egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Nezvyklá návštěva na Mošnově. Z Běloruska přiletěl nákladní Iljušin Il-62

Iljusin Il-62 v Ostravě. Foto: Radim Koblížka / LKMT Spotters
Iljusin Il-62 v Ostravě. Foto: Radim Koblížka / LKMT Spotters
Jde o první přílet tohoto letadla v Ostravě po pěti letech.

Letiště Ostrava dnes zaznamenalo nezvyklou návštěvu letadla, které je v zemích Evropské unie již spíše raritou. Z běloruského města Orša přiletěl letoun Iljušin Il-62 přestavěný na nákladní verzi.

Pětatřicet let staré letadlo registrace EW-450TR patří soukromé běloruské společnosti Rada Airlines. Soukromý dopravce z Minsku se zabývá charterovou nákladní dopravou, firma je posledním civilním dopravcem v Evropě, který ještě tyto letouny provozuje.

V Ostravě jde o první návštěvu tohoto typu po pěti letech. Il-62 se vyráběl přes třicet let do roku 1995, v provozu byl i u tehdejších Československých aerolinií. Více snímků je na facebookovém profilu LKMT Spotters.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Na Mošnově? To je něco jako na Praze 6?

V.N.

Pěkné video… Il62 přistává na vesnickém, travnatém letišti kdesi ve východním Německu… https://www.youtube.com/watch?v=3w_Qj2jwxi4

Dorota

Matně vzpomínám, že v provozu byly též u Státního leteckého útvaru BYZ, BYV, BYW

Karel

Takové smraďochy vůbec nemají do EU pouštět

Jan

Nebuď takovej prudič…

Zdenek

Mluvíš o sobě?

Dorota

Trošku mi zde na stránkách zdopravy chybí alespoň malá zmínka, že uplynulo 60 let od prvního letu do vesmíru kosmonauta J.Gagarina.

Karel

Il62

Karel_x

Není to Il-62M?

Y.K.

Je. 🙂

Dorota

Nádherné letadlo, je to majestát na obloze. Z hlediska údržby jednoduché a naprosto bez závadové. Bylo mi ctí na něm 22 let pracovat.

milanmid

ŽE BY DOVEZLI SPUTNIK V Běsnění opozičních šílenců Pekarové a Fialy lékařka nechápe Asi nejvíce ji vytáčejí hlášky k ruské vakcíně od šéfky TOP 09 Pekarové Adamové, předsedy ODS Fialy či prvního muže Senátu Vystrčila. „Ti úplně běsní, a když jdete na sociální sítě, tak to na nás všude vyskočí. Jak Pekarová napsala, že Sputnik rozvrací státy a že rozvrátil Slovensko, no to je šílené. Jako lékařce mi přijde úplně děsivé, že tohle v rámci ideologie můžou dělat. A to jenom v duchu antibabiš. To už je podpásovka, protože čím méně budeme mít naočkovaných lidí, tím hůř. Jako lékařku mě… Číst vice »

Filip

Běžte trolit jinam.

ldx

Myslíte tu ruskou vodu v lahvičkách… 😀

Ondra

Vodu nebo vodku? 😀

ldx

Myslím čistou vodu pramenitou neboli destilovanou, protože na základě zkoumání slovenských kolegů se ukazuje, že účinek Sputniku – aspoň toho co narychlo vyváží ven, se efektivně blíží nule. Takže destilovaná voda, má to ale i tu výhodu, že – na rozdíl od AZ – se neprojeví žádné ty vedlejší účinky jako jsou krevní sraženiny 🙂

No a vodku, tu můžou poslat taky, nebo radši jen ji, té bych ohledně efektivity věřil daleko víc 😀

Jan

Chápu, že jste dostal rozkaz cpát ten Sputnik do všech komentářů, ale na dopravním webu vám to fakt nepomůže.

kakov

taky si říkám zda pracuje pro GRU, SVR nebo FSB 😀

Jiří Kocurek

Hmm, zákazník (Slovenská republika) to musel vrátit, protože porušil licenční podmínky, které omezovaly možnost ověřit kvalitu dodaného zboží. Alespoň takové mám informace.

Přičemž zákazník zcela běžně odebírá ověřovací vzorky a posílá je do laborky. Například když se betonuje ledová plocha zimního stadionu. A tam nejde o život, narozdíl od mostního betonu, nedejbože vakcíny.

