínovicích u Brtnice tohle dělá už od začátku pandemie a žadné problémy zatím nemají, naopak si můžu zajít pro pivo/limo kdykoliv a nepotřebuji obsluhu pro jednoho člověka. Automat mi to natočí sám

Stanislav

3 vážné nehody na železnici a vlakvedoucí jsou zpátky, aspoň doufám

Tom

Já doufám, že bude stačit „jen“ jedna vážná nehoda a průvodčí jsou zpátky.

SYN

Já doufám že ne… ne že bych zásadně nepřál vlakvedoucím, ale doufám že ty nehody nenastanou.

Petr David

To určitě doufá každý. Stejně, jako všichni doufáme, že nebude hořet v našem okolí, že nás nikdo nepřepadne a že nedostaneme nějakou zlou nemoc. A přesto tady budou dál hasiči, policisté a lékaři.

xyz

Pokud se stane nějaká nehoda vlaku, budou ji tak jako tak řešit právě ti hasiči, lékaři a policisté. Bez ohledu na to, zda půjde o vlak doprovázený či nedoprovázený průvodčím.

Petr David

Vy víte, co se stane bezprostředně po nehodě?

nekdo

cestující opustí místo nehody a zavolají IZS.

Tom

To jsou šašci … Ty ušetřené peníze za průvodčí a pokladen potom budou muset vrážet do oprav souprav kvůli vandalům, sprejerům apod. A přidávat další spoje, když jezdí téměř prázdné (ve špičce asi plné)? Dnes jsem dopoledne jel z Brna do Blanska a vlak skoro prázdný. Na druhou jsem si vychutnal nový RegioPanter, který voněl ještě novotou. Za pár měsíců bez průvodčí tak hezky vypadat asi nebude …

Hoermalmeister

Myslíte, že revizoři zničení zabrání méně než vlakvedoucí?

Martin z topírny

Kde mají jistotu, že se jim na post Revizor pohrnou zaměstnanci. jestli to bude za podobou almužnu jak je u Kordisu zvykem, tak to budou spíš zoufalci, než pořádní revizoři.

Možná to bude mít stejnou úroveň jak „ochranka“ v Albertu… Nikdo si z nich nic nedělá. Hlavně ne ti lumpové, co kradou 🙂

Luke

Průvodčí ničení souprav nezabrání, viz CityElefanty v PIDu.
Proti vandalům je nutno používat lepší technický prostředky, třeba kamery. Těch maj Moravie hafo.

+ údržba a vandalismus jde na vrub fullservice, takže za to cáluje Škoda, nikoli kraj

Martin z topírny

Tak poničení vandalismem určitě ve smlouvě není…
Tak blbá není snad ani Škodovka

bydleni_fanousci.0t

Díky za odvahu!

nekdo

Tahle diskuse je krásná ukázka esence čecháčko-šotoušství. Vše založené na odjakživa daných a neměnitelných modrých zákonech:
§1 Nikdy se to tak nedělalo
§2 Vždy se to dělalo jinak
§4 Lidé by to zneužili
§7 Není na to předpis, takže to nelze dělat jinak

A nezapomínejme, vlaky nemůžou jezdit rychleji než 42 km/h, protože jinak dojde k vysátí vzduchu z vagonů a ve vzniklém vakuu cestující pojdou bídnou smrtí za nezastavitelného krvácení ze všech tělesných otvorů!

likvidátor shotoushků

Nemůžete si názor utvářet přes zoufalce z internetové diskuze s foťáčkem na krku.

Tahle sorta je i “rekreačním šoto” k smíchu 🙃

xyz

Já jsem teda měl v posledních letech foťák na krku dost často (a to mj. u železnice), přesto s tím krokem JMK spíše souhlasím (i dle zkušeností z řady dalších států a jejich příměstské dopravy).

Practicus

Souhlas, většina zná provoz jen z fotek, a simulátorů, což se skutečností nemá vůbec nic společnýho, a nedej bože, jak není něco podle jejich představ, vzdělání se hůř, než malý děcka

Petr David

A kde ty body 1247 máte? Potřebujete nutně berličku, když nemáte argument k věci?

Michal Bartoníček

Tak jo. Podle argumentů v diskuzi jsou prostě Češi národ nesvéprávných agresorů, které je nutné vést za ručičku. Opravdu svojí povahou a přístupem k problémům patříme na východ. 👎

Petr David

To je vaše věc kam se řadíte.

Slepý blázen

Já s tím nesouhlasím, není to promylšené. Vůbec mi nevadí to ,že se nebudo prodávat jízdenky, ale toto řešení je totální ohrožení bezpečnosti, naše legislativa na to není uzpůsobená a Rakušáci a Němci mají tyto věci ukotvené v legislativě, snažil sjem se najít nesoulad tohoto jejich nápadu s vyhl. 173/1995 Sb. O dorpavním řádu drah a nenašel sjem krom § 71 nic. Problém bude s nastupováním vozíčkářů, nevidomých apod., kdy oni vůbec si to představují jak hurvínek válku, protože krom toho, že u čtyřvozového ibalginu fíra nebude vidět na konec jednotky apod., je totoální ohrožení bezpečnosti. Není vyřešeno odbavování lidí… Číst vice »

Herold

Taky mám hrůzu z těch desítek mrtvých, co toto opatření přinese jen za první měsíc…

Premek

I kdyby to zachránilo jen 1 život za celou dobu trvání smlouvy, bude to v pořádku.

Petr David

Třeba, když by se ve Vašem městě zrušila hasičárna, třeba by za dobu deseti let nehořelo a nikdo by tam vážně nenaboural. Víte, kolik by se ušetřilo zrušením stanice?

SYN

Si jako myslíte že je hasička všude??? Takže podle vaší maximy, urychleně dodělat, všude!! Dtto pohotovost.
Celý život je kompromis, a většina z nich souvisí s ekonomikou. Nejvíc životů na dráze zachrání kvalitní(!) zabezpečovačka a mimoúrovňové přejezdy, nechcete napřít své úsilí tam kde to skutečně pomůže??

Petr David

Ano, krom profesionáních stanic jsou stanice dobrovolných v podstatě v každé vesnici, navíc hasiči dnes mají auta, tak k zásahu dojedou.
Jinak, žádné úsilí nikde nenapínám, jen tady na této diskuzi dávám názor. Za tím, že odlidštění služeb se nám vymstí, za tím si stojím.
A ještě jinak, kvalitní zabezpečovačka a mimoúrovňové přejezdy se budují, to snad víte.

Gunduľ neubiješ

Jenže za lidske služby si dnes málokdo chce platit. A nadto, jakákoliv služba, ktera není ekonomický únosná tak zanikne. Stejně jako průvodčí v MHD nebo spojovatelky v telefonních ústřednách.

nekdo

jsem zvědav, jak by to dopadlo, kdyby někdo těmto, ehm, lidem, dal na výběr – buď jedeš za dnešní jízdné s průvodčím, nebo o 30% levněji bez průvodčí, jak by to dopadlo… 😀

Michal Bartoníček

Tady s vámi, Mikuláši, nesouhlasím a myslím si, že hledáte senzaci a problémy tam, kde nejsou.

Luboš Beneš

A vyschnou studny a krávy přestanou dojit. Možná bychom mohli spoléhat na pomoc ostatních cestujících, argument že fíra nedohlídne na konec je irelevantní, navíc ty kamery tam jsou.Nevidomé navádějí majáky a babička s klavírem si najme stěhováka.

Practicus

a víte, co je v těch kamerách vidět? naprostý hovno – současný stav je, že tam máte 4 pidipolíčka, z toho 2 zobrazují opačnou stranu, takže vidíte na dveře jen prvního a posledního vozu (a to ještě možná) – jakmile je začnete přepínat, v ten moment nevidíte na zbytek a Vy potřebujete vidět na všechny dveře současně – v zhledem k možné konfiguraci jednotek 4+4 potřebujete těch políček 8, abyste viděli na ty dveře alespoň z venku – a vzhledem k tomu, jak jsou lidi neukáznění, dobíhají na poslední chvíli, bude těch skřípnutých hodně

Jeňýk

Jízdenky si každý dokáže koupit v automatu. Otázkou je procento nárůstu jízd na černo. Ale s tím kraj asi počítá. Co se týká bezpečnosti, tak to je tak do prvního průseru. Co na to říká Drážní úřad?

Slepý blázen

To, že budou automaty/validátory v stanicích není problém tohto nápadu, souhlasím, že to může být nesrozumitelné, ale prodej jízdenek není gro tohoto problému.

risa.informace

Kéž by JMK z toho nápadu měli zisk pro obnovování lokálek v rámci linek S, když železnice bude zachvili na všech linkách S-JMK bez průvodčích a bude to znamenat kompletní v celém kraji výměnu označovačů za Validátory s označovačem jako má DPMB v Šalinách akorát v ŽST tak se ušetří za průvodčí v rámci celé S a můžeme obnovovat dříve zrušené lokálky, klidně ať kraj objedná svoje Bateriové vlaky, a ŽST v Holubicích u Brna super nápad…. Akorát co naštve každého je díra a neúplná integrace v relaci Brno-Břeclav do linek R50 kde je GE,RJ narvat i vlaky ČD EC,Railjety,IC… Číst vice »

Hoermalmeister

IDSOK bude mít od příští změny jízdních řádů v 12/2024 také očíslované vlakové linky, ale podrobnou podobou se zatím tají. Uvidíme

Ludva

O tom, že to je ohrožení bezpečnosti a snížení kvality jsem zde již psal dvakrát. Mnozí to pochopili špatně. Nemyslel jsem tím bezpečnost uvnitř jednotky, ale především při nástupu a výstupu. Za mojí dlouholetou praxi mám stovky případů, kdy právě vlaková četa zabránila incidentu, který mohl skončit malérem, nebo hůře i zraněním. Pro mnohé to asi ani nemá cenu popisovat, ale je to prostě tak. Ano JMK ušetří, ale za cenu snížení bezpečnosti. Ale jedna věc by mě ještě zajímala. Podle jakých předpisů budou strojvedoucí jezdit? Koleje patří SŽ, strojvedoucí jsou ČD, takže podle mě se budou muset řídit předpisy… Číst vice »

SYN

Za deště, sněžení a mlhy začínají být problémy i při použití Mk.1 Eyeball… Popravdě, s výhledem do budoucna, mají větší naději na technická zlepšení (IR režim??) spíš ty kamery…
Jinak se dost zlepšují nástupiště (výška/tvar hrany) a pohony dveří, takže těch nešťastných událostí ve dveřním prostoru by mělo ubývat? Určitě nikdy nevymizí zcela, ale tak ani se nedá říct že by vlakvedoucí dokázal zachytit 100% to též není v lidských možnostech.

