Deutsche Bahn poprvé dodává elektřinu ze své solární elektrárny do trakčního vedení
Solární elektrárna ve Wasbeku. Foto: Deutsche Bahn
Výkon nové elektrárny pokryje jeden den provozu na německé železnici.
Výkon nové elektrárny pokryje jeden den provozu na německé železnici.
… a hlavně ať si co nejdříve naši němečtí sousedé odstaví jádro. Potom jsem zvědav na stabilní příkon trolejového vedení v síti DB.
Kdyby ty penize misto hazeni oknem radeji utratili na lobbovani ve prospech skutecnych zdroju energie, udelali by mnohem vic pro planetu, pro Nemce a konec koncu i pro nas.
Gratuluji DB, už jen 364 takových a mají 100% eko železnici. Což se eventuálně podaří.
Akorát se musí rozloučit s nočními vlaky. A vlaky za deště. Sněhu, A při zataženu.
Jo a taky se železnice zavře na x týdnů po písečných bouřích, které chodí co pár let z Afriky…
Jestli to DB myslí s ekologickou energii vážně, měla by si postavit vlastní jadernou elektrárnu.
Hezká myšlenka. To by ale ta elektrárna musela být obmyslně maskována, aby se nepoznalo, že je jaderná. V Německu právě před několika dny jaderné energetice odzvonilo, přinejmenším na nějaký čas. Dozná-li vůbec německý vztah k jádru nějakých změn, bude to asi až po letech.
Navíc jsou ve hře obtížně předvídatelné dopady dalších záměrů – co například udělá s dopravními firmami koncepce „patnáctiminutových měst“?
https://vltava.rozhlas.cz/je-treba-vratit-se-k-patnactiminutovemu-mestu-kratkych-vzdalenosti-rika-8424416
Doplním, že stejně jako tzv. obnovitelné zdroje má tato idea u části politiků pozitivní až velmi pozitivní ohlas.
Tak by si taky mohli stavět v budoucnu malé reaktory v sousedních státech, že. To by mohlo otevřít debatu, nebo být první krok k opětovnému stavění jaderek přímo v Německu. Pokud by se i kvůli tomu nemohli pominout, i když už dnes jim nevadí dodávky elektřiny ze sousedních států a to jen kvůli tomu, že tam mají ty fuj jaderné a uhelné elektrárny.
Akorát na rozdíl od lakování konzumu na zeleno může znamenat skutečné úspory a zlepšení životního prostředí. Stejně tak omezování nadvýroby a přeprav všeho přes půl planety, využívání energeticky úspornějších prostředků atd. Představa, že by se jen na německé vlaky zaplevelilo dalších 364 x 40 ha krajiny panely, jež mají také omezenou životnost, není jinak zvlášť povzbudivá. Podstatná je samotná náročnost, nikoli (jen) změna zdroje.
Pokud se jedná skutečně o elektrárnu „an Zich“, jako takovou, jak to, že elektřinu sami spotřebují a neprezentují podle evropských předpisů na energetické burze?
Protože takové evropské předpisy neexistují.
Protože německé železnice mají vlastní elektrárny jen pro sebe. Oni Němci-a nejen oni- jezdí na “ jinou“ elektřinu a ta je nepropojitelná jinam. Má totiž jinou frekvenci.
Nová doba. Vlaky budou jezdit, jen když svítí slunce 😄
V Německu se to už jednou stalo. Večer přestal foukat vítr a elektrické nákladní vlaky nejezdily až do východu slunce
a to jako presne kdy?
včera v noci, když měl Karel divoké sny
Víte houby, tak raději držte pec
Dle tohoto serveru to bylo 23.3.2022
To se tady zase urojilo komentářů ohledně zbytečnosti a záboru půdy. I kdyby se celý svět napájel solární elektřinou při stávající účinnosti tak by na to stačil tak malý prostor, že byste si toho na mapě světa téměř nevšimli.
Berte v potaz, že to sice zabírá místo, ale pod těmi panely normálně roste tráva, vsakuje se voda a energie to dodá víc než když tam budete pěstovat řepku pro biopaliva tak jak se to dnes běžně děje.
