57 metrů od srážky. Koridor u Hoštejna stál, dva vlaky jely proti sobě
Pendolino vs. motorák, aneb pár metrů od tragédie. Hoštejn, 15. září 2022. Pramen: Drážní inspekce
Oficiálním důvodem zastavení provozu je „dopravní závada“.
No stačilo málo a bylo by o další pendolino méně…
Každé ,, Zabezpečení“ spoléhající na neomylnost omylného člověka není zabezpečení.
Každé zabezpečení má své dny, kdy je ve výluce.
Když je to pendolino a dostane se to tv, to je šou. Když se to staně něčemu jinému a jindy tak tam ani nedofičí.
Když se to stane na koridoru, je úplně fuk, jestli je to pendolino.
Tak tak…kdyby to bylo např. z Kravař do Chuchelné, tak neštěkne pes.
Velká pozornost je tomu přikládána kvůli velkému počtu ohrožených cestujících.
Co to plácáte za kraviny?!
Včera v TV zprávy- dle vyjádření zúčastněných mluvčích, komentátorů.. nebrzdily nijak kriticky, v podstatě se vubec nic nestalo, vyluková činnost, zvýšený narok na pracoviště řízení dopravy…Akorát ten závěr se nepovedl závěr na blikající žlutou ——-tzn. Dva vlaky proti sobě a nic se nestalo, vždyť jsme v čr co bychom chtěli znát kdo je tam poslal ? Jaké bude opatření? Pro veřejnost podáno jako kdysi ostrašujicí video o bezpečnosti práce 5 k.o. a ještěrkář jde s klidem domů….
a to si jako myslis, ze to, jaka budou opatreni a kdesi cosi, se vymyslí za den? nebo co to meleš?
myslíš ještěrkáře Klause? 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=nY4ucy3Xs9U
>Akorát ten závěr se nepovedl závěr na blikající žlutou
A na tom je špatně co? Měla tam bít blikající bílá?
Jojo. Vylukova cinnost a CDP. To je nebezpecna kombinace…
Ty jedna „nebezpečná kombinace“. Každou směnu, kterou přijdu do práce, tak je někde nějaká výluka. Jakmile jedna skončí, dvě další začnou. Alespoň v poslední době. Není dne, kdy by byl „standart“ provoz. A to vše řídí dispečeři z CDP. Nebo si snad myslíš, že se to ujezdí samo?
řídí ale způsobem na odebrání odb. způsobilosti. Ale to vše se tají. A občas to holt i prosákne ven. Jako včera
A to je presne to o cem pisu. Nezvladate ridit dopravu pri vylukach. Nerikam ,ze to je vase chyba . Rozhodne vidim problem v pristupu . Mozna v personalnim poddimenzovani daneho pracoviste. Mozna tak trochu vidim problem v mentalite osob ridicich a vypravcich , resp. v jejich vycviku , skoleni. Hrat se s barvickama umi i male dite. Premejslet u toho , predvidat, umet vzit se do role vsech ucastniku provozu ( ne jenom do te svoji) to je uz vyssi divci pane.
No ze je to prusvih jako Brno, o tom zadna. Nicmene k Vademu prispevku: nejlepe udelate, kdyz si udelate odbornou zkousku a vsem nam ukazete, jaka jste jednicka. Mimochodem Vase prispevky ohledne hrani si s barvickami zacinaji byt ohrane. Navrhnete jine a lepsi reseni, vsichni Vam zatleskaji.
Zacnete si delat svoji praci poradne a prestante ohrozovat cestujici. Vase prispevky o tom, ze je vse v poradku zacinaji byt ohrane.
Prectete si muj post jeste jednou (vy radeji dvakrat ci lepe trikrat) a napiste mi, kde jsem psal, ze je vse v poradku.
A budte tak smely a napiste vsem, jak jinak nez pomoci barvicek, se ma drazni doprava řídit. Netrpelive na to cekame. Pokud lepsi reseni nemate, radeji se nevyjadrujte k vecem, o kterych nic nevite. Delate ze sebe totiz hlupaka.
A to popisuje pouze váš subjektivní s venku jistě opodstatněný názor. Věřte, že skutečnost překonává váš názor násobně.
