Proč rušíme vlakvedoucí a pokladny. KORDIS JMK vysvětluje zásadní změny ve veřejné dopravě

Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V kraji skončí také pokladny na nádražích, zůstane jen v Brně. Čtyři pětiny tržeb dosud padnou na náklady na prodej a kontrolu.

Velmi rozdílné reakce vyvolává plán Jihomoravského kraje zrušit od prosince vlakvedoucí v části objednávaných vlaků. Krajský organizátor veřejné dopravy KORDIS JMK poprvé vysvětluje detailněji důvody k takové změně i co veřejnosti tato změna přinese.

„I díky tomuto kroku můžeme navýšit rozsah objednávané železniční dopravy na příští rok,“ říká Jiří Horský, ředitel KORDIS JMK. V porovnání s rokem 2019 před pandemií jde o navýšení objednávky o 5 %. Poprvé se tak rozsah dopravy dostane přes 10 milionů kilometrů ročně. I přes úsporu za personál půjde do veřejné dopravy v příštím roce kvůli rostoucím nákladům více peněz než letos.

Vlakvedoucí od prosince zmizí z linek zajištěných jednotkami Moravia (S2, S3, S51, částečně S9). Jezdit nebudou ani na výkonech dopravce Arriva vlaky s jednotkami Stadler GTW na Břeclavsku (linky S52, S8, S91). Bez doprovodu budou také vlaky S21 (Skalice nad Svitavou – Boskovice), S4 (Brno – Náměšť nad Oslavou) a S41 (Brno – Hrušovany).

Vlakvedoucí zůstanou na linkách S6 (Brno – Staré Město u Uherského Hradiště) a R56 a víkendových spěšných vlacích Radhošť a Pernštejn. „Většina vlaků bude ve většině své trasy obsazena vlakovými asistenty/revizory. Díky tomu, že jim odpadne dopravní funkce, budou moci na pořádek ve vlaku dohlížet důrazněji. Navíc budeme mít větší volnost v tom nasadit na případné problémové vlaky více personálu,“ říká Horský. (Přehled linek IDS JMK je zde)

Většina tržeb nyní padne na prodej a kontrolu

Kraj se myšlenkou na zrušení vlakvedoucích inspiroval při jednání s rakouskými drahami ÖBB. Zaujal ho i provoz příměstských vlaků v řadě evropských států. „Záměr se diskutoval řadu let a teprve s novými smlouvami dostal reálnou podobu, protože nové smlouvy nastavují nová pravidla na řadu let dopředu, v tomto případě na 10 let do roku 2034,“ vysvětlil Horský.

Podle kraje jde 70 – 80% výnosů z tržeb od cestujících na zajištění prodeje a kontrolu jízdních dokladů. Jde o peníze na zajištění prodeje na pokladnách na nádražích a kontrolu a prodej jízdních dokladů vlakvedoucími a průvodčími a s tím spojené doprovodné činnosti. Proto kraj začal řešit, jak tyto náklady snížit.

Režim provozu bez vlakvedoucích není v zahraničí nic neobvyklého. Již při jednáních o integraci vlaků do rakouského Retzu nás ÖBB informovaly o jejich záměru provozu regionálních vlaků bez vlakového personálu. Žijeme v dynamické době plné změn a technologického vývoje a současné smlouvy se uzavírají na období deseti let do 12/2034. Nechtěli jsme vzhledem k nákladům na dalších 10 let zafixovat stav, že v každém vlaku musí být vlakový doprovod dopravce. Stačí se podívat, jak se vyvinula situace z hlediska prodeje jízdních dokladů za posledních 10 let,“ argumentuje Horský.

Kritika novinek byla i v minulosti

Připomíná přitom rok 2014, kdy kraj čelil kritice za zavádění mobilní aplikace na prodej jízdních dokladů POSEIDON. „Tehdy nám říkali, že tento systém prodeje jízdních dokladů a následné prokázání se QR kódem nepatří do regionální dopravy, potažmo do železniční dopravy. V současné době má většina krajů mobilní aplikaci na prodej jízdních dokladů a z dálkové dopravy dostáváme informace, že až 70 % cestujících si kupuje nyní jízdenky on-line,“ dodal Horský.

