Deutsche Bahn chce s novým jízdním řádem odlákat více lidí z letadel do vlaků
Vysokorychlostní jednotka ICE. Foto: Deutsche Bahn
DB posílí spojení mezi největšími městy spoji ICE Sprinter s minimem zastávek.
DB posílí spojení mezi největšími městy spoji ICE Sprinter s minimem zastávek.
Snaha se jim upřít nedá, ale pořád jsou ty vlaky na takový vzdálenosti oproti letadlu pomalý. A ono sedět v letadle 0:45 vs 3:45 ve vlaku rozdíl je. Sice čas na letišti ano, ale ten můžu prosedět, ale nemusím. A z toho co tam musím, to zabere tak 20 minut. Ona v tom letectví ta ekologie nejvíc trpí tím, když se otevírají linky bez poptávky, kde se ta poptávka vytváří extrémně nízkejma cenama. To je něco co by standardně nikdo neletěl, ale když se jde proletět za 20-40€, tak proč se nepodívat. Z toho Hamburku do Frankfurtu to letadlo smysl… Číst vice »
V tom vlaku fakt nemusíte celou tu dobu sedět, můžete se projít, protáhnout, třeba zajít do jídeláku. Na letišti sice taky můžete a nemusíte při čekání sedět, ale to neznamená, že se ten čas tam strávenej do doby zabraný cestou nepočítá. A celkovej čas cestou strávenej (včetně cesty z místa startu na letiště/nádraží) je na tyhle vzdálenosti při těchto rychlostech vlaku už velmi podobnej až stejnej. Pokud někdo chce cestou pracovat (což řada lidí dělá), je pro ně naopak lepší, že většina tý doby zabraný cestou je v tom vlaku v jednom celku a ne rozkouskovaná na jen obtížně využitelný… Číst vice »
Vy jste absolvoval leteckou cestu FFM centrum – Hamburg ? Já v roce 1994 …. ve výsledku součtu všech cestovních dob (auto + parkování) bychom tam již TEHDY byli vlakem ze stejnou dobu jako letadlem ….
Proto chci aby se naše vysokorychlostní tratě stavěly ze směru od již fungujících. Tedy od tratí ICE v Německu ku Praze. A my tím využili celou síť v EU.
A až potom směr Brno – Ostrava.
Co chcete vy není podstatné – počkejte, až bude vyhlášeno výběrové řízení na funkci DIKTÁTOR DOPRAVY nebo rovnou DIKTÁTOR REPUBLIKY … pak své přání můžete realizovat ….
Nebýt pitomého covidu v Německu, tak lítám na MUC a odtud vlakem na Plzeň. Sice je to pomalík, ale furt lepší, než čekat na přestup na let do Prahy a pak se kodrcat z Ruzyně. Obráceně to jde (od nás ven) celkem na pohodu, ale zase dvě jednosměrné letenky a jsou o dost dražší. Už aby ten neřád byl pryč.
Jo, taky jsem kdysi z letiště Mnichov jel do Prahy vlakem – tehdy se ještě tedy muselo busem do Freisingu, ale to je 15 minut cesty a interval to má 20 minut. Čekat 4 hodiny na let do Prahy by taky šlo, ale stálo by to balík peněz navíc.
Ono to tak funguje pořád, když zrovna nejede vlak, tak jede bus z terminálu přímo na nádraží Freising. Je to kousek a interval 20 minut stále platí. K tomu jako bonus na cestu vychlazené lahváče z Edeky a systém lze nazvat dokonalým.
1-2 nesystémové páry vlaků během dne vyřeší leda kulové s přehazovačkou. Pokud už vynuceným předjížděním „taktových“ spojů a z toho možná plynoucích ztrát přípojů víc lidí spíš nevyženou… To je fakt zoufalá snaha ze strany DB aspoň o jakési „vidíte, že něco děláme“. A naplno se ukazují nevýhody sítě bez obchvatů uzlů.