V podmínkách SŽ dispečer, který pochybil bude jediný postižený a ti, kteří již od začátku, několik desetiletí za to přímo mohou a osobně se podíleli na tomto zmaru řízení provozu budou uvádění do „síní slávy“ a budou spokojeně užívat důchodu za to kolika lidem osobně, profesně a zdravotně zničili život systémem, který nefunguje a díky milným základům a následným defektním vývojem jen bují.
Nemáte to jednoduché a za současných podmínek bych to nedělal ani za zlaté prase. Váš strojvůdce.
Prosím doplnit k výroku pana Bělčika blizsi informace, jméno zaměstnavatele a funkcí. Ne všichni to vědí. Děkuji.
videt to co je na tý fotce, tak bych se asi pochcal a nedivim se kdyby si ten fíra ucvrnk taky.
No, dnes nám opět zafungovaly „bezpečnostní pojistky“ a i shoda náhod. Stejně jako strojvedoucí i výpravčí mají právo na omyl a ne všechny jejich omyly dovede zachránit vlastní zabezpečovací zařízení. Obrovská klika byla, že mezi Hoštejnem a Krasíkovem je autoblok. Ten totiž nařizuje strojvedoucímu odjíždějícímu na přivolávací návěst (Pendolíno) jízdu podle rozhledu až k prvnímu návěstidlu autobloku a teprve po jeho minutí se smí řídit jeho návěstí. Protože návěstidlo autobloku je v km 30,073 pouhých 150 metrů od vjezdového návěstidla 1S, tak se dá předpokládat, že Pendolíno jelo méně jak 40 km/h a současně Os již zastavoval u vjezdového návěstidla… Číst vice »
Jak by to tedy vypadalo, pokud by se oba vlaky potkaly nikoliv takto v blízkosti stanice, ale řekněme uprostřed úseku Krasíkov-Hoštejn?
Stejně. Pendolíno by stále jelo „poskakovalo“ proti směru uděleného traťového souhlasu, tedy podle rozhledu se zastavením u každého návěstidla autobloku. A tomu osobáku by se posouvala červená proti jeho směru jízdy, což by při jeho brzdících schopnostech neměl být zásadní problém.
Motoráku by poskakovala červená proti směru jeho jízdy, ale pendolíno by jelo potmě a pokud měl rozkaz „jedete mezistaničně, oddílová náv. pro vás neplatí“, tak se obávám, že poskakování od klacku ke klacku by se asi nekonalo. Ani brzdicí schopnosti motoráku by asi moc nepomohly – míjel by volno, vjel do oddílu se žlutým kódem a v témže okamžiku by o 2 oddíly dále minulo pendolíno návěstidlo, takže motoráku by se na opakovači změnila žlutá na červenou. Sice má kilometr na reakci fíry (… zase to blbne, však tam bylo volno…) a zastavení, ale pokud by pendolíno proti jelo stovkou… Číst vice »
A nebyl by to už moc velký fail kdyby z jedné strany se jezdilo na PN a zároveň na AB a z druhé by se jelo na volno ale zase z s rozkazem na mezistanicni oddíl?
A oni měli jezdit po jedné traťové kolejí, nebo po obou?
Nějak tomu dorazu nerozumím. Když tam byla výluka tak asi jezdili po jedné ale nechápu kam tím dotazem smerujete…???
Je to správný dotaz. Jezdilo se po obou traťových, vyloučená byla staniční kolej resp. asi celá lichá skupina. Skoro všecho jezdilo nahoru i dolů po druhé, občas něco uhli bokem na čtvrtou.
Chápete to špatně: pendolíno by jelo na PN a s rozkazem „mezistaničně“, zatímco motorák by jel z Rudoltic na barvu a na AB, tj. úplně normálně.
Jenže pokud došlo k záměně traťové koleje výpravčím/dispečerem, tak Pendo žádný rozkaz neobdrželo.
