Pád mostu v Baltimore: Podle experta loď zasáhla kritické místo 2,5 kilometru dlouhé konstrukce
Pád mostu v Baltimore po nárazu nákladní lodi. Zdroj: Stream Time Live
Most je z poloviny 70. let 20. století, podpěry byly podle experta ČVUT Pavla Ryjáčka subtilní. V době nárazu se na něm nacházelo několik aut.
To opravdu musím být expertem abych pochopil, že most o šířce 2km co ma 2 hlavní pilíře a loď trefila jeden z těch dvou pilířů zasáhla místo kritické pro stavbu.. to je na Nobelovu cenu
Video s animací od přístavního pilota (z anglie). Je tam vyznačeno, co není vidět z fotomapy: V místě, kde loď změnila kurz se setkávají dva plavební kanály a to změní obtokové poměry. Příď tlačí vodu na obě strany a pokud na jedné straně zmizí překážka, tak zároveň poklesne i tlak a příď tam zahne. Tohle znali všichni na můstku, vč. přítomných pilotů. https://www.youtube.com/watch?v=TlIhoxIxM30 Příčina tam uvedená není, ale pomůže to líp pochopit proč loď plula, jak plula: Pravděpodobný výpadek nastal ještě před změnou kurzu, z lodi povolali vlečné čluny na pomoc, bohužel už podě. Ty pohřešované si už touhle dobou… Číst vice »
Most je krásný.
Tedy most byl krásný.
Křehké jako litina.. tak mi to přišlo. Neuvěřitelná destrukce na takové šíří..
Žádný most (typ konstrukce) nepřežije zřícení pilíže, nepřežil to v roce 1890 ani Karlův, přilehlé klenby šly ke dnu.
Ještě by bylo zajímavé, co by dělala mostovka nesená mostem (třeba v Nuselkém mostě). Možná by po zboření vnějšku chtěl vnitřek držet ještě okamžik.
Tak tady píšou, že ten most je ze 70. let, na Novinkách zase, že z roku 1958. Tak se shodněte. Na každý pád jasný důkaz toho, co tvrdím už dlouho. Sakra velká spousta mostů v USA je zastaralá a totálně nevyhovující pro moderní dopravu. A vpodstatě nic se s tím nedělá. Místo aby se mosty nahrazovaly novými konstrukcemi, které budou co nejmíň v kolizi s lodní dopravou, nechává se to dál, jak to je, a peníze se radši posílají na zbrojení. Tenhle most možná je/byl mladší exemplář, ale takové pilíře mi nepřijdou nejvhodnější pro řeku kterou se plavý takové lodě.… Číst vice »
Dekujeme expertovi z novinek 👌
Tak si zkuste změřit, jaké by bylo rozpětí tohoto mostu kdyby měl pilíře jen na břehu.
Všude na světě, evropu nevyjímaje, jsou mosty přes zátoky, které mají pilíře ve vodě a blízko plavební dráhy. Oresundský nevyjímaje.
Jo a předmětný most je z roku 1977, novinky to mají blbě.
Já ani tak nemyslel, že by tam nebyly, jako že by byly kamenné nebo železobetonové. V Mobile v roce 93 taky loď nebo část lodi narazila do pilíře a ten to přežil (bohužel ale byl most otáčecí a nebyl úplně zajištěnej – to je to o čem jsem psal).
To nebyla moc dobře zvolená alternativa. Pokud by se rozhodovalo, jestli ty stejné peníze použít na stavbu mostu a zachránit dvacet lidí, nebo je použít na zbrojení a zachránit desítky tisíc, stovky tisíc nebo i více lidí, je docela jasné, co si vybrat.
Ohledně zbrojení bych ukazoval prstem spíš na Kima než na Bidena, KLDR je země praktikující otroctví, armáda a otroci armádu živící. Nic jiného.
KLDR není zrovna moje ideální představa státu, ale taky není ani zdaleka taková hrůza, jak o ní lže západní propaganda.
Akorát, kdyby taková loď narazila do toho mostu v době dopravní špičky, tak jsou počty obětí jaksi někde jinde. Tím sice nesouhlasím s názorem pana Honzy, ale ty počty by Vám nemusely vyjít 🙂
Ať koukám jak koukám, americké horečné zbrojení žádné miliony lidí nezachraňuje, ale naopak zabíjí.
Myslíte si, že v americe mají ve státní kase neomezený rozpočet? To fakt nemají.
Most je z roku 1977, novinky si moc informace neověřují…
Spadlo ti to Máchale! Asi vítr, ne?