Karel_x

Obě strany podepsaly podmínku, která povolovala provádět testy jen v oficiálních laboratořích. Slovensko to poslalo neautorizované laboratoří (i když certifikované byly k dispozici).
Podmínka certifikované zkušebny se běžně vyskytuje i u betonu nebo cihel. Je to prostě proto, že údaje jsou důvěryhodnější a hůře manipulovatelné. Pokud by se při důvodných pochybnostech stavební firma oháněla protokolem z vlastní (spřátelené) laborky, také byste požadoval stanovisko prestižní laboratoře nebo univerzity. Otázka Sputníku je tak moc „horká“, že použití nesprávné laboratoře byla od slovenské vlády velká chyba. Ještě víc postavila příznivce a nepřátele proti sobě.

bohyn

Soudruzka anonymni lekarka by mela jit vratit diplom za poruseni Hypokratovy prisahy, kdyz chce nekomu pichat neco neschvaleneho.

kakov

přesně tak!!

Jarda

Jako lekarce vam musi byt jasne ze ockovat neschvalenou vakcinou muze s veskerou uctou pouze blbec.

Milan

Jo jo nádherná mašina.To byla doba kdy ČSA byla schopná nevytunelovaná Česká společnost.Létalo se na přímých linkách až do Singapuru.

Jiří Kocurek

A když byly v mínusu, tak to zacáloval pracujjící lid z daní. To se to podnikalo.

V.N.

V minusu nebyly. Letecká konkurence tehdy nebyla nic moc a ceny letenek byly poměrně vysoké….

jirka

letenky byly realtivně drahé, platy nízké a nebyly lowcost konkurence 🙂

Jan

No některé ceny byly spíš uplně astronomické… 😀

Zpáteční letenka do Rangúnu stála kolem 55 000 Kčs v době kdy průměrná výplata byla kolem 2000… To si pak ČSA mohly v klidu dovolit ten velkolepý servis, který se neustále tak nostalgicky vytahuje… 😀

jirka

55 000 Kčs je nesmysl, já ted nevím kolik to stálo do Rangunu, ale jednosměrná letenka Jakem 40 ze Slovenska Sliač do Prahy v roce 1982 stála 340 Kčs a v ceně byl i autobus od kanceláře na letiště.

Jan

Jenomže tohle byl vnitrostátní (a dost krátký) let a ty byly krutě dotovaný…

V.N.

Ekvivalent tehdejších 340 Kčs je dnes nějakých 4-5000 Kč. Navíc je třeba si uvědomit , že ceny vnitro dopravy byly dotovány. Mezinárodní letenky byly někde jinde. Nevím kolik stály , ale někdy před rokem jsem viděl starý katalog CK Čedok někdy z osmdesátých let a 14 denní letecký zájezd na Kubu je v něm za 14.000 Kčs. Jinak těch 55.000 Kčs je pravděpodobně přešvihnuto. Nechce se mi věřit , že v přepočtu na tehdejší DM to bylo nějakých 3400 DM …dnes nějakých 2500 €. I když, kdo ví.

jirka

podle inflační kalkulačky je 340 dnešních 2 524 Kč

Y.K.

Tehdejších 340 Kč není málo (násobíme tak +-11x) a tyhle lety na Slovensko byly tlačené ekonomika neekonomika (zejména s Jaky 40).

Juraj

No to teda – v krajine, kde občan potreboval výjazdnú doložku a devízový prísľub aj do Juhoslávie, sa každý triasol na cestu do Singapuru alebo Phnom Penhu…

V.N.

Do Singapuru se létalo s mezipřistáními a vzhledem k tomu , že tehdy do této části Asie se z Evropy moc nelétalo , tak tu linku hlavně obsazovali valutoví cizinci…

kakov

neříkejte, že ČSA lítala do Phnom Penhu??

Karel_x

Tenkrát se cestovalo o hodně méně i na Západě. Ne tak málo jako na východě, ale létání ani tam nebylo běžné. Pamatuji, jak pna letištích převládali pánové v obleku a baťůžkář bylo neznámé slovo.
Nejúspěšnějším vývozním artiklem ČSSR byly investiční celky (energetika, chemie, papírenství atd.). V tom jsme byli skutečná velmoc. Na tyto stavby také létalo hodně lidí, běžně na blízký východ, Bejrút, Damašek, Bagdad, Teherán…

Václav

V těch investičních celcích jsme zas taková špička nebyli, byla v tom hodně politika. Například jsme jim na to nabídli výhodný úvěr. A nakonec se hodně těch úvěrů stejně odepsalo.

