Letecké společnosti Letectví Letiště

DHL začalo na nákladní linku do Ostravy posílat Boeing 767, z kterého Condor vymontoval sedačky

Boeing 767-300 společnosti Condor v Ostravě. Foto: Radim Koblížka / LKMT Spotters
Boeing 767-300 společnosti Condor v Ostravě. Foto: Radim Koblížka / LKMT Spotters
Spolupráce DHL a Condoru běží od února, dopravce na ni vyčlenil čtyři letadla.

Letecké fanoušky v Ostravě čeká až do konce května netradiční podívaná. Na pravidelnou nákladní linku společnosti DHL Express dnes poprvé zavítal Boieng 767-300 společnosti Condor.

Ostrava se tak stala další destinací, kam DHL ze své základny pošle větší letadlo ve verzi PTC (passenger to cargo). Jde o osobní letadlo, z jehož paluby jsou dočasně vymontovány všechny sedačky, k přepravě ještě slouží běžný nákladní prostor. Letadlo přilétá do Ostravy kolem šesté ráno a odlétá ve 21:10.

Condor se s DHL dohodl letos v únoru na půjčení celkem čtyř ze svých šestnácti letadel 767-300. „Partnerství ukazuje, že společnost Condor se dokáže pružně přizpůsobit mimořádným situacím a ve spolupráci s DHL být důležitou součástí mezinárodního dodavatelského řetězce,“ řekl v únoru Christian Schmitt, obchodní ředitel Condoru. Condor se zabývá hlavně lety do přímořských destinací, podobně jako většina dopravců je silně zasažen propadem poptávky kvůli pandemii koronaviru.

Do Ostravy dosud létali na nákladní lince DHL Express různí dopravci s Boeingy 737-400F. Jde například o West Atlantic, Blue Bird Cargo nebo Cargologic Air. „Jedná se o záskok do konce května,“ potvrdil obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský.

Letiště Ostrava zažilo za poslední rok velký boom nákladní dopravy, který znamená návštěvu letadel různých společností i nepříliš běžných typů letadel. Letos například vzbudil velkou pozornost přílet Iljušinu Il-62.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiri

Nojo, boom nakladni dopravy na ostravskem letisti je sice fajn… Ale chtelo by to tomu dat nejaka pravidla, at ty velke hlucne stroje nestartuji v nedeli ve 3 rano smerem nad ostravska sidliste, kde by se rady po pracovnim tydnu vyspaly statisice lidi vcetne deti :-/

vidlákzvidlakova

ideální čas odstěhovat se někam daleko do lesa 🙂

Zvědavec

1. Těch nočních pohybů může být daleko více.
2. Směr vzletu určují povětrnostní podmínky.
3. Určitě jste rád, když Váš balík dorazí včas.

Jiri

Smer vzletu urcuji povetrnostni podminky? A co kdyz se startuje preferencne smerem od ostravy podle pocasi a pilot pozada o start na druhou stranu smer nad ostravu, aby nemusel pojizdet tri minuty po draze a delat uplny obrat? Pozada RLP a protoze ostrava nema zadna protihlukova pravidla, tak dostane povoleni i ve tri rano o vikendu, jelikoz pocasi velmi casto umoznuje i start na druhou stranu…

Permonik

Jo to byl Uzbek. Ono asi nejdnoduchšší bude když Činu nebo Uzbekistan přesunete směr Brno. A nebo u Olomouce nainstalujete ventilátory, ať se vzleta na 22.

Jiri

Houby ventilatory, kdyby nakladni cargo bylo na druhe strane drahy, tak startuje celou obracene… Cele je to jen o tom, ze se nechce zbytecne pojizdet po draze, kdyz to pravidla umoznuji, resp nejsou pravidla rikajici, ze v noci se proste udelovat opacny start nebude. Co koho zajima, ze hafo lidi z ostravskych sidlist ma o vikendu budicek brzy rano jeste za tmy.

Permonik

Letadla startuji podle směru větru. Když máte větší čast roku bezvětři, pak směrem kterým poletí.

Věžník

Ground time má opravdu long, je to dobrá question. Možná je to tím že má pěkné livery.

Walker

Nevite nekdo, proc ma tak dlouhy ground time?

Jiří Kocurek

Kdosi psal, že se náklad vykládá ručně, lidským řetězem. Krabice po krabici z ruky do ruky.