Slepý blázen

S tím souhlasím, jedná se obezpečnost při nástupu nevidomých, vozíčkářů, když je nízké nástupiště atd., atd., snažil sjem se podívat, zda tento jejich nápad není v nesouladu s vyhl. 173/1995 Sb. O dopravním řádu drah a nic jsem tam nenašel krom § 71.

Herold

§ 71 vyhlášky č. 173/1995 Sb. upravuje vlakové rozhlasové zařízení. Co to s tím má proboha společného?

xyz

Já zase znám několik případů, kdy k sevření osoby (či jakékoliv její části těla) do dveří došlo právě poté, co VLAKVEDOUCÍ otočil vozovým klíčem.

Nebo poté, co VLAKVEDOUCÍ odmávl odjezd (zdravím do Bystřičky https://valassky.denik.cz/nehody/zenu-zachytily-dvere-pantografu-je-ve-vaznem-stavu-20130116.html)

Granja

Nastoupil jsem do posledního vozu 1. třídy v nejmenované stanici na Ostravsku. Ještě než se vlak stačil rozjet, jako neřízená střela přilítla průvodčí, abych jí ukázal jízdenku. Stál jsem na chodbě u okna uprostřed vozu a pozoroval situaci. V tu chvíli se vlak rozjel a ihned prudce zastavil (po několika metrech), protože dveře u sousedního vozu byly otevřené a kdosi z vozu v době těsně před uvedením vlaku do pohybu, vystupoval. V tomto případě jízdenka (a možnost vyloučení cestujícího z 1. třídy, pokud ji pro ni nemá) byla navýsost důležitější než vlastní, bezpečný, odjezd vlaku ze stanice. A podobných případů… Číst vice »

Gunduľ neubiješ

Ano, všichni tady zapomínají na inu těhotnou nevidomou babičku, co zrovna stěhuje klavír….

Karel

Strojvedoucí jezdí podle předpisů zaměstnavele V tomto případě ČD) v nich je napsáno, které další předpisy pro něj platí

Michal

Vlakvedoucí zůstanou na linkách S6…

Proč? Proč? Proč ji ruší na jiných linkách a tady ji nechá. Vždyť na této lince to má logický smysl. Dokud tam jezdí žumpa, bylo by adekvátní zde jezdit zdarma. Průvodčí zde taky nic jiného nedělá.

PvvS

Takhle ošklivě mluvit o cestujících. I na S6 se najdou slušní.

Michal

Ošklivě mluvit o cestujících? Že se dopravce chová k cestujícím jak dobytku, je na této lince fakt. Takže, co jsem řekl špatně? Dobytek dělá z cestujících dopravce, ne já. A co slušného se najde, to by mě vážně zajímalo?

Michal Bartoníček

Naopak. Cestující se sami chovají jako dobytek.

Michal

A divíte se? V takových šrotech nemůže být psychicky v pohodě.

PvvS

Ale nemusíte to tu všem neustále předvádět ..

Michal

Předvádět co? Že se ČD chová k cestujícím jak k lidem (a už ne pouze na koridorech), ale sám musím jezdit po trati, kde je to katastrofa a zlepšení v nedohlednu? A cena je jen nechutné oškubávání. Tak promiňte, že už jsem dávno ztratil trpělivost.

Dominik

A další český kolenovrt IDS za 1,03 Kč/Km), Tarif ČD za 1,5 Kč, ale je to oškubávání? A za kolik byste prosimváš chtěl jezdit?

Michal

Pro mě je mnohem podstatnější čas než km a to nezohledňuje.

PvvS

Nový vozidla stejně nezkrátí jízdni doby ..

Michal

To sice ne, ale když musím jezdit tak dlouho, tak aspoň něčím normálním. R8 je taky pomalá. Ale upřímně je to jedno, protože tam jezdí dopravce, který sice nemá svatozář, ale chová se normálně.

PvvS

Tak si počkejte na nový vozidla. Tak jako všichni .

Michal

Počkejte? Já už čekám několik let a stále nic. A hlavně, chápete, že se vlakem bez klimatizace v létě prostě jezdit NEDÁ?

xyz

Ani se vám moc nedivím – dolní Vlára je (i když trochu jiným způsobem) obdobnou popelkou jako S41.

I vlivem neexistence Křenovické spojky a/nebo kapacitnějšího zapojení do brněnského uzlu po ní jezdí jen 2 páry spojů za hodinu, přestože by – aspoň ve špičce – byly logičtější tři.

Michal

3? Já bych byl vděčný aspoň za 2. Když nestihnu jeden vlak, nechce se mi skoro hodinu čekat na další. Jenže ty „dodatečné“ spoje jezdí pouze na omezených úsecích, takže z UH do Brna (a obráceně), jezdí fakticky jenom jednou za hodinu.

Honnzok

To je vtipné, čím poháněly klimatizaci parní loko?

Michal

A to má být vtipné? V minulosti pochopitelně klimatizace ve vlaku nebyla vůbec, ale taky bylo jiné počasí. Ale teď je jiná doba. Zimy už nejsou tak tuhé a sníh je spíše (extrémní) výjimkou než pravidlem. A léto je rok od roku horší a delší. Takže dnes považuji klimatizaci ve vlaku za nutnost, ne pouze větší pohodlí. A to hlavní, jak už jsem řekl, někde jezdily vlaky s klimatizací a Wi-Fi už minimálně v roce 2017. Tak se ptám, proč bych měl v roce 2024 stále jezdit bez toho?

PvvS

Když se vám to nelíbí, tak nejezděte. Ani na MHD nejsou všechny vozy s klimatizací. A to převezpo podstatně víc lidí, jak ta vaše lokálka..

Michal

Tyto rády jsou už trapné – „Když se Vám to nelíbí, tak tím nejezděte.“ Ale co mám dělat místo toho, to už neřekne. Teda, občas řekne, ale abych si koupil auto, aniž by došlo, že jezdí vlakem asi proto, že si ho nemůžu dovolit.

MHD možná není dokonalá. Osobně můžu mluvit pouze za tu v Brně. A za ty roky se značně zlepšila. A hlavně, ať už MHD klimatizaci má nebo ne, na tu chvíli se to dá přežít. Případně i můžu jít pěšky. Zatímco u vlaku jít pěšky asi těžko a přežít tam více jak hodinu se nedá.

PvvS

A kolikpak jste ochoten platit za nový vozidla ? nebide vám vadit, že se cena za lístek třebas ztrojnásobí, ale budou nový vozidla ? Víte kolik se do IDS dává peněz mimo jízdného ?

Michal

Mohu se zeptat, kde se zvýšila cena kvůli nasazení nových vozidel? Naopak, ČD zvyšují cenu každý rok pro všechny, ačkoliv na některých tratích nedělá nic. Chápu, že je inflaci, ale tady jde o výpočet ceny, který je naprosto bezohledný a vůbec nebere v potaz čas ani kvalitu. V tomhle případě jsou i operátoři lepší, když počítám co nabízejí koncovým zákazníkům.

PvvS

A kde na to kraj podle vás má vzít ? K tomu vašemu výpočtu. Pak potřebuje zdražit nejen o inflaci , ale i o náklady na nová vozidla. Navíc v případě, že se jedná o dotovanou službu, nikoliv výdělěčnou.

PvvS

Že se tu furt vztekáte jak malý děcko, když vám kraj nekoupí novou hračku.. Ehm nový vlaky. A nedokážete pochopit, že se investuje sestupně podle toho, kolik kde lidí jezdí. A že to co se na elektrických linkách odveze za den tak to na S6 se vozí týden. Peněz na dopravu je jen omezený množství a musí se to řešit postupně. A že i na tyhle tratě je nachystaný nový výběrko na hzbridní vozy.

Slepý blázen

Přesně tak, není to jen o kraji, ale i oo tom, že Správa železnic mluví o elektrizaci, ale neděje se nic, tím pádem oba kraje neví, zda vůbec něco do tho ty kraje chtějí dávat peníze nebo ne.

Michal

Mohu se zeptat, jak souvisí elektrifikace s bdmtee/bdmpee aneb ŽumpoJet?

SYN

Není to relativně evidentní? Kupovat nově diesel jednotky je sice možné ale byla by to cipovina na trať kam příjdou dráty. Nakoupit elektrické tam kde dráty nebudou je skoro ještě větší problém. Nakupovat nové vagony na regionálku je taky dost houby řešení.
Takže se jeví být dost důležité jaká bude budoucnost trati. A ví se prd, zcela orientační neurčité sliby…

xyz

To také není překážkou – viz push-pully jižně od Ostravy, kde „neděje se nic“ nebylo překážkou v pořízení nových souprav.

xyz

Nicméně i S6 IDS JMK má vyšší přepravní potenciál než např. to, kde jezdí RS1 v Kraji Vysočina.

Tzn. zde se to liší kraj od kraje.

Obdobně tak v části dalších krajů jezdí již nějaký čas moderní jednotky na trasách s nižším přepravním potenciálem než je S6 v JMK.

Neviním z toho JMK, chyba je v (rovnostářském) systému.

xyz

Mmch. jestliže se investuje sestupně, tak proč byly nové jednotky ty „elektrické linky“ pořízeny až v roce 2022 a ne o 10 – 15 let dřív jako tomu bylo ve většině dalších „elektrických“ výkonů v jiných krajích?

PvvS

Protože kraj nenacpal všecny dotace do chřtány ČD a nakoupil za ně tehdy vozidla do MHD. V té době se nesoutěžilo, jen byse kupovaly vozidl aněkomu jinýmu.

