Diesel netáhne. Prodeje elektromobilů potřetí za sebou překonaly auta na naftu

Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda AutoSériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto

Vývoj v Česku je zcela jiný, elektromobily mají výrazně nižší podíl na registracích nových aut.

187 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Osamělý Vlk

Tak ono je to dáno i tím, jak lidi myslí.
V Německu, Rakousku, nebo Francii je otázkou jisté prestiže, že máte auto víc environmental friendly. To dělá opravdu hodně. V ČR, kde je hromada skeptiků, je nejdůležitějším parametrem cena a snaha se ukázat. Takže u nás pořád záleží, jestli máte Mercedes, nebo Škodovku, ale pohon je podřadný.
Já, pokud někdy budu chtít auto, tak spíš půjde o elektro, čistě z toho důvodu, že elektřinu lze získat i jinak než z fosilních zdrojů.

Premek

Není se co divit, když jsou elektromobily všemožně podporovány ať to stojí co to stojí…

Osamělý Vlk

Na Západě jde i o jistou prestiž. Když už mám auto, tak ať tak neničí životní prostředí. I když samozřejmě ta podpora hraje taky svou roli, ale spíš v zaostalých zemích jako je ta naše.

interval

Nedávno jsem byl v Bavorsku, jedné z najbohatších zemí a nějak jsem si tam masivní nadvlády elektromobilů nevšiml. Spíš měl každý před statkem zaparkováno několik naftových BMW a pro dědu na vejminku Škodu Fabia, tak asi jsem něco přehlédl.

Mirek

Takže Německo je zaostalá země? To jsou mi věci. A kdyby v Norsku tohle neřešili silně přestřelenými daněmi na auta se spalovacími motory a nedotovali to prodejem ropy, jaké by tam byly prodeje elektromobilů? A o prestiž tam rozhodně nejde, měl byste vyjít mezi lidi z té své osamělosti.

SYN

Rozumnou ochranu životního prostředí řeším tím že do práce a nakupovat jezdím MHD a auto mám jen pro příležitosti kdy to jinak už opravdu rozumně nejde. Když se tu bavíme o dopadech na okolí, málokdy se zmiňuje kolik kdo najezdí… 5000km s elektromobilem nic moc neuspoří, a chci vidět jak draci co nalítají 40k za rok stále ještě při dnešních dojezdech těžko se smíří s (plnou) elektrikou… A mimochodem, z dieselu udělali „hrozný problém“ zase především Němci, tím že NOX bububu, zákazy vjezdu do měst a tak, takže citelně ůspornější pohon (který všude tam kde není koncentrace vozidel obrovská ničemu… Číst vice »

Tonda Sehnal

„Cena, pouze cena a nic než cena. K tomu vám dopomáhej Bůh.“
Roky mám jasno o pořízení EV. ☑️ Nyní nastalo pod tíhou životních situací rozhodnutí koupit (první) auto.

Já se ženou bereme oba mzdy nad průměrem. A nemáme na koupi EV.

Vyhrála to starší nafta. 🤷
Pokud nebude pro tuzemskou rodinu na trhu dostupné EV do půl milionu, můžeme si „o běžné dostupnosti“ EV lhát do kapsy ostošest. Jasně, do deseti let bude (věřím) situace úplně opačná.

Já jen ale nyní nerozumím tomu zaslepenému tleskání a bouchání šampaňského nad (médii servírovaným) drtivým vítězstvím EV… 🤔

David

Podívejte se na nová auta. Kolik si myslíte, že bude stát nový Superb? Bude levnější než třeba Tesla 3? Asi ne… No a z pohledu firemního fleetu je líp z pohledu ESG hodnoceno EV. Brzy tak bude dost ojetých 3 letych EV z operaku.

Mirek

A co si tak položit otázku obráceně, proč auta se spalovacími motory za posledních několik let tak výrazně zdražila? Nebude to právě kvůli těm elektromobilům? Jeden z důvodů může být, že chci, musím, prodat drahé elektro, tak zdražím levné spalováky.

Alan Wank

Tak ono jde o to, že na trhu je nyní strašně málo ojetin, protože elektromobily se začaly prodávat ve významěnjších počtech teprve nedávno, tudíž ta auta slouží u svých původních majitelů.

Takže nyní dával smysl ojetý diesel, až jej v budoucnu budete prodávat, možná už bude ojetý elektromobil proti ojetému spalováku konkurenceschopná alternativa.

Tonda Sehnal

Jo, v to věřím. 🙂
Na domečku už se střecha chystá… 😉

vasek.beroun

Ojetý elektromobil s kapacitou baterie o x % nižší, než nový, bude opravdu terno. Každý normální tedy sáhne o ojetém spalováku. Je otázka, nakolik to bude do budoucna znepříjemněno. (Cena paliva, různé daně apod.).

peter

Pol roka dozadu som kupil rocne kombi nizsej strednej triedy – rovnaka trieda ako octavia. Stalo ma to nejakych 500 000 Kc. Nedavno prislo na Slovensko elektricke kombi MG5. Ze len tak pozriem, ci som neurobil chybu s nakupom EV rozmerovo takmer take iste ako moj spalovak. Kufor to ma podobny. Zrychlenie – moj spalovak je 0.5s pomalsi ako ten elektricky kombik, takze nic co by mi trhalo zili. A teraz zacinaju tie srandy – papierovovy dojazd pri verzii s 50 kW bateriu 320 km. Cena auto s 50 kW bateriu – 850 000 Kc. Takze som skonstatoval, ze na… Číst vice »

Tonda Sehnal

Počítali jsme stejně a vyšly nám stejné výsledky 🙂

vasek.beroun

A to si vezmi, že máš příjem hodně nadprůměrný. Pro opravdu průměrnou mladou rodinu je elektromobil i za půl mega holub na dost vysoké střeše. Raději sáhne po schopném spalováku do 50ti tis

SYN

Piště tam lidi prosím ty jednotky správně, kapacita baterií se udává v kWh (kilowatthodinách)!

SYN

Tak ono kromě ještě vyšších cen elektromobilů (ony i spalováky zdražují dost, jako chápu že nám tam dávají milion „udělátek“ ale já bych se bez většiny z nich obešel, končil bych centrálem (klidně bez DO), manuální klimčou, ABS a řidičovým airbagem) je tu také to že elektromobil se téměř nedá sehnat jako ojetina, a když už náááhodou jo, tak si nikdo není rozumně jistý jeho úhlavní částí (s konečnou trvanlivostí) = baterií…
Takže to pak opravdu jen pro nadprůměrně bohaté 🙁

Vojtech

Zásadní podpultova informace. Zaměstnanci importovat VW dostali pokyn okamžitě prodat elektro auta, co mají jako služební, typu VW Transportér. Během měsíce se očekává schválení nového dotačních programu na podporu prodeje v Německu na příští rok, což ovlivní trh

Vojtech

iMportera VW

Trumway

Elektro Transporter?………..Ale fuj!

