Sicílii spojí s pevninou velkolepý most. Roky zaseknutý projekt dostal novou podobu

Vizualizace mostu přes Messinský průliv. Zdroj: Eurolink consortiumVizualizace mostu přes Messinský průliv. Zdroj: Eurolink consortium

Stavba největšího bezpilířového mostu světa by měla odstartovat letos v létě, hotovo má být v roce 2032.

Projektantská společnost Stretto di Messina schválila novou podobu dlouho chystaného mostu přes Messinskou úžinu. 3 500 metrů široký průliv odděluje Sicílii od pevninské Itálie a dosud je tam veškerá doprava odkázána na trajekty.

Kombinovaný silniční a železniční most se v úžině plánuje mnoho let. Tendr na jeho výstavbu vyhrálo už v roce 2005 konsorcium Eurolink. To představilo první projekt a vizualizace v roce 2011. Následně byla stavba na 10 let pozastavena, italská vláda projekt znovu probudila až v roce 2023.

Původní plány sdružení vedeného stavebním gigantem Webuild Group doznaly mnoha změn. Konstrukce bude nejdelším bezpilířovým mostem světa. Centrální zavěšené pole mezi pevninskými pilíři bude mít 3 300 metrů s navazujícím 183 metrů dlouhým bočním rozpětím na obou stranách.

Věže napínající lana mají být vysoké 399 metrů. Ocelová závěsná lana budou čtyři, každé z nich o průměru 1,26 metru.

Mostovka bude široká 60,4 metru, v každém směru na ní budou tři jízdní pruhy, které doplní obslužná komunikace a dvoukolejná železniční trať. Splavná šířka bude 600 metrů se světlou výškou 65 metrů.

Podzemní stanice

V rámci projektu vznikne i 20,2 kilometru dlouhá železniční trať. Ta spojí pevninské nádraží Villa San Giovanni a hlavní stanici v sicilské Messině. Na trati budou tři podzemní zastávky Papardo, Annunziata a Europa.

Jízda potrvá 15 minut, dosud trvala přeprava železničním trajektem přes dvě hodiny. Stavba by měla odstartovat letos v létě, hotovo by mělo být v roce 2032.

Odpůrci stavby, která vyjde na několik miliard eur, dosud upozorňovali na technologickou náročnost a silnou seismickou činnost v regionu.

Prastarý sen

Sen o mostu přes Messinskou úžinu je starý přes 2 000 let. Zatímco několik italských vlád výstavbu v posledních letech zavrhlo jako nereálnou, starověcí Římané ji nejspíš skutečně dokončili.

Filozof Plinius Starší napsal, že v roce 251 před naším letopočtem dostali Římané ze Sicílie do Říma slony, které zajali během první punské války. Přes moře se zvířata podle Plinia dostala pomocí mostu z lodí a sudů.

O mostu snil i diktátor Benito Mussolini. O krok blíž k jeho výstavbě se dostal bývalý premiér Silvio Berlusconi, který si na projekt zajistil šest miliard eur (147 miliard korun) z evropského rozpočtu. Když v čele vlády Berlusconiho vystřídal Romano Prodi, projekt byl opět uložen k ledu.

Ve studii z roku 2021 vědci lokalizovali na mořském dně Messinské úžiny zlom, který v roce 1908 způsobil ničivé zemětřesení. Zahynulo při něm 120 000 lidí a bylo tak nejhorší seismickou katastrofou 20. století. Právě v těchto místech má most vyrůst.

Vizualizace mostu přes Messinský průliv. Zdroj: Eurolink consortiumVizualizace mostu přes Messinský průliv. Zdroj: Eurolink consortiumVizualizace mostu přes Messinský průliv. Zdroj: Eurolink consortiumVizualizace mostu přes Messinský průliv. Zdroj: Eurolink consortiumVizualizace mostu přes Messinský průliv. Zdroj: Eurolink consortiumTrajekt na přepravu vlaků přes Messinskou úžinu. Foto: Dennis Jarvis from Halifax, Canada, CC BY-SA 2.0 / Wikimedia Commons
Tagy Itálie Messinská úžina most Sicílie
104 komentářů