Deutche Bahn zavádí autonomní vozidla do veřejné dopravy
Autonomní vozidlo pro provoz dopravy na vyžádání v Darmstadtu. Foto: Deutsche Bahn
Auta bez řidiče mají pomoci řešit nedostatek šoférů.
Auta bez řidiče mají pomoci řešit nedostatek šoférů.
Kdyby se raději postarali o to, aby vlaky jezdily načas…
u vlaku, tramvaje, metra, letadla, nebo lodě se toho nebojím, ale na silnici aby jezdili auta, busy, trolejbusy bez šoféra, tak to bych měl strach už jen že se muže cokoliv stát, tak hlavně ta banda pohlavních orgánů za volantem, to kolikrát má i zkušenej řidič co dělat aby se vyhnul nehodě.
Ale je bohužel smutný, že u vlaku, metra , kde je to jednodušší a šlo by to už min 10-20 let, tak není moc velký plán oproti autům to zavést
Autonomních systémů metra je po světě docela dost. Vlakových není moc, ale taky existují. Zavádí se to tam kde to má smysl, řekl bych, že hodně majitelů uzavřených dopravních celků o těchto možnostech uvažuje, ale stále je to něco jiného z finančního hlediska.
Kromě nedostatku řidičů je to taky výrazné ušetření výdajů. Řidič bývá u VHD dost velká položka nákladů, takhle bude zase konkurenceschopná. Už aby se to rozšířilo i na více kapacitní vozidla.
Tak to František nerozdejchá 🙂
Mně je to venkoncem wurscht. Akorát to vůbec neřeší systémový problém. Je to úplně stejné, jako když už dnes většina jezdí svými auty, která také spotřebují dané množství energie a zaberou daný prostor v cíli. Jediná (snad) výhoda může být v tom, že toho prostoru zaberou méně, pokud natrefí na poptávku v mezičase; což ale zase nebude oběma směry. Ono, jestli tam má jet téměř prázdný autobus nebo vícekrát téměř prázdné auto, je celkem jedno. Čekat budete podobně, možná o něco méně, periferizaci území to však neodvrátí.
> periferizaci území to však neodvrátí.
Ale kdyby místo autobusu tam jel ve stejném čase vlak. tak je založeno na bouřlivý rozvoj daného místa
Autonomní vozidla, jezdící po neměnných trasách, budou mít výhodu v nějaké další technologii (třeba jako má autonomní sekačka na trávu) a také, až se rozšíří šuškanda, že tamtudy jezdí auto bez řidiče, lidé se začnou inkriminovanému úseku vyhýbat a ta auta budou mít volnou cestu.
Jim to někdo rychle ukradne, zničí nebo jinak rozebere…
Jestli už existují technologie, které to opravdu zvládají, tak proč nedochází k masovosti?
V momentě kdy do auta zasednou lidé, kteří by nikdy neudělali řidičák, staří, invalidé, děti, opilci… tak to bude obrovský sociální převrat, srovnatelný snad jen s nástupem páry.
Som ochotný si vsadiť, že tie autá nakoniec bez ridiče na verejné cesty nevyjdú. Ukáže sa (ako všade inde), že ten autopilot nie je spoľahlivý.
Taky žijeme v době nízko letících satelitů s nízkou datovou latencí … Taky klidně bude možné řídit ty auta/náklaďáky/autobusy na dálku v nějakých specifických úsecích/úkonech.
A na jednoho řidiče na dálku tak může krásně připadnout 5-10 vozidel.
Mě by docela zajímalo, na technologii které firmy ta autonomní auta budou, a o jakou úroveň autonomního řízení se jedná.
Výhodou asi bude, že trasy těch aut na zavolání jsou dopředu známé, a mohou se dokonale zmapovat, případně tam mohou přidat i nějakou stacionární technologii.
A jak je to se schválením? Měl jsem za to, že nikde v EU ještě mimo uzavřené areály auta opravdu bez řidiče nesmí a ke schválení v lednu 2024 nic nesměřuje.
Prý je to firma Mobileye.
Dost možná, že to sice bude autonomní, ale cestující může být dle potřeby vyzván k převzetí řízení.
Německý zákon povolující autonomní řízení (AFGBV) platí od července 2022. Žadatel musí přesně určit území, kde budou vozy v provozu, ale mohou to být i veřejné silnice
Od ledna 2024 bez řidiče… Na dráze budou pořád diskuze o tom, jestli automatické spřáhlo ano či ne a nebo jakou barvu bude mít 810 v rámci další modernizace.
Na dráze „jedna kolej stačí“ a „protažení do cíle cesty se nevyplatí“. Takže asi tak. Někdy si už říkám, jestli to nechtějí celé raději zrušit rovnou, než nechat to se trápit v nekonečné agónii…