Dopravci Železnice

Deutsche Bahn nakoupí pro dálkové vlaky nové soupravy od španělského Talga

Vozy od společnosti Talgo. Ilustrační foto: Talgo
Vozy od společnosti Talgo. Ilustrační foto: Talgo

Německý dopravce Deutsche Bahn po mnoha letech nakoupí nové vozy od španělského výrobce. Firma podepsala smlouvu na dodávku až sta souprav pro dálkové vlaky se společností Talgo.

Podpis rámcové smlouvy oznámila Deutsche Bahn v tiskové zprávě.  Firma současně objednala z velké smlouvy prvních 23 souprav v hodnotě 550 milionů eur (cca 14,2 mld. Kč).

Jde o soupravy složené z elektrické lokomotivy a osobních vozů, vyjet mají v roce 2023. DB zatím oznámila, že je nasadí na dálkové vlaky Berlín – Amsterdam, Kolín nad Rýnem – Westerland (Sylt) a z Hamburku do Oberstdorfu. Vlaky mají jezdit maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Více informací DB o parametrech nových vozů neuvedla.

Podle agentury DPA letos DB převezmou 15 souprav vysokorychlostních vlaků ICE 4 od Siemensu a 10 jednotek IC2 od Bombardieru.

Španělský výrobce Talgo je známý hlavně ve své domovské zemi, kde dodává velkou část vlaků včetně rychlovlaků AVE. V Německu jsou od Talga k vidění vozy ruských železnic na vlaku Berlín – Moskva, v minulosti jezdily vozy od Talga na nočních spojí InterCityNight.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
K.S.
Host
K.S.

Otázka je jestli kratší článek umožní i na normálním rozchodu mít širší skříň a dostat do ní „talgo“ uspořádání 3+2, čímž bude možná vyšší kapacita vozu. Ale zase tu je to že se zvětší počet představků, nebo minimálně přechodů a vaků.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proč? Nemá to podvozky pod přechody?

Vbb
Host
Vbb

>>Otázka je jestli kratší článek umožní i na normálním rozchodu mít širší skříň
Odpověď je „ano“.
Škoda že sem nejdou vkládat obrázky, ale vygůglete si „zúžení vozové skříně“.
Čím kratší rozvor, tím menší zúžení skříně uprostřed délky (viz např. 810), a čím kratší přesah přes otočné body či nápravy, tím menší zkosení na čelech vozu (to ale není případ Talga či Jakobsů).
Otázkou pouze je, jestli to rozšíření bude stačit na přidání dalšího sedadla.

AAA
Host
AAA

A já myslel že v té vyspělé Evropě národní dopravci podporují domácí výrobce :)))

ThLic. MUDr. Josef Pagren
Host
ThLic. MUDr. Josef Pagren

Minulou sobotu jsem jel z Berlina do Mnichova a zpět. Tam +80 (stáli jsme někde v poli – prý “technische Störung am Zug”), zpět +50. Když jsem se díval na tabule, tak tam bylo více vlaků se zpožděním, než jedoucích včas.

Kohoutek
Host
Kohoutek

A jako co?

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

Je to poměrně logické, že nakupují ve velkém. Pouze každe 5. ICE je v pořádku, ostatní mají nějakou poruchu. Německé noviny píšou v posledních týdnech hojně o tom, že mají DB velké problémy a nedaří se jim absolutně dodržovat jízdní řád.

X 1
Host
X 1

Není to o tom, že by vlaky ICE byly poruchové. Je to nedostatkem kapacit v dílnách. Zejména pak chybí odborný personál. Holt nejsou lidi. V současnosti je to v Německu dost velké celospolečenské téma. Krizový nedostatek personálu se projevuje až tak, když přijdou chřipky, tak se musí rušit spoje, protože chybí lidi. Vloni byl velký nábor několika tisíc středoškoláků. No moc to nepomohlo. Plánům na proškolení arabských uprchlíků téměř nikdo nevěří. Těch pár arabů, kteří jsou na dráze, jsou všichni druhá nebo třetí generace přivandrovalců. Víc je tam naturalizovaných Rusů. V nedávném čísle odborového časopisu DB se hovořilo o náboru… Číst vice »

Lenin
Host
Lenin

no vzhledem k tomu, že jsem nedávno četl nějaké výlevy našich expertů na školství, že nepotřebujeme nižší technické kádry, nedej Bože snad učně, ale hlavně se musíme zaměřit na to, abychom byli vzdělanostní společnost, protože nás čekají velké výzvy průmyslu 4.0 spojené s masivní robotizací, čekal bych, že vlak by měl k odjezdu připravit robot, zrovna tak, jako by Vám měl třeba koupelnu obložit robot, zimní gumy na autě přezout robot, anebo třeba v nemocnici by se o Vás měli starat roboti – nechápu tak, jak může být někdo tak zaostalý a tvrdit, že mu do nějakých rukodělných profesí chybí… Číst vice »

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Kvalifikovaní lidi si dokážou pěkně vydělat i tady, ale v momentě, kdy základ státu tvoří nějaké debilní montovny, svařovny a jiné otrocké práce bez přidané hodnoty, kde všechny zisky jdou do zahraničí a chtěli bysme se někam výrazně posouvat, skutečně to asi bez chytrých lidí s nápady nepůjde, nebo jestli si někdo myslí, že náš čeká nějaká doba přepychu a blahobytu, když většina lidí bude dělat v plechových boudách plastové nesmysly pro Němce za dvacet..