To máte pravdu, ale zpočátku se spekulovalo, že ho tam dispečer poslal vědomě (ne s úmyslem vlaky srazit, ale že si neuvědomil, že 1. TK je obsazená)
Jízda podle rozhledových poměrů je takový způsob jízdy, při kterém je jízda drážního
vozidla řízena pouze rozhledem osoby řídící drážní vozidlo, při které musí strojvedoucí zastavit
vlak nebo posunový díl před stojícími nebo stejným směrem jedoucími vozidly ve společné jízdní
cestě a podle možností i před jinou překážkou, ohrožující jeho jízdu včetně protijedoucích vozidel.
Poslední 3 slova jsou jasná.
To je ovšem stará definice. Podle nové definice před všemi vozidly a překážkou a v rámci možností před náhlou překážkou.
Protijedoucích tam nebylo nikdy!
A ani být nemůžou. Těžko jet tak rychle aby se dalo zastavit před něčím co jede proti Vám tak rychle že Vás smete ikdybyste jel opačně : – D
V klidu 😀 by mohla být formulace typu „zastavit na poloviční vzdálenosti, než jaký mám rozhled.“
Prostě jako autem jet tak, abych zastavil, kdyby jel naproti někdo stejně jako já.
Tak to mají v USA
A slova „podle možností“ jasná nejsou?
Nevi nekdo co presne se stalo? Jestli dispecer si vsimnul te chyby a dal generalni stop? Nebo to ubrzdili strojvedouci sami?
Člověk je tvor omylný.
Jen mne stále poněkud udivují ty „nápravné“ pokuty pro strojvedoucí… Protože tady se řeší, že dispečera v případě nějaké větší výluky nehlídá ještě někdo nebo něco. (což by třeba opravdu systémem smysluplných potvrzení jistých úkolů mohlo).
Strojvedoucí ale doposud nehlídalo prakticky nikdy nic, tedy pokud nepočítám „barvičkovač“, s tlačítkem „podřimujícího muže“…
To, že to má šetřit i PČR, nic neznamená, dá se odvolat i kriminálka, viz Teplice letos. Ani Drážní inspekce se nezajímala, třeba se jí to ani neohlásilo.
Každopádně super, nikomu se nic nestalo, ale pocit těch chlapů na stanovištích nikomu nepřeju. To vydejchá jen odolný jedinec.
Ale to byl soukromník, to je úplně něco jiného
Výjimečně velká klika 😉 obvykle vzdy dojde ke katastrofě.
„obvykle vzdy“
Tak obvykle nebo vždy?
Zkus si projít stránky drážní inspekce.
Případů kdy vlak profrčí návěstidlo nebo co hůř, vjede do cesty jinému vlaku, je docela dost. 🙂
A když má zabezpečovačka logy, lidi kolem dráhy můžou mít foťáky, těžko se tutlá.
Jezdili na ohlášku
Nevíte někdo zda v Hoštejně rostou hřiby, byl to můj oblíbený revír. A nyní k věci, neodvážím se dělat nějaké ůsudky o nehodě, pokud nevím podrobnosti vzniku mimořádné události. Je hranice mezi obvody dispečerů mezi Hoštejnem a Zábřehem, sedí v sále vedle sebe, byl na výluku v Hoštejně výpravčí, byl autoblok na trati v provozu? Jelo-li pendolíno podle návěstí, tak podle polohy byla na vjezdu do Hoštejna návěst Stůj. Byl-li Os na tratí. tak návěstidlo před Os v povoleném směru bylo na Stůj a strojvedoucí pendolína mohl zareagovat a brzdit. Strojvedouci Os pokud nejel, nebyl zpraven o jízdě v mezistaničnim… Číst vice »
Seděl jsem tam dnes skoro čtyři hodiny a u trati v tom lese žádné vidět nebyli.
Hřiby nerostou po úplňku, což je právě teď.
Chtělo by to příště podrobný nákres nehody, místa kde došlo k zastavení souprav, umístění návěstidel a další podrobnosti. Viděl jsem podrobný nákres v rakouské televizi. Nyní jsem viděl ve zprávách polohu pendolína po zastavení u nějakého vjezdového návěstidla. Tak nevím, moje úvaha se zhroutila, počkám jak to vyšetří.
Rostou.
Z Tatenic do Hoštejna plný koš, a to jsem nemusel nijak zvlášť hlouběji do lesa.
