Dopravci Železnice Železniční průmysl

Deutsche Bahn přestala odebírat nové vlaky od Bombardieru, důvodem jsou chyby v softwaru

Souprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche Bahn
Souprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche Bahn

Výrobce železniční techniky Bombardier má další problém u svého velkého zákazníka. Společnost Deutsche Bahn (DB) přestala přejímat poslední sérii 25 dvoupodlažních souprav typu push-pull označených jako IC2. Důvodem jsou časté závady a poruchovost.

O problému informoval jako první německý list Süddeutsche Zeitung.  Jde o pětivozové soupravy, které vychází z dvoupodlažní platformy Twindexx, DB si jich objednala celkem 69 ve třech různých sériích. DB je nasazuje na vlaky kategorie IC, umožňují jízdu rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.

Už první série měla problémy při náběhu, pak došlo k odstranění závad a od roku 2016 jezdily hlavně na trase z Drážďan a Lipska do Kolína nad Rýnem a Emdenu. Problémy se začaly vyskytovat u souprav, které jezdí s novější lokomotivou Traxx AC3. Tyto vlaky jezdí hlavně na trase Norimberk–Karlsruhe nebo ze Stuttgartu do Singenu. Dodávka dalších vozidel nabrala velké zpoždění: všech 25 souprav mělo být hotovo do konce minulého roku, výrobce stihl předat pouze čtyři: dvě v srpnu, dvě v prosinci.

Podle DB ale došlo k potížím během jízdy, které mají zřejmě softwarovou příčinu: soupravy například neočekávaně zastavily, strojvedoucí si stěžovali na mnohahodinová čekání, kdy se palubní systém restartoval. K problémům dochází obvykle při změně směru jízdy.

Nejde o první problémy, které Deutsche Bahn zaznamenala s Bombardierem. Loni například kvůli špatným svarům firma dočasně zastavila přejímání nových jednotek ICE4. Bombardier čelí velkým problémům s termínem dodávek také například u rakouských nebo švýcarských drah. V poslední době se spekuluje o jeho možném spojení s Alstomem.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Štěpán

Buď mi něco uniklo nebo se dívám špatně, ale během oběda jsem se vylezl podívat na perón a viděl jsem v hranatém rámečku u IC2 omezení na 160 km/h. Kde jste přišli k těm 200? Nebo série jezdící na jihu Německa se nějak liší od té, co jezdí Köln – Dresden? Případně opravte text článku.

M H

Tady se úplně nabízí přímé srovnání IC2 s Traxx AC3 od Bombardieru a NIM expresů s E109.3 od Škody…kdo na tom bude ve výsledku nakonec líp? Problémy mají oba…

X 1

IC 2 s lokomotivou Traxx je na 160km/h. Škodovka na 200 resp.189km/h.

julio

Takých desať by sa hodilo na trasu Bratislava – Košice, aspoň budú kratšie súpravy, nie ako tie dnešné 10 až 13 vagónové.

Pitrys

Nojo, je to pro každého…

David

Měli by víc nakupovat v Plzni. Tohle je pro Škodovku šance! (konec vtipu)

náhodný kolemjdoucí

Ač už je to minulé tisíciletí, stejně se mi líbí peršing, který má všechnu automatiku ještě celou z diskrétních součástek.
Samozřejmě to oproti kompjútru taky může mít mouchy – nemohl by tu nějaký fíra udělat srovnání?

Jan

Minimálne v Bratislavskom depe vďaka tomu jazdil každý peršing každý mesiac inak. A blblo to tiež.

Y.K.

Základní nevýhodou takových systémů z diskrétních součástek, řekněme analog, je, že můžou mít úplně stejné chyby jako počítačové řízení (a taky že mívaly), ale na rozdíl od software se mnohem hůře odstraňují. Navíc je jejich funkcionalita limitovaná.

Dalibor

No zažil jsem dobu diskrétních součástek, teď zažívám počítače. Z diskrétních součástek udělat řízení na úropvní třeba Vectrona by se pomalu nevlezlo so skříně lokomotivy a poruchovost by byla obrovská. U PC je to jednodušší. Ale zase SW řešení poskytuje tolik „svobody“ že se píšou až neúčelné „slohovky“ a snado se v SW udělají chyby, které vyplynou na povrch jen v nejaké specifické situaci. Pak se to celý hryzně a je po srandě. Tj umožňuje to více funkcí, vazeb, souvislostí s tím, že to taky umožňuje více (i neočekávaných a kuriózních) chyb.

Adam H

„Dodávka dalších vozidel nabrala velké zpoždění: všech 25 souprav mělo být hotovo do konce minulého roku, výrobce stihl pouze dodávku čtyř: dvě v srpnu, dvě v prosinci.“ – u DB má problém snad každý.

Martin

Ale kde, jen prostě pořídit drážní vozidlo není jako koupit mobil v e-shopu.

Chytrý za 2

Chyby v softwaru se přece dají relativně snadno odstranit. Kde to vázne?

Anonym

Opravou jedné softwarové chyby může vzniknout deset dalších.

X 1

Z vlastní zkušenost s lokomotivami Bombardier mohu konstatovat, že softwarové chyby jsou jejich specialitou. Na Traxxech 2 generace se vychytávají do teďka. Mašina však víceméně jezdí. Povětšinou jí krátký restart stačí. Ovšem verze 3 je na to nepoměrně hůře. To už se určitě nedá přirovnat k dětským nemocem. Po stránce mechanické či elektrické tam nejsou žádné poruchy. Ale hlášení chyb resp. závad, jež znehybní stroj je z 99-ti procent falešné a vyvolané pouze chybou v software. A i nepodstatné chybové hlášení vyvolá řetězovou reakci, jež mašinu znehybní. Výrobce sice na úpravách software pracuje, nicméně mi jeho přístup připadá tak nějak… Číst vice »

Chytrý za 2

Jasně, takže zatloukat, zatloukat a zatloukat. 😃

J.K.

Ne, nemažte to! Právě se tu objevil zdrojový kód kompletního správného softwaru pro Bombardier Traxx AC3!!!
😄

Martin

😀

Hajnej

Zkušenost praví, že úpravu třeba i jen na půl hodiny dalšího půl dne validuješ, pak půl měsíce píšeš lejstra a půl roku čekáš, až to projde hodnotitelem a dostaneš na to razítko…

Hajnej

Zkušenost praví, že úpravu třeba i jen na půl hodiny dalšího půl dne validuješ, půl měsíce píšeš lejstra a půl roku čekáš, až to projde hodnotitelem a dostaneš na to razítko…

David

Martin: A nebo jako práce s buzolou, děti.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO