Jihomoravský kraj poprvé potvrdil, že vlakvedoucí na páteřních linkách skončí

Jednotka Moravia a Jihomoravská specialita: dveře se zeleným pruhem pro nástup cestujících bez jízdenky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka Moravia a Jihomoravská specialita: dveře se zeleným pruhem pro nástup cestujících bez jízdenky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy zrušení vlakvedoucích nedoporučují, budou ale rozhodnutí kraje respektovat.

Jihomoravský kraj jako první v zemi omezí  na páteřních železničních linkách nasazování vlakvedoucích. Na linkách S2 a S3, kde nasazuje nové elektrické jednotky Moravia, budou kontrolovat jízdní doklady jen revizoři koordinátora veřejné dopravy Kordis JMK.

O této možnosti se v kraji mluví několik let, nacenění verze bez vlakvedoucích a s vlakvedoucími bylo i podmínkou veřejné soutěže na provozovatele vlaků. Kraj nyní poprvé oficiálně uvedl, že vlakvedoucí na těchto linkách skončí. Jako první o tom informoval server Novinky.cz, který citoval mluvčí kraje Alenu Knotkovou.

Vlakový personál obecně provádí dvě činnosti: odbavení vlaku a přepravní kontrolu včetně prodeje jízdenek. Odbavení vlaku je činnost potřebná zejména na starších vlacích, kde nebylo automatické zavírání dveří, bezpečnostní kamery a ochrana proti rozjezdu při otevřených dveřích,“ uvedla Knotková.

Vlaky bez průvodčích? Jihomoravský kraj se stále nerozhodl, záležet bude i na dopravci

Jednotky Moravia jezdí na linkách Tišnov – Brno – Břeclav a Letovice – Brno – Křenovice. I když ve vlaku bude někdy personál v podobě revizorů, nepůjde o zaměstnance, kteří budou oprávněni dělat dopravní úkony, jako je například vypravení vlaku.

Pojistka pro mimořádné události

V Česku jezdí vlaky bez vlakvedoucích jen na méně vytížených tratích, v řadě evropských zemí je běžné, že příměstské kapacitní vlaky průvodčí či vlakvedoucí vůbec nemají. V Česku se ale ozývají názory, že je to nebezpečné. Argumentem jsou například situace při mimořádných událostech. To ukázala loňská nehoda na přejezdu v Olomouci, při které hasiči vyzdvihli rychlou reakci vlakvedoucího. Podle hasičů tak řadě lidí zachránil život.

Hasiči: Vlakvedoucí pohotovou reakcí zachránil cestujícím v Olomouci život

České dráhy budou podle mluvčí Vandy Rajnochové a jejího vyjádření pro Novinky.cz požadavek kraje respektovat. „Na základě zkušeností z provozování osobních vlaků bychom doporučili u vlaků krajských linek, kde jsou kapacitní příměstské jednotky, aby byly s ohledem na bezpečnost a servis cestujícím vlakovým personálem doprovázeny,“ řekla Rajnochová.

Podle kraje mají ale jednotky kamerové systémy pro dohled nad prostorem dveří. Výrobce jednotek garantuje, že mohou být v provozu obsazeny jen strojvedoucím. „Z tohoto pohledu není nutné, aby na vlaku byl personál pro odbavení vlaku přítomen,“ dodala Knotková.

Tagy Jihomoravský kraj Kordis JMK Moravia odbavení vlaku vlaky bez průvodčích
548 komentářů