Vy tomu zase nějak rozumíte 🙁 Jelo-li pendolíno podle návěstí, tak podle polohy byla na vjezdu do Hoštejna návěst Stůj. Jelo-li pendolíno podle návěstí, tak na (jeho) vjezdu do Hoštejna byla návěst (40 +) Výstraha a na odjezdu Přivolávačka. návěstidlo před Os v povoleném směru bylo na Stůj a strojvedoucí pendolína mohl zareagovat a brzdit. Proč by měl strojv. pendolína reagovat na návěstidlo v opačném směru? Myslíte, že návěstidlo svítí i dozadu? Na náv. pro Os bylo Stůj a strojv. Os k němu evidentně brzdil. jízdě v mezistaničnim obvodu Nic takového neexistuje. Navíc Os jel zřejmě normálně ve směru uděleného… Číst vice »
Myslel jsem si, že mimořádná událost byla v úseku Zábřeh- Hoštejn , pendolíno jelo ve směru uděleného souhlasu a osobák na přivolávačku, proti. Tak jsem tomu rozuměl dle článku. Právě proto pro příště by to chtělo více informací aby si osoby znalé, mohly udělat úsudek. Revizorům se nemusíte vysmívat, za mého 42letého působení u ČSD nehody vyšetřovali revizoři bezpečnosti a jak se dnes nazývaji pracovníci drážního úřadu nevím. Výpravčího jsem dělal od roku 1958. K jízdě v mezistaničním obvodu jsem se spletl, správně v mezistaničním oddílu dle rozkazu Z. Tak jistě za 23 let co jsem v důchodu se něco… Číst vice »
Článek byl proti původnímu upraven a došlo k podstatným změnám.
K podstatným změnám rozhodně nedošlo, byl jen doplňován o další informace.
Poprvé otevřu tuto diskusi a zírám, že už někdo za mne opalcoval příspěvky :-(((
To se tu posledních pár dní děje kdekomu z nás a zatím na to nikdo ze zákulisí zdejšího webu nereagoval…
Víme o tom a řešíme to.
Bylo to i dřív, ale tak 3 příspěvky na diskusi, dnes už více jak 20x.
Jestli jste připojený třeba přes firemní síť, tak se všichni zaměstnanci jevíte jako jeden (máte stejnou IP) a pokud už hlasoval nějaký váš kolega, tak máte smůlu.
Vypozorováno v naší firmě 🙂
Jinak řešením by byla (dobrovolná) registrace, což by zamezilo i duplicitním jménům, kdy se tu hádali tuším Petrové, který z nich je ten správný Petr 🙂
V diskusi dochází k nějaké chybě – mým jménem jsou hodnoceny příspěvky, i když jsem nic nehodnotil.
Jak je to možné?
Že by rozdvojení osobnost?
To se mi stalo dopoledne taky. Když jsem chtěl hodnotit, byla tam hláška, že už jsem tak učinil 😉. Chyba v matrixu 😁
Vydržte, řešíme.
Toho šotka je třeba přehodnotit :-B
Nebo spíš umravnit…
Jako ten pilot co napsal:
„Zpod přístrojové desky se ozývají zvuky, jako by tam trpaslík bouchal kladívkem“
Odpověď:
„Trpaslíkovi bylo odebráno kladívko.“
Byla tam asi pomalá jízda, ne? Třeba jízda podle rozhledových poměrů? A dělá se z toho takové drama.
Na PN se na trati nejezdí podle rozhledových poměru.
Jen pro upřesnění.
PN na odjezdovém návěstidle přikazuje jízdu podle rozhledových poměrů od tohoto návěstidla až k vjezdovému návěstidlu pro opačný směr jízdy; při odjezdu na trať s AB (kromě AB bez oddílových návěstidel) musí strojvedoucí dodržet podmínky jízdy podle rozhledových poměrů až k prvnímu oddílovému návěstidlu AB.
Dík, každopádně borce v protisměru bych nečekal.
Jenže dva vlaky co jedou podle rozhledových poměru proti sobě se klidně můžou střetnout a ani jeden z nich by za to nemohl.