Vojtech

No Jo, jsme skanzen a to především v hlavách lidi! Aneb 4 roky olítaná kára po šéfovi je to správně terno.. Že mám na to 10 let starou olitaninu , co je na západě na sesrotovani… Že pak má 10x vyšší náklady než nový elektromobil, populace proste nechápe

Trumway

A co se na to podívat jinak. Využívání auta 10,20,30 let starého je problém? Proč? Když porovnám množství emisí, které vozidlo vyrobené třeba před 30 lety vytvoří za celou dobu své existence a používání jedním majitelem nebudou náhodou ty emise srovnatelné s těmi co budou vytvořeny při výrobě třeba 3 vozidel když by takový člověk auto měnit každých 10 let a nebo i více pokud je bude měnit častěji? Sice takové vozidlo bude modernější a bude ty emise mít nižší, ale pokud k tomu připočteme emise během výroby možná se dosteneme an stejnou úroveň. O potřebě stále nových a nových… Číst vice »

Y.K.

No, no, no… nevím. Sice emise z výroby jistě nejsou nic přehlédnutelného, nicméně masová sérová výroba je dělá relativně nízké (jsou i tabulky, nechce se mi je teď hledlat), ale ono hlavně dost klame tělem kolik toho takové auto za životnost spálí a kolik toho vylétá výfukem. Jistě měnit auto co 2 roky není z toho důvodu ideální, ale stará auta fakt ovzduší nepomáhají. Třeba při průměrné spotřebě 8 l/100 km je to za životnost 500 000 km spáleno 40 000 l paliva. Což je zhruba cisternový návěs za tahač. Při protočení tachometru 80 000 l, dva tahače. S CO2… Číst vice »

watslaw

Auto produkující THC? To chci taky.

Y.K.

Není THC jako THC. Ve výfukových plynech jsou to uhlovodíky.

panda

Měl by se do zasahování do životního prostředí započítávat i „neškodný“ facelift. Trochu změní tvar haubny a musí kvůli tomu nechat vyrobit novou formu. A ty formy na karosářské díly jsou hodně velké. No, a ty staré se dají do šrotu a přetaví na nové – i když by se ještě mohlo na nich vyrábět.
A jak všichni víme, tavba železa je 100% ekologická výroba s vůní fialek…

Y.K.

Jistě. Žádná výroba není ekologická a rozhodně nejsem fanoušek spotřebního šílenství.

SYN

A jako bonus po faceliftu nepasují (mnohé) náhradní díly, takže část těch starých příjde vniveč, plus musí se na skladech držet dvojí řada!

SYN

No tak zdaleka ne každé auto jde do šrotu s najetým půl milionem km! To jsou spíš hodně ojedinělé vyjímky…
A teď si to přepočítejte pro čtvrt milionu km a spotřebu 6l na sto…

Trumway

Nevýhody EV – Vyšší pořizovací cena (i u ojetých automobilů) – Vyšší hmotnost (při stejném výkonu) a tak i často větší hluk oproti novým autům se spalovacím motorem – Kratší dojezd – Menší spolehlivost – nutnost více oprav – Nutnost karantény (například 2 dny), když je podezření na poškození baterie (až poté je možno zahájit opravu). – Méně snadné hašení požárů. -Vyšší emise při výrobě, které se provozem vyrovnají celkovým emisím pro auta se spalovacími motory po nájezdu 60 až 120 tisíc km takže je často z hlediska emisí lepší nejprve ukončit životní cyklus auta se spalovacím motorem, než si… Číst vice »

Y.K.

Není tak docela pravda. Vyšší cena ano, ale ne nutně. Zatím to tak je v Evropě a je to dané hlavně trhem, kdy se nenabízí levné varianty EV a automobilky raději „levně“ vyrobí složitou hnací soustavu motor převodovka, včemž jsou zajetí, než aby investovali do zajištění baterií stejným způsobem (zatím je prostě kupují jako subdodávky a to není levné). Čína si v tom buduje opravdu pevnou pozici, z jiných třeba i Tesla, evropské automobilky tak nějak spíše spí a tohle důležité zasednutí židlí pro nadcházející dekády přehlíží. Vysoká hmotnost u EV není až tak na závadu z hlediska provozu, protože… Číst vice »

Trumway

A co se týče hlučnosti. Přemýšlejte. Pokud je vozidlo těžší……….; – )

ivan

Nesmysl. Z vlastní zkušenosti, jakožto cyklista, můžu potvrdit, a to se mi stává opakovaně, že za mnou jedoucí elektro fakt neslyším. A je úplně jedno jestli to je letošní model či Prius. To u spalovacího se mi nikdy nestalo, to člověk nepřeslechne… a pro potenciální vtipálky, se sluchátka nejezdím (:

Trumway

Řeknu to jinak. Motor moderních aut na rozdíl od těch starších není při jízdě za určitých okolností prakticky slyšet. To však neznamená, že vozidlo nevytváří hluk odvalujícími se pneumatikami. Možné je to pozorovat zejména v nižších rychlostech ve městě Samozřejmě je to také závislé na kvalitě povrchu vozovky. Takže třeba ve městě bude ten hluk díky vyšší hmotnosti od pneumatik větší. Příkladem budiž třřeba taková Spořilosvká ve směru od D1k Jižní spojce. Platí tam 50 a i když vozidla touto rychlostí jedou hluk vytvářejí. Nepředpokládám, že kdyby tam jezdily výhradně samá EV, že ten hluk bude nižší a že bude… Číst vice »

Y.K.

To že motor skoro není slyšet uvnitř, neznamená, že není slyšet venku. A slyšet venku fakt dost je, i když je tichý. Bydlím u frekvenované silnice, tak vím. A to nemluvím o tom když má někdo nohu na podlaze od semaforů, tak to jen „syčící“ turbo nadělá zvuku habaděj.

SYN

No to máte po městě v nízké rychlosti, jakmile se zvýší rychlost tak převládají aerodynamické hluky ale především hluk od kol! A ten na hmotnosti záleží hodně…
Pokud někdo dneska schválně nekuchá výfuk, po městě přestal být hluk problémem.