Michal

Vztekám jak malé děcko? Protože chci v roce 2024 cestovat na úrovni 21. století, zvláště když na některých tratích jezdí takové vlaky už několik let a celé je to umocněné, že se zdražuje pro všechny? Zajímavá logika. Že jsou na tyhle tratě nachystané hybridní vozy? A kdy? Za 10 let? To je mně totálně ukradené. Navíc se ustavičně řeší emise u aut, ale že tady jezdí diesel pod dráty, nikoho nezajímá.

xyz

Navíc s těmi hybridy je to ironie, protože takové vozy jsou o to dražší na pořízení.

Tzn. celé roky tam mohly jezdit moderní motorové jednotky, to se nestalo; ale na moderní bateriové jednotky najednou „budou peníze“ (přičemž zrovna dolní Vláru má smysl elektrizovat od Blažovic přinejmenším až do Starého Města u UH, jakékoliv mezistavy s Nesovicemi atd. jsou nesmysl = nesmyslem jsou i bateriové jednotky).

Vincenc

Promiňte,ale proč do toho stále pletete ČD?To je tak těžké pochopit že jMK si na S6 objednal a zaplatil pro svoje „volice“ přesně to co tam jezdí?Nikdo Vám v dnešním prostředí nebude dávat víc než dle smlouvy musí,to je snad jasne

Michal

Ano. A dle smlouvy se ČD nemusí chovat k cestujícím jak k lidem?

Hoermalmeister

Jak jsem Vás minule chválil za podnětné námitky, tak se mi to dneska zase nezdá. Příště mi to natočtě, jak s cestujícími zacházejí, ať se tu nedohadujeme. Pokud je něco špatně, tak se s tím něco musí dělat, ale takhle se jenom dohadujeme, potřebujeme něco hmatatelného. Na lince nejezdím každý den a třeba jsem měl zrovna štěstí na nadprůměrný vlakový doprovod

Michal

A proč bych to měl točit? Nejsem člověk, co všechno rve na net (a nemám v kapse zrcadlovku). Nicméně, těch případů je spousta. Co třeba, že když chcípne lokomotiva (a chudák strojvůdce to neopraví), tak se na náhradní spoj vždy vykašlou (že následující spoj jede až za hodinu, nikoho nezajímá) Už jsem několikrát slyšel i nádražáky v civilu, jak nadávají na technický stav.

xyz

Ne tak docela – Elefanty pro širší okolí Prahy/Ostravy byly pořizovány do nemalé míry z iniciativy ČD.

Stejně tak bylo krokem ČD (tzn. nikoliv přáním JMK) předčasně odstavit řadu 560, po čemž na těch elektrických linkách JMK začaly jezdit vozy ještě horší – s úzkými dveřmi, kupé atd., zcela nevhodné pro příměstskou dopravu.

SYN

Neboli, chyba byla dát to ČD, a když už tak se měly vyžadovat moderní vozidla (neříkám nutně nová, ale „normální“)

Nose Peak

Když se reálně podíváte, kde jezdí ty muzeální kousky, tak je to tam, kde “se bude už-už” elektrizovat”. Tím pádem kraj nepoptává nové motoráky ani nové EMU…

Michal

Jasně. Tahle trať se měla začít elektrifiovat už minulý rok. Avšak, doteď se nic neudělalo a nevypadá to, že by se v blízké době mělo začít, takže ty kecy, že kraj čeká na elektrifikaci, která nebude hotová ani v této dekádě, ať si strčí víte kam. Zvláště, když u toho ŽumpoJetu bdmtee/bdmpee je absolutně jedno, co to táhne (stejně jako Slovácký Express).

xyz

Trasy linek S2 a S3 IDS JMK jsou elektrizované odedávna, přesto tam nové jednotky přišly až loni.

A naopak na takovou trasu Plzeň – Domažlice vyjely Sharky už před cca 10 lety, přestože už tehdy platilo, že „tam se bude modernizovat“.

Michal Bartoníček

Nemusíte. Nikdo vás k ničemu nenutí.

Michal Bartoníček

Když nejste psychicky v pořádku z toho, jaké jsou na železnici soupravy, proč jezdíte vlakem? Máte přece jinou volbu.

Michal

Buďte si jistý, že kdybych měl alternativu, tak bych ji dávno využil a nemám důvod si stěžovat.

Granja

…Dobytek dělá z cestujících dopravce…

Ale no tak! Dopravce má takovou techniku, na jakou má peníze a současně i jakou si objednavatel dopravy pro konkrétní trať objedná.

Michal

No a co? Když musím trávit ve vlaku pár hodin týdně, chci aspoň jezdit něčím normálním. Zvláště, když někde jezdily kvalitní vlaky už několik let nazpět. Realita je však taková, že jezdit zde vlakem je utrpení a přesto je to dražší.

Michal Bartoníček

To vás neopravňuje chovat se jako dobytek.

Michal

Já se nechovám jak dobytek, ale dopravce se ke mně chová, jako bych byl. A kvalita vlaků se odráží na chování cestujících.

Slepý blázen

Tam si myslím, že to bylo dohodou se Zlínským krajem.

Hoermalmeister

Částečně asi ano, ale zůstanou i na lince S41, kde smlouva s jiným krajem roli nehraje. Spíš bych řekl, že je to kvůli vozbě. Tam kde jezdí staré jednotky a soupravy, tam zůstávají vlakoši

Michal

Průvodčí by měli zůstat pouze tam, kde plní i jinou úlohu než že obtěžuji cestující, jestli si koupili lístek.

Marcel

Mělo by smysl ale vlakvedoucí třeba točit v radiusu 15-20 km od Brna, příklad Brno -Adamov vystoupí a jede zpět na hlavní. Stejně to tak dopadne, kvůli Bílovicím.

Marcel

Je to takové šetření , jen na oko. Nic to nepřinese, jen problémy. Protože to dělají lidé, kteří nemají koncepci a jen plní divná zadání.

nekdo

nebuďte slušný, pane, uveďte jména těchto nepřátel pořádků, které hájíte!

Aleš

„Prodej jízdních dokladů bude zajištěn na nádražích resp. na jednotlivých nástupištích validátory “
Co je to takový validátor? Potulný prodavač?

SYN

Hm, moc vtipné… je to označovač, který má zároveň display (dotykový) a čtečku karet.

Petr

Je to neskutečný hazard s bezpečností a životy cestujících! To opravdu nikdo nevidí dál než k ke dveřím své kanceláře?

nekdo

máte úplnou pravdu pane! ve zcela samoobslužném režimu jezdí jen několik málo 810 a nejméně každý týden všude čteme a vidíme kolik neštěstí to způsobuje – samí mrtví, havárie na přejezdech, a vůbec!!!

Honnzok

Akorát, že ta 810 má 15 metrů a když fíra vykoukne tak uvidí i děckou ruku ve dveřích. Na rozdíl od příměstské jednotky 530 s 100 metry….

JackBrno

Jako vážně je myšlen provoz bez vlakvedoucích na líce Brno – Náměšť? Nebo to je překlep? Tam přece nejezdí Moravie, ale 854 s vozem nebo 754 s vozy, takže staré soupravy bez kamerových systémů. Tohle bez vlakvedoucích přece provozovat nelze.

Hoermalmeister

To už ale bude hotová elektrizace a S4 bude jezdit jenom do Zastávky, bude vozena 640 a 650, takže taky RegioPantery. Dál do Náměště a do Třebíče bude pokračovat S42 se stávající vozbou, tam ale vlakvedoucí bude

JackBrno

Aha, tak to pak ano. Je to sice blbost a jsem si jistý, že po prvním průšvihu to drážní úřad kraji provozovat bez vlakvedoucích zakáže, ale holt se to musí zkusit a nechat až do toho průšvihu dojít.

Marcel

A máte naprostou pravdu, spíše než průšvih, to budou poničené jednotky kraje.

xyz

Jeden průšvih už tam měli – jak píšu u níže, na loňský podzim. O jízdě soupravy 854 + Bdtn mezi Rosicemi a Zastávkou byl informován DÚ i Kordis; z odpovědi Kordisu vyplývá, že vlakvedoucí si otevřených dveří (ze kterých mohl nějaký cestující vypadnout) nevšiml.

SYN

No právě, tady nám zkoušejí vysvětlit že přítomnost vlakvedoucího je záruka… ale ona není. Sice bych byl nakloněn věřit tomu že zatím je „úspěšnost“ lidského personálu při předcházení průserům (všeho druhu) vyšší než techniky, ale bude se to čím dál víc srovnávat…

Liftboyové taky postupně „vyhynuli“, prostě nemá to dneska ospravedlnění (kromě explicitní demonstrace luxusu)…

Jaaa

Srovnávat vlak s výtahem… To se ale týká samočinného řízení výtahu, takže strojvedoucích, pane liftboy…

Nose Peak

Copak liftboyové, ale kde je pomocník strojvedoucího???

Gunduľ neubiješ

Copak pomocnik strojvedoucího, ale kluci co MUSÍ běžet dvacet kroků před každým samohybným vozem s vlaječkou!

Slepý blázen

Drážní úřad se jim to snaží zarazit, já sám jsem se snažil heldat nesoulad tohot nápadu s vyhl. 173/1995 Sb. A upřímně mne štve, že není smlouva mezi krajem a dorpavci venku, aby jsme se podívali, jak to tedy bude smluvně, bohužel kraj i Kordis vůbec neví, jak to udělat.

Marcel

Asi mysleli jen budoucí provoz do Zastávky.

Slepý blázen

Tak tam halvně budou jedzit Panteři a S4 bude de facto zkrácena do zastávky, tedy soutěžil se provoz do zastávky na linku S4. Chci vidět, jak budou hoši do 12 let starých panterů montovat validátory.

Hoermalmeister

Stejně jako do 20 let starých stadlerů od Arrivy. Kde je problém?

