Deutsche Bahn a Siemens představily novou vodíkovou jednotku a přívěs pro skladování vodíku

Vodíkový vlak Mireo Plus H od Siemensu. Pramen: Siemens MobilityVodíkový vlak Mireo Plus H od Siemensu. Pramen: Siemens Mobility

Dvouvozová jednotka má mít dojezd až 800 kilometrů, trakční výkon 1,7 MW a maximální rychlost až 160 km/h.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gargy

Vyrobíme elektřinu a z toho vodík.. no opravdu stupidní nápady.. problém ty tratě zadrátovat asi

Jiří Kocurek

TO je nnápad jak se zbavit zásislosti na zemním plynu! Vyrobíme z něj vodík…

tarten

To naštěstí ani nejde. Takový vodík není dost čistý, aby se dal použít v palivovém článku. A když ho budete chtít pálit ve spalovacím motoru, celkovou účinnost ještě víc snížíte a navíc to smrdí 😀

Frantisek

Hlavně, aby přívěs při nehodě nevybouchl. Jinak pro určité případy asi OK.

tarten

Tak ale k čemu je teda ta vodíková bomba určená? 😀

OndraG

Jen by mě zajímalo, jak ví, že zrovna ta elektřina, která pohání jednotku na výrobu vodíku je pouze a jen ze soláru nebo větrníku? To už jsou v DE tak daleko, že mají dvě přenosové soustavy? Jednu pro konvenční elektřinu a duhou pro ekofanatiky?

MildaIV

Protože to mají napsané v zelené bibli. Tomu musíte věříte, jinak budete ukřižován za rouhání.

Radek Šindel

DB Netz má vlastní drážní síť pro napájení trakčního vedení pro zhruba 20 000 km zatrolejovaných tratí propojených zhruba 8000km vlastního vedení 110kV. K tomu provozuje vlastní elektrárny včetně rozsáhlých větrných parků. V této síti dochází často k přebytkům energie a tuto energii je možné akumulovat do vodíku. Proto v Německu mají na rozdíl od ČR vodíková vozidla smysl.

Alibaba

To je sice hezké, ale jak elektrolyzér pozná, že je přebytek zrovna zelený?
A proč píšete „je možné“? Protože je to zase jen divná představa zelených mimoňů?

Radek Šindel

Protože možností ukládání energie má DB Energie více. Pro řízení spotřeby se ve velké míře používají špičkové vodní elektrárny a pak vlastní přečerpávací elektrárny. Na ukládání dlouhodobějších přebytků se zase hodí více vodík. Elektrolyzér to nepozná, ale spíná ho snad na dálku dispečink, když zaznamená přebytek energie v síti.

Hans

Proč to řešíte? Tohle je přechodvá fáze k uhlíkové neutralitě. Podíl zelené energie by měl časem růst.

Alibaba

1) protože to elektriku zdražuje
2) cpou se do toho i peníze z daní
3) uhlíková neutralita je taková zelená mantra
4) podíl by měl růst přirozeně, ne násilím
5) honí si takhle triko Evropa, v Asii (hlavně Čína a Indie) na to kašlou
6) výrova vodíku elektrikou je brutální ztráta energie, a aby to mělo nějaký smysl, tak by musely být brutální energetické přebytky, což nejsou.
P.S.: Už je vymyšleno zdanění sopek?

None

Je to zcela jednoduché.

Zlámalík

Použije se upravený Atomstromfilter: http://www.nucleostop.de/

Pražec

Na dřevoplyn se taky dělaly přívěsy (ale tam se plyn rovnou vyvíjel).

Karl vB.

Čeští železniční operátoři podnikající v regionální osobní dopravě by měli zbystřit.
V souvislosti s touto akcí budou pravděpodobně za dva roky u DB Regio k mání nějaké ojeté motorové vozy Stadler Regio Shuttle RS1 (VT 650.3) pro 70 sedících cestujících, s klimatizací, WC pro invalidy a v max. 120 kmh.

Zlámalík

To je asi jediný pozitivní důsledek celé akce 😀

Alibaba

Takový trvalý dotaz pro příznivce vodíku:
Už je někde (ani ne jen v Německu) nějaký větrný nebo solární park, který by takovýto zelený vodík vyráběl (To znamená nezávislý na energetické rozvodné síti.)?
Nebo nějaký systém, který zajistí, že se vodík vyrábí s přebytků OZEObčasných Zdrojů Energie?
Nebo jako obvykle jim na elektrolyzéru stačí zapojený AtomStop?

jkjk

Není a nebude, nedávalo by to žádný smysl. Cílem celé vodíkové ekonomiky je využití dostupných přebytků elektřiny. „Zelenou“ elektřinu DB nakupuje přes PPA smlouvy, třeba z norských vodních elektráren.

tarten

Jasně, hlavně v zimě jsou všech těch přebytků mraky. Ale kdo by chtěl jezdit vlakem v zimě, že?

jkjk

Ano, i v zimě je v noci přebytek elektřiny.