Máte pravdu pouze za předpokladu, že by soláry vyráběly energii pouze kdy je potřeba a vyrovnával by se úložištěm max denní diagram zatížení.
Jenže nesvítí třeba týden, nebo v zimě reálně třeba měsíc, mít soláry co mi navyrobí i měsíc dopředu a akumulaci téhož, to už se pak nebavíme o ploše které bychom „si nevšimli na mapě“….
Proto je super když se to dává na střechy, myslím ze nějaká automobilka u nás nebo u nich má střechy parkoviště pro auta zaměstnanců z panelů PV. Škoda , ze se nespojí s těmi stávajícími třeba chov hus , nebo ovcí , to by bylo super mít ekosekacky . A takové jehneci , mňam .
Na to zrovna Německo má větrné elektrárny, které výkyvy fotovoltaiky vyrovnávají tím, že v zimě fouká víc než v létě.
Ono neni nad to zanaset do systemu jeste vetsi chaos zavislosti na vetru.
Proto je dobré kombinovat větrnou a sluneční energii, což je přesně to co Něměcko dělá a pro ukládání energie použít přečerpávací elektrárny a baterie (včetně elektromobilů).
K tomu navíc existuje společný trh a málokdy se stane, že by nefoukalo a nesvítilo v celé Evropě. K tomu navíc můžete mít záložní (fosilní zdroje) jako plyn či uhlí aby dorovnaly tu vypadlou kapacitu.
Takové umístění solární elektrárny bych zakázal je to zbytečné plýtvání zemědělské půdy, povolil bych to pouze na střechy hal,budov.
To je nesmysl. Fotovoltaika tu půdu neničí, sloupky FVE se nebetonují. Během životnosti FVE (30 let) si zemědělská půda odpočine a je pak úrodnější. Rozhodně je to pro zemědělskou půdu užitečnější, než ji bez přestávky pořád intenzivně obhospodařovat. Navíc Evropa má nadprodukci potravin.
A řekni mi,proč to nedávat na střechy hal,ty haly stojí všude kolem měst, proč ještě si musíme ošklivit krajinu panely.Radši budu koukat na louku než na tohle.Jen aby nám časem nějaká ta příroda vůbec zbyla.
Ten podtitulek je fyzikální nesmysl, srovnává hrušky (výkon) s jablky (spotřebou). Přitom v poslední větě článku je to správně: roční výroba pokryje denní spotřebu.
Pojem „novinářská zkratka“ sice chápu, ale neměla by chodit za hranici nesmyslu.
Tak měla znít ta zkratka „roční výroby pokryje denní spotřebu“.
Jinak „její rychlost tam dojede za hodinu“ . To dává asi stejný smysl, jako úvod článku.
Výroba / spotřeba je dobra dvojice .Asi jako : Manželka si našla brigádu aby pokomhla rozpočtu , její výdělek za rok pokryje účet za topení za jeden měsíc .
A přitom v tom Wasbecku mohlo být tak krásné úložiště jaderného odpadu…
ono čistě teoreticky, pokud si vybudují jako síť nalej/vylej, tj. nemusím uskladňovat a vždy mám kam dodávat, tak je to sice luxus, ale němci na to budou mít hlášku „warum nicht“. Důležité je to mít kam přepnout, když se to náhle nahromadí….
A nebo když se schová sluníčko.
Občas by mě zajímalo, jestli se dá opravdu zkontrolovat, že těch 46 % energie je z občasných zdrojů. Jestli výrobci z OZE ty certifikáty nevystavují na 1 kWh vícekrát?
Většinou nikoliv, ale domácnosti a živnostníci mají elektřinu z uhlí. To je s prominutím podobně idiotská myšlenka, jako že si Rakušan vypne elektřinu, pokud k němu bude proudit z JE Temelín.
Jinak na pozemku 40 hektarů se vejde jeden blok jaderné elektrárny Temelín, který by s výkonem cca 7,5 tWh pokryl spotřebu na cca 200 dní v provozu. Je neuvěřitelné jak Němci plýtvají půdou, kterou mohu využít k produkci potravin pro hladové občany třetího světa či výsadbě zelené na podporu ekologie.