PvvS

Nic těžkého. Jenom se bagrem vybourá wc, aby bylo na dieselagregát pro záložní napájení. Na bok se přišroubuje validátor. Pak nastoupí druhá četa se sbíječkama a skrz uličky vyrubou díru na položení kabelu. Nakonec to další četa zasype a položí novou podlahu.

vladki

Zajímavé jak velká je zřejmě skupina lidí, která nemá platební kartu ani chytrý telefon, neumí si koupit lístek v trafice, neumí číst jízdní řády a mapy vyvěšené na zastávkách, padá do mezery mezi vlakem a nástupištěm, no prostě potřebuje vodit za ručičku a přesto pravidelně cestuje vlakem a kvůli nepřítomnosti vlakvedoucího si radši koupí auto.

To je fakt pro někoho tak strašlivý problém cestovat vlakem jako by to byla šalina? Tak tomu neříkejte vlak. Ultras považují leo expres za tramvaj, tak proč ne ibalgin?

Petr David

Všude se dá člověk nahradit. Ukázalo se to třeba v covidu jak ztráta osobního kontaktu působí na děti a staré. Tak šetříme za každou cenu.

vladki

Takže vy jezdite vlakem proto, abyste cestu prokecal s průvodčí(m)? Plkat můžete i se spolucestujícími.

Petr David

Nejen ve vlaku, komunikaci s člověkem preferují všude, kde to jde, člověk je od přírody tvor společenský.
Ve vlaku jsem často, auta jsem se ràd zbavil.

SYN

Doufejme, protože „sólo“ ve vlaku se doufám ještě děje jen vzácně…

David

V autobuse zvládne kromě stiskani tlačítka bdělosti a koukání po značkách řidič i prodávat jízdenky. Na dráze by to ale určitě nešlo.

Na těch příměstských linkách má platit jen časová jízdenka, žádný zóny a lístek si pak zvládne koupit i opice.

Karel

Které autobusy mají tlačítko bďělosti? A jako strojvedoucí jsem jízdenky prodával už před 19 léty a šlo to

SYN

Takoví lidé pak ale s tím autem budou mít nutně nepřekonatelné problémy… tam se musí kupovat palivo (bez toho to nejede, a světe div se už jsou i benzínky kde bez karty nenačepuje), udržovat brzdy, hlídat technická a pojistka… a to už vůbec nemluvím o běžných úkonech spojených s řízením/řazením. Nechápu jak takoví lidé by mohli něco takového zvládnout líp než ten IDS…

Slepý blázen

To je pravda, lae dál jsou tady lidé jao zdravotně psotižení apod., kterým to uškodí apod., jinak souhlas, pokud nebudou v těch jednotkách jen validátory, ale i nějaký klasický automat, tak není co řešit.

vladki

Co umí ten „klasický“ automat navíc oproti validatoru? Validator umí jízdenku nejen cvaknout ale i prodat. Snad jen ze nebere hotovost.

Průvodce původní Aleš

Víte někdo, proč jsou ty Holubice neobsluhované? Co je s tou stanicí ze strany SŽ špatně?

Stráťa

Holubice už leží na „přetížené“ trati Brno-Vyškov. Když to končí v Křenovicích tak to nepotká dálkové linky z Brna na Vyškov a dál.

Marcel

Ona ta trať je přetížená jen vlastně kvůli jednokolejce z Brna-Černovic na Brno hl.n.. Sbíhají se tam dvoukolejná z Blažovic a od Přerova. A při příjezdu na hlavní v podstatě i trať od Křenovic je všechny svede na jednu kolej, přes viadukt před hlavním. Absence druhé koleje v uzlu Brno tuhle trať v podstatě diskvalifikovalo a proto prvním vlakem třeba z Vyškova do Brna přijedete až v 7 ráno. Velká škoda, a je to poznat. Je i alternativa přes Židenice, ale s úvratí.

xyz

Toto zdůvodnění nesedí.

Vždyť Os vlaky Křenovice – Vyškov jinak dodatečně Černovickou spojku nezatížily, protože jde o vlaky, které mezi Brnem a Křenovicemi hor. n. tak jako tak jedou.

SYN

Nevím jestli vám tam nevypadlo nějaké slovo, ale od Přerova/Kojetína/Vyškova ústí do stanice Holubice jednokolejka…

Pablo

Možná Vás to překvapí, ale osobní doprava v Holubicích, Rousínově a Lulči byla ukončena právě na přání Jihomoravského kraje. To jsou ty dlouhodobé koncepce a výhledy.

mashinisty poyezdov

Zrušení vlakvedoucích snad neprojde z důvodu ohrožení bezpečnosti cestujících,minimálně na lince S2 (zejména zastávky v Bílovicích a Babicích).Kdo tam vozí vlaky jako já,ten prostě ví…Oblouk + kamera kvalitou k ničemu + věčné problémy s dveřmi, schůdky… A jelikož vlakvedoucí není ve vlaku jen od kontroly jízdenek , veškerá jejich dosavadní agenda počínaje tvorbou vlakové dokumentace, manipulace s plošinou pro vozíčkáře, „vyhánění“ cestujících na konečné, konče doplňováním toaleťáků padne jako bonus už tak přepracovaným strojvedoucím..a jestli tohle není ohrožení bezpečnosti tak už nevím.

xyz

V tomto oblouku https://mapy.cz/letecka?x=8.5488212&y=47.3666749&z=19 zastavuje vlak za vlakem (i větší délky) a průvodčí nejezdí snad na žádném z nich.

SYN

OPRAVDU zrovna na těchto (plně nízkopodlažních) jednotkách vlakvedoucí manipuluje s plošinou pro vozíčkáře v Babicích a Bílovicích?
https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15210912&gallery=1&sourcep=foto&idp=8272389&x=16.6706401&y=49.2758208&z=17

Slepý blázen

I kdyby ne, tak si to nikdo netroufne, je tam hydraulická rampa, která se musí manipulovat a ovládat ručně jako ve všech Panterech, envím jak to bude v GTW.

franta

Ten personál je jak v těch stanicích, tak v tom vlaku k něčemu..
Ne k ničemu. VMD to pak podle toho vypadá. Sorry jako. Vtipné taky bude, až ten vlak začne třeba hořet. Nebo do něčeho nabourá, někoho přejede.. Takové situace ze života.

Gunduľ neubiješ

Jejda, nesvéprávní občané budou čekat až jim vlakvedoucí nařídí opustit vlak. Jinak bídně uhoří marně čekaje na pokyn k opuštění hořícího vlaku!

Honza V.

Takže průvodčí se přejmenují z vlakvedoucich na asistenty?

Dominik

Jinými slovy kraj ušetří = odrbe zaměstnance, jestliže najme přes 100 revizorů, a stejně ušetří tak ohromnou částku, tak jediné na čem může ušetřit jsou mzdové náklady.
Protože jinak by nemusel chtít rušit průvodčí, jestliže bude revizor v skoro každém vlaku.

Dominik

A mohli by přestat dělat černé pasažéry z těch, co jen nastoupí do jiného vozu (bez pruhu), ale při příchodu pověřeného zaměstnance si hned řeknou o jízdenku.

PvvS

Proč ? To že zkoušej, jestli to vyjde a pojedou zadarmo, tak to není omluva.

Dominik

Jaká omluva? V celé republice to normálně funguje, jen v JMK vymýšlí extra pravidla.
Nebo snad chcete tvrdit, že ten co ve zbytku republiky si sedne a v klidu čeká až přijde průvodčí, je černý pasažér, který zkouší jet zadarmo?
Ale nedivím se, v MHD hned za každým taky vidí černého pasažéra, ať je situace jakákoliv.

PvvS

V Jmk jsou jasně daná pravidla. Bez jízdenky jen do vagónu se zeleným pruhem. Jinak ano, je to černý pasažér a zkouší jestli to vyjde a pojede zadarmo.

Dominik

Já nerozporuji, že to pravidlo nemají, jen říkám, že je nesmyslné, a v rámci presumpce vinny, hned za každým vidí černého pasažéra, jak se to dlouho děje už v MHD, to je prostě zvrácené.
Černý pasažér, co to zkouší, je za mě ten, kdo se tomu vyhýbá aktivně, ne ten, co si aktivně lístek po příchodu průvodčího koupí.

PvvS

Aktivně si ho má koupit před nástupem. Ne čekat, jestli k němu dojde.
Aktivně se tomu vyhýbá tím, že nastupuje jinam.

To platí i v MHD. Nástupem bez platné jízdenky se stáváte černým pasažérem. A výmluvy to nezmění.

Dominik

Samozřejmě, ideálně když v MHD nedají šanci označit nástup, což dělají s oblibou.

PvvS

Cože ? Validátory jsou hned u dveří. nemusí se k nim nikam chodit ..

Dominik

V MHD zažito x krát, jeden označovač, validátor nefunkční, a než se dotyčný dostal k jinému, tak bum, zablokováno s tvrzení – času jste měl dost. Minule to nějak zlobilo, lidem se podařilo pípnout kartou až na nějaký 3 – 4 pokus, pak nastoupila revizorka, jasně viděla, že to zlobí stejně nedala prostor, aby mohl být označen nástup, jeden stihl označit a šup honem zablokovat, aby to další nestihl (nestihli to 2 cestující). A co třeba kočárek? Prvně snad budu řešit jeho ustavení a zajištění, pak až označení nástupu, za prvé aby nepřekážel v nástupní prostoru a za druhé aby… Číst vice »

PvvS

A teď tu pohádku o karkulce ….

Hoermalmeister

Přijde mi to trochu zvláštní, stěžoval jste si na DPMB? Máte číslo revizorky? Nebo se to sice nestalo, ale mohlo by?

Dominik

Samozřejmě jsem si na dopravním podniku stěžoval, ale odpověď : Revizorku jsme vyslechli, ta nám sdělila, že čas byl, takže smůla, pokutu zaplaťte.
Dopravní podnik prostě věřil slovu Revizorky, bez nějakého dalšího důkazu.

Hoermalmeister

Ano, ten proklatý označovač, Vám to zlomyslně nedovolil. Pokud označovač nefunguje, zobrazuje se hláška, že můžete označit pouze jízdenku a máte použít jiný označovač. Nebo v opačném případě umožňuje kvůli poruše pouze platbu kartou, označit jízdenku musíte u jiného.