Jak vyřešla dráha cestující v obou vlacích, aby se co nejdříve dostali ke svému cíli (NAD apod.)?
Kdo to je „dráha“?
SŽ + dopravci. Běžný cestující v tom nerozlišuje. A pokud má být železniční osobní doprava fungující služba, ani to po cestujících nelze chtít. Cestujícím by ideálně mohlo být celkem fuk, jaké všechny subjekty na dráze působí a jak mezi sebou (ne)spolupracují, kupují si dopravu z A do B a tu chtějí dostat.
No jo… Cestující v autobuse (většinou) vědí, že si na vady v poskytovaných službách nemají stěžovat na okresní správě silnic nebo na ŘSD…
To je ale trochu jiný případ než ten, kterým tohle vlákno diskuze začalo.
Proč NAD?
Proč řešit nějaké cestující, když se dá zdržovat? 😀
Csetující jsou pouze substrát:-)
No a v plánu výluk teda nevidím na dnešek v inkriminovaném místě nic okavýpulného, výluka jedné výhybky a nepřetržitá výluka ETCS, o TZZ žádná zmínka.
Tzz s tím taky nemá nic společného
No právě, Takže kdo ví, co tam bylo navíc za poruchy, nebo nepředpokládané výluky.
Celé je to také volaké čudné.
No vsak. Vyluka vyhybky, nejspis behem oprav byla bez dohledu, takze se jezdilo jen sudou skupinou ve stanici na PN pres to zhlavi.
No a pak stacilo jednou nezrusit zavery po nouzove vjezdove ceste z 1. TK a pak zvolit cestovou privolavacku pro odjezd na 2. TK – ta se ovsem kvuli predchozim zaverum rozsvitila na 1.TK (dispecer si nevsiml, ze na rizikove strance je vic nesplnenych podminek nez normalne).
Neboli Cesky Brod II jako z kopiraku….
Nechápu ten mínus, taky jsem na to myslel. V tom Českém Brodě to tehdy byl Elefant versus LE Flirt. Ale není mi moc jasný ten mechanismus: 1) Proč vyloučená výhybka implikuje ježdění jen sudou skupinou na PN? Přece pokud je výhybka bez dohledu a nedá se přes ní jezdit, tak ty ostatní jsou s dohledem a mělo by se dát jezdit normálně na barvu, ne? Pokud se přes ní dá jezdit a je jen třeba uzamčená v jedné poloze, tak nechápu, proč si komplikovat život a pouštět na ní vlaky oběma směry. Mluvčí DI navíc mluví o vypnutém SZZ… 2)… Číst vice »
Tak například spousta výhybek je řešena jako na sobě závislá dvojice. Když otočíte jednu, tak automaticky točíte i druhou a stejně to funguje i při ztrátě dohledu. Nebo pokud se jedná o odvratnou výhybku, na jejíž poloze jsou závislé jízdní cesty, které sice přes ní ani nevedou, tak musíte taky jezdit na PN, protože nejsou splněny podmínky dané závěrovou tabulkou. Ty závěry se rušit samozřejmě dají, ale neruší se samy jízdou vlaku. Dispečer je ruší sám. No a jak už bylo zmíněno výše, stačí se špatně podívat a nepřečíst si splněné podmínky pro vlakovou cestu, na které vás zařízení upozorní… Číst vice »
Jednoduché, protože na dvojkolejce je ta druhá výhybka (v hlavní koleji) logická spojka a zároveň odvrat.
Aha, půlka kolejové spojky. V takovém případě bych se přimlouval za logiku, kdy při výluce té výhybky se vyloučí i ta závislost. Eventuálně se na tu závislost vykašlat úplně, tzn. přestavovat, ale nekontrolovat. IMHO by to vedlo k větší bezpečnosti.
Náhradní závislost se (u dlouhodobějších výluk) dělala do doby, než se stal Český Brod I – někdo z výluky klikou otočil vyhybku ve spojce aniž by to dispečer viděl na monitoru a následně tam z výluky vjel MVTV do postavené cesty.
Na základě toho se náhradní závislost zrušila a následně po stovkách vlakových cest na PN denně kolem té vyhybky došlo k Českému Brodu II o pár dní později.