Y.K.

Hmotnost nemá zásadní vliv na valivý hluk. Nějaký drobný koeficient tam asi bude hlavně je to hrubost povrchu / šířka a vzorek pneumatik a rychlost. Proč asi chtěli dávat na EV „zvučítka“, že prý nejsou slyšet. 🙂

SYN

Hmotnost má vliv na „velikost“ pneumatik (průměr, šířka) což přímo ovlivňuje styčnou plochu, a to zase ovlivňuje hluk při odvalování + při „skocích“ na nerovnostech!

Honza

Máme úsporného dýzla se 100k km, s kterým si ještě pár let vystačíme.
Dokážu si předatavit, že při současném vývoji bych jako příští auto koupil EV, ale pouze za předpokladu, že naše soukromé pouliční parkování bude mít nabíječku.
Můj známý si koupil model Y, ale majitel domu mu nedovolil si na vlastní náklady nainstalovat nabíječku k parkovacímu místu, které si pronajímá.

libor706

A teď tu o červené karkulce 😀

Igelkotten

Jsem jediný komu nové naftové motory přijdou ekologické.? „Žerou“ méně než benzín a s AdBlue mají opravdu nízké emise. Moc nechápu proč se po Dieselgate nikdy nevrátil do prodejů. Na vině byl podle mě podvod automobilek, ne naftový motor.

Trumway

Nejste. Takový benzín co sežere litr oleje na 1000km……

Tom

To umí i naše firemní diesely a podle výrobce je to stále v normě.

Trumway

Měl jsem jednou takový diesel co když se u něj vyměnil olej jeho hladina zůstala stejná až do další výměny ba co víc, pokud by se tam nechal další období zase by tam bylo tolik, kolik se tam nalilo. Jo a bylo to auto vyrobené před 20ti lety.

Vít Jůza

Marně tápu, co je to evropský trh s novými auty.

Trumway

Vím, že potřebuji jezdit krátké trasy? Koupím si Benzín. Vím, že chci jezdit dlouhé trasy, tahat přívěs nebo jezdit ve většině případech s plně naloženýcm vozidlem? Koupím si naftu.Jak prosté.

Vojtech

Kolem komína je elektromobil pravé terno… benzin na dálky ještě smysl dava, protože dnes reálné žere stejně jako nafta a nafta patří do traktoru na pole ( a musí být z řepky 🎃)

mic

No právě že v traktoru být z řepky nemůže, neboť na jaře po zimním stání nechce startovat …

Trumway

O EV kolem komína žádná. Tam smysl má. Benzín na dálky ano, ale ne se zapřaženým přívěsem a plně naložený natož kopcovitou krajinou. To se spotřeba zvedne tak, že budete koukat a budete litovat, že nemáte naftu. Rovněž jízda s takovým vozidlem za takových podmínek je mnohem příjemnější pokud motor zabírá odspoda a otáčky motoru se budou pohybovat kolem 2000ot/min. Výdaje za servis u takového benzínu budou při takovém častém namáhání o dost vyšší, protože třeba takovou spojku budte muset měnit dříve nebo častěji když bude při rozjezdech více namáhána z důvodu potřebných vyšších otáček motoru. Spálit spojku u benzínu… Číst vice »

Viki

Mám Toyotu Avensis v benzínu od nova. Teď má 280tis krom běžného servisu jednou za 15tis olej a občas baterka, stěrače, brzdy se teprve teď jsem dělala rozvodový řetěz. Ani náhodou nevyjde nafta levněji. A servis už vůbec ne. Kor když spotřebu mám jen o 1,5/100 větší. V tý době má kolega už dělané vstřiky, spojku s dvouhmotou a 2x komplet rozvody s vodní pumpou. Teď řeší dpf filtr. Koukat na ekonomiku jenom proto kolik to žere a nezajímat se kdy a kolik a za co se bude platit je velice krátkozraké. To že máte lepší krouťák? Tak mně to… Číst vice »

Trumway

Souhlasím. Zásadní věc. Napsala jste, že máte Avensis, ale nenapsala jste co má/měl ten kolega. Taky jste nenapsala jak vozidlo používá a kde s ním jezdí. Cukačky po městě a každou cvilku rozjezd na světlech? Cukačky v kolonách? Pak bych se nedivil. Styl jízdy zásadním způsobem ovlivňuje životnost mnoha věcí na autě. Jinak ne každé naftové auto má DPF aby se muselo řešit. To, že benzín topí hned je pravda a někde jsem to tady zmínil (krátké cesty), ale u dieslu se to dá řešit nezávislým topením. Tím se dají vyřešit i studené starty v tuhých mrazech.Prostě se ohřeje chladící… Číst vice »

panda

EV kolem komína se vyplatí pouze s vlastním barákem – před panelákem nedobijete. A dobíjet několikrát denně někde u krámů je vopruz.
Líbil by se mi hybrid (nejlépe nafto-EV). Protože při poskakování v koloně je mi líto spojky.

Trumway

Máte pravdu. Na tu možnost dobíjení jsem nepomyslel.

mic

Pokles nafťáků asi nastal, ale ve prospěch benzínů. Má to svoje důvody:
1, výhoda nižší spotřeby nafťáku se trvale snižuje.
2, nafta zdražuje víc než benzín.
3, víc se jezdí kratší trasy, což nafťákům nesvědčí.
4, u menších objemů jsou už rozdíly zanedbatelné.

EV je stále demonstrátor statusu. Nikoli neúnavný pracant. Až se tohle změní, nebude třeba dotací :o) Neboť jisté výhody to má.

PS: Nedaleko stojí EV. Vozová flotila majitele čítá Mercedes (cesty s rodinou), BMW (do práce) a teď ještě Teslu (občasné vyjížďky, ale většinou to auto stojí na ulici s kabelem).

Trumway

Souhlasím. Co se výhod vznětového motoru oproti zážehovému týče tou největší bude vždy kroutící moment s maximem již v nízkých otáčkách . To žážehový motor neumí a s hodnotou o hodně nižší posazenou do otáček vysokých může jen závidět.

czhunter

„Hafec krouťák vocpoda“ snadno dožene benzínový hybrid elektormotorem

Trumway

No jo, ale už si musí něčím pomoci jinak by to nedal.