Z vlastní zkušenosti je většinou chyba 40 cm před displejem. Odeberou kartu moc brzo a pak ji tam naopak drží a nic se neděje. (Po erroru se musí karta odebrat a pak znovu přiložit) Mnohokrát už jsem takovým lidem pomohl tím, že jsem správně přiložil.

Gunduľ neubiješ

Miluji hlupáky jako Vy. Nastupujíc do HMD, prvně si hledím o bezpečnost dítěte a až pak cvaknutí jízdenky.

Dominik

Toto je jen aktivní snaha vybrat co nejvíc na pokutách, jen morésy z MHD přenáší do vlaků.

SYN

Nikoliv, je to dost rozumný kompromis mezi tím jak to lidem co nejvíc usnadnit a přitom nevozit 90% cestujících zadarmo…

Dominik

A co je tak složitého na systému nastoupím v klidu si sednu, přijde průvodčí ukážu lístek, nebo si o něj řeknu, řekl bych že to je ještě snazší, než řešit nějaký validátor.

PvvS

A co je složitého na systému, koupím si lístek a pak teprve nastupuji ? Kór dneska, kdy je hned několik možností, jak jízdný zaplatit.

A ne zkoušet, jestli náhodou průvodčí nedojde.

Dominik

Samozřejmě také to není raketová věda to je jasné, ale při větším množství cestujících to prodlužuje nástup a odjezd (běžně vidíme v MHD), obzvlášť u lidí kteří až při nástupu začnou hledat peněženku. Navíc, vlakem kolikrát člověk necestuje na lehko, odložit zavazadla, pípnout, zase to celé pobrat a pokračovat, kolo taktéž bude blokovat nástupní prostor, než označím. A v neposlední řadě to bude v nástupu zdržovat cestující s časovou jízdenkou. Nejste vy náhodou revizor, nebo zaměstnanec dopravního podniku, protože snad jenom tanlm tuto nepochopitelnou logiku mají, každý kdo nastoupí bez JD a čeká na průvodčího = černý pasažér, který to… Číst vice »

PvvS

Ne u DP nejsem ani revizor. Ale ta vaše varioanta, že to není krádež, pokud vás nechytnou, je mi proti srsti.. Pravidla jsou daný a žes e vám neche platit je jen váš problém.

SYN

Jsou to dostatečně jasná a bez problému splnitelná pravidla, na rozdíl od například 2min předstihu aktivace jízdenky víme kde že…

Jaaa

Tahle „jasná pravidla“ stojí za starou bačkoru. Není to nikde na světě a neznalý člověk se prostě chytí.

Nebo vy snad všude v zahraničí čtete před použitím VHD jejich SPPO?

PvvS

Znáte pravidlo, že Neznalost neomlouvá ? Ve městě taky nastupujete bez lístku ?

Gunduľ neubiješ

Bez označeného lístku nastupuji vždy. Následně jej označují v autobusu, trolejbusu nebo šalině, podle toho čím jedu.

Hoermalmeister

No, vzpomínám, že jsem dva roky zpátky v Mnichově opravdu nastoupil bez lístku do Strabu. Revizorovi jsem unikl tak tak a nadruhé už se vždycky podívám, přeci jenom bych nechtěl platit ERHÖHTES BEFÖRDERUNGSENTGELT 60 €

xyz

Nástup do konkrétního vozu + proaktivní přihlášení se o jízdenku si vybavuji u Alexu, snad i u MRB (obojí Bavorsko).

A i tak jde zrovna v rámci SRN o výjimky, jinak každopádně nástup s platnou jízdenkou (jen v části případů možnost pořízení jízdenky v automatu ve vozidle).

Vít Jůza

Ve zbytku republiky je řada tratí a spojů, kde to chodí podobně (samoobslužný provoz neboli specifické odbavování cestujících), většinou samozřejmě s možností obrátit se na strojvedoucího.

Dominik

1) Ale snad nikde se nejedná o frekventované spoje s až 5 vozovými jednotkami, ale o lokálky s nízkou frekvencí cestujících a obsluhované především 810, 814, případně nějaký Štádler, apod…
2) Ano s možností obrátit se na strojvedoucího, což taky využívá drtivá většina cestujících na těch linkách, málokdo jde k automatu. Snad jediná výjimka je GWTR z Číčenic do Prachatic, kde je jen automat, strojvedoucí se s vámi bavit ani nebude a člověče poraď si.

xyz

S tímhle ale začaly v JMK přímo ČD – už od 12/2012. Samy to zrušily až po 3 letech.

Zdravím do Omic.

Dominik

Bylo by možné nějak doložit vaše tvrzení o usměrném nástupu cestujících bez jízdenky praktikovanem ČD od vámi zmiňovaného GVD?
Já nic na internetu nenašel a nepamatuji se, že by ČD někdy něco takového zkoušely.

xyz

Plus taktéž sousední odkazy na JŘ 2013/14 a 2014/15.

Videozáznamem (žel nižší kvalita) čerstvě po zavedení zde https://www.youtube.com/watch?v=K3VGoskv-iw

Dominik

Děkuji za doložení, hledat v JŘ mě nenapadlo.
Ale nikde nevidím, krom tvrzení autora videa, že to byl výmysl ČD, mohlo to být klidně na popud objednavatel, nebo po nějaké dohodě. Ale to je jedno, i kdyby to byl výmysl ČD, je to blbost teď, byla to blbost i tehdá, a jedna stanice značí, že to byl ověřovací provoz, který se evidentně neosvědčil.

xyz

Pokud by to bylo na popud objednatele, proč by to platilo i pro výdej jednorázových jízdenek ČD?

Taky je zajímavé, že jestli mělo jít o „ověřovací provoz“, tak že trval 3 roky (vč. přirážek udělených „nepozorným“ cestujícím).

SYN

Tak to už rozhodně přestane, můžete být klidný. Nástup kudykoliv, jízdenku si zakoupíte sám a při kontrole bez ní zaplatíte. Dveře s pruhem v tom už nebudou hrát žádnou roli. A dokonce na rozdíl od Práglu nebude zkoušet nikdo křivé války jako že jste si tu jízdenku koupil/aktivoval s nedostatečný předstihem (<2min)…

Slepý blázen

Tak to je jasné, protože Kordis jim nedá takové platy jako měli u drah jako vlakvedoucí.

Jaaa

Tak holt půjdou dělat jinam a revizory zas budou dělat akorát pochybné existence.

Tady si to fakt každý představuje jako Hurvínek válku.

Hoermalmeister

Opravdu nerozumím, kde je problém. Tato změna se dotkne opravdu jenom malého procenta cestujících. A úplně mine následující skupiny: 1. mám šalinkartu 2. mám platební kartu 3. jedu napřed autobusem, ze kterého přestupuji na vlak (v buse můžete hotově koupit jízdenku na celou cestu) 4. mám KC v blízkosti 5. kupuji jízdenky v předprodeji (univerzální jízdenka je v tomto ohledu velmi praktická) 6. mám telefon (použiju buď Můj vlak, Poseidon, novou eJízdenku nebo třeba One Ticket) 7. mám krajskou IDS klíčenku/nálepku 8. rád riskuju a stejně jezdím načerno Ostatní se holt budou muset do jedné z těchto skupin zařadit, a… Číst vice »

Hoermalmeister

Zapoměl jsem ještě na skupinu
10. začínám cestu na linkách, kde vlakvedoucí zůstává, tudíž S31, S41, R54, R56, S6, S61, S71, S81, S9, nebo libovolném rychlíku.
A skupinu 11. mám v blízkosti automat na jízdenky. Věřím, že když se o to starosta zasadí, tak i ona pověstná Kuřim může dostat jízdenkový automat. Sokolnice, Újezd, Troubsko, Modřice, Česká i Šlapanice ho mají

Petr David

Taky tomu nerozumím. Vlakvedoucí je ve vlaku jen kvůli jízdenkám?

Hoermalmeister

Odbavit ze stanice by se snad moderní vlak měl dokázat sám a na ten zbytek může posloužit revizor, nevidím problém

Petr David

Ve škole nemusí být učitelé, vše se dá najít na internetu, nevidím problém.

Hoermalmeister

Sám víte, že to není odpovídající přirovnání. Učitel je o toho, aby žáky něco naučil a ověřil, že se to naučili. Na internetu si žáci sice spoustu informací najdou, ale nijak obligatorně jejich znalosti neověřuje.

Mezi revizorem a vlakvedoucím zas takový rozdíl nebude, jenom zaměstnavatel a že nebude muset vypravovat vlak z každé stanice. Jinak to bude vyškolený zaměstnanec a určitě rád pomůže vozíčkáři s plošinou, nebo bude koordinovat situaci při mimořádnostech.

Co máte za problém?

Jaaa

Cože? Vy jste v životě nedělal e-learning i s testy? To vám dneska AI vyplivne za pár vteřin.

Je to naprosto přiléhavé přirovnání – že vy to neakceptujete, protože máte tunelové vidění a už jste se rozhodl, prostě není relevantní.

„…Mezi revizorem a vlakvedoucím zas takový rozdíl nebude…“
A to se někde píše, nebo si to cucáte z prstu?

Hoermalmeister

Čemu nerozumíte na slovu obligatorní

Hoermalmeister

To je přece podstata povinné školní docházky

Hoermalmeister

Tady jsou primární úkoly revizorů v IDS JMK, pochybuju, že revizor odmítne vozíčkáři pomoct s plošinou někde v Babicích. A pokud to dobře chápu, tak žádný další úkol než jízdenky, mimořádnosti v dopravě, vypravení ze stanice, bezpečnost cestujících a pomoc vozíčkářům s nástupem zmiňovaný nebyl. Citace: Pověřená osoba je oprávněna: dávat cestujícím pokyny a příkazy k zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy; kontrolovat dodržování přepravní smlouvy cestujícím, zejména platnost jízdních dokladů; rozhodnout o způsobu kontroly jízdních dokladů; nepřipustit k přepravě nebo vyloučit z přepravy cestujícího, pokud přes upozornění nedodržuje Přepravní řád, Smluvní přepravní podmínky nebo Tarif IDS JMK nebo nerespektuje pokyny… Číst vice »

Nose Peak

Tohle tu bude během několika málo let. Na tabletu budou mít děti milou paní učitelku, která jim všechno vysvětlí, přizpůsobí se jejich tempu a má na ně vždycky čas. A v konverzaci s nimi si nenápadně ověřuje, kolik toho pochopily. Žádné testy.

