Děti Země a Voda z Tetčic napadly územní rozhodnutí k obchvatu Třebíče
Podle Dětí Země dojde například ke zbytečnému kácení téměř 150 stromů a také k poškození krajinného rázu.
Územní rozhodnutí k šestikilometrovému obchvatu Třebíče na silnici I/23, které vydal v srpnu po téměř dvou letech od podání žádosti jihlavský krajský úřad, nenabylo právní moci a v nejbližší době zřejmě ani nenabyde. Odvoláním jej napadly spolky Děti Země, Obchvat Třebíče a Voda z Tetčic. Děti Země to uvedly v tiskové zprávě.
Podle spolků nebyly řádně vypořádány jejich námitky a žádají o přezkum 12 závazných stanovisek k ochraně životního prostředí a veřejného zdraví. Odvolání směřovalo k Dopravnímu a energetickému stavebnímu úřadu.
„Největší slabinou nového průtahu městem je podle naší analýzy proces hodnocení jeho vlivů na životní prostředí, který se stal jakousi nadbytečnou byrokratickou překážkou pro rychlé získání územního rozhodnutí, neboť rezignoval na pečlivé posouzení vlivů průtahu a také jeho variant, včetně velkého obchvatu města, takže nesplnil svůj hlavní účel, tedy získat odborný a objektivní podklad,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Kladné stanovisko v procesu hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od krajského úřadu letos v lednu.
Podle Dětí Země dojde například ke zbytečnému kácení téměř 150 stromů a také k poškození krajinného rázu v údolí Stařečského potoka, v Terovském údolí, v Lorenzových sadech a u řeky Jihlavy na východním okraji města. Obě zmíněná údolí mají být podle plánů ŘSD přemostěna.
„Navíc je nutné opět vydat povolení ke škodlivému zásahu do biotopů a jedinců nejméně dvaceti šesti zvláště chráněných druhů a rodů živočichů průtahem. Krajský soud v Brně totiž na základě naší žaloby z října 2022 rozsudkem z 27. srpna 2024 zrušil povolení tohoto zásahu pro fatální porušení zákona krajským úřadem v Jihlavě i ministerstvem životního prostředí,“ doplnil Patrik. MŽP podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
Podle názoru spolků by Třebíč měla mít „skutečný obchvat mimo obytnou zástavbu a cenné lesnaté zázemí s výskyty kolem třicítky zvláště chráněných druhů živočichů, nikoliv další a ekonomicky neefektivní průtah“.
ŘSD už v únoru vybralo projektanty, kteří pracují na dokumentaci pro stavební povolení. Silničáři počítají s tím, že stavební povolení bude vydáno v roce 2026. Stavba by měla začít nejpozději v roce 2027 a trvat tři roky. Odhad ceny činí 4,2 miliardy. Termín zahájení přitom ŘSD zatím navzdory protestům spolků drží.
Vytížená silnice, kterou využije přes 16 000 automobilů denně, vede dnes fakticky středem starobylého města a rozděluje ho vedví. Prochází městem od západu k východu přes ulice Pražská, Sucheniova, Bráfova, Sportovní a Brněnská. Provoz mimo jiné komplikuje množství světelných křižovatek. Obchvat má město zbavit tranzitu.
Díky přeložce má z hlavní trasy mimo jiné zmizet úrovňový přejezd na trati Brno – Jihlava; nová silnice bude trať podjíždět. Součástí obchvatu má být devět mostů, jeden hloubený tunel (překrytí hlubokého zářezu zhruba na 230 metrech) a jedna lávka.