Viki

A vy zase můžete závidět spolehlivost zážeháků. 😉

Trumway

Proč bych musel závidět. Nejlepší je mít možnost si vybrat ; –
)

Vojtech

Nevim jak u Vás, ale nám Tesla je v permanentním zapřahu a benzinový Tuareg jsem rad přenechal šéfovi ( protože ho tou Teslou na akceleraci napraším rozdílem několika tříd)

Trumway

Á, pán je trhač asfaltu. Pro takové opravdu diesel není. Ten je pro klidné povahy a benzínový Tuareg? Benzínový Touareg? Když chcete trhat asfalt nemůžete jezdit Touaregem. To je pro tento účel špatně zvolená váhová kategorie.

peter

Rad by som videl napr. R-kovy Golf, Focus RS alebo taku I30N vo vytrvalostnom zavode na okruhu voci takej Tesle. Tie spalovaky sa cenovo pohybuju a mozno su lacnejsie ako ta Tesla.

Trumway

Můj názor? Tesla by měla zpočátku navrch, ale až by jí došel dech a skončila by nehybná v kačírku soupeř by spokojeně kroužil dál. Pak by náskok Tesly dohnal a cílovou paskou by projel jako první. Tedy pokud bereme , že by se jelo bez PITu. V případě PITU a doplnění pohonných hmot by to měl tradiční spalovací motor vyhrané předem a ani by nemuseli startovat.

Trumway

Ovšem pokud by měla Tesla možnost výměny akumulátoru třeba během 1 minuty za plně nabitý měla by to v kapse ona.

czhunter

To je hrozně moc důležité, protože KAŽDÝ prostě pravidelně jezdí vytrvalostní závody po okruhu.

A kdo si podle toho nevybírá auto, ten je b*b.

Trumway

Po okruhu asi sice každý nekrouží, ale taková „vytrvalostní“ jízda 130km/h bez toho, aby se na tempu slevilo je taková malá obdoba.Nedávno jsem takhle jel a kde se vzal tu se vzal nějaký „šťastlivec“ co měl na značce EL. Jako v obci se rozdíl poznat nedal, ale když přišlo ukončení obce a za ní dlóóóuhá rovina přišel ten zázrak přírody. A tady krtek……Pardon to jsem odbočil… No prostě te tydýt nejel. Káru měl, výkon asi taky , ale NEJEL. Zrychlení? Žádný. To už i splašený závodní hlemýžď by ho předjel. Nevím jestli měl vybitou baterku a snažil se dojet nebo… Číst vice »

peter

Ano, je to rovnako dolezite ako byt prvy na cervenej na dalsom semafore.

Jirka

První plazmová (plochá) televize stála před 25ti lety milion Kč- kolik stojí televize dnes? Stejné to bude i s e-auty. Elektromobil je mnohem levnější na výrobu, servis i provozní náklady. Ale vývoj a infrastruktura něco stojí, takže zatím je výroba dražší, ale za pár let si nikdo auto se spalovákem nekoupí, protože by stálo mnohem víc peněz. Mám elektroskůtr- najeto skoro 20tis. km. Neměnil sem žádný olej, brzdové destičky, nic. Změřená spotřeba energie na 1 km je asi 20 haléřů. Tož asi tak.

Marcel

Bydlím na sídlišti. Stejně jako 1/3 vsech Čechů. Tož asi tak 😉

Nose Peak

No jo no. K tomu bezplatnýmu parkování by to chtělo ještě bezplatný nabíjení. Tipuju, že to bude volební tahák ve volbách 2028 v Praze a Brně, 2032 ve zbytku země…

Pako

2028 v Praze, 2032 ve zbytku země, v Brně …

Jarek

Kde se pořád v lidech bere to komunistické „bezplatné“ nákupem a provozem auta na daních přízpívám do státní kasy stovky tisíc, jaké bezplatné parkování?

Nose Peak

Jasný, v ceně zrezlé Fábky z áček, která 165 hodin týdně hnije před panelákem, jsem si všechno předplatil…

Marcel

Tak zrovna já jsem před 7 lety koupil novou KIU. Zaplatil jsem tedy DPH a nemálo odvádím jako OSVČ na silniční dani. Dále daň v PHM. Nepřijde mi to málo.

troglj

A parkujete kde? Náklady na jedno parkovací místo jsou ve statisících Kč. Nabíječka představuje jen desetitisíce navíc. Za pár let to bude na parkovištích standard.

Modré zábradlí

Na rohu je pro takové zastávka trolejbusu.

Marcel

Jako že když bydlím na sídlišti, tak nemám právo mít auto? Ok taky názor.

Vojtech

No a to jsi na benzinové každý den ? Já Teslu nabízím 1x týdně

Hans

Kde je napsáno, že na sídlištích nemůžou být nabíječky? Při průměrném evropském nájezdu 20km/den stačí nabíjet 1x za 14 dní.

Dalnice

Tak to nejste cilovka. Toz asi tak.

kolemběžící

Já vás elektrohujery prostě zbožňuju. Už jste několikátej jenom na tomhle webu, co se chvástá, jak nebyl roky v servisu, brzdy neměněný atd. Jak moc je tohle věc k chlubení si uvědomíte až momentě, kdy vás budou vytahovat z něčího kufru.

Pro vás opravdu jenom auto, které vás autonomně sveze z bodu A do B a pak ještě povinně do servisu.

Nose Peak

Fakt Vám v 21. století přijde normální mít v autě kus pogumovanýho hadru, kterej když praskne, tak máte písty s ventilama slisovaný dohromady?

Trumway

To ho musíte měnit! A ne jen ten, ale i vodní pumpu a napínací kladku. Samotný nový řemen je k ….když se rozpadne napínací kladka nebo vodní pumpa. A když se Vám ho menit nechce a chcete bytelnější řešení tak zvolte rozvod s řetězem.

Nose Peak

Velmi správně – musím měnit řemen, kladku a vodní pumpu. U EV ne.

Trumway

Tyhle věci se však nemění každý den a jejich pořizovací hodnota není nijak extrémně vysoká. V Ev máte zase jiné věc (možná jich je tam méně) ale troufám si říci, že výměna rozvodů u spalovacícho auta nevyžaduje specializovaného servisu jako třeba výměna nějakých součástí u EV.

Dnes jsem četl článek, že se na pouhé přezutí auta čeká v pneuservisech i měsíc. Takže asi tak.

kix

co specializované je na EV? Oproti autům se spalovacími motory je tam těch servisních zásahů prostě méně a jsou jednodušší, to prostě nikdo ničím neokecá, na druhou stranu se z toho stává práce spíše pro ajťáky než pro mechaniky, ale to je trend, který postihuje všechny auta. Trakční motor s mnohonásobně vyšší životností a v podstatě bez údržby, žádná převodovka a brzdy, které tam plní v podstatě jen doplňkovou funkci..jediné v čem je to stejné jsou podvozkové díly.

