Deutsche Bahn bojuje s velkým zpožděním dálkových vlaků, Švýcaři kvůli tomu nasazují náhradní vlaky
Vysokorychlostní jednotka ICE ve švýcarském Interlakenu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Přesnost ještě zkomplikoval most poškozený nákladním autem na hlavním frankfurtském nádraží.
Německo a vlaková doprava je kategorie sama pro sebe. Jeli jsme s kamarademz Curychu do Stuttgartu s prestupem v Singenu. V Singenu dojdeme na nastupiste a tam napsano, ze ma jet nejdriv zpozdeny vlak do Karlsruhe. Pak naslocil vlak do Stuttgartu. Prijel vlak do Karlsruhe. Na informaci naskocilo nejake S a prijel nas IC do Stuttgartu. To jsem nezazil nikde.
Já to zažil teď v neděli v ČR, že byl napsaný na nástupišti na hlaváku v Praze jiný vlak, než který přijel.
Velky problém Německa jsou u dálkovým většinou jen minimální časové rezervy = schopnost trochu pokratit jízdní dobu.
Moje zkušenost. TGV Paříž Frankfurt. Do Štrasburku bez spoždění. Přesně na minutu. Průměrná rychlost 277 km/h. Do Frankfurtu jsme dojeli s 30 minutovém spoždění. Ujel navazující spoj do Drážďan. Na icku DB vyřešeno Do 5 minut. Pak s jedním přestupem již OK. Bylo to celkově super!
Hned by bylo divný, že nás v Basileji vykopli z ICEčka, které se obratem vrátilo zpátky do Interlaken. Tak už vím proč.
20% spojů má zpoždění více jak čtvrt hodiny? Pak je v něčem zásadní problém. Jestli se DB vymlouvá na rozestavěnost, tak je to nesmysl. Stavební práce se plánují dlouhodobě dopředu a tudíž není problém včas upravit jízdní řády. Tady je bohužel snaha se tvářit, že se nic neděje a držíme i přes průjezd stavbou hezky vypadající, ale zcela nereálnou jízdní dobu. Vždyť o nic nejde. Akorát holt každý pátý cestující nestihne přípoj ani přestup na jiný druh dopravy. O co jde? Mě je fakt jedno, jestli vlak pojede v průměru 150 nebo jen 130, (v českých poměrech 100 nebo 80)… Číst vice »
Můj osobní zážitek z Lutychu (BE) z minulého týdne. Byl jsem si prohlédnout tamější krásné, velkorysé a moderní nádraží. Když jsem přicházel, právě přijížděla souprava ICE a měla za 5 minut odjíždět do Frankfurtu n.M. Nástupiště bylo neuvěřitelně plné, davy čekajících pasažérů, kvanta zavazadel. Říkal jsem si, že bude zázrak, když za těch 5 minut stihnou všichni nastoupit. A pochybnost se potvrdila. Během půlhodiny, co jsem nádraží procházel a fotil ze všech stran, vlak nebyl schopen ukončit boarding cestujících a na odjezdových tabulích postupně naskákalo zpoždění 40 minut (a nevím, jestli to bylo konečné číslo, neb jsem odešel). Když jsem… Číst vice »
Co by nejel, když bude předepsaný pobyt 60 minut 😀
Ale vážně, co to mělo za smysl? Předpokládám odřeknutí předchozího ice bez náhrady a četa trvající že poveze jen místenkáče?
Jak už jsem psal níže, samotné stavební práce za to nemohou. Zpoždění způsobená jimi bývají do 15 min. Problém je, že DB má neskutečné problémy s personálem. Pozdní příchody, nenastoupení do služby, obrovská nemocnost. To poslední zejména teď v létě, když není žádná virová sezóna naprosto nechápu. Možná je to postupně najíždějící důsledek očkování proti Covidu. Případy záhadných, jakoby autoimunitní onemocnění se napříč populací rychle množí.
A jeje, uz je to tady – presne jak antivaxxeri predpovidali – ockovani proti Covidu zpusobuje zpozdeni vlaku v Nemecku.
