Deutsche Bahn ukázala podobu nových vlaků ECx od španělského Talga
Nové soupravy ECx pro Deutsche Bahn od španělského výrobce Talgo
Deutsche Bahn představila novou kategorii vlaků ECx, která má od roku 2023 jezdit na vlacích z Berlína do Amsterdamu a
Na to že to má maximálku 230 tak to má aerodynamiku cihly.
Lokomotiva opravdu není podle mne krásná, jinak tu je video vnitřku 🙂 https://youtu.be/MVbPoAiekOE
Žádné kupé a sedadla vypadají pohodlná asi jako v InterPanteru… Z fotek to nevypadá na vlak, jímž bych chtěl jet více než hodinu.
Někdo kupé vyhledává, někdo je zase nemá rád jako např. já. Vždy, když můžu, vyberu si velkoprostor. Sedačky pravda nevypadají moc extra pohodlně, ale nevypadají ani nijak nepohodlně. Holt krásná měkká pohodlná křesla, jaká byla např. v ÖBB 4010, jsou dnes minulostí.
To né, tyto sedačky od Clem Prém (teď si nevzpomenu na přesné jméno výrobce) jsou pohodlnější než Regio + od BorCadu. A přesně tyto sedačky by měly být použity i v Škoda-Siemens vlacích. Uvidíte sám. 🙂
Čela to má, jak kdyby to mělo jezdit někde na S-Bahnu…
U-Bahn Hamburg ? Stejný dizajnér?
Konečne! Konečne nejaká železnica objavila RGB osvetlenie. Snáď to aj budú využívať.
ZSSK to teda napr. má vo vozňoch Bdmpeer, ale len tak pro forma a nevyužíva sa to nijako. Pritom úprava osvetlenia môže mať obrovský dopad na celkový cestovný komfort pri dlhých trasách. Aerolinky to pochopili už dávno.
má to vůbec TSI?
Tak tomuhle fakt moc nerozumím. Nešrotují teď náhodou Němci svá noční talga? Ale na lokomotivu pro 230 km/h jsem upřímně zvědav a Talgu přeji s touto koncepcí viel Spa3 mit Zulassung… ;o)
Pro V = 230 km/h je stále v nabídce od SIEMENS-u jejich Vectron, jen k tomu musí mít odpovídající podvozek – viz níže:
https://www.mobility.siemens.com/mobility/global/en/interurban-mobility/rail-solutions/locomotives/vectron/technology/modular-locomotive-concept/flexible-drive/the-drive-system/Pages/the-drive-system.aspx
…to ano, na papíře existuje mnoho zajímavých vozidel od mnoha různých výrobců. Ale fyzicky dnes nikdo novou lokomotivu na 230 km/h nevyrábí, natož aby jí měl schválenou…
Tak i tady platí zákon poptávky a nabídky, až ji někdo bude chtít, tak ji prostě SIEMENS vyrobí nebo holt Talgo bude jezdit V = 220 km/h s řadou 101 DB nebo se koupí/sežene stará dobrá 1216-ka, no.
Ať si kdo chce co chce říká, netrakční jednotky, které v dálkové dopravě nemůžou na polovinu evropské sítě VRT, považuji za omyl. Jestli by se měla železnice v něčem inspirovat v letectví, tak to je universálnost a interoperabilita, což tato koncepce z podstaty věci nemá.
Proč nesmí v polovině Evropy na VRT? Myslím si že naopak netrakční jednotky jsou správná/správnější cesta, než trakční jednotky. nejste omezen tím jestli je do cílové destinace drát a teoreticky je možné je libovolně natáhnout vložením dalších vozů. Co spíš vidím jako chybu je to že se na Railjetech, přestože skříň to umožňuje, nedají do posledního vozu nějaké zesílené, většinu času uzavřené dveře a není tam příprava ne klasický přechod, pokud se pamatuji tak se mají snad vyrábět pevně spojené skupiny vozů stejného obrysu. Pak by se snadno dala přidat kapacita vlaku, buď tímto, nebo klasickým vozem. Jenom by tam… Číst vice »
Netrakční jednostka sl okomotivou, která umí několik napěťových systémů a několik národních zabezpečovačů, mi naopak připadá velmi univerzální a ve své podstatě i ekonomická.