Spoje ICE Sprinter jsou určené na co nejrychlejší cestu z bodu A do bodu B. Když navíc budou mít 2 hod takt, nevím co se vám zdá nesystémového. Přestupní uzly budou nadále obsluhovat „běžné“ ICE, také v taktech 1 nebo 2 hodiny. Za 30 let provozu mají k dispozici téměř 500 jednotek v různých variantách, a další jsou objednané. Tomu říkám zoufalství… 🙂
JJ, to jejich zoufalství bych docela chtěl…. Ne, že by neměli co vylepšovat, to určitě maj, ale stejně bych to jejich zoufalství bral.
Zavděčit se lidem všem není možné ani v těch nejdokonalejších systémech. Papír toho snese hodně, a přenést plán do reality se vždy nemusí setkat se zájmem. Vzhledem k počtům cestujících kteří vlakovou dopravu v Německu využívají, si ovšem mohou takové kalkulace dovolit.
Podle té mapy v článku má jít u a tam o nějaký ten extra vlak. Proti komplexnímu zavedení „ještě rychlejší“ vrstvy v nějakém tom směru bych samozřejmě nic neměl, ale to je jiný příběh.
Že některé spoje nebudou do taktu, neznamená že je to nesystémové. Před coronou jezdilo mnoho spojů a za ními v pěti minutovém odstupu posila. Ti cestující v dané relaci jsou a proto se na ně cílí. Pokud chcete z Berlína do Hannoveru, tak vlak je plný cestujících až do Kolína. Proto si myslím, že to má smysl. Vždy se však snaží brát ohled na kapacitu pro nákladní dopravu. Pokud se někde ubere, tak jinde přidá. Přidají se předjízdné koleje pro zastavení a předjetí. Před dvaceti lety na první Némecké VRT z Hannoveru do Würzburgu jezdilo jen pár nákladních vlaků. Dnes… Číst vice »
„Když navíc budou mít 2h takt“
Jak byste přeložil „3 x täglich“, což uvádějí přímo DB?
Některé jsou i 1x, hlavní trasy 5-10x denně…zdroj DB
Jenže něco je ve „švýcarské“ úpravě, jiné zase pro Belgii / Nizozemí, ale na rozdíl od ČD ICE neoznačují jako LUXUS, ačkoli i ICE 1 je „luxusnejší“ než (ne)luxusní Pendolino nebo rakouský RailJet ….
Že německá síť nemá dostatečnou kapacitu (z pohledu německých, nikoliv českých potřeb) to je pravda. Že chybí obchvaty pro tyto rychlé spoje, je pravda. Ale tyto rychlé vlaky mají být víceméně letadla na kolejích, která také neobsluhují mezilehlé zastávky. To je bonus navíc, k aktuální taktové nabídce. A nepředpokládám, že existence těchto rychlých spojů nějak omezí dodržování jízdního řádu ostatních vlaků, pokud se to nakreslí správně. Tyto rychlé spoje budou sloužit pouze cestujícím z obou konců, kteří by normálně použili letadlo. A proto nemají potřebu vázat se na přestupy. A pokud to někde náhodou vyjde, bude to fajn. A že… Číst vice »
Sprintery v Německu už byly, zjevně to efekt nedávalo … tak se vrátily do klasické podoby ….
To nebude chybět moc, aby to z Prahy do Norimberku nebo do Mnichova bylo podobně rychlý přes Berlín jako přímo. Což je teda hodně smutná zpráva o stavu naší železniční sítě.
Z Brna je to o 2 hodiny rychlejší přes Vídeň.
JJ, předpokládám, že se najde ještě dost dalších případů. Třeba Vídeň-Berlín už myslím byla mimo naše území rychlejší předtím.
