Pád mostu v Baltimore: Podle experta loď zasáhla kritické místo 2,5 kilometru dlouhé konstrukce
Most je z poloviny 70. let 20. století, podpěry byly podle experta ČVUT Pavla Ryjáčka subtilní. V době nárazu se na něm nacházelo několik aut.
V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se dnes zřítil čtyřproudový silniční most, do kterého předtím narazila nákladní loď. Informoval o tom server Fox Baltimore. Zatím není jasné, zda si kolaps 2,5 kilometru dlouhé stavby vyžádal oběti, podle hasičů však do vody spadlo několik vozidel, úřady pohřešují šest lidí.
BREAKING: Ship collides with Francis Scott Key Bridge in Baltimore, causing it to collapse pic.twitter.com/OcOrSjOCRn
— BNO News (@BNONews) March 26, 2024
Dvě osoby se zatím podařilo zachránit, jedna z nich je ve vážném stavu. Příčinu incidentu úřady vyšetřují, guvernér státu Maryland Wes Moore prohlásil, že předběžné důkazy ukazují na nehodu. Loď prý měla problémy s motorem a před srážkou vyslala tísňový signál.
Do pilíře mostu Francis Scott Key Bridge přes řeku Patapsco velké plavidlo naložené kontejnery narazilo kolem 01:30 místního času (06:30 SEČ), uvedla policie. Posádka plavidla je v pořádku.
Na mostě v době zřícení opravovalo výmoly osm dělníků, z nichž dva se podařilo zachránit, jeden je ve vážném stavu v nemocnici, druhý nevyžadoval péči. Marylandští představitelé se domnívají, že do vody spadli pouze tito lidé, ale stoprocentně to nepotvrdili.
Podle bóje, která shromažďuje údaje pro Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA), dnes ráno místního času měla voda v řece Patapsco teplotu asi osm stupňů Celsia.
Na mostě se v době nárazu nacházelo několik vozidel, včetně tahače s návěsem. Baltimorské úřady uvedly, že do řeky, která je v daném místě hluboká asi 15 metrů, mohlo spadnout sedm aut, ale podotkly, že si číslem nejsou jisté. Pobřežní stráž stále „aktivně prohledává“ oblast pomocí člunů a vrtulníků, uvedl několik hodin po neštěstí jeden z oficiálních činitelů.
Most ze 70. let 20. století
Prezident USA Joe Biden v mimořádném projevu věnovaném neštěstí uvedl, že baltimorský přístav je jedním z největších amerických vodních dopravních uzlů. „Ten přístav tvoří 15 000 pracovních míst,“ poznamenal.
„Došlo k nárazu poměrně velké lodi do podpory, která podpírá to hlavní mostní pole o rozpětí 366 metrů. Vidíme, že došlo k poškození té podpory a samozřejmě konstrukce poté není schopna přenášet zatížení,“ uvedl ve vysílání ČT24 expert na mostní konstrukce Pavel Ryjáček z ČVUT.
Podle něj došlo k porušení horního i dolního pasu i na druhé straně mostního pole a pravděpodobně došlo i ke smeknutí z ložisek, které pak následně vedlo ke kolapsu krajního pole.
„Jedná se o trámovou spojitou konstrukci s náběhy, která má vysoké namáhání právě v těch nábězích nad podporami kloubního mostního pole,“ dodal Ryjáček.
Podpora je podle něj kritické a rozhodující místo. „Pokud odstraníte podporu nebo pylon pilíř jiného typu mostu, tak tak mostu se většinou nemá šanci takovému namáhání přenést,“ dodal expert.
Most je z poloviny 70. let 20. století. Subtilní podpory tak nejsou stavěny podle současných norem, které s nárazem i relativně velké lodi podle Ryjáčka počítají.
Do pilíře mostu narazila nákladní loď Dali plující pod singapurskou vlajkou. Podle webu MarineTraffic.com plavidlo opustilo Baltimore v jednu hodinu ráno místního času a směřovalo do Kolomba na Srí Lance. Společnost Synergy Marine Group, která loď provozuje, uvedla, že nemá žádné zprávy o zraněných na palubě. Plavidlo vlastní singapurská společnost Grace Ocean Pte.
Kontejnerová loď byla v době nehody pronajata přepravní společnosti Maersk. V červenci v roce 2016 stejná loď Dali narazila do přístaviště v Antverpách, když se ho snažila opustit cestou do Bremerhavenu.
Sicílii spojí s pevninou velkolepý most. Roky zaseknutý projekt dostal novou podobu