Vždyť má zajíždět do Holandska. Takže kromě Německých střídavých 15kv, tak i stejnosměrných 1,5kv bude muset umět.
Jednotka s distribuovaným pohonem bude o něco živější – to je oproti netrakční jednotce o prázdné hmotnosti 425 t docela výhoda.
To je. Ale taky ta cena.
Ucelená trakční jednotka pro, řekněme 8 zemí vs. Uni Loko + netrakční zug.
Ten cenový rozdíl by tam byl dost velký.
Protože maximální zatížení 17 t/nápravu.
Uniká mi něco? Proč jsou teď vlaky a lokomotivy designově hnusnější, než byly před 10 lety?
Nemyslíte, že je to otázka vkusu každého jednotlivce? Mně osobně se nové Talgo líbí.
Nevím, ale poslední dobou celkem frčí osmdesátkové retro, možná proto. Přijde mi to šmrnclé dystopickým cyberpunkem. Ale přijde mi to plně vystihující latentní image, kterou německo pořád má a to technokratickou společnost inklinující k pořádku a totalitě. Ono se to prušáctví a 2. světová do kolektivní paměti lidstva zaryly až moc. Rozhodně to ale není pěkná lokomotiva ani jednotka. Na druhou stranu možná dobré vědět že na trhu je pořád ještě alespoň jeden výrobce schopný dělat lokomotivy, pro případ že by ani jeden z hlavních neměli volnou kapacitu. Přijde mi ale trochu zvláštní že jsme neslyšeli že by se Talgo… Číst vice »
Talgo není výrobce elektrických lokomotiv – u jejich trakčních jednotek fungoval jako dodavatel „pohonu“ Bombardier. Tady u ECx se to asi ještě veřejně neví, jak to budou realizovat, ale že by šli cestou vlastního vývoje elektrické loko od nuly se nedá předpokládat.
Mě se design ECx líbí (i když nevím co je to latentní image Německa :-), větší oříšek bude technická a administrativní stránka projektu..
Ále, to je jenom rozdíl mezi tím jak se Německo snaží působit a co si s ním lidi ve světě pořád spojují.
Ta lokomotiva je nová, neodpovídá žádné již existující. Určitě nepůjde o vývoj od nuly, to by byla sebevražda. Ale je možné, že to bude specifický typ, byť na základě licence existující lokomotivy.
Já tedy na tom vlaku nic kyberpunkového nevidím, ale nechci se hádat, nejsem odborník na kyberpunk 😉
Koukám stejné sedačky Borcad, jako budou mít ty nové netrakční jednotky pro ČD.
Ne. BorCad přesně okopíroval (a nebo koupil licenci, nevím jak to bylo) od italské firmy.
Je to design Siemensu pro ICE
No nevím, ten design se podle mne moc nepodařil. Sice je takový cyberpunkový, ale jinak to připomíná hračku od větnamca a ne skutečný vlak. Co by bylo zajímavé, a co ani DB neuvádějí, je šířka jednotky. Vzhledem k tomu že je vůz dlouhý jen asi 14m, mohl by vycházet do obrysu o něco širší než klasické vagony či Railjet. tím by se možná dalo do jednoho vozu dostat uspořádání 3+2, kdyby chtěli. Sice by to bylo na těsno, ale možná by tak dosáhli většího počtu sedadel na danou délku vlaku. Možná je škoda, byť se mi design daného Talga moc… Číst vice »
Při naší kvalitě svršku? To by mělo vlastnosti jako 810 na steroidech.