Zajímavostí pak je, že ICE dojede se zpožděním do Basileje pod nějakým číslem (třeba ICE 77), tam počká třeba půl hodiny a odjede jako jiné ICE, které kvůli zpoždění také nepřijede načas (např. ICE 371), podle jízdního řádu.
A vtipny je, ze kdyz se nekde zeleznicari snazi dodrzovat jizdni rad, tak je to vlastne „zajimavost“.
Jako cestujícícho mě zajímá, jestli to jede načas. Jestli se kvůli tomu musely předělat oběhy vozidel… díky za to.
Jestli nastoupím do předchozího vlaku se zpožděním stejným jako je takt, je mi to docela jedno. (Ostatně je to vlak linky X)
Možná budu radši, když se po mém nástupu nepřečísluje, ale pokusí zkracovat (takže dojedu dřív)
Jak DB bujuje se zpozdenim? Mne se zda, ze jednoduse cti §8: „Zpoždění k cestování prostě patří“. Jediny za co zamestnanci DB bojujou jsou jejich platy.
Takze se nic nezmenilo. pravidelna velka zpozdeni byla v nemecku bezna i pred mnoha lety – v letech 2017 a 2018, kdy jsem tam skorobydlel, jak v oblasti kolem frankfurtu tak v poruri, a vlaky – jak dalkove, tak místní jezdily celkem nahodile.
Je to tak, že se na každé hranici musí měnit lokomotiva?
Jak kde. Ale obecně je to čím dál míň časté. Zaprvé jde trend směrem k uceleným jednotkám a za druhé je na trhu už dost interoperabilních lokomotiv, co jsou můžou jezdit ve více státech.
To je dobře
Z Německa se dnes na hranicích lokomotiva už nemění při cestě do Česka, Polska, Dánska… napadá mě jen linka Berlín – Amsterdam, některé ojedinělé spoje do Rakouska a pak nejspíš tyto EC do Švýcarska.
Absolutně nechápu lidi, kteří mínusují dotazy.
To víte, proti gustu žádný dišputát 😀… Žíly to netrhá, ale taky bych rád věděl, co je k tomu vede 🤔… Jestli jsou prostě jen retardovaní anebo tady čelíme beznadějné zkaženosti.
Ne, jsme to my, co tady čteme celé diskuze.
Pro dost lidí tohle bude šok. Protože Německu je západní Evropa. A tam funguje vše na jedničku. To jen v ČR je vše špatně. Již se mi stalo.v Německu, že vlak zrušen a šup. Starej se. Oni fakt nějak.extra neřeší. Cokoliv se stane, zrušíme vlak a je to. V ČR, dojede kdyžtak aspoň náhradní souprava, je to třeba dobytčák, ale nějak dojedu. Další věc je stav SŽ. Naposledy co se stalo kvůli stržené trolejí, tak v mandelíně pracovali 3 trolejáři. Všichni před důchodem. Makali co to šlo. Jenže co na to říct. Mladí s platem 21tisic odešli jinde. A tak… Číst vice »
A vy by jste to za 21 dělal?
Z mých zkušeností to funguje nicméně pořád o kousek lépe: 1. Když jsem se pohyboval S-bahnem v okolí Mnichova, měly všechny vlaky +40 (při 20 minutovém taktu). Pak mi průvodčí vysvětlil, že je to záměr. Když už je zpoždění větší, tak se snaží trefit do taktové polohy dalšího vlaku. U nás se klidně jezdí v příměstské dopravě +27 při půlhodinovém taktu a lidem to ujíždí před nosem. 2. Jel jsem cca +10 zpožděným ICE a měli jsme s dětmi přestupovat v Karlsruhe na těsné přípojné IC směr Norimberk. Průvodčí už dopředu německy i anglicky hlásil, že přípoj nebude zachován a… Číst vice »
Tady se už taky začaly vlaky rušit. Odstartovali to soukromníci a teď už se to rozjede.
Jenže stavební práce za opravdu velká zpoždění nemohou. Můj vlak DB, kterým jsem včera cestoval na vzdálenost přes 400 km měl za poslední týden naprosto hrůzostrašnou statistiku. Pátek (+60 min; urgentní lékařský zásah ve vlaku), čtvrtek (vlak zrušen), středa (+71 min; policejní zásah ve vlaku), úterý (+45 min; porucha zabezečovacího zařízení), pondělí (+133 min; jízda oklikou kvůli spadlému trakčnímu vedení). Takže jsem čekal cokoliv. Ale měl jsem štěstí a dojel jsem se zpozděním +5 min.