Mám takový pravidlo, že zásadně nejezdím na domečkovpu PN. Jediné na cestovou a po každé cestě důsledně ruším závěr JC.
Při výměně LIS musí být výhybka bez dohledu? Spíš se „obsadily“ KO sousední s tím LISem. Holt u nás jsou všude počítače náprav.
No jestli byla ta výluka na výměnu LIS ve spojce, tak je to obsazení pravděpodobnější než ztráta dohledu. Ale vliv na nutnost používání PN je stejný.
Neznáte detaily příčiny a vymýšlíte řešení. JOP na trati s ZZ 3. kategorie: Je velký rozdíl ve velikosti rizika selhání dispečera, pokud celý úsek řídil jeden, nebo pokud ho řídili dva. To jistě. Ale taky v tom, jestli TZZ indikuje volnost všech úseků zcela správně, nebo jsou trvale červené. A taky například v tom, zda funguje přenos čísla vlaků, nebo ne. Jezdit na PN je mimořádná obsluha, ale je standardně prováděna jediným obsluhujícím zaměstnancem jako povinné dokumentovaný úkon, kdy je před potvrzením obliba upozorněna na všechny nesoulady které ZZ zjistilo. Pokud jezdili přes byť jen jeden jediný kolejový úsek v… Číst vice »
A není to příliš jednoduché, Antone Pavloviči? Jestli třeba není v tom ten pes zakopán…
Já to hodnotit nechcu.
Prosím vás, tušíte někdo, proč je v textu zakomponován ten výkřik šéfa VUZ? Pochopil bych, kdyby byl ve zprávě nějak citován nebo uvedena jeho souvztažnost k aktuální události. Takhle mi to připadá jen jako další „sůrovina“ (holt jsem si moc zvykl na nezaujatá média), ale třeba se pletu.
Vzpomeňte si na to, až zas bude hlasování o křišťálové lupě. Popravdě ani jsem nevěděl, kdo to je, považoval jsem to za výkřik úplně náhodného uživatele.
Nicméně jinak dost oceňuji, že se redakce k tématu nekompetentosti SŽ vrací opakovaně.
Výkřiky náhodných uživatelů se neobjevují v textu, ale v diskuzi. Samozřejmě bychom rádi přidali třeba tweet pana Bc MBA, ale nějak se dnes odmlcel.
Protože to zcela vystihuje zásadní problém české železnice a šéf VUZ je k tomu naprosto relevantní osoba a jeho názor považuji za velmi zajímavý k tématu. Ale samozřejmě respektuji pohled, ze se proste stala chyba a jedeme dál. 😀
Relevantní osoba to možná je, ale jeho tweet je s prominutím managorskej výkřik bez jakékoli hodnoty. Kyberbezpečnost je úplně separátní problém a „čtyři oči“ v dopravě jsou prostě blbost. Podívejte se třeba na provoz autoškoly, tam máte 4 oči a přitom to bezpečnost zdaleka neřeší (vizte kolik stojí povinné ručení na autoškolu). Zároveň to dost zvyšuje stres obou. Např. v manažerských rozhodnutích (tzn. offline) to má svou hodnotu, ale u rozhodnutí, která probíhají realtime to je na nic a i psychologicky to dopadne tak, že když mají něco na starost dva, tak to fakticky řídí jeden. Navíc tady 4 oči… Číst vice »
Každá výluka je rizikový podnik. A je úplně jedno zda je v každé stanici výpravčí, nebo je řízena dálkově. Je to nestandartní situace a služba je v těch chvílích náročnější. Na železnici slouží jenom lidé ( naštěstí ) a mohou dělat chyby. Vliv může mít i únava, přesčasových hodin je dost.
Díky všem pohotovým a duchaplným co dnes zabránili velkému neštěstí !
A teď si představme, že by neplatilo, že pro vynávěštění všeho máme návěstidla a výpravčí nemusí komunikovat jinak se strojvedoucími…
Protože jinak by výpravčí zavolal na Pendolíno ve stylu: Ahoj, v Hoštejně máme výluku zabezpečovačky, až to půjde, pojedeš na přivolávačku po druhé traťové koleji.