Trumway

Třeba akumulátor, vyšší napětí než u klasického startovacího akumulátoru a s tím spojená rizika a tuny kabelů a elektroniky.

kix

vám ty elektromobily leží asi hodně v žaludku..viděl jste někdy auto se spalovacím motorem z posledních např. 5 let? tam vůbec žádné kabely a elektronika vlastně není..ono tam je už přes 30let…

Trumway

Co však u EV nemáte je zlo zvané EGR

Trumway

A ne u všech vozidel hrozí, že se písty při prasknutí rozvodu potkají s ventily!

Nose Peak

Jo. Ale kdovíproč lidi FIAT nemaj rádi.

Trumway

Těžko říci. Často je to o předsudcích nebo o tom co vidí jezdit kolem sebe, čím jezdí známí a nebo sousedé. Pak je to také o tom jakého dealera mají poblíž bydliště. Kde je Seat jezdí Seaty a kde žádný takový prodejce není je jich jako šafránu. To samé s Citroenem, Dacií, Mitsubishi, VW, AUDi atd.

Trumway

No jo, máte pravdu. Co se nepoužívá může odejít stejně nebo i rychleji než když se používá. Stejný jako u auta s ABS když člověk jezdí tak, že nikdy nenastane situace aby zafungovalo.

kix

co máte za problém?

Vojtech

Takové taky používám. Má značku Bolt a Diky slevám, které mi porad posílají, tak popojizdky stojí třeba 30-40 Kč za jízdu, což je méně, než parkovné. Teslu mi totiž začala brát žena, protože zjistila, ze je to jiný vesmír…

Jiří Černý

Že je levnější elektro na výrobu a servis? Dobrý blabol. Toto může napsat jen někdo , kdo o tom nemá ani páru.

Nose Peak

Je. Z principu. Kde pohyblivé díly, tam opotřebení. Kde opotřebení, tam servis. Kde servis, tam náklady. Jedinej zádrhel u EV je ta baterka, a tam je potenciál k dalšímu vývoji. S Carnotovým cyklem už nenaděláte nic.

Vojtech

No pravé ze je… a to teda dramaticky. Vlastní zkušenost. Vidím, co podepisují za faktury na operativní leasing

Pavel

Cena elektromobilu bude nejspíš tažena cenou surovin potřebných pro výrobu. Cena surovin je dána množstvím, které se těží a to dnes kontroluje Čína. Pokud se bude poptávka po kovech např. do bateríí zvyšovat dost pochybuju, že budou ceny klesat.

Trumway

Zapomněl jste na jednu podstatnou věc a tím je počet lidí co umí EV opravit a má k tomu potřebné vybavení a zkušenosti. Tož asi tak.

Twix

A co chcete na EV opravovat? Já jsem zatím u svého nafťáku musel kromě přezouvání řešit olej v převodovce, díru ve výfuku, prasklý klínový řemen i s kladkou a samozřejmě pravidelné výměny filtrů. Nic z toho u EV není.

Trumway

“ kromě přezouvání řešit olej v převodovce, díru ve výfuku, prasklý klínový řemen i s kladkou a samozřejmě pravidelné výměny filtrů. Nic z toho u EV není. Cože? Ony se na EV montovat lokotě s obručemi? A co je k řešení na prasklém klínovém řemenu? Vezmu, zahodím (pokud tam ještě vůbec je a někde cestou nevypadl), dám nový a napnu. Nevím co máte za auto, ale klínový řemen slouží většinou k pohonu alternátoru nebo klimy a ne u všech je k napnutí kladka. Někde se napíná alternátorem. Díra ve výfuku to se stává. Hlavně při krátkých jízdách kdy ve výfuku… Číst vice »

kix

elektromobily jsou skoro ve všech ohledech mnohem lepší vozidla, samozřejmě nějaké zápory to má, ale klady výrazně převažují a pokud někdo nepotřebuje jezdit denně přes půl evropy, nebude ho to nijak omezovat, ale dost lidí má boj proti nim jako boj proti třídnímu nepříteli..protože jsou tlačený až moc na sílu, tak proti nim lidé bojují a kopou za svoje poruchový spalovací křápy..to teď neberte osobně, to je jen metafora. To tlačení na sílu se mě také nezamlouvá, protože si mysím, že správně není ani čistě elektromobilita ani čistě spalovací auta..správně by se mělo vytěžit maximum z obojího a mělo by… Číst vice »

ArF

Přirovnání k plazmové TV resp. dnes LCD je sice hezké, ale zavádějící. K výrobě ploché obrazovky je potřeba mnohonásobně menších objemů drahých kovů. Lithium, kobalt, měď a další kovy nutné k výrobě baterie spíš zdražují a jejich těžba je čím dál náročnější(dražší). Očekávat slevnění elektromobilů je myslím málo reálné. Pokud se budeme bavit výhradně o ekonomice – nákladech na vlastnictví BEVu tak při nájezdu 30 000 ročně, započtení nákupní ceny, ročního servisu a papírové spotřeby vyjde levněji BEV až 15-17 roce používání (nehledě k tomu že 450 – 510 000 km baterka určitě nevydrží, ale spalovák téměř 100% ano). Porovnal… Číst vice »

SYN

Jen aby. První polistopadová Felicia stála okolo 200kKč, a tak nějak se po letech nezlevnila… raději ji udělají trochu větší, s trochu lepším motorem a podvozkem (ale převážet dokázala celkem v pohodě i ta původní) a se spoustou „udělátek“ ale cena se nejmíň zdvojnásobila…
Proč by se mělo předpokládat že elektroauto to bude mít jinak, že cena půjde dolů?

marek hudec

kdo e-auta kupuje? predevsim firmy a pak obyvatele satelitnich beverly hills pri velkych mestech – – – ferove by asi bylo poznamenat, ze elektrovuz si tihle lide kupuji coby druhe nebo treti auto, kdy pred jejich domy uz davno stoji dvouapultunove trilitrove tanky….
jinak doporucuju vsem e-car fans precist tohle (vcetne puvodnich ozdrojovanych informaci z EU….)