Naše školství bohužel spí spánkem spravedlivých, takže paní učitelka, alias AI postavička, placená z měsíčního předplatného, je bude muset nejdřív naučit anglicky.

Výsledkem bude rozdělelní společnosti na anglicky mluvící inteligenci a česky mluvící odchovance našeho školství.

Osobně to vidím jako největší výzvu v příštím období. Český národ to může kulturně vrátit o dvě století nazpátek…

Vít Jůza

Až tak moderní vlaky zatím v provozu nejsou.

Hoermalmeister

Jakože bezpečně zavřít a zkontrolovat dveře? Nebo v tom je něco speciálního?

Slepý blázen

S tím souhlasím, jak jsem spal výše, prodej jízdenek neí problém tohot řešení, ale ta kravina, že kraj má dvě aplikace na to samé je šílené. To že nevidomý si nekoupí jízdenku ani přes ejdnu je druhá věc, bohužel Kordis nechce to řešit.

Jaaa

Z toho by šlo udělat téma krajských voleb.

Vít Jůza

Kupodivu se jízdenky do hromadné dopravy opakovaně kazí.

Hoermalmeister

Co máte na mysli, materiál, nebo změnu tarifu? V JMK se zhruba jednou za dlouhou dobu jízdenky opravdu vyměňují, ale máte rok času si je jít vyměnit do kontaktního centra za nové, tak to asi tak strašné není

Nose Peak

Proboha, lidi, uvědomte si jednu věc – pokrok, ať už si o něm myslíte ledacos, nezastavíte.

Jestli se Vám dneska nelíbí, že na nádraží ve Vaší dědině zavřeli pokladnu, tak jiný už to nebude. Za chvilu tu kasu zavřou aj ve městě. Buďte rádi, že zavřeli jenom pokladnu, a ne celou trať – to taky není všude pravidlem…

Petr David

Pokrok?

SYN

Jo, jmenuje se to tak. Aniž bychom hodnotili jestli je to dobré nebo špatné, věci nezůstávají na věky stejné, jednou za století či tak nějak dochází k některým změnám…

Jaaa

Tady si někdo plete změnu s pokrokem.

JackBrno

Už vidím, jak senioři zápasí s nějakými automaty… V životě nekupovali jízdenky jinde, než na pokladně.

Nose Peak

Senioři si za chílu bez chytrofonu ani nenakoupěj v Jednotě. Tohle je jenom úvodní úkol na zahřátí…

Petr David

To jako že dobrovolně přijdou o čtvrtinu zákazníků?

SYN

Ale nepříjdou, 90% jich to s drobnými problémy zvládne… takže potenciální ztráta 2,5% zákazníků se ve statistice skoro ani neprojeví.

Nose Peak

Ano. Vesnický obchod bude buď bez obsluhy, nebo prostě nebude. A supermarket bude mít samoobslužné pokladny. Kromě jedné, s cedulkou “Přijdu hned”…

Jaaa

Jojo, každej se uzavře ve svý bublině, to je zjevně váš ideál zítřka asi.

Jenom nevim, jak budete chtít mít soudržnost ve společnosti, když ty lidi spokojeně uměle separujete.

Nose Peak

Tohle není o nějaké ideologii. Tohle je o lovech…jestli si na sebe pokladní někde nevydělá, tak bude zrušena buď pokladní, nebo celá prodejna.

Můžete třeba na obci prosadit, aby se z rozpočtu ta prodavačka dotovala. Mo jo, ale ve frontě na dotaci jsou už hospodskej, školník, učitelka, kuchařka, uklízečka, pošťačka, knihovnice…a lidi by chtěli ještě zubní ambulanci. Co teď?

xyz

Některé obce prodejny dotují.

A v těch obcích, kde mají prodejnu Vietnamci, to bývá provozováno i bez dotace.

xyz

Přinejmenším karta bude stačit.

A někteří Vietnamci ve svých večerkách neberou karty dodnes.

Nose Peak

Karta sice asi hotovost přežije, ale ne o moc dlouho. Tedy, ta fyzická…

Svojšín

Lidí z Holubic než dojdou z vlaku, tak už „potkají“ i zpožděný autobus.
Naprostá šotoušovina ….

Hoermalmeister

Kraj plánuje zavést návaznou poptávkovou dopravu od železniční stanice do Holubic a do Velešovic, samozřejmě v rámci tarifu IDS JMK

Pedro72

Holubice by mohly fungovat jako fajn P&R.

Svojšín

A nebo taky o něco posílit 601 a zajistit kvalitnější možnost dopravy do Rousínova a Vyškova.
Protože o těchto věcech se tam dlouhodobě mluví….

Slepý blázen

Stím souhlasím, reaktivace Holubic před modernizací Brno – Přerov je nesmysl, to je lepší lépe navázat tu 601.

Jan Levínek

„V současné době má většina krajů mobilní aplikaci na prodej jízdních dokladů a z dálkové dopravy dostáváme informace, že až 70 % cestujících si kupuje nyní jízdenky on-line,“
Moc hezká pohádka. Rozdíl je ale v tom, že například v té dálkové dopravě u regiojetu nebo ČD si člověk nemusí stahovat aplikaci, ani se nikde registrovat. Stačí e-shop.
To přiblblá aplikace Poserjdon neumí. Takže na taková čísla se nedostanou ani náhodou. Kdo to nebude umět, nepojede vlakem nebo pojede načerno.

M19

Hezkou pohádku jste napsal. Krásná ukázka frustrace. Poseidon není jediná možnost jak zakoupit lístek on-line. Zrovna aplikace není tou stěžejní. A registrace typu e-mail a heslo, no to je strašná překážka pro koupi jednorázové jízdenky. Přímo nepřekonatelná, viďte. I na ty ČD mám registraci, byť jezdím jen občas. Je to jednodušší, při řešení různých problémů. A v rámci IDS JMK, to je ještě jednodušší, jedete z Brna, koupíte si jízdenku přes validátor v tramvaji, trolebusu či autobusu nebo na pokladně na nádraží. Jedete z míst mimo Brno, značná část cestujících má již jízdenku z autobusu, ve vlaku budou automaty, ale… Číst vice »

MMXA

A za hotové lze také jet nebo platba jen online ?

Hoermalmeister

Jízdenky z předprodeje se neruší

Slepý blázen

To je pravda, ale Poseidon je tragédie.

M19

Poseidon je okrajová záležitost a když to srovnám třeba s aplikací DPMČB, nic tragického na něm nevidím.

Miloš M

Se budou divit cestující jsou prasata a do prvního průšvihu bude relativní klid bezpečnost nade vše

Michal Bartoníček

Proč by se cestující měli divit, když se na to upozorňuje dopředu?

V.N.

A co když na takové zastávce která je v oblouku a kde fíra nevidí na konec své soupravy bude vystupovat špatně pohyblivý penzista, část oděvu se mu přiskřípne do dveří a fíra se rozjede.
Aby toto bylo bezpečné, poté by musel mít fíra k dispozici kamerový systém a před rozjezdem zkontrolovat uzavření dveří..

Leinad

Ibalginy kamery mají. A dopravci nic nezakazuje, aby s fírou v kabině seděl i vlakoš, bylo by to tak naceněné.

JackBrno

Nebylo to tak naceněné. Je to naceněné BEZ vlakvedoucích a logicky když je objednatel nezaplatí, tak je tam ČD nedají. Ale jak píše předřečník, bude to tak jen do prvního prů*eru. Pak to drážní úřad JMK zatrhne. Mimochodem, celkem často se stává, že někdo na WC omylem stiskne tlačítko SOS. Dnes to jde za jízdy řešit vlakoš. Jak se to bude řešit bez nich? Fíra zastaví někde na koridoru mezi poli a půjde se tam podívat, jestli to byl omyl nebo tam někdo má zdravotní problém? Nebo se i na WC dá kamera? 🙂

Leinad

Personál je problém dopravce. Ve smlouvě není uvedeno, že na vlaku musí být strojvedoucí.

SYN

U toho SOS tlačítka nemůže být mluvítko jako ve výtahu? Mimochodem, i tam (ve výtahu) probíhá komunikace „dálkově“ s kdovíkým v centru dohledu…

SYN

Slyšel jsem že to v těch výtazích je teda celkem „cutting edge“ technologie… zatím to má jen asi 90% výtahů… a JE to otázka bezpečnosti, takže to jde i remote…

Jaaa

Ve výtahu může být kamera… Na WC nikoli.

SYN

To je hodně vysoká teorie… praxe je taková že ve výtahu kamera není. Je tam mluvítko (mikrofon+reproduktor) připojené přes GSM modul na centrum dohledu. Kdyžtak se stavte podívat jestli to u vás nedělají…

Slepý blázen

Tendr byl vypsán tak, že se měli nacenit výkony s i bez vlakvedoucích a k tomu jak sjou spohelivé kamery v iblaginech se tady už vyjadřovalo více lidí, otázka je jak jsou na tom ty vnitní kamery.

Leinad

Tendr stejně neříká, kolik má být ve vlaku strojvedoucích, topičů a dalšího personálu.
Pokud by bylo nebezpečné jezdit bez vlakvedoucího, tak dopravce na vlastní livenci nepohede.

Jaaa

Ale jistě, když nejsou lidé 100% neomylní, tak je rovnou bez náhrady zrušíme; však je to jedno, že. 😀

xyz

Demagogie.

Nicméně výše uvedené + pro připomenutí toto https://valassky.denik.cz/nehody/zenu-zachytily-dvere-pantografu-je-ve-vaznem-stavu-20130116.html snad postačí jako vyvrácení toho, že vlaky s průvodčími = takové, kdy nelze nikoho tzv. skřípnout do dveří.