A když strojvedoucí uvidí, že má postaveno na první, tak se určitě zeptá, zda to výpravčí myslí vážně. A rozhodně by neopustil obvod stanice…
Je to důsledek šlendriánství, přeplněné tratě anebo jsou dispečeři a řízení provozu na dráze prostě jen degeni?
Dispečeři jsou hlavně stejně jako strojvedoucí pouze jenom lidé, kteří taky občas chybují, tak si nechte urážky pro sebe.
A co třeba kdyby nedělali přesčasy? Nebo je to povinné, někdo je k tomu nutí?
Já myslím, že je k tomu nutí to, že chtěj víc a víc peněz.
Dělal jsem v provozu v roce 1995 a už tenkrát ti vlakvedoucí a průvodčí pracovali klidně v kuse tři noci a tři dny, protože prostě už tenkrát bylo málo lidí a přesčasy nám nabízeli pořád i těm, co ho nechtěli.
kdyby nedělali přesčasy? Tak okamžitě půlka republiky stojí, protože by neměl kdo sloužit…U strojvedoucích, průvodčích a dalších je to úplně stejné…
No a co? Tak to nepojede. Ve výsledku tihle zachraňovači jen dokazují, že se to nějak udělá, nějak obsadí, nějak odjezdí. A že je personálně všechno v pohodě, není důvod nějak extra řešit nábor nových, když ti současní to vykrejou přesčasy.
ale však jo, naprosto souhlasím. Jen jsem Laborcovi napsal co by nastalo
No…u vlakového personálu to lze snadno řešit revizí hodnot.
Prostě by nejezdily MV…
A? Já klidně můžu od hodiny nastoupit😁 aspoň brigádě a letmo…… už jsem o tom uvažoval se zpět vrátit, ale co poslední dobou jezdí jako cestující či někteří možní kolegové za dobytek tak nevím nevím ….
Povinně jsou přesčasy do 150 hodin za rok při plném úvazku.
joo? řekl bych že nikoliv, limit je taky do 8 hodin týdně.. Takže zaměstnavatel nemůže nařídit 12-ti hodinovou směnu
Může, když kolem ní budou dostatečné pauzy, a když celkem za týden nepřekročí 48 hodin. Dělá se to tak běžně. Těch pravidel je trochu víc. A někdo má nižší hodinovou normu na měsíc a na týden.
PRÁCE PŘESČAS § 93 (1) Práci přesčas je možné konat jen výjimečně. (2) Práci přesčas může zaměstnavatel zaměstnanci nařídit jen z vážných provozních důvodů, a to i na dobu nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami, popřípadě za podmínek uvedených v § 91 odst. 2 až 4 i na dny pracovního klidu. Nařízená práce přesčas nesmí u zaměstnance činit více než 8 hodin v jednotlivých týdnech a 150 hodin v kalendářním roce. (3) Zaměstnavatel může požadovat práci přesčas nad rozsah uvedený v odstavci 2 pouze na základě dohody se zaměstnancem. (4) Celkový rozsah práce přesčas nesmí činit v průměru více než 8… Číst vice »
Ptám se, nehodnotím. Chci vědět, co je za tím. Víte jak.
Chybu, kterou vyšetřuje policie a hrozí za ni 8 let, komentujetw ve stylu „jsou to jen lidi, obcas chybuji“? Takže když vám doktor omylem odstraní dobre oko místo toho špatného, tak to taky prejdete s tím, že je to jen člověk? Proc pri transfuzich řešit nějaké krevní skupiny a odborny personal, vždyť odpovědnost je zbytečná, jsme jen lidi, můžou to dělat ti co zrovna šli kolem a mají hodinku volno. Podepíšou nějakou dohodu o pp a je to. Kdyz to nevyjde tak co, jsme jen lidi. Vy jste se musel dočista zbláznit. Takováhle chyba je zcela popravu na kriminal a… Číst vice »
Já jsem neříkal vůbec nic o odpovědnosti viníka, jen jsem reagoval na zbytečnou urážku.
Osm let nehrozí, to by musel být úmysl. Za chybu hrozí max. 2 roky.