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/klima-komu-patri-baterka.A231020_152819_p_klima_nef

Lukino

Myslím, že můžeme klidně nechat varianty benzín, nafta, elektřina a každý ať si vybere co mu nejvíce vyhovuje. Každé „palivo“ má někde výhody, někde nevýhody stejně tak jako daná technika. Spalováky se musí více servisovat, měnit oleje atd., elektromobily tohle nemají, zase pokud se pose** baterka tak je to taky šupa, kdoví jak to bude se servisy a kolik to bude stát. Jedno je jisté, až stát bude potřebovat kompenzovat ušlý výběr ze spotřební daně, tak nabíječky, soláry a kdoví co ještě zatíží taky solidně. Reálně o nějakém malém EV na dojezd do práce uvažuji, ale zatím evropské automobilky nic… Číst vice »

Lukino

Zapomněl jsem na plynaře. Taky decentní možnost, pokud je to přímo z fabriky. Co vím z okolí tak některé přestavby nefungují tak dobře.

Trumway

U plynu je torchu problém s omezeními vjezdu. A co se týče přestaveb není to zrovna vždy to pravé ořechové.

Kdo já

Otázka je, kam po pár letech ty elektromobily pošlou? Na východě, my, Poláci…, asi moc zájem nebude.
Pokud ano, kde stát vezme peníze, benzín a nafta se nebudou prodávat, a daň z nich 0.

Miroslav

O to bych se nebál, daň z elektřiny, silniční daň, mýto…. je spousta možností, jak nahradit spotřební daně z benzinu a nafty.

Peter

Jen diky dotacim a i tak je to lež. Některé automobilky již omezuji výrobu at uz Ford nebo WW

Aussiger

Statistika ohnutá dotacemi a zákazy má hodnotu toliko lvího pšouku…Ostatně soudím,že civilizace musí být zničena…(pro pomalejší myslivce – druhá věta je citovaná ironie, jež bohužel zdá se býti naplňována)…

Igelkotten

Nefandím tomu, aby matky samoživitelky bohatším pomáhaly dotovat elektroauta. Nicméně v čem je tedy ta statistika ohnutá? Pan Sůra napsal do článku jiná čísla? Nebo lžou „podvodníci“ z EU?

czhunter

Ještě před pár lety (asi tak 10) matky samoživitelky pomáhaly bohatším dotovat spalovací auta.

Problém sociálních transferů od chudých k bohatým je to slovo AUTA, ne slovo ELEkTRICKÁ.

Martin

Tak to máte benzín 34 procent, elektrika 15 a nafta 13. Na co prosím jezdí těch 48 zbylých nových registrací?

Leštění

38 % ale i tak by mě to taky zajímalo

Vendelín

Mě taky?

Peeetr

Benzínové mildhybridy, což furt jezdí na benzín, jenom to ušetří nějaké palivo notorickým brzdičům.
Kdyby prošlo EURO 7, tak už by všechny nové benzíny byli nějakým způsobem hybridy, a statistiky by se musely zase vrátit k rozumnému názvosloví, a co by nebylo plug-in hybrid se skutečnou možností na pohon elektřinou ze sítě, by se zase řadilo zpádky pod benzíny či nafty.

jkjk

Viz zdroj, 27 % hybrid a 8 % plug-in hybrid (+3 % ostatní).

Daniel

Ano, a není žádný důvod proč by se diesely měly i nadále vyrábět. Je třeba motory s vnitřním spalování poslat na šrotiště dějin. Už přesluhují.

Hodnocení článku: Téma zajímavé, obsah informací ucházející, zpracování dostatečné, kvalita a vzhled stránek katastrofální. Ta přehršel reklam už se nedá, články jsou v bledě modrým i na jiných servrech v hutnějším a lepším uspořádání. Navíc autor je nějak často sám sobě komentujícím, moc profesionální mi to nepříjde. Nastal čas preference sledování jiných dopravních webů.

Caracas

Hodnocení příspěvku: Výkřik novodobého svazáka a to bez jediného argumentu. Jen samé fráze.

Ares

Pápá

Kozor24

Zaplať si předplatné ty zeleno-bolševiskej chytráku a budeš mít bez reklam

Tonda Sehnal

Jaké jiné dopravní weby?

Trumway

Jestli Vám vadí reklamy máte možnost. Zaplatit si verzi bez reklam. A když se Vám to tady nelíbí holt jděte jinam kde se Vám bude líbit více.

Pako

Nikdo vás tu nedrží.

Jouda

Nafta netáhne. Ono taky koho by táhlo auto jako kráva s nafťákem 1, 6 a podobné ubožáctví. Kdyby bylo možno i dnes koupit auto s motorem 2,5, nebo 3,0 v naftě a podobně, jako ještě před pár lety, zájem by byl zcela jiný. Takže za této situace,kdy se malá až střední auta s naftou už v podstatě ani nenabízí,je toto srovnání mimo mísu.

vitapb

Za jedno se pletete. Auta s takovým motorem se samozřejmě koupit dají (nová). Za druhé, koupil byste si ho? Nemyslím za 3 kila v áčkách, ale nové, dal byste za to svých jeden a půl, až dva miliony? Že by se vám takový auto možná líbilo je pěkný, ale když na ten nákup dojde, tak racionální volba je často velmi jinde od toho, co se člověku jen líbí. A automobilky vyrábějí auta pro ty, co si je koupí od nich, tedy první majitelné. Co se líbí lidem co vybírají auta z druhý ruky je jim naprosto čumbrk.

Caracas

Máte naprostou pravdu. Ale to samé platí o elektromobilech.

Ares

Úplně bych majitele ojetin nezatracoval, i to je provozovatel vozu a také má na výběr, jestli si vzít dobrou, nebo špatnou ojetinu. I to je zákazník, byť vdechuje vozu až ten druhý život.

Budom

Nedají.. Praktická a spolehlivě V6 a nebo spon 2tdi už skoro nejsou.. Normální diesel 2 tdi stal 700 až 1 Milion Kč, ale diky daňovým zatížením na podporu El. Aut jsou cca o 200 až 400 tis dražší než by měli být.. Tomu se říká absolutní pokřiveni trhu a ekonomie.. Ale žádný politik to nemůže vyhrát. A bude bolet všechny a moc až se to celé zhroutí..

Honza

Presne 🙂 proto se nam snizuji odvolavky na nove vozy 🙂
1. Kdo chtel elektroauto, uz ho davno ma. Vsichni ti fanousci jej maji.
2. Nova elektroauta si rodiny nekoupi, tahnou to firmy, ev. dotace, ktere konci. Jsou drahe a nemaji dojezd. Lidi to proste nechtej.
3. ID VW vozy jsou osklive a neprodavaji se.