MildaIV

Ale ne té z OZE.

Jiří Kocurek

Určitě? Opravdu? Ikdyž 3 týdny nefouká, jak se už několikrát stalo?

M19

Jakože v zimě se elektřina nevyrábí?

MildaIV

V zimě slunce svítí zcela minimálně a v severním moři téměř nefouká. Takže výroba z OZE je zanedbatelná.

Radek Šindel

Máte to nějak popletené. FVE a VTE se navzájem doplňují. V zimě více fouká, v létě více svítí. https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/01.01.2022/06.05.2022/today/

Jiří Kocurek

Anebo taky nikoliv:

Radek Šindel

Náhodná výroba OZE je všeobecně známá věc. Proto se větrné a solární zdroje doplňují o vhodnou akumulaci a vodík je jedna z možností.

Alibaba

Takže, kde je ten instalován ten systém, který akumuluje do vodíku, když je z OZE přebytek?

Alibaba

Sice se to blíží tomu, na co jsem se ptal, ale elektrolyzér nepozná, zda je elektrika zelená, funguje pouze na přebytky. Nebo DB má jen zdroje v OZE?

tarten

Akumulace vodíku – další zelená pověra. Vodík se dlouhodobě akumulovat nedá, resp. když se dlouhodobě akumuluje, sežere to na chlazení a únicích tolik, že nemá smysl do toho vůbec investovat.

Radek Šindel

Ono záleží v jaké formě, při jakém tlaku. Uchovat vodík přimícháním do zmního plynu a následně uchovat v podzemním zásobníku je běžná věc. Dříve jsme takhle uchovávali svítiplyn rovněž s poměrně vysokým podílem vodíku.

tarten

Fáma o doplňování FVE tím VTE se koukám ještě mezi některými drží. Zajímavý společenský jev.

None

V Německu v zimě přestává foukat? Jak se jim to povedlo?

Jiří Kocurek

Ano, za dob plachetní plavby se stávalo, že námořníci uvázli v bezvětří a tak spustili člun na vodu a veslovali. Parní stroj to vyřešil.

MildaIV

Budete se divit, ale statisticky jsou zimní měsíce v Severním moři téměř bez větru.

Jiří Kocurek

A pozná ten elektron, co roztočilo hřídel, zda to byl vítr nebo fuj fuj pára z uhelného kotle? To abychom ty elektrony odfiltrovali na zelené a zakázané. 😛

Alibaba

Ale ten elektrolyzér to pozná jak, že je elektřina zelená? Jak se zapne, když je zelený přebytek a jak se vypne, když není zelený přebytek, ale je normální „špinavý“?
Jinak je to šiméčko na lidi.

tarten

Ale notáááák. Je to samozřejmě recesistická stránka, ten výrobek neexistuje.

Potulný Wechtr

V Niedersachsen u Severního moře je výzkumné středisko několika firem a institucí. Universia Bremen, Linde, Krupp Thyssen aj.
Německa spolková vláda již před několika lety podpořila výzkum v podobě získávání vodíku elektrolýzou, celkovou částkou na deset let, jedna miliarda Euro. S tím že může být i navýšena.

Můj názor: To by v tom byl čert aby za ty prachy něco nevynalezli. 🙂

tarten

Možná vynaleznou technologii, jak se elektrolýzou a opětným spálením vodíku nezničí zbytečně 4/5 energie ale jen 2/3? To by bylo dost nadějné…

Jiří Kocurek

„Rozbíjí atom olova, aby vyrobil zlato“ Jojo, císař Rudolf vydávali spoustu peněz.

Já jen, že ze spousty peněz může být také úplné nic, nebo něco úplně jiného… politicky neprůchodného a tím pádem nepoužitelného. Protože Zelení budou proti. A neříkejte mi, že by Zelení nikdy žádnou technologii nezakázali. (superfénix)

MildaIV

Výroba vodíku elektrolýzou přímo z elektřiny je nejméně efiktivní a nejdražší spúsob. To už je snad i levnější do té elektrárny vozit baterky na dobití.

Alibaba

A jak teda chcete vyrábět ten „zelený vodík“ tak jak je deklarováno v článku?

tarten

Nejlépe vyrobený zelený vodík je takový, který se nevyrobí a místo toho se proud pustí do troleje, kde udělá čtyřnásobek dopravní práce. Stejně se ten vodík mizerně skladuje a než ho budete v zimě potřebovat, je fuč.