Obrazem: Modernější vlaky pro Břeclavsko. Arriva ukázala první jednotky Stadler GTW

Kraj počítá, že přijme 100 – 120 revizorů, resp. asistentů Pokuty za jízdu bez platného dokladu zůstanou zatím na stejné úrovni.  Kraj přestane od prosince objednávat provoz osobních pokladen. Výjimkou bude brněnské hlavní nádraží. „Prodej jízdních dokladů bude zajištěn na nádražích resp. na jednotlivých nástupištích validátory a v jednotkách Moravia, Stadler, RegioPanter a částečně v motorových vozech řady 842 automaty. Prodej papírových jízdních dokladů zajistí Kontaktní centra IDS JMK na 14 místech v rámci Jihomoravského kraje. V případě potřeby a zájmu mohou papírové jízdní doklady prodávat i obce či různé prodejny. Není vyloučeno, že v rychlíkových stanicích, kde je prodej objednáván Ministerstvem dopravy bude jako doplňkový prodej zajištěn i nadále,“ říká Horský.

Jihomoravský kraj poprvé potvrdil, že vlakvedoucí na páteřních linkách skončí

Častější spoje díky ušetřeným nákladům

Ušetřené peníze za personál zůstanou v dopravě. Zjednodušeně řečeno, kraj za ně objedná více spojů. K velké změně dojde novým provozním konceptem na trati Brno – Zastávka u Brna po její modernizaci a elektrizaci. „Ve špičkách pracovních dnů budou místo stávajících dvou párů spojů za hodinu provozovány nově tři páry vlaků linky S4 do hodiny moderními elektrickými jednotkami. Od cestujících navíc dostáváme podněty, abychom rozšířili také návaznou autobusovou dopravu k této modernizované trati a vyhnuli se tak každodennímu popojíždění autobusu v kolonách na dálnici D1 od Kývalky a mohli využít rychlého železničního spojení,“ nastínil Horský.

Navyšování provozu se kraji promítá do statistik přepravených cestujících. Jako příklad uvádí Horský rozšíření provozu vlaků mezi Šakvicemi a Hustopečemi. Ještě v roce 2020 zde vlaky nejezdily o víkendu. „Nyní je zde hodinový interval a například jen za březen 2024 zde vlaky linky S3 převezly do a z Hustopečí 16 tisíc cestujících v nepracovních dnech a je vidět, že regionální železnice může hrát významnou roli i v rámci turistického ruchu. Pro letošní sezonu jsme kvůli rostoucímu zájmu turistů posílili o víkendech např. i autobusovou linku 105 Brno – Mikulov na hodinový interval,“ dodal Horský.

Posílení turistických linek se plně projeví příští rok. Na lince S8 Břeclav – Znojmo bude namísto dvouhodinového intervalu v nepracovních dnech hodinový interval se sólo jednotkami. To výrazným způsobem navýší nabídku vlaků pro cestující. „Vedle toho na vlakové lince S52 připravujeme pro turistickou sezónu 2025 o víkendech navýšení četnosti vlaků na pravidelný dvouhodinový interval Zaječí – Hodonín,“ upřesnil Horský.

Železniční odboráři se postavili proti rušení doprovodu vlaků v Jihomoravském kraji

Vlak jako alternativa k dojíždění po D1

Plány přitom počítají i s dalším rozšířením. „Pokud by se Správě železnic podařilo obnovit žel. stanici Holubice pro zastavování osobních vlaků, chtěli bychom linku S2 prodloužit ve špičkách pracovních dnů z Křenovic do Holubic. Vzhledem ke každodenním kolonám na dálnici D1 od Rohlenky bychom tak cestujícím nabídli spojení vlakem i z tohoto směru namísto popojíždění v kolonách na dálnici. V úzké spolupráci s obcí Holubice bychom zajistili i přípojné autobusové linky k vlaku,“ plánuje Horský.

Tagy IDS JMK Jihomoravský kraj Kordis JMK
520 komentářů