No vítr právě asi ne, tedy jestli ta loď nebyla plachetnice. Ale nezdá se…
Vítr na takovou loď samozřejmě působí, stejně jako působí na mosty. (Tacoma)
Bude zajímavé sledovat jak rychle most opraví a jakou zvolí techniku.
Jakou zvolí techniku? Že by třeba postavili nový most? Co na tomhle chcete opravovat?
To se vyklepe!
vylovení, vysušení, odbahnění
Bude se stavět komplet celé soumostí, nebo jenom chybějící část, bude betonová, nebo zase ocelová? Těch možností je spousta.
V betonovém mostě je skoro tolik oceli že by z ní šel udělat ocelový bez betonu.
Vpodstatě mají 3 možnosti:
a) nové pilíře a nová mostovka přes ta tři pole, může být podle původní dokumentace
b) nový most vedle, rozšířený, starý neměl odstavné pruhy
c) tunel přes zátoku, problem solved, different encountered
Privoz
Na to se každý … víte co a objede to Přístavním tunelem o 6 km vedle.
Klub za starý Baltimore už něco vymyslí…
Loď se otáčela a pak jela směr most a dále přes záliv do moře,,, na Manévr otáčení vždy pomáhají přístavní lodě, buď 1 nebo dokonce 2, ale tady už asi jel sám po manévru dal směr most a asi došlo k vypadnutí kormidel nebo jiné věci a loď asi byla už neovladatelná 😕
Počkal bych si na závěry vyšetřování, hádat fakt nemá smysl.
Ta lod pred narazem nekolikrat uplne zhasla. Je to videt na videu (na tomhle ne)
Nebyla to snaha něco signalizovat? Nebo všechno resetovat?
Nebo tam bývá místní lodivod, který vyvede loď do bezpečných vod.
Viz. zmínka o dvou kapitánech na palubě.
I tak to bývá že je místní Lodivod,,, je to zajímavé, na vše jsou záložní systémy, pokud elektrika vypadne, jede záložní Generátor nebo i 2,, v přední části lodě je i dokormydlovací zařízení včetně silného motoru,,, asi se tam něco opravdu zbláznilo,,
Podle zpráv od The Guardian tam byli dva přístavní piloti. Přístavní pilot není členem posádky a je druhou nejvyšší autoritou na lodi – téměř roven kapitánovi.
Spíše se divím, že to takto nedopadlo dřív… Na fotkách je z každé strany „nárazník“, ale pokud ta loď narazila mírně šikmo, tak trefila přímo podpěru…
Hned vedle mostu jsou stožáry a ty ochranu před nárazem mají…
Dopadlo a ne jednou. Jen to bylo jinde.
A takhle to dopadne brzy na Výtoni 🙁
Jako demolici lodí jsem tady mezi těmi návrhy ještě snad neviděl.
pssst, to je tajný!
Plochozemci už vědí!
Tam se spíš jedno pole zlomí v půli a zřítí do vody. Nevím jestli na Vltavě pluje něco tak mohutného, aby při nárazu do pilíře jej zbořilo (ani nevím jestli v ČR byla někdy nehoda s nárazem do mostního pilíře aby kvůli tomu spadl most)
Ty zděné pilíře výtoňského mostu jsou, s ohledem na velikost okoloplujících lodí na Vltavě, mnohem odolnější, než ty ocelové v Baltimore.
Korekce: opěry mostu v Baltimore jsou betonové.
Jentže to je subtilní železobetonový rám, nikoliv masívní plnoprofilový pilíř.
http://bridgestunnels.com/location/francis-scott-key-bridge/
Jinak na Vtlavě a námořní lodě jsou váhově asi jako mince a kladivo. Měla na palubě zhruba polovinu z kapacity 10.000 TEU. Takže to nebylo to největší kladivo…
A měla na palubě dokonce dva přístavní piloty.
https://www.theguardian.com/us-news/2024/mar/26/baltimore-francis-scott-key-bridge-collapses-after-boat-collision
Tak to je dost škoda 🙂
Ještě musí vydržet alespoň do letních prázdnin, nestrašte.
Akorát tam to potopí pramice …
Leda by měla tak vysoko hořák nebo rozbrušku. Do těch pilířů už bušily ledové kry, i povodní plavené stromy.
Snad všichni vyvázli živí.
(Vizualizace toho až se na Výtoni potkají dva náklady)
To se asi bohužel nedá moc čekat… 🙁
Ti v autech? To nepochybně.
Zrovna o tom bych dost pochyboval, jednak to znamená pád z 50 metrů, druhak uniknout utopení a zatřetí nezemřít na podchlazení (ta voda bude studená).
V podobných případech totiž byli mrtví, uvedu jeden od protinožců: https://en.wikipedia.org/wiki/Tasman_Bridge_disaster