O důvod víc proč to udělat 😀
3+2 by tam možná narvali…ale aby pak prošel cestující s kufrem uličkou, nebo nedejbože dva proti sobě…
Pokud je norma na sedadlo 45cm, pokud se pamatuji, tak i s uličkou 55cm širokou, což je dle normy a šířka uličky v railjetu, jsme na nějakých 280cm vnitřní šířky, to by se snad vlézt mohlo.
K.S.: Uspořádání sedadel 3 +2, a nejlépe ještě v „leteckém“ stylu, to vše pro dálkovou dopravu na trasách s cestovní dobou třeba skoro 6 hodin – větší pitomost skutečně nikdo vymyslet nemůže = jste opravdu „king“!
A jaká bude průměrná doba jednoho cestujícího strávená v tom vlaku? Ten vlak možná bude projíždět nějakou trasu 6 hodiny, ale jestli v něm budou cestující opravdu z výchozí do cílové stanice a kolik jich bude, to je jednak otázka a jednak si nemyslím že by jich bylo zase tak moc. Jestli tam jsou na trase větší města je dost pravděpodobné že značná část cestujících v tom vlaku stráví nejvýše pár hodin.
Já tedy na tom vlaku nic kyberpunkového nevidím, ale nechci se hádat, nejsem odborník na kyberpunk 😉
2+3 by tam šlo, kdyby to bylo na regionálku. Ale na dálkovou dopravu by to byla sebevražda. Když vezmeme, že Pendolino nebo vozy Bmz mají pouze tři místa na šířku.
Zajímavé mi přijde, že pro rychlost 230km/h Talgo moc neřeší aerodynamické provedení čel. Docela v tom vidím reinkarnaci „koncepce nefuk“. 😉
Ne, že by třeba RailJet byl super aerodynamický, ale ve srovnání třeba s ICE4, kde je zakrytováno „kde co“.
Fakt je, že i CityJet a vlastně i Panter proti tomuto fakt působí na první pohled aerodynamičtěji…tohle prostě vypadá hranatě.
Fakticky to vypadá trochu jako starej Traxx nebo Maxxima.
Jak při takovým dizajnu dají TSI, by mě celkem zajímalo. Ale asi výzkum materiálů a postupů postupuje vpřed o něco rychleji.
2050 u nás. Jako když najdem.
Já tomu moc nevěřím, DB skokově rostou cestující a trápí docela velký nedostatek vozů, v létě nám sem byl na vlak jedoucí přes půl Evropy poslán vůz vyráběný od konce 50.let modernizovaný od konce 80.let, takže nevěřím ani v uvolňování těch jejich pěkných klasických vozů vyráběných kolem roku 1990.
Jestli taková situace nebude v celé Evropě, celkem by bylo zajímavé zjistit co za nedostatek vozů, který se projevuje i u nás, může. Něco mi říká že by za tím mohla být vlna šrotací a snaha státních dopravců ztížit vznik konkurence. Také by v tom ale mohla být podinvestovanost do vozového parku, železnice se tak nějak zvedá posledních 10-15 let, před tím to nebylo zrovna ideální ani v zahraničí a požadavky cestujících se rapidně změnily s technologickou změnou v oblasti IT a osobní elektroniky. Jestli by si ještě před deseti lety nikdo nic moc nedělal z Bčka bez zásuvky, dnes… Číst vice »
Za nedostatek vozů může především snahy o šetření spojené s velkým zájmem o cestování vlaky, nevím co má společného konkurence s tím, že až na Rakousko, které je z pohledu evropského vozového parku nevýznamné, železniční správy dobré vozy zase moc nevyřazují, protože je potřebují. ČD vozy nějakým způsobem modernizují každý rok, určitě si tedy tuhle radu vezmou k srdci, nebo nevím jaké jiné modernizace si s těmito starými vozy představujete. Urychlení výstavby rychlých páteřních tratí a na ně kupovat nové jednotky, to je to co Česko potřebuje.