Kdysi jsem v Německu zažil ve vlaku čekání na sanitku 100 minut než laskavě přijela k mezinárodnímu EC a má přijet za 15 minut. Ono to Německo nemá problémy jen s dopravou, zdravotnictví je taky v rozkladu, mít tam úraz radši se doplazim do Čech. Nejhorší je, že jejich ekonomika stáhne i tu naši.
To tu nemluvte nahlas. Pro některé je Německo nejlepší na světě.
Jako ono 81.2% s tím co se všude dělá a jak jsou ty neregiolinky dlouhý je solidní výsledek. Pak je jen otázkou co všechno se děje u těch zbylých 18.8%
Mohu potvrdit, s ICE zpoždění 8 minut do Basileje SBB a Švýcaři suverénně vlak odřekli. Vůbec se nedivím Švýcarům. Oni jezdí maximálně do 2 minut zpoždění.
To je sice hezké, ale jak v takovém případě funguje odškodnění cestujících za odřeklý spoj? Chodí to automatem zpátky ne kartu, nebo SBB četa prohlásí vlak za odřeklý a uteče od toho, jak dělají DB čety v Děčíně a zákazník ať se pak jed hádat k okénku, které pokud je zrovna otevřené, může mluvit taky jenom francouzsky..
Málokde v Evropě byste našel tak jazykově vybavenou populaci jako ve Švajcu 🙂 Pokud se domluvíte německy, francouzsky nebo anglicky, ani v Basileji se bát nemusíte. Ba dokonce bych se nedivil, kdyby byli schopni přejít i do italštiny 😉
Na druhou stranu, 8 minut zpoždění znamená, že si člověk v té Basel SBB počká max 22 minut, bo mají všade 30minutový takt. To je tak nákup bagetky a kafe pokud na to člověk má, případně si jde sednout do toho dalšího vlaku, který tam už čeká.
U nás ujetí přípoje často znamená být 2 hodiny v realitě českých nádraží.
Taky hezký, ale mám zaplacenou místenku a pak si v tom dalším vlaku nesednu a co dál?
A byl jste někdy ve Švýcarsku, že jo?
Pozdravit, vysvětlit, zeptat se na možné řešení.
Navíc v absurditě českých železnic, kdy např. v Plzni spoj mi ujel s tím, že jsem viděl jeho koncová světla a další za dvě hodiny na přípoj čekal, ale nikdo nepřestoupil a mě ujel další přípoj jinde.. a dá se takhle vyprávět další hodiny i šílenostech českých železnic.
Bohužel tento stav musím potvrdit z vlastní zkušenosti. Railjet z Vídně do Mnichova je v Salzburku na čas, v Mnichově s 30 až 50 min zpožděním. Minule nám chyběl třeba Lokführer, protože měl přijet vlakem 🙁
Na tomto spojení je navíc neplánované zastavení ve stanici Freillasing, první na německém území, kvůli policejní kontrole. Zkušenost z minulé soboty – z našeho railjetu vyvedena skupina cca 10 migrantů, zpoždění cca 35 minut.
To máte ještě dobré, my v květu Salzburg-Mnichov jeli místo plánované hodiny a půl celé tři hodiny. Průvodčí nevěděli nic, my postupně přeplánovávali navazující spoje, no zábava..
Tuhle trasu jezdím často, v úterý mě to čeká zase. Tak každou druhou jízdu to má přes hodinu zpoždění, takže to ani nedojede na Hbf, ale obrací to na München Ost nebo i třeba v Rosenheimu.
Uplne stejny problem Nemci ironicky zpusobuji i Railjetum z Vidne do Tirolska protoze vlak musi jet pres tzv Rosenheimer Schleife. Skoro denne se stava (vidim to v aplikaci ÖBB Scotty) ze vlak prijede i odjede do/z Salzburg na cas (nebo treba nepatrne zpozdeni do 5 minut) a bohuzel do Kufsteinu prijede o 10 – 15 minut pozde. Tohle je ale dlouhodoba neschopnost u Nemcu bohuzel.