Nespokojený

Jako strojvedoucí, který dělá tuto práci skoro 12 let jsem silně znepokojen tím, že chce kraj zrušit doprovod vlaku, velmi často jsem svědkem, kdy různá individua obtěžují jiné cestující ve vlaku, mladé holky nebo pouze probíhá nějaká vzájemná výměna názoru, v tomto případě doprovod vlaku působí i jako odstrašení, říkám si, když jsou lidé, kteří dokážou dělat problémy na vlaku i přes to, kolik takových bude, až tam vlakvedoucí nebude? Kamera působí pouze jako pasivní ochrana, ale v tu chvíli, kdy je problém potřeba řešit danému člověku nepomůže, budu to řešit já? Chápu, že někde jinde na světě vlakvedoucí není,… Číst vice »

Novomír

A co když bude někdo kouřit na záchodě? Jak se rozhodneš, jestli jen někdo kouří, nebo jestli doopravdy hoří?
Zastavíš hned a půjdeš to zjistit? Nebo dojedeš s možným požárem na vlaku do další stanice?
Samé otázky.

Nespokojený

Ano, kolikrát se mi stane, že mi na malém monitoru vyskočí hláška, pomoc invalide a teď to řeší vlakos ale co budu dělat pak? Budu všude zastavovat a zjišťovat situaci.

Slepý blázen

Přesně tak, to bude vleiký rpoblém tohto řešení.

Leinad

Zastaví na prvním možném místě (za tunelem/za mostem, pokud je to blízko tak radši v zastávce). Kdo lezl na wc je nahráno na kamerách, takže se dotyčný může těšit na fakturu za výjezd hasičů.

Poutnik

Kuřák by měl dostat automatickou sprchu

Jakub Moučka

Opravdu mají průvodčí 25 tisíc hrubého?

Nespokojený

To je včetně všech příplatků denní noční praxe únik tržeb a určitě i za přesčas, za normu, normální hodiny, bez přesčasu je to kolem 31 tisíc cisteho

Nespokojený

Ano, minulý rok měli základ cca 25 hrubeho

Milan

Ne.

Tomáš

Když jsem měl naposledy ve vlaku ostřejší výměnu názorů s jedním pochybným individuem (vloni ze Zábřeha do Šumperka), co pouštělo hudbu na plné koule přes celý velkoprostor a při čekání na křižování v Postřelmově si otevřelo okno a zapálilo cigáro a smrad šel do vagónu a pak ještě pičovalo před malýma dětma na manželku, že si ho dovolila slušně požádat, aby přestal, tak vlakvedoucí přišel, viděl a aniž by mu cokoliv řekl, tak odešel s tím, že se do toho míchat nebude. Takže z mé relativně čerstvé osobní zkušenosti, jestli tam má být takový vlakvedoucí nebo žádný, rozdíl jako cestující… Číst vice »

Nespokojený

Rozumím Vaši frustraci, ale podobní lodě se najdou všude, u policie, prodavačka, autobusak či nepříjemná paní za telefonem. Myslím si, že je chyba všechny vlakvedouci házet do jednoho pytle, naopak, znam jich mnoho, kteří se sebou nenechají vorat a práci berou jako poslání a dokážou si poradit. Rozumím lidem, kteří cestují vlakem občas a nemají tu empirickou zkušenost, což vlastně ani nejde, ale jako člověk, který má relativně dlouhou praxi na dráze se s podobnými problémy setkavam poměrně často, a ve velké casti případů jsou vlakvedouci nekompromisní.

Pepa z Depa

Já jsem zase viděl, jak průvodčí pečoval o ztracené dítě, které ve vlaku hledalo maminku. Jiný průvodčí vyhodil smradlavého bezdomovce. Tak nevím no. 🤷

ČEJA

Ze Zábřeha do Šumperka se jede 15 minut. Když si v Postřelmově na křižování zapálí, tak se doba dojezdu zkrátí na polovinu, což je necelých osm minut plus zpoždění, co nabere vykřižováním protijedoucího vlaku. Tak co pak má ten průvodčí řešit? Jít tam osobně a přilívat debilovi do ohně, když ten vlak za deset minut dojede a dlb vystoupí. Nebo zavolat do Postřelmova policajty, tam to cca o 20 minut kvůli zásahu PČŘ zpozdit a blba nechat vytáhnout. A je další otázka co ten magor udělá, než ti policajti k vlaku dojedou. Co je pro vás cestující lepší? A co… Číst vice »

Jaaa

Zpozdit vlak. A nechat to blbovi naúčtovat.

SYN

No, tady asi až tak neřešíme „vinu“ ale to jestli „průměrný“ cestující pocítí nějaký rozdíl s/bez… toto je jedna z ukázek kdy to nebyl žádný rozdíl…

jzms

Tržba 4 Mega za dvojdenní směnu? Jednu dvojdenku bych udělal a pak už by mne nikdo nikdy neviděl🤣

SYN

Ano, to je důležitá otázka, změní se počet (procento) lidí kteří budou dělat „problémy“ v soupravě když tam bude vs. nebude vlakvedoucí (mimochodem, oni tam můžou poslat nějaké „hlídače“ kteří ovšem třeba nebudou mít tuto kvalifikaci – vlakvedoucí)? Můj odhad je že problémů přibude, ale jen mírně, na hranici měřitelnosti. Oni jsou nějaké už teď i když tam je, že…

Samo

Zrušenie doprovodu podporujem, je to zbytočný náklad a prax z desiatok európskych regiónov dokazuje že svet sa bez neho naozaj nezrúti. Akurát tomu nerozumiem ak ide kraj obratom zamestnať 120 ľudí na… sprevádzanie vlakov. WTF? Kde je potom tá úspora/benefit?

VTT

Třeba efektivnějším prováděním kontroly?
Místo jednoho panáčka, který navíc nosí uniformu a na každé zastávce vybíhá z vlaku, může sem tam naběhnout do vozu parta nenápadných lidí, co po rozjezdu vytáhnou odznaky a do příští zastávky zkontrolují všechny ve vagoně, že jim ani myš neunikne. Navíc se budou moct soustředit na míst, kde je problém s ježděním bez jízdenky nejhorší. Neznám situaci u Brna, ale kdyby to bylo v PIDu, tak určitě mezi poslední zastávkou v Praze a první mimopražskou.

Martynick

Nejde o kontrolu cestujících ale o kontrolu a bezpečnost vezeného substrátu. Kolik nepřehledných zastávek na vnějším oblouku v okolí Prahy je? Kamery vidí pendrek, takže jako u šalin zas nic. A kdo pacientům rozloží plošinu např v Blansku, Letovicích a jiných stanicích s nízkým perónem?

Jaaa

“parta nenápadných lidí”

Nenechte se vysmát. Na studiích jsme v MHD vždycky tipovali, jestli o revizory jde nebo ne. Úspěšnost byla vysoká. 😉

Kubrt

No, v autobusu 207 na náměstí Republiky, při naháňce na turisty, jsou velmi nenápadní.

Petr David

Svět se nezřítí kvûli ničemu, ale člověk se bez osobního kontaktu stane robotem.

Samo

1. Človek je robot, všetko čo robíte je výsledkom chemických reakcií vo vašom mozgu.
2. Vám niekto zakazuje mať osobný kontakt?

Jaaa

Ajéje, filozof. Psychická pohoda tohoto “robota” je při poskytování služby rozhodující.

”Bioroboti” na základě svých “chemických reakcí v mozku” přesednou do aut, zvláště v okrajových časech v oblasti měst, kde je výskyt těchto existencí největší.

Z VHD se opět stává socka pro socky – tj. ty, co jinak nemohou. Nejsme na západě a opět se nepočítá s českou povahou. S německými zákony z Čecha taky Němce neuděláte, pane chemická reakce v mozku…

xyz

Právě že v okolí Brna využívá veřejnou dopravu i část z těch lidí, kteří by potenciálně jet autem mohli, ale nejedou (např. kvůli parkování, případně je k jízdě veřejnou dopravou může motivovat i vysoká četnost spojů atd).

Jaaa

Ano, a těmito protizákaznickými službami ve jménu “šetření, ať to stojí co to stojí” (stejně se nic neušetří) tyto lidi vyháníme.

Hoermalmeister

Vždyť to není pravda, i když jsem každý třetí den dojíždím do Brna (3 zóny), tak už se mi vyplatí šalinkarta, tito lidé mají buď šalinkartu, nebo platební kartu. Překážka to bude opravdu spíš pro důchodce, kteří už se nechtějí s ničím moc zabývat a chtěli by, aby se už nic moc neměnilo. Ale i ti si můžou koupit zlevněnou univerzální jízdenku a mít ji u sebe pořád v portmonce

Jaaa

Mluvíme o bezpečnosti, ne o prodejních kanálech jízdenek (které jsou tedy v IDS JMK také absolutně tragické, ale prostě Brno…).

M19

Tak povídejte…

Samo

Ubezpečujem vás že počet ľudí ktorí vlakom cestujú aby si tam pokecali s vlakvedúcim je hlboko pod 1% a väčšina naopak uvíta že nemusí vyťahovať lístok pri každej ceste a vybavovať sa s nejakým nasratým vlakvedúcim ktorý neznáša svoju prácu (česť výnimkám).

Jaaa

A jak je 99 % lidí rádo, když tam ten vlakoš je, když se něco semele, že?

M19

Mnohdy stejně nic neví. Jako by nebyl.

PvvS

Ani dneska tam vlakvedoucí není od toho, aby se vykecával s cestujícíma.

Ferda Vomáčka

Tak hlavně, že to tak děláte i u sebe na východě, že?

PvvS

Že ti revizoři nebudou jen pro vlaky. Ale budou po celým IDS i v autobusech..

Blátošlap

Pět procent navýšení? Pokud tomuto říkají úspory, je to směšné, doufám, že pokladny přestanou IDS JMK Tarif prodávat, když za to kraj nebude platit. Učetní machinace a odklon peněz z veřejné dopravy, k tomu to povede. Jsou to samé polopravdy a zavádějící tvrzení.