Petr

Ne balíčky nejsou ručně vkládané, používá se prostor kde jsou zavazadla

Roman

Nevím jak v tomto konkrétním případě, ale všechny tyto PTC konverze fungují na principu, že se vymontují sedadla a nahradí se sítěmi pro uchycení volného nákladu (ve zkratce řečeno), takže žádné pojezdy pro kontejnery tam nenajdete. Ono taky proč, když tam nejsou vrata pro jejich naložení, že. U tohoto letadla to není jiné. Spodní paluba se vyžívá jako v normálním provozu, tzn. pro přepravu nákladu v kontejnerech nebo paletách a na horní palubu (tu pro cestující) se nakládá vše ručně.

Roman

Pardon vypadla mi tam jedna část věty. „Nevím jak v tomto konkrétním případě, jestli DHL do OSR vozí jen tolik nákladu, že se vejde všechen na spodní (nákladovou)palubu, ale ……..“
Omlouvám se za spam

Permonik

Předtím tam lital 737 a ta měla stejný objem cargo prostoru jako tato má obsah baggage. Takže asi to nebudou nakladat ručně… a myslím že teď je i meně objemu zásilek….

Permonik

Ručně je to bylo jen u Saabu. Se kterým to to spojení kdysi začinalo.

Petr

Ručně se to v Ostrave naklada a vykládá u UPC, popřípadě u A330, která tam taky leta

Permonik

UPC?

Petr

Omlouvám se překlep UPS

Permonik

Já měl na mysli konkretně u DHL, pouze u teto linky. Jak to mají ostatní netuším. Ani nevim, že UPS lita do Ovy.

Pom

Tak ono zde jde o princip. Tyto společnosti (DHL, UPS, FedEx…) mají systém, že ráno se letadla rozletí po celé Evropě, kde se vyloží a čeká do večera, kdy se zase naloží, letí do hlavního hubu, kde se zásilky přesměrují kde mají, naloží, a ráno zase letí… takový koloběh 😀

V79

Přesně tak. Ráno se z toho vyloží vše co jde ten den na rozvozy v dané oblasti, večer se do něj naloží všechny svozy z dané oblasti a frr směr evropské překladiště (kde se vše v noci roztřídí na správné směry a zase nad ránem letí kam co patří)..a tak pořád dokola. Nevím jak tyhle předělané, ale jinak Cargo letadla mají válečkové dopravníky a vše (většinu) zásilek v leteckých kontejnerech. Vykládka všech balíčků ručně by byla hodně na dlouho (a toho času není, počítá se každá minuta), obzvlášť ráno..

Walker

S integratorama nemam tolik zkusenost, ale je to tedy strasne neekonomicke. Jsem zvykli z logistiky, ze „co se nehybe, to nevydelava“ a tady se to nebude hybat 15 hodin.

A co se tyce komentare o rucni nakladce, tak to je urcite nesmysl 🙂
Jak pise kolega, vse se musi stavet na ULD, bud kontejnery nebo palety. A ty se rozhodne nestavi v letadle, ale na cargo terminalu. Takze postavene ULD jiz jednou k letadlu. Ale je pravda, ze pokud tady budou zaskladavat i maindeck, kde byvali sedacky, tak tam to bude strasna manualni prace :-/

Permonik

A kam to chcete posilát?

Permonik

Máte namysli proč příletí ráno a doletí večer?

Permonik

Nebo protože odletál včera až ve 21:54?

Walker

To, ze prileti v 0600 do OSR a z OSR odleta az vecer ve 2110 (podle schedule). Tzn. na zemi sedi pres 15 hodin.

Permonik

Ono je to opačně. V 21:10 odleta, piloti nastoupi kolem 20:00 na směnu. Letadlo se přípravi k odletu, odleti, odstavi se. Nastane pauza. Přeloži se. Piloti nastoupi na druhou část směny. A leti zpět. Zde je v 6:00 a pilotům pak skonči směna. Piloti si za týden odlitaji pravidelný turnus – počet hodin. Je problém to letadlo využit během dne. Protože by muselo odletěd nejdřive v 9:00 a zase kolem 17:00 byt zpět a je potřeba druha posádka. Na tom překladišti to jde tak že balíky vyloží. Kolem 7:00 začinaji se rozvažet. A po rozvozu následuje svoz, kdy se dodávka… Číst vice »

Permonik

Je to zv. pošták. Letadlo z měnšího letiště leti na větší na začatku noci a zpět nad ránenm. Během dne stojí na letišti.

Walker

Ok, tak jinak. V kolik jedno a totez letadlo (stejna registracka) pristane v OSR a v kolik odleta?

Permonik

V 6:00 přílet, dolet 21:10 viz članek.

Roiman4

Jen bych dodal, že v PRG FX ATR se kompletně ručně nakládá a vykládá… ale je to jen ATR 😂 Ale viz komentář někde podemnou. Večer do hlavních hubů a ráno dovezou balíky, aby se stihli ještě ten den roztřídit a popřípadně doručit…