Spojka v Rosenheimu by měla mít alespoň od Innsbrucku mimoúrovňový rozplet, tam na to místo je.
Njn, ona to je víceméně peážní trať. Pro Němce nízká priorita řešit rakouské spoje Salzburg-Innsbruck.
Cestovat vlakem v Německu je horší než v Česku. Už i sami Němci z toho mají prdel. Navíc obří rušení spojů.
Podepisuji, vlakem už bych do Německa po zkušenostech nejel, ale zase někomu, koho nemám rád, bych takový trip doporučil.
Hele my letos vlaky projezdili pár tisíc kilometrů, tak polovinu přes Německo, taky měli zpoždění (viz výše v diskuzi), ale jako takovou tragédii bych to zase nebral.
Z cca 10 spojů přes Německo (skoro vše VRT, ty problematičtější) dojelo 6 vlaků včas, 3 se zpožděním do 15 minut, jeden 90 minut. Kultura cestování lepší než u nás, jak ve vlaku tak hlavně na nádražích, v něčem jsou horší než my, v dost věcech lepší. Nedělejte z toho zase tragédii a konec světa.
Přesně tak.. Když si to člověk zkusí sám, zjistí, že se neděje téměř nic. Možná víc nacpané vlaky kvůli levným jízdenkám.
Když je chyba na straně ČD, tak to není zas tak hrozné. Největší chyba je na straně blbečků aut a sebevrahů. Když jsem jsem jel na za začátku června z Prahy na Hlinsko, tak ňáký blbeček v Kolíně skočil pod vlak. Před Kolínem jsme čekali cca 15 minut. Z Kolína jsme naštěstí okamžitě odjížděli. Když jsem v kupečku pravil, že konečně jedeme, že bych nerad kvůli ňákýmu ufňukánkovi čekal přes hodinu a půl v Brodě kvůli pár minutám čekání v Kolíně, tak se na mě začala spolucestující blbě čumět. Proč, to nepochopím
To je těžký. Já zas třeba vůbec nedokážu pochopit Vaše myšlení…
Poslední dva, tři roky jsou pro cestování s DB nestabilní, od loňska DB má ve vyhledávači spojení delší časy na přestup. Spoléhat se např. v Mannheimu nebo Fuldě na proklad linek (poloviční interval přímých) už nelze. A nově už taky není region, kde by se nevyskytovaly problémy (dříve typicky NRW)…
Ať jsem pozitivní, doporučím bahn.expert s možností vyhledávání aktuální situace ve stanici i jízdy dálkových vlaků.
To už je docela velká mezinárodní ostuda.
Musime to opravit…
Poprosim pana Suru jen o opravu na „BOJUJÍ“ – pac jsou to ty Deutsche Bahn, resp. Nemecke drahy. 🙂
Je to Die Bahn, tedy ta dráha. Bojují švýcarské dráhy, protože ty jsou Bahnen.
Pane Suro, tak to se teda TEZCE pletete. 🙂
V nemcine, kterou jsem studoval, neexistuje totez co u nas, kdy napr. mame ty dvery, ty kombinacky apod. – pro dvere je preklad DIE TÜR – prekladal byste to tedy „ta dvere“? Sotva. 🙂
Die Heizung – topeni – a taky byste nerikal „ta topeni“… 🙂
Deutsche Bahn sotva lze prekladat jako Nemeckou drahu, to je blbost…. to maji byt Nemecke drahy. 🙂
Nelze tedy vzdy aplikovat „die“ z nemciny jako ceske „ta“… 🙂
Tak se podíváme jinam, třeba na Rhätische Bahn.
https://mojesvycarsko.com/rhb DRÁHA
Jde jinak o oficiální stránky Švýcarské centrály cestovního ruchu, ale ti asi neumí německy tak dobře, jako pan Jirka. J
:))) Tak se podivam take jinam, treba na stranky vysokorychlostni zeleznice :):
vysokorychlostni-zeleznice.cz – NEMECKE DRAHY DB 🙂
A tech prikladu bych nasel vice… 🙂
Pane Suro, ted uz to uznate? 🙂
Zkuste prosím rozeznat rozdíl mezi oficiálními stránkami instituce německy mluvící země a fanouškovskými stránkami. Jinak se asi příliš nepohneme.
