Dopravci Železnice Železniční průmysl

Deutsche Bahn ukázala podobu nových vlaků ECx od španělského Talga

Nové soupravy ECx pro Deutsche Bahn od španělského výrobce Talgo
Nové soupravy ECx pro Deutsche Bahn od španělského výrobce Talgo

Deutsche Bahn představila novou kategorii vlaků ECx, která má od roku 2023 jezdit na vlacích z Berlína do Amsterdamu a od roku 2024 na dalších německých vnitrostátních dálkových spojích.

Jde o vlaky, jejichž nákup DB oznámily v únoru letošního roku, výrobcem bude španělská společnost Talgo. Díky nasazení těchto vlaků se má zkrátit doba jízdy mezi Berlínem a Amsterdamem o půl hodiny na 5:50 hodiny. Odpadně výměna lokomotiv na německo-nizozemské hranici.

DB tvrdí, že nové vlaky ECX nabídnou cestujícím stejný komfort, jako nyní ve vysokorychlostních jednotkách ICE. Vlak bude plně bezbariérový. Součástí vybavení bude dětský oddíl, wifi nebo palubní bistro oddíl. Každá souprava má mít osm míst na přepravu kol, samozřejmostí mají být i velké odkládací prostory na větší zavazadla.

Objednávka prvních 23 souprav vyjde na 550 milionů eur, DB mají rámcovou smlouvu na 100 souprav včetně vícesystémových lokomotiv pro tyto soupravy. Vlaky mají dosahovat maximální rychlosti 230 kilometrů v hodině, nasadí je například i na vnitrostátní linky zejména z Westerlandu na Syltu do Kolína nad Rýnem, Karlsruhe či Berlína nebo mezi Oberstdorfem a Kolínem nad Rýnem.

Jedna souprava má měřit až 255 metrů, je složena z vícesystémové elektrické lokomotivy a 17 vozů pro 570 cestujících (485 v druhé třídě, 85 v první třídě). Soupravy bude možné táhnout i dieselovou lokomotivou. Elektrické lokomotivy mají být od Talga. Další technické údaje jsou na stránkách DB.

DB už dříve oznámila plán navýšit počet dálkových souprav z 273 na 408, kromě nákupu dalších jednotek ICE jde i o nové vlaky ECx.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gogo
Host
Gogo

Na to že to má maximálku 230 tak to má aerodynamiku cihly.

Matess
Host
Matess

Lokomotiva opravdu není podle mne krásná, jinak tu je video vnitřku 🙂 https://youtu.be/MVbPoAiekOE

Aleš
Host
Aleš

Žádné kupé a sedadla vypadají pohodlná asi jako v InterPanteru… Z fotek to nevypadá na vlak, jímž bych chtěl jet více než hodinu.

Xaver
Host
Xaver

Někdo kupé vyhledává, někdo je zase nemá rád jako např. já. Vždy, když můžu, vyberu si velkoprostor. Sedačky pravda nevypadají moc extra pohodlně, ale nevypadají ani nijak nepohodlně. Holt krásná měkká pohodlná křesla, jaká byla např. v ÖBB 4010, jsou dnes minulostí.

TPal
Host
TPal

To né, tyto sedačky od Clem Prém (teď si nevzpomenu na přesné jméno výrobce) jsou pohodlnější než Regio + od BorCadu. A přesně tyto sedačky by měly být použity i v Škoda-Siemens vlacích. Uvidíte sám. 🙂

Matu
Host
Matu

Čela to má, jak kdyby to mělo jezdit někde na S-Bahnu…

X 1
Host
X 1

U-Bahn Hamburg ? Stejný dizajnér?

Juraj
Host
Juraj

Konečne! Konečne nejaká železnica objavila RGB osvetlenie. Snáď to aj budú využívať.
ZSSK to teda napr. má vo vozňoch Bdmpeer, ale len tak pro forma a nevyužíva sa to nijako. Pritom úprava osvetlenia môže mať obrovský dopad na celkový cestovný komfort pri dlhých trasách. Aerolinky to pochopili už dávno.

petr.r
Host
petr.r

má to vůbec TSI?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

Tak tomuhle fakt moc nerozumím. Nešrotují teď náhodou Němci svá noční talga? Ale na lokomotivu pro 230 km/h jsem upřímně zvědav a Talgu přeji s touto koncepcí viel Spa3 mit Zulassung… ;o)

Dušan
Host
Dušan
ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…to ano, na papíře existuje mnoho zajímavých vozidel od mnoha různých výrobců. Ale fyzicky dnes nikdo novou lokomotivu na 230 km/h nevyrábí, natož aby jí měl schválenou…

Dušan
Host
Dušan

Tak i tady platí zákon poptávky a nabídky, až ji někdo bude chtít, tak ji prostě SIEMENS vyrobí nebo holt Talgo bude jezdit V = 220 km/h s řadou 101 DB nebo se koupí/sežene stará dobrá 1216-ka, no.

bkp
Host
bkp

Ať si kdo chce co chce říká, netrakční jednotky, které v dálkové dopravě nemůžou na polovinu evropské sítě VRT, považuji za omyl. Jestli by se měla železnice v něčem inspirovat v letectví, tak to je universálnost a interoperabilita, což tato koncepce z podstaty věci nemá.