Ono není od věci mít na různých místech pár hektarů pole s obyčejnou trávou, kde se může dobře vsakovat voda a kde mohou v klidu žít i nějací ti drobní živočichové.
To můžou i na pastvině s krávama. Jenže lepší využití plochy je dát ty panely na střechu kravína než vedle na louku.
Ta logika je v tom, že na 80 hektarech máte dva bloky jaderných elektráren, kteří dokážou zásobovat železnici nepřetržitě celý rok dle potřeby i s plynovými odstávkami a část můžete prodat někomu jinému. A zbytek pozemků mohou tvořit pole, louky, lesy. Kdežto v případě celoroční spotřeby DB potřebujete reálně 180 krát více pozemků a další prostor pro zbudování úložiště energie, aby jste pokryl i výrobu v době když nesvítí. A náklady na vyrobenou jednotku (MWh) jsou minimálně trojnásobné a to v dobrém podnebí oproti jaderné elektrárně.
Tak ještě 364 takových a nějaký akumulátor, aby se jezdilo i v noci. Což bude plocha necelých 15 000 ha, obdélník nějakých 10×15 km.
Jenom si říkám, že Dukovany zabírají ani ne 2×1 km, tedy méně než 200 ha. Řepka 300 000 ha.
Sluneční energie: důvod zrušit noční směny 🙂
Navíc, kdo by jezdil vyletovat když je venku zataženo, či prší…
Nákladní doprava tím bude trochu trpět:)
Internet taky nic moc…
Čiže ešte 14360 hektárov (364×40) a DB nebude potrebovať klasické elektrárne…..
Pokud teda nebude zataženo. A jezdit se bude jen v noci.
To zas bude foukat , když je ošklivě počasí ..
Bohužel existují i dny, kdy je ošklivo i bezvětří. A není jich málo.
PS v předchozím příspěvku mělo být „jezdit se bude jen ve dne“.
40 hektarů, na který se mohlo pěstovat jídlo. Zrůdnost.
Pěstovat řepku jako biopalivo je zrůdnost s účiností pod 1%, solární el. přes 10% (počítám i noc kdy nevyrábí)
Maximálně použít odpad z lisování oleje v teplárenství, ale i to se prý dá zkrmit.
Technicky se to vzájemně nevylučuje. Myslím tím pěstování pod soláry. Ale jaké mají v tomhle ohledu zkušenosti zemědělci nevím.
Pastva ovcí je bez problémů, ale jakékoliv zpracování orné půdy pod FV panelem je poněkud obtížné. Zaženete se motykou, panel v sakroch.
Tak to nadzvedne . O metr a půl nad úroveň terénu výš
Rostliny potřebuji slunce a ne aby rostli ve stínu pod panely a o dešti nemluvím, kouknete se co roste pod mosty.Nic
Říká vám něco agrivoltaika?
Zemědělci, kteří se pro ni rozhodli, mají na to slunce jiný názor. Ve Francii se pod panely pěstuje i víno.
To je sice hezký, ale základní potraviny tam nevypěstuješ.
V článku mi chybí informace, kolik tato investice DB stála a kolik na tuto stavbu dostala příspěvek formou dotací.
A také co se bude dít například v noci, nebo když bude sněžit.
V noci může pomoci úplněk a sníh sám sjede z panelu (za předpokladu, že není vodorovně), když začne svítit slunko (záření prochází i srz sníh, zkušenosti z Kalifornie)
Měl jsem na mysli, že se panel ohřeje a sníh sjede.
Výborně, tak si vemte globus a jeďte ze Šlešvicka-Holštýnska na západ přesně po rovnoběžce až na tichomořské pobřeží severní Ameriky.
Budete překvapen, možná trefíte i USA.
Jak zeměpisná šířka ovlivňuje prostupnosti světla skrz sníh ? V horách Kalifornie sníh padá a výjimečně i na Sunsez Boulevard.
Stejná šířka znamená stejnou výšku slunce nad obzorem a stejné délky dní. Pán naznačuje, že Šlesvicko odpovídá jihu Kanady.
Tak to jsem nevěděl že existují i měsíční elektrárny. Můžete mne prosím dovzdělat? Předem moc děkuji.