Twix

1. Je dost lidí kteří vážně uvažují o elektroautě, až jim jejich aktuální spalovák jednou doslouží.
2. To co chtějí rodiny a co táhnou firmy platí obdobně o všech autech, nejen elektro.
3. Co znamená že se neprodávají? VW měl i větší propadáky 🙂

Jaroslav

Elektromobily u nás nikdo nechce. 3% je směšný! Za mne je jasná volba např. do SUV DIESEL ‼️

Vojtech

Tak před 10 lety….. dnes je to skanzen

vitapb

V Tesle asi nepracujete, že? Tesla model Y je totiž v EU nejprodávanější model vozu tento rok. Možná tedy jsou vaše odvolávky nižší právě proto, že váš market share byl odevzdaný Tesle a vy si slepě zoufáte, že trh s elektromobily je nasycený, když nemá VW odbyt svých EVček.

Trumway

Ha ha, Tesla.Tak hlavně s ní jezdit jen když neprší a není mokro.

Ares

Taky bych chtěl elektro, ale nemám na něj a tak jezdím v dieselu.

kix

nemají dojezd..kolik lidí denně najede víc jak 400-500 km? 90% lidí jezdí kolem komína, že mu nabíjet stačí 1x za týden…

pave69

Bohužel ta věta „Potřetí za sebou současně překonaly diesely podílem na trhu elektromobily“ dává oba smysly a tím pádem žádný. Jak byste třeba rozuměli větě „Potřetí za sebou překonaly výroky redakce svou logikou pravidla českého pravopisu a myšlenky sdělení“ ? Zkuste si v google najít pojem „trpný rod“, tím se dá docílit jednoznačnosti 🙂
A to se ještě zdržuji komentáře ke slovu „současně“, které v dané souvislosti nedává smysl.

Vitapb

Tohle je teprve začátek, automobilky už pochopily, že elektromobilům se nevyhnou, je to jasná budoucnost a kdo se na ní neadaptuje nepřežije. Zatím není nabídka elektromobilů (a plug in hybridů) kompletní, ale to je otázka pár let a trh bude vypadat docela jinak. Doufám, že evropský automobilky stihnou do tohohle rozjetýho vlaku naskočit a nebudou semletý číňanama.

Jiří Kocurek

Něco o zákazu svíček. Bez toho by se žárovky neprosadily.

Nose Peak

Jó, žárovky…to bylo taky téma…počítám, za pár let budou při likvidacích pozůstalostí lidi vynášet ze šop a sklepů celý kravice 100 W žárovek…

vitapb

Nebudu se vám snažit nic vysvětlit, mějte svůj názor, ale zákaz spalováků na jejich konci moc nemění. Rozhodující je manufacturing cost, respektive marže. Jak se bude trh s auty přelévat do EV, začnou být spalováky enormě drahý a vpodstatě neprodejný. Konec nových spalováků (beru mainstream) bude do 2030.

Gwann

Elektroauta ve stávající podobě vyráběné v Evropě nejsou konkurenceschopne. Enormně drahé nejsou spalovaky ale elektrokrapy. Stávající modely spalovaku jdou o celkem dost let protahnout, přičemž se dokonce můžou vlivem delšího používání linek dokonce i zlevnit. To, že někdo začal sypat všechny prachy do elektrokramu, není důkaz, že to bude úspěšná budoucnost. Lidi ty auta nechtějí, malý elektromobil do cca 20tis eur nebo méně neumíme v Evropě vyrobit. Jejich nedostupnost má pak potenciál dynamitu. Celé tohle běsnění je prolobovana ideologie. Euro 6 s doplněním zařízení na omezení částic z brzd a pneumatik by stačilo. Ke zlepšení prostředí. Místo toho si zlikvidujeme… Číst vice »

Nose Peak

Evropské automobilky jsou exportně orientované. Škodovku fakt neživí českej trh…a ano, nepřítomnost EV do 20 000 eur bude problém – pro VW. On se někdo najde, kdo to vyrobí, takříkajíc Zhmotní Vaše Sny…

denor365

Pro ty, kteří nevěří. Pracuji ve firmě, která dělá návrhy aut nebo jejich části. Ve firmě se propouští už několik let, celá se musela změnit. O převodovky nemají automobilky zájem, neustále klesá prodej SW na výpočet válců, simulaci spalování plynů, chlazení. Firma se snaží naskočit na měření elektrických článků, simulace, konzultace, trh je ale plný. Automobilky dávno zredukovali investice do spalovacích motorů, zbyly velké motory do náklaďáků a strojů, sportovních aut nebo vojenských aut. Do malých motorů do osobních aut jsou investice na bodu nula. Ten vlak už odjel, jenom my, jako východní země s nízkou kupní silou, to ještě… Číst vice »

Nose Peak

Budoucnost ČR je v olítanejch dieselech ze Západu, s vykuchaným DPF…

vitapb

Budoucnost ČR co se týče toho, co potkáte na silnici je to, co nyní vidíte na západě +- nějakých 5 let. A jak můžete vidět podle prodejů nových na západě, těch dieselů už moc nebude.

vitapb

Já to vidim stejně. Mám v automotive dost zákazníků, co závisí na ICEV a teď vidim tu paniku s tim, co si počnem dál..

Nose Peak

Co by. EU zavede cla. Následně někde v Bulharsku Číňani koupí brownfield, postavěj fabriku a budou to lifrovat odtam…

vitapb

Největší náš problém je v tom, že elektromobilitu vidí mnoho lidí jako hrozbu. Cítí to tak, že jin někdo něco bere a něco jinýho tlačí. Kdyby si o tom trochu zjistili, kdyby se toho nebáli, zjistili by že se díky tomu dokážeme zbavit závislosti na arabáších a na rusácích. Že můžeme jezdit pohodlněji a bezpečněji. To že při tom člověk druhýmu nečoudi pod nos beru jako velký plus, ale né jako hlavní důvod.

Gwann

A místo arabasu a rusaku se staneme závislými na Čínanech. Z deště doprostřed bazénku.

Caracas

To, že nám někdo elektromobilitu tlačí, to není pocit. To je holý fakt. Pokud by eletromobilita byla důsledkem evolučního vývoje a ne důsledkem revolučního nadšení, byla by přijímána zcela jinak.