K.S.
Host
K.S.

Proč nesmí v polovině Evropy na VRT? Myslím si že naopak netrakční jednotky jsou správná/správnější cesta, než trakční jednotky. nejste omezen tím jestli je do cílové destinace drát a teoreticky je možné je libovolně natáhnout vložením dalších vozů. Co spíš vidím jako chybu je to že se na Railjetech, přestože skříň to umožňuje, nedají do posledního vozu nějaké zesílené, většinu času uzavřené dveře a není tam příprava ne klasický přechod, pokud se pamatuji tak se mají snad vyrábět pevně spojené skupiny vozů stejného obrysu. Pak by se snadno dala přidat kapacita vlaku, buď tímto, nebo klasickým vozem. Jenom by tam… Číst vice »

X 1
Host
X 1

Netrakční jednostka sl okomotivou, která umí několik napěťových systémů a několik národních zabezpečovačů, mi naopak připadá velmi univerzální a ve své podstatě i ekonomická.
Vždyť má zajíždět do Holandska. Takže kromě Německých střídavých 15kv, tak i stejnosměrných 1,5kv bude muset umět.

Michal
Host
Michal

Jednotka s distribuovaným pohonem bude o něco živější – to je oproti netrakční jednotce o prázdné hmotnosti 425 t docela výhoda.

X 1
Host
X 1

To je. Ale taky ta cena.
Ucelená trakční jednotka pro, řekněme 8 zemí vs. Uni Loko + netrakční zug.
Ten cenový rozdíl by tam byl dost velký.

a8n
Host
a8n

Protože maximální zatížení 17 t/nápravu.

liposh
Host
liposh

Uniká mi něco? Proč jsou teď vlaky a lokomotivy designově hnusnější, než byly před 10 lety?

Jaroslav
Host
Jaroslav

Nemyslíte, že je to otázka vkusu každého jednotlivce? Mně osobně se nové Talgo líbí.

K.S.
Host
K.S.

Nevím, ale poslední dobou celkem frčí osmdesátkové retro, možná proto. Přijde mi to šmrnclé dystopickým cyberpunkem. Ale přijde mi to plně vystihující latentní image, kterou německo pořád má a to technokratickou společnost inklinující k pořádku a totalitě. Ono se to prušáctví a 2. světová do kolektivní paměti lidstva zaryly až moc. Rozhodně to ale není pěkná lokomotiva ani jednotka. Na druhou stranu možná dobré vědět že na trhu je pořád ještě alespoň jeden výrobce schopný dělat lokomotivy, pro případ že by ani jeden z hlavních neměli volnou kapacitu. Přijde mi ale trochu zvláštní že jsme neslyšeli že by se Talgo… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Talgo není výrobce elektrických lokomotiv – u jejich trakčních jednotek fungoval jako dodavatel „pohonu“ Bombardier. Tady u ECx se to asi ještě veřejně neví, jak to budou realizovat, ale že by šli cestou vlastního vývoje elektrické loko od nuly se nedá předpokládat.

Mě se design ECx líbí (i když nevím co je to latentní image Německa :-), větší oříšek bude technická a administrativní stránka projektu..

K.S.
Host
K.S.

Ále, to je jenom rozdíl mezi tím jak se Německo snaží působit a co si s ním lidi ve světě pořád spojují.

všd
Host
všd

Ta lokomotiva je nová, neodpovídá žádné již existující. Určitě nepůjde o vývoj od nuly, to by byla sebevražda. Ale je možné, že to bude specifický typ, byť na základě licence existující lokomotivy.

Xaver
Host
Xaver

Já tedy na tom vlaku nic kyberpunkového nevidím, ale nechci se hádat, nejsem odborník na kyberpunk 😉

JaJeČ
Host
JaJeČ

Koukám stejné sedačky Borcad, jako budou mít ty nové netrakční jednotky pro ČD.

TPal
Host
TPal

Ne. BorCad přesně okopíroval (a nebo koupil licenci, nevím jak to bylo) od italské firmy.

Jiřík
Host
Jiřík

Je to design Siemensu pro ICE

K.S.
Host
K.S.