M19

Ano, napsal jste to správně. To co jste napsal jsou samé polopravdy a zavádějící tvrzení. 😉

Pavel

Tohle je myslím krok správným směrem. 90% průvodčích stejně při náznaku jakéhokoliv problému někam zaleze a dělá, že nevidí/neslyší.
Většina cestujících stejně dnes kupuje jízdenku přes appku, držet pokladní a průvodčí kvůli pár korunám od důchodců je nesmysl. Zvlášt pokud práci průvodčího/pokladní musí dělat člověk aspoň s maturitou, to je přeci strašně drahé.

Novomír

Zato revizoři, ti jsou celý žhavý problém řešit. Jednou jsem v autobuse revizorovi řekl, že neukazu lítačku, dokud nezkontroluje bandu fetek, kterou předtím minul bez povšimnutí a měl jsem problémy jen já…

Jaaa

A volal jste policii? 🙂 Revizor má povinnost předložit vám doklad, že je revizor. 🙂

JirkaM

Kdykoli mě v IDSJMK kontroloval revizor ve vlaku tak rovnou doklad ukazoval.

Jaaa

Doklad nebo odznak?

JirkaM

Ano

Jaaa

Ne.

Honza V.

Forma dokladu není podstatná.

Jaaa

To tedy je. Z dokladu musí jít dotyčný ztotožnit.

M19

Takže jste neměl lístek a jen jste zkusil odvést pozornost. To je samozřejmé, že jste měl problém. Revizoři ani v autobusech nejezdí po jednom. Z mnoha dobrých důvodů, takže proč by zrovna konkrétní revizor měl plnit vaše přání, když prostě jste povinen tu jízdenku předložit a to bezpodmínečně. 😉

Svojšín

Někdy po jednom jedou…

M19

V JMK? Tak to jsem za posledních 20 let co IDS JMK funguje nepotkal ani jednou.

Kumsta

No, jsem na to dost zvědavej ohledně bezpečnosti. Víme jak fungují kamery na panteru kde kolikrát je sotva vidět na druhej vůz, natož aby bylo vidět, za oblouk kde může mít někdo seklou nohu mezi peronem. Mám trochu obavu, že to prostě ten první strojvedoucí totálně odsere, než se začne něco dít.. Jak budou vypadat soupravy se nemusíme bavit, spící bezďáci po záchodech celý den, žebrající socky o drobný, pochcaný, rozřezaný sedačky, olejový fixy budou mít zase pré. Jízdenky asi netřeba komentovat, to je prostě Brno, stát ve státě. Možná je konečně čas, aby do toho hrábl stát a nařídil… Číst vice »

M M

Do čeho hrábne stát, konkrétně Ministerstvo dopravy, to posere, takže můžeme být velice rádi za stát ve státě

Slepý blázen

TAky jsem zvědav, asi si rpvní den GVD 2025 zajedu do Brna a kouknu na to, jako budeto fakt prdel.

Adam Beneš

Je „skvělé“ jak jde kraj vlastní cestou. „Doufám“, že automat bude jiný než všude jinde, když už se podařil jiný systém. Přespolní cestující tak budou mít nákup zábavnější, což jistě přinese vyšší spokojenost a obsazenost. Ideálně mít v telefonu 10-14 aplikací pro každý kraj zvlášť, to je přece moderní, mít aplikace.

Juraj

Já vždycky žasnu, že věci, které jsou ve světě úplně běžné, jsou v Česku vnímány jako nepřekonatelný problém.
Ať už jsou to automaty, nebo zastávky na znamení, nebo cokoli jiného, co se odklání od standardu roku 1900.

Pokud někdo umí ovládat mobil, pak zvládne i jízdenkový automat. Fragmentace aplikací je nešťastná, ale málokdy někdo potřebuje fakt všechny. A kdo to řešit nechce, má pořád OneTicket.

Domis

Juraj: Kde ve světě je běžné, že příležitostný cestující nezaplatí na jízdenku v hotovosti, tedy s výjimkou tohoy že „předprodej“ pro celý kraj je zachován celotýdenně pouze v krajském městě (Brbo hl.n.)?
Ta německá/švýcarská/italská cesta k samoobslužné železnici vypadá prostě zcela jinak.

xyz

Třeba v takovém Švédsku je hotovost výrazně upozaděna. A veřejnou dopravu bych tam bez karty využít mohl.

Ještě o level výše byly tramvaje v Odense – nemaje Smartphone, byl hodně problém pořídit jízdenku, protože tam nešel ani žádný check-in check-out (jaký jsem loni v témže týdnu využil v Lundu a Landskroně) ani pořízení papírové jízdenky z automatu (beroucím jedině karty), jak jsem v témže týdny učinil v Arhusu.

Nakonec jsem jízdenku pořídil v papírové podobě (ovšem i tak platba výhradně kartou) v předprodejní kanceláři na vlakovém nádraží (ještě že jsem tam byl v pracovní den v denní době).

xyz

** Pardon za překlep, který zcela změnil význam: ve Švédsku bych veřejnou dopravu bez karty využít NEMOHL.

Nose Peak

Švédsko je dost nářez i s kartou. Kdo nemá SWISH, je i tak namydlenej…

Adam Beneš

Ve světě rozhodně není běžné, že malý stát má mnoho různých systémů nákupu jízdenek.

PepazDepa

Proboha jak aplikace IDOS, tak Můj Vlak či JMKácký Poseidon umí vydat jízdenky JMK…hledáte problém tam kde opravdu není. Snad každý přespolní má v telefonu aplikaci IDOS….

Samo

Můj vlak lístky IDS JMK predať nevie. Vie predať lístok podľa tej tarify ale ten je potom platný len u ČD, nie u ostatných dopravcov IDS.

Hoermalmeister

Ne?????? Platí u všech dopravců, skrze Můj vlak si můžete koupit lístek na všechny železniční dopravce v kraji a v rámci zakoupených zón můžete pokračovat i autobusem

Domis

Ne, v Mém vlaku není běžná jízdenka IDS JMK a kromě vlaků ČD s ní přestoupit nesmíte. Protože to prostě Kordis nechtěl, přece nedovolí konkurovat vlastní aplikaci Poseidon.

Pepa z Depa

Nemůžete. 😎

Slepý blázen

Umí je prdoat, ale jen v rámci vlaků, ne v rámci autobusů.

Tonda Sehnal

Jezdím napříč ČR, mám v telefonu 5 dopravních aplikací, z toho 3 krajské a žloutenku jsem z toho nedostal.

Nose Peak

Já jsem aktuálně na čísle 6, a to je jenom Brno, Praha, Olomouc a cesty mezi nima…

Cestovník Lakomý

No já nemám mobil… Teda mám ale jen hloupej… Tak že žádná abka… A vždy se bavím když mi v v rychlíku Vysočina, při změně regionálních IDS náhradním způsobem odbavují 30kč PiDku. Když si jí koupím ve vlaku je to za +40,- celkem 70,- Nebo by snad na mě rychlík počkal že si odskočím ve stanici koupit lístek?? No navíc často se mi stává že za Čáslaví už do Kolína průvodčí nepřijde, (v pátek často celou cestu), tak mi lístek zůstane na pak. Jinak vhodnou kombinací různých iDS lze cestovat levněji než s in25 a navíc střídat vlak – bus… Číst vice »

xyz

Já nemám Smartphone = aplikaci v tlačítkovém mobilu nemám žádnou.

A vlak byl ještě před několika málo lety víceméně jediným dopravním prostředkem (resp. doplňkově i MHD a linkové busy), který jsem využíval.

Průvodce původní Aleš

Pokud se jedná o navazující jízdenku na již nastoupené cestě, tak je to bez přirážky, ne? Alespoň mi to takhle vysvětlovala průvodčí ČD a pak mi skutečně průvodčí v jiný den prodal bez přirážky krajskou jízdenku Labe/Elbe v rychlíku z Prahy (jízdenku PID jsem měl v pražské aplikaci).

Mates

To jsme všichni chtěli,. co kraj, to appka, k tomu OneTicket, ČD, Arriva, GWTR, Regiojet, Leo Expres. Nová doba.

Nose Peak

Kdepak, třeba Vysočina appku nemá, zato Olomouc má rovnou dvě 🙂 A všechno to financujem z veřejných zdrojů…

Pepa z Depa

V době, kdy v Rakousku stačí JEDEN klimaticket se chlubit 5 aplikacemi a ještě si to pochvalovat, mi přijde pěkně hloupé. 🤣

xyz

Tato jízdenka ale platí NAD RÁMEC všech různých IDS, tzn. svým způsobem jde o „aplikaci navíc“ nad rámec všech těch VOR, VVT, VVV atd.

P. S. Jak se jim tam to klima za ty 2,5 roku platnosti jízdenky zlepšilo?

Pepa z Depa

U nás je zmršený i ten OneTicket. Prostě opět česká cesta.
Klima není předmětem diskuze, takže k tomu se vyjadřovat nebudu. Navíc rakouské klima nesleduju.

xyz

Sám jste ten Klimaticket do té diskuse vnesl.

Mmch. za eventuální zmršenost One-Ticketu nelze nadávat Jihomoravskému kraji.

Slepý blázen

Souhlasím, hlavně, dkyž je klimaticket úplně na vše a i přitom sjou zachovány IDS i tarify dorpavce, akorát se bojím, aby někdo po volbách v Rakousku klimaticket nezrušil.

SYN

Když do téměř čehokoliv „vhodíte“ slušnou kupku peněz, věci to obvykle dost zjednoduší… V tomto směru by například situaci docela zjednodušilo situaci jezdit zadarmo… ačkoliv, slyšel jsem že od doby zavedení se některé spoje zvýšeně plní?

Honza

Dneska nastoupila brigáda mínusovačů jak koukám. Co takhle nějaké konstruktivní odpovědi místo palce dolů? V čem ta změna je teda tak hrozná že všechny odpovědi, které jenom nějakým náznakem podporují tuto změnu jsou silně červené?

Martynick

Jel si někdy vlakem linkou S2, S3? Nechápu jak někdo může tyto 2 linky srovnávat s jinými motorovými, v dvou až tří vozovém řazení.

Slepý blázen

Tak rozdíl mezi S2+S3 a ostatními linkami je ten, že tyhle dvě linky i díky ibalginům jsou pomalu jak S-Bahn, což ty ostatní rpostě být nemůžou a nebudou.

Martin H.