Caracas

Proč si myslíte, že nás elektromobilita dokáže zbavit závislosti na Rusku a na Arabech? Ve střednědobém horizontu (a zvláště při masivním rozvoji elektromobility) bude v Evropě nutno vyrábět obrovské množství regulační elektrické energie z uhlí (to nechceme), nebo z ropy (to je extrémně drahé a také to nechceme), nebo z plynu. Vy si opravdu myslíte, že nám bude stačit plyn ze Severního moře a z USA? Nebude.

Nose Peak

Plynová krize je umělej problém. Půlka Evropy je na břidlicích, mohli bysme frakovat o106. Teda, my ne, ale třeba Němci klidně. Namísto toho se začal plyn ve velkým lifrovat z Ruska. Pan Schröder říkal, že jsou to kámoši…

Vojtech

Kalkulačku do ruky. Na 1 l benzinu potrebuju v rafinerii 2 kWh elektrické energie. Enyak jezdí za 18kWh na 100l km. Kodiak za 9l na 100km. Neboli když máme energii na výrobu paliv, tak ji máme možnost poslat rovnou do aut. Rus, Arab, UDÁ. Norsko přijdou o kšeft, nám zmizí emise a přitom se nic nezmění. Jo vlastně, prodlouží se nám kvalitní část života o par let a klesne výskyt rakoviny

czhunter

No, i kdyby ty čísla byly správně (2 a 18kW – nechce se mi to oběřovat), tak to tak nebude.

Zatímco totiž dodávka elektřiny do rafinérie je skoro bezztrátová (protože ty elektrárny obvykla stojí hned vedle rafinérií a jsou připojené na VVN), tak dodávka elektřiny z elektrárny do auta je sto kilometrů drátů a +-3 měniče, čili ztráta tak 30 %.

Takže reálně bude potřeba pro 100 % EV asi tak 30 % výroby elektřiny navíc.

Kebab

A vidí ji tak naprosto oprávněně. Stačí se podívat na náš vozový park a ceny EV. Velká část lidí nemá, neměla a nebude mít ani na nový spalovák, natož na EV a tak jezdí v ojetinách do 100 000,-Kč. To s EV možné nebude, přesto do práce budou muset dojet i pak. Těchto lidí je hodně a pro ně zkrátka vynucená elektromobilita hrozbou je. Něco jako “pohodlněji” a “bezpečněji” vůbec neřeší, protože nemají na výběr.

Caracas

S Vaším popisem situace souhlasím. Popisovaný stav ale není důsledkem přirozeného vývoje trhu, ale je způsobený direktivními opatřeními od reality zcela odtrženého bruselského úřednictva. A v tom je to nebezpečí. Sociální inženýrství historicky nikdy nedopadlo dobře.

Gwann

Koncern VW vyrábí elektroauta, které nikdo nechce. Z dobrých důvodů.

Tesla vozí do Evropy elektroauta vyrobena dost možná s dumpingem v Číně. Po nasazení cel bude po hehe.

Nemám rad auta, ale auta s elektropohonem je zatim pro spoustu současného užití strašně dráha. Dokud se elektroauta rapidně neslevni…autoprumysl v dnešní podobě neprezije.

none

Kdyz se rozhlednes kolem, zjistis, ze tvoje predstavy se dost lisi od skutecnosti. Ale omlouva te, ze jsi Cech 😀

Nose Peak

Felda stála při uvedení na trh 209 000, průměrná mzda byla cca 7 000 – 8 000. To si nikdo nemohl dovolit!

Peeetr

S Feldou se dalo bez problémů jezdit víc jak 30 let.
Na baterku která tvoří třetinu ceny nového elektorauta a polovinu ojetiny dávají výrobci záruku pouhých 8 let, a při nejlepší péči se s ní dá s nepříliš sníženým dojezdem fungovat 12 let.

Nose Peak

Troufám si s naprostou jistotou tvrdit, že s Feldou 30 roků nikdo nejezdil. S problémama ani bez problémů…

Kebab

Jak je tedy možné, že Feldy stále běžně jezdí? Že by byly všechny “investiční”?

Nose Peak

Jezdí. Ale ty nejstarší můžou mít 29 let, teoreticky. Ne 30.

Diesel

Diesel natáhne protože plno států na západ s pomocí EU se ho snaží násilně omezit nebo zakázat. (Např francie hodlá ve městech zakázat naftu v osobácích od 2025) U nás naštěstí takové postavení zelených není.

Romanero

Přesně tak. Proto je mimo psát cosi o oblibě lidí. Tady diktují politici, co se bude kupovat a co bude smět jezdit.

Modré zábradlí

A kde se vzali ti politici? Nezvolili si je náhodou lidi?

Peeetr

„K růstu prodejů elektromobilů v Evropě došlo i přes prudký pokles nových registrací v Německu, kde došlo k ukončení dotací na pořízení pro fyzické osoby.“
???
Já tedy ve všech konkurenčních médiích četl, že v Německu teď končí dotace pro firmy.

fous55

Private buyers mohou být fyzické i právnické osoby.

Jarda

Přesně. Ale co byste po redakci chtěl, když tam jdou samí nýmandi.

Gwann

A vy jste naprostý génius, co to prokazuje každým příspěvkem. Nejste příbuzný jistého velmi stabilního génia?

Caracas

Zdopravy je skvělý informační web. Velmi široký, velmi aktuální velmi otevřený. Ač s názory pana Sůry v mnohém nesouhlasím, velmi si vážím jeho úsilí, které věnuje tomuto webu a jsem mu vděčný za to, že Zdopravy existuje. Dokážu si představit, kolik práce obnáší něco takového na takto vysoké úrovni provozovat. Co jste v životě dokázal Vy, že se cítíte oprávněn takto na lidi plivat?

ivan

Nýmand je super slovo. To si chci osvojit do svojí aktivní slovní zásoby. díky Jardo.

tomas-6273

Tím myslíte rozšířené daňové podvody u aut kupovaných na firmu jen fiktivně, ale ve skutečnosti používané pro soukromé použití?

Vít Jůza

V právu se za soukromé označuje, co není „veřejné“=státní(příp. obecní apod., v církevním právu církevní).

Perun

Tak to asi hodně vypovídá o věrohodnosti zpráv ACEA, protože v Německu dotace na elektroauta pro soukromé osoby stále běží a budou i pro příští rok, až do vyčerpání určeného rozpočtu. Naopak dotace pro firemní kupce skončili. Proto taky ten propad a proto taky např. VW zastavuje / omezuje výrobu v těch závodech, kde montují jenom elektrické auta.