No nevím, ten design se podle mne moc nepodařil. Sice je takový cyberpunkový, ale jinak to připomíná hračku od větnamca a ne skutečný vlak. Co by bylo zajímavé, a co ani DB neuvádějí, je šířka jednotky. Vzhledem k tomu že je vůz dlouhý jen asi 14m, mohl by vycházet do obrysu o něco širší než klasické vagony či Railjet. tím by se možná dalo do jednoho vozu dostat uspořádání 3+2, kdyby chtěli. Sice by to bylo na těsno, ale možná by tak dosáhli většího počtu sedadel na danou délku vlaku. Možná je škoda, byť se mi design daného Talga moc… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Při naší kvalitě svršku? To by mělo vlastnosti jako 810 na steroidech.

K.S.
Host
K.S.

O důvod víc proč to udělat 😀

Gremli
Host
Gremli

3+2 by tam možná narvali…ale aby pak prošel cestující s kufrem uličkou, nebo nedejbože dva proti sobě…

K.S.
Host
K.S.

Pokud je norma na sedadlo 45cm, pokud se pamatuji, tak i s uličkou 55cm širokou, což je dle normy a šířka uličky v railjetu, jsme na nějakých 280cm vnitřní šířky, to by se snad vlézt mohlo.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

K.S.: Uspořádání sedadel 3 +2, a nejlépe ještě v „leteckém“ stylu, to vše pro dálkovou dopravu na trasách s cestovní dobou třeba skoro 6 hodin – větší pitomost skutečně nikdo vymyslet nemůže = jste opravdu „king“!

K.S.
Host
K.S.

A jaká bude průměrná doba jednoho cestujícího strávená v tom vlaku? Ten vlak možná bude projíždět nějakou trasu 6 hodiny, ale jestli v něm budou cestující opravdu z výchozí do cílové stanice a kolik jich bude, to je jednak otázka a jednak si nemyslím že by jich bylo zase tak moc. Jestli tam jsou na trase větší města je dost pravděpodobné že značná část cestujících v tom vlaku stráví nejvýše pár hodin.

Xaver
Host
Xaver

Já tedy na tom vlaku nic kyberpunkového nevidím, ale nechci se hádat, nejsem odborník na kyberpunk 😉

všd
Host
všd

2+3 by tam šlo, kdyby to bylo na regionálku. Ale na dálkovou dopravu by to byla sebevražda. Když vezmeme, že Pendolino nebo vozy Bmz mají pouze tři místa na šířku.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Zajímavé mi přijde, že pro rychlost 230km/h Talgo moc neřeší aerodynamické provedení čel. Docela v tom vidím reinkarnaci „koncepce nefuk“. 😉
Ne, že by třeba RailJet byl super aerodynamický, ale ve srovnání třeba s ICE4, kde je zakrytováno „kde co“.

Gremli
Host
Gremli

Fakt je, že i CityJet a vlastně i Panter proti tomuto fakt působí na první pohled aerodynamičtěji…tohle prostě vypadá hranatě.

X 1
Host
X 1

Fakticky to vypadá trochu jako starej Traxx nebo Maxxima.
Jak při takovým dizajnu dají TSI, by mě celkem zajímalo. Ale asi výzkum materiálů a postupů postupuje vpřed o něco rychleji.

VRT
Host
VRT

2050 u nás. Jako když najdem.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Já tomu moc nevěřím, DB skokově rostou cestující a trápí docela velký nedostatek vozů, v létě nám sem byl na vlak jedoucí přes půl Evropy poslán vůz vyráběný od konce 50.let modernizovaný od konce 80.let, takže nevěřím ani v uvolňování těch jejich pěkných klasických vozů vyráběných kolem roku 1990.

K.S.
Host
K.S.

Jestli taková situace nebude v celé Evropě, celkem by bylo zajímavé zjistit co za nedostatek vozů, který se projevuje i u nás, může. Něco mi říká že by za tím mohla být vlna šrotací a snaha státních dopravců ztížit vznik konkurence. Také by v tom ale mohla být podinvestovanost do vozového parku, železnice se tak nějak zvedá posledních 10-15 let, před tím to nebylo zrovna ideální ani v zahraničí a požadavky cestujících se rapidně změnily s technologickou změnou v oblasti IT a osobní elektroniky. Jestli by si ještě před deseti lety nikdo nic moc nedělal z Bčka bez zásuvky, dnes… Číst vice »

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Za nedostatek vozů může především snahy o šetření spojené s velkým zájmem o cestování vlaky, nevím co má společného konkurence s tím, že až na Rakousko, které je z pohledu evropského vozového parku nevýznamné, železniční správy dobré vozy zase moc nevyřazují, protože je potřebují. ČD vozy nějakým způsobem modernizují každý rok, určitě si tedy tuhle radu vezmou k srdci, nebo nevím jaké jiné modernizace si s těmito starými vozy představujete. Urychlení výstavby rychlých páteřních tratí a na ně kupovat nové jednotky, to je to co Česko potřebuje.

Partneři