Dopravní expertka

Mluviti stříbro, mlčeti zlato. Raději mlčte. Můj prastrýc byl do roku 1983 ředitelem Závodu kompresory Škoda Dýšina. Dodávaly stovky stavebních kompresorů ročně, do SSSR. Turecka, Iránu, za jeho předchůdce dokonce na stavbu Asuánské přehrady v Egyptě. Rovněž tam vyráběly většinu lokomotivních kompresorů. Export lokomotiv do SSSR byl pověstný. Což se nedá říci o dnešku, ve federaci vyrábějí lokomotivy srovnatelné se západní produkcí. ČR by tam nyní neuspěla, nejenom v tomto oboru. Celý koncern Škoda na tom tehdy byl relativně výborně a to co jste vypustil je holá lež, nebo spíše nějaké klausovské světonázorové potvrzování si svých pravd.

Karel_x

A dalo by se pokračovat – Sigma, Královopolská, Chepos… To, jakou tam získali naši lidé prestiž neuvěří nikdo, kdo to nezažil. Dosud vám v mnoha zemích otevírá dveře, pokud řeknete, že jste z „Československa“. Až se člověk trochu stydí, že se přiživuje na pověsti otců.
Že občas někdo nesplatil úvěr (hlavně po pádu ostbloku) je samozřejmě pravda, ale netuším, jak to souvisí, s těmi fabrikami to nemá nic společného. Ostatně děje se to i za kapitalismu, vzpomínáte třeba ČKA?

Tomas

tehdy naprostou většinu cestujících tvořili tranziti. leteckých spojení bylo tak málo, že se naprosto běžně do asie létalo z německa přes prahu s čsa apod.

Y.K.

Akorát že by vás to stálo několik výplat k tomu výjezdní položka, takže to je hezké že tam létalo letadlo ČSA, ale za komančů byste se do Singapuru nepodíval.

Jiří Kocurek

Ještě valutový příslib. A jeden člen rodiny musí zůstat v ČSSR jako záruka, že se rodina vrátí a nezdrhne. Obzvlášť v rizikovém případě, kdy v rodině je znalost cizího jazyka (DE, FR).

Petr

Jestli máte na mysli dobu kdy letenka do Bratislavy stála 280 Kčs, tak to byla prosperující firma, protože do Singapuru poskytovala služby především zákazníkům ze zahraničí platících v tvrdé měně, takový socialistický bussines jet.

jirka

nadhera elegance

Martin Csabo

Krásné letadlo škoda že už je to veliká rarita ho vidět

Řiditel

Škoda, že je to jako obvykle u takových zpráv a napíše se, že přiletěl. Mnohem víc bych uvítal zprávu typu „přiletí“ !

Standa

Ováci jsou banda škrtů který všechno tajej

jirka

máte pravdu, škoda že my obyčení lidi to nevíme dopředu alespoň den , za tu podívanou bych si do Ostravy zajel, i když to mám skoro 400 km

Permonik

Je to cargo, takže se přílet ví většinou hodinu předem. Sice ty lety jsou plánováné dopředu, ale skutečný čas příletu se liší plus minus den. Odlet byl původně taky v neděli v 16:00, pak to posunuli že odletí během nedělního večera/ noci. V ponděli ráno na LKMt spotter, že odlet bude v 9:00, nakonec odlital už skoro přesně v 9:30….

Permonik

A upřímmně, ikdyž bydlím u letiště tak stihám vidět taky sem tam něco….

cestující

A co to tady v pátek přistávalo -armádního nákladního-v tom povětří, dvakrát točil okruh, než si sedl???

Permonik

Lucemburské A400M, udělalo 6-8x Touch and go a tráda zpět do Belgie.

Adam H

Na světě je v provozu kolik Il-62? 2 ks mají Rada airlines (EW-450TR a EW-505TR) a 4 ks má Air Koryo. To je asi všechno, ne?