Přes gramatický singulár DB je historický úzus překládat do češtiny jako Německé dráhy. Obdobně např. Reichsbahn překládán v protektorátním jízdním řádu jako říšské dráhy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Bahn
Ceskou wikipedii prece nemuzete brat jako oficialni misto na potvrzeni sveho prekladu. 🙂
I idnes.cz, Vas byvaly zamestnavatel, prekladaji DB jako Nemecke drahy, totez Ceske drahy, ministerstvo dopravy atd. 🙂
A stránky, které uvádíte, ano?
irozhlas.cz, cd.cz, e15.cz, euro.cz, idnes.cz, zelpage.cz atd. i stranky Ceske televize prekladaji DB jako Nemecke drahy – ani od Ceske televize neberete takovy preklad vazne? 🙂
Opravdu? 🙂
To jsou stránky českých poboček německy mluvících organizací?
https://www.spravazeleznic.cz/-/nemecka-draha-db-otevrela-nove-informacni-centrum-k-vystavbe-vysokorychlostni-trati-praha-drazdany
Dál si melte svou, když nemáte nic jiného na práci. 15 minut ztraceného času.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/%C3%9Azus 😉
Jednat podle určitého úzu neznamená nutně jednat způsobem nejsprávnějším.
Dovoluji se jako polovicni rodily Nemec zastat pana Sury. Nemci opravdu (trochu archaicky, a mozna snad i trochu „historicky-velmocensky“…) chapou svoje jednotlive zeleznicni spolecnosti vzdy jako „tu“ drahu, tedy v jednotnem cisle.
Jinak samozrejme naprosty souhlas, pomnozne cislo nemcina opravdu nezna.
Nezná? A co jsou potom substantiva die Ferien nebo die Jeans? Podobně das Weihnachten existovalo dříve jako pomnožné podstatné jméno a až později začalo být vnímáno jako singulár.
To beru. 🙂 Ale prekladat Deutsche Bahn do cestiny jako statniho dopravce jako ta „Nemecka draha“ je proste blbost, to snad uznate. 🙂
Blbost je se bavit s lidmi vašeho typu a dávat jim prostor. Auf wiedersehen.
No pravda, u nas je asi skutecne tak nejak „vzitejsi“ ono slovno spojeni „… drahy“, ale vlastne me neurazi ani pane Surovo „draha“. Ja bych v tomhle pripade pouzil univerzalne platnou radu jednoho z nasich profesoru: „kdyz nevite jak to presne prelozit, pomozte si opisem“ a rekl „Zeleznicni spolecnost Deutsche Bahn“ a pak vam krasne sedi i zbytek vety…:-) Ale celkove je to takova akademicka diskuse, pripominajici zde caste zabomysi spory o tom, zda prekladat nazvy mest nebo je nechavat v originale. Bez ohledu, zda Nemecka draha nebo drahy, nic to nemeni na faktu, ze s jejich presnosti u dalkovych… Číst vice »
Článek je o akciové společnosti, takže ženský rod v jednotném čísle je zcela správný. 😜
V němčině něco jako české pomnožné podstatné jméno (ty dveře) samozřejmě existuje, jen ne vždy je pomnožné podstatné jméno v češtině pomnožným v němčině a naopak. V němčině máme například die Ferien nebo die Jeans, které existují pouze v plurálu. Slovo dráha má v němčině, stejně jako v češtině, tvar pro singulár – die Bahn – i pro plurál – die Bahnen. Proto je nesmysl překládat Deutsche Bahn automaticky jako německé dráhy, přestože v Čechách existuje konvence označovat železniční národní dopravce plurálem. Přesný překlad Deutsche Bahn je skutečně německá dráha, jinak tomu je v případě zmíněných SBB nebo ÖBB.
Skoro, jako u nás….
Tak s tím něco dělejte, u nás jezdíme skoro včas.