Permonik
Host
Permonik

Jelikož mám konstrukční dílnu a ještě chodím s kolegou z robotiky na pivo. Mám vcelku zajimavý přehled ohledně naszaení robotu na obdobné práce. Největší problém je investice a neználost. Osobně taky nechápu proč firmý neinvestuji do robotizace práce. Nikdo nezdělil hlavní důvod. Většinu se ohaněji tím, že roboti jsou drází, dráhe je programovaní, člověka mohu najmout a zase propustit. Po technické strance není potřeba vždy robota, stačí autmatizováný systém (někdy jen PLC) (hl. rozdíl je v technické naročnosti a v ceně (ekonomové použivají slovo robot aby si mohli učtovát vetši cenu)). Potom není moc lidi co ty stroje umí vytvořit… Číst vice »

Permonik
Host
Permonik

Teď mě nápada, ono trošku u těch větších firem je problém i s odbory. Protože odbory tlači na zaměstnavatele, aby se měli zaměstnánci lepé (zvlasť dělnických profesi, viz třeba PR kampáň nejmenováné automobilky za platy dělníku.) Odbory mají totiž z každého platu odboráře procento. A zaměstnavatel občas ustupuje. Navic poslední dobou se dost „kšeftuje“ s platy lidi. Což v připadě nákupu robota nejde.

K.S.
Host
K.S.

Tak je asi dost velký rozdíl mezi tím produkovat personál montoven a personál pro komplexní údržbu drážních vozidel. Poměrně dost věcí se dá, i z těch co máte vypsaných, automatizovat, robotizovat, ale není to nejlevnější. Například výměna kol a gum by šla, ale to už se pak bavíme o velkých servisech, ne o Frantovi co má opravnu.

Pokud vlakem protáhnete sběrnici a nebudete to moc často rozpojovat a spojení bude dost kvalitní, tak kontrolu mnoha systémů může provést automat.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Co to bude za lokomotivy pro tuto rychlost?

VRT
Host
VRT

Ojetiny budou…

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Nevím, DB skokově rostou cestující na dálkových trasách a trápí brutální nedostatek kapacity, v létě nám sem na vlaku přes půl Evropy byl posílán vůz z konce 50.let, takže..

Alibaba
Host
Alibaba

Já jsem si vždycky myslel, že vozy (soupravy) Talgo jsou netrakční. V soupravě je zařazen zdrojový vůz pro napájení celé soupravy, která se pak může zapojit za cokoliv trakčního (třeba i parní mašina) – neboli, souprava funguje (klimatizace, světlo) bez lokomotivy.
Takže tohle je nějaké technická/obchodní novinka?

petr.r
Host
petr.r

nahoře píší, že souprava bude mět elektrickou lokomotivu

Mišin
Host
Mišin

Prapůvodně Talgo bylo jen bez mašiny, ale to co jezdí na VRT ve Španělsku je i s lokomotivou, a to včetně změny rozchodu za jízdy.

Dash9
Host
Dash9

Vzhledem k tomu, že s tím hodlají jezdit na Westerland a do Oberstdorfu, tak to bude muset být i na diesel, protože tam dráty nevedou a hned tak nepovedou. To Talgo umí viz řada 730 RENFE. https://cs.wikipedia.org/wiki/RENFE_%C5%99ada_730

X 1
Host
X 1

Dash
V roce 2023 budou dráty i v Oberstdorfu. Alespoň podle střednědobého plánu DB netze.

Alibaba
Host
Alibaba

Takže inovace. I když z těch obrázků je vidět, že vepředu a vzadu je 4 nápravová mašina (s aerodynamickým čumákem) a pak uprostřed standardní souprava Talgo.
Dík za video.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Napsat, že je na konci „aerodynamická“ lokomotiva je docela troufalé, na to jaká je to krabice. Jedinej aerodinamickej vlak co znám je jednotka 500 shinkansen – to je aetodynamika – ostatní jsou proti ní ubožáci.

Y.K.
Host
Y.K.

To jste hodně pozadu, jednotky 500 šinkansenu už jsou dávno (8 let?) zpomalené zkrácené o 8 vozů a stažené na vedlší výkony a do pár let skočí ve šrotu. Doporučuji najít N700A, E5 nebo E6 Šinkansen, které jsou o hodně dále (nicméně délka nosu je kvůli tunelboomu, ne kvůli vyšší aerodynamce – kvůli té je hlavně čistota skříně, zakrytování spár, podvozků atd. Hnací lokomotivy Talgo jsou rozhodně též aerodynamické.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak proti třeba lokomotivám řady 163. 🙂

Partneři