MPE

U tech korejskych jsou velke pochyby, jestli jsou vubec provozuschopne, 2 jsou VIP pro Kima a jeho suitu (ktery se ale jak znamo boji litat a kdyz uz cestuje, tak vlakem nebo autem…), dva jsou v „beznem“ usporadani, ale predpoklada se, vzhledem k nedostatku nahradnich dilu, ze jsou uzemnene…

MPE

Ted jsem se jeste dival na FR24 a ty korejske skutecne nelitaji (naposledy leden 2020).
Nicmene minimalne dva dalsi jeste provozuje v Rusku armada, a ty relativne bezne litaji – jsou na flightradaru, naposledy tento tyden. Wikina uvadi jeste jeden v Sudanu (taky vlada/armada), ale bez blizsich detailu.

MPE

Sudansky je skutecne VIP konfigurace, uzivatel Government of Sudan, ST-PRA, vyroben 1993, posledni dostupna fotka je z r. 2017.

Adam H

Díky. Takže mimo armádu to jsou 2 ks v Bělorusku u Rada airlines a teoreticky 2 ks u Air Koryo

Jan

Air Koryo si na těch svých pár linek vystačí s novějšími stroji (především Tu-204), takže ty 62ky se asi moc do provozu nedostanou… Nicméně, dá se vyrazit do KLDR na dost speciální zájezd pro letecké nadšence a proletět se IL-62 nebo i s legendárním IL-18… 😀 🙂

https://www.juchetravelservices.com/the-tours/aviation-tours/

V.N.

Na Kubě žádná již nejsou ?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Ti mají podle Wiki od Iljušinu jen Il-96.

Joe

Několik kusů ještě má i ruská vládní letka.

Bmo

Já myslel, že Iljušiny nesmí létat v EU?! Asi nějaká výjimka.

Alfons

Civilni(osobní) toto byl nákladní let.

Lukáš F.

Jé hele, to je Iljušin z tohoto legendárního videa https://www.youtube.com/watch?v=Gv13eeRh2-c

Tonda Sehnal

Ten to vzal teda hodně nakrátko? Ložený na MTOW…

Jiří Kocurek

To křoví? Nejspíš ho opravdu přistřihnul.

Lukáš F.

Vypadá to, jako kdyby piloti něco špatně spočítali, nebo jim netáhly motory, protože i kdyby byli na maximální hmotnosti, měli se odlepit dřív a stoupat rychleji.

Karel_x

Nebo možná nevyužili celou délku 2500 m RWY v Niši. Je tam TWY od nákladního terminálu, a pokud by se vám nechtělo pojíždět na začátek dráhy a tam se otáčet, máte k dispozici už jen asi 1,8 km RWY. Také nevíme, jestli třeba nerotovali pozdě (třeba kvůli nesprávně spočítanému nebo nastavenému HS, vyvážení carga apod.). Rozhodně je to hodně nepředpisový vzlet

Y.K.

Ve skutečnosti (bělo)ruská ruleta. Stačí jakýkoliv miniproblémek a jsou mrtví. Formálně byli mimo dráhu. Jako tihle před pár letu v Kolumbii https://youtu.be/EnfQJfsY2Po

Y.K.

Díky mínusujícím, ale tohle není cool ralye.

Pro vzlet se dělají kalkulace a pokud se něco děje špatně, musí vzlet přerušit.
Nad koncem dráhy každý letoun MUSÍ mít výšku minimálně 35 FT (cca 12 m) při vysazení jednoho kritického motoru sekundu po V1 (tedy na tři motory u Il-62). Jinými slovy, problém s motorem a jsou na hadry.

Tango Sierra

No otazka je jak poznas ze ne neco deje spatne…. netvrdim ze tohle je v poradku, ale pamatuju provoz IL 62 v Praze, z 3750m dlouhy drahy v lete to na cestu pres Atlantik o moc lip nevypadlo..

Y.K.

To poznám snadno. Konec dráhy je ta zebra poněkud v dáli. Před ní jsou šipky směřující na betonu k „zebře“, již to není dráha, přesto je startující Il-62 ještě hlavním podvozkem na zemi i když by měla být přes 12 m vysoko.

Starty naložených Il-62 si moc dobře pamatuji, do vzduchu se jim moc nechtělo, ale opravdu se neodlepovaly na posledních 5 m betonu. Vždycky musí zůstat 15 % délky dráhy jako rezerva.

Tady třeba se můžete podívat co na to kapitán a examinátor. https://youtu.be/RtczJXovuvs

Chronosphere

Hluuuuk…

Martin

a funí pěkně 🙂

Kalanis

A „vosolit to“ nad Suchdolem!