Před téměř 30 lety jsem absolvoval cestu z centra Frankfurtu (HBF) na letiště autem, pak letadlem do Hamburku (to se ještě nedělaly přísné bezpečností prohlídky) a pak autem z letiště v Hamburku do depa ICE Eidelstedt … Svoje spolucestující jsem po příjezdu do depa konsternoval sdělením, že kdybychom v době odjezdu ve FFM autem na letiště nastoupili do tehdejšího vlaku EC (ICE ještě nejezdily v takovém počtu), tak bychom na tom byli časově stejně …. Sprintery mohou DB nasazovat, protože mají dostatek ICE různých různých konstrukčních řad …. Dodávky nových vozidel nejsou spojeny z likvidací ICE 1 (do provozu od… Číst vice »
Podobne spoje na ceske siti chybi jako sul! Na vetsine tras jsou rychliky akorat vymetaky mestecek po trase ale jako spoj mezi klicovymi koncovymi destinacemi jsou casto nepouzitelne. Kdyby takove spoje byly alespon jeden rani a jeden odpoledni zpet. Nedavna zkusenost Praha-Hradec Kralove, jet vlakem je dnes naprosta zoufalost a takto by se dalo pokracovat jedno krajsme mesto za druhym.
Zrovna do Hradce je to tím, že trať je jednokolejná, Ex vrstva se na ní nevejde a stejně by o moc rychlejší nebyla.
Zase to máte za kilo bez inkarty, tohle vám jinde nedaj…
Kdyz je neco nepouzitelny, je celkem vedlejsi, jak moc levny to je…
Jedno za druhým ne, jsou i slušné spoje. Třeba hoďka Praha – Pardubice. Nebo dvouhoďka Praha – Tábor Budějce. Umrněná beztunelová hoďka a čtvrt Praha – Plzeň.
A nebo Olomouc – Ostrava.
Ta jednokolejka na Hradec je peklo. Normálně to lze přes Pardubice a vyhovuje mi to víc, teď to bohužel nelze. Nelepší na HK PH byl RegioJet na Černý Most. Hůř je na tom se spojením snad jen Liberec a Jablonec
A v kterém časovém okně … jeden bude chtít v 6, další v 7, jiný v 8 ….
Každou hodinu všemi směry .
„Německo“ není Švýcarsko / Lucembursko / Belgie / Nizozemí ….
hmmm, Brno-Praha, s jedinou zastávkou v Kolíně (Kenik se nepočítá) a jsme reálné na 3:30…
se zastavkami a pomalejší soupravou by to podle jízdního řádu mělo být 3:36.
ono je to i o stavu infra, že…
To je ale výlukový stav..
Existuje na zeleznicni siti CR neco jako bezvylukovy stav? Rekneme smysluplna relace nad 100 km, kde by v poslednich 3 letech nebyla zadna vyluka?
V roce 1989 se reálně dalo jet do Brna z Masaryčky za tři hodiny bez zastavení …
Problém je že na to není dostatek kapacity. Stav tratí a jejich kapacita je to co nejvíc brání podobnému rozvoji. Navíc tu ani není možnost třeba přesměrovat nákladní dopravu na ostatní, pomalejší tratě, protože třeba trať přes Městec Králové není elektrifikovaná a v Nymburku je to na úvrať.
Česká železniční síť je možná nominálně nadprůměrně hustá, ale pro použitelnost špatně zapojená a děravá jako ementál.
Tak zrovna chybějící dráty u čugály přes Městec jsou asi ten poslední problém. 🙂
Jakoby ano, ale je to jeden z dílků celé skládačky. To je jedna objízdná lokálka tady, jinde chybí pár metrů kolejí pro spojení tratí (Žalhostice), jinde zase chybí elektrifikace paralelní tratě ke koridoru (Kůty – St. Město + spojka z Rohatce), tam zase chybí kolej (a peron) na průtahu městem (Vršovice -IQ Bridge), jinde chybí prachsprostá výhybka (Brno – Olomoucká), na jiných místech současné spojení tratí nevyhovuje směrům a potřebám (Znojmo).
Takový vlak už tady před lety byl.
https://www.zelpage.cz/razeni/11/vlaky/cd-513?lang=cs