U toho doktora pravděpodobně vysoudíte odškodnění, ale jen těžko ho dostanete do krimu. A ano, můžou to dělat i ti, co „podepíšou nějakou dohodu o pp a je to“ (upřímně nechápu tedy, proč by doktor nemohl podepsat dohodu o pp). I takové případy byly.
Zbytek těch populistickejch slintů (všichni do krimu!) radši nekomentuju.
Tak večer připijem na ty, co se znova narodili…
Divím se, že kocurek zas někoho nenazval idiotem.
Měly štěstí, že asi nejely moc rychle…dle fotky v zatáčce.
Na fotce určitě není zatáčka
Možná oblouk…
Ano ten tam je.
Tak jste to všem natřel a všichni normalni lide, nepostizeni nádražactvim, tomu můžou dal vesele říkat zatáčka. Tak jako se nahrání fotek do mobilu bude dal rikat mezi normálními lidmi nahrávání, nikoli kopírování, ačkoli všichni vědí, že uvnitř mobilu není žádná kazeta, kam by se to nahrávalo a v angličtině by nikdo slovo rekord misto copy nechápal. Tady došlo k vážné skoro nehodě, ale musi se najít modrá guma, která v první řadě potřebuje řešit zda se tomu říká zatáčka nebo oblouk. Už vidím ty hasiče a policajty, jak to rozlišují ve vysílačce. Narozdil od vás si navzájem určitě rozumi.
Pravděpodobné nezačali až brzdit když se viděli. Není úplně zřejme co se delo, ale asi reagovali na náhle obsazeny oddíl.
#mynic #tooni
onoseto samo
Tak já si jdu udělat popcorn a pak si počtu diskusi, kde se opět sešli mistři světa a absolventi know-it-all univerzity.
Tomu říkám teda zábava : – D
To je vražda, napsala. Nebo aspoň pokus..
To, že v ČR může i v roce 2022 dojít ke srážce vlaků, jenom potvrzuje, na jaké úrovni tu je zabezpečení. Nic proti SŽ, ale to by měla řešit prioritně a ne nesmyslné rekonstrukce zastávek a přehlídek TGV.
Jojo…to LZB by bodlo…
Ale asi se bude dělat předražené ETCS, které stejně do 10 let ztratí smysl.
Proč by ETCS ztratilo smysl? Zvlášť v kontextu infrastrukturně náročnějšího a méně standardizovaného LZB?
Protože ČR bude přeměna na modelové kolejiště a mezinárodní doprava zastavena.
Hergot, a vy tuhle jeho zářnou budoucnost nechcete? Fakt ne? No teda ach joooo. 😀 😀
Ne, takovou hrůzu nikdo normální nechce. Za výbuchem Tambory a následným rokem bez úrody a hladomorem aspoň nestojí „mysleli jsme to dobře“.
Ne, protože se EU do 10 let rozpadne, a nebude tak tlak k jeho zavádění.
Mezinárodní doprava ovšem bude zastavena jen pro silniční dopravu, železniční a letecká budou sice omezeny, ale zachovány.
Mozna nekdo v te dobe zprovozni funkcni teleporty a bude po problemech.
Pokud je výluka zabezpečovačky, tak k té srážce může dojít i v roce 2100 a můžete mít zařízení jaké chcete…
Tak nějak. Když se před pár lety v Bavorsku (?) srazily dva osobáky na jednokolejce, tak to bylo taky z důvodu výluky PZB. nepěkná událost.
ne, to bylo z duvodu kretenismu vypravciho.
Mělo by existovat nějaké záložní. Nemocnice a různé firmy si taky nemůžou dovolit přestat fungovat, když vypne elektřina (ať už z jakéhokoliv důvodu). U jakéhokoliv zabezpečení by mělo být to samé.
To je trochu mimo srovnávat záložní zdroj elektřiny nějaké firmy se zabezpečovacím zařízením na železnici. A zrovna náhradní napájení je u zabezpečovačky řešeno.
Dobře, špatně jsem to formuloval. Myslel jsem prostě, že každé zařízení, které musí fungovat, prostě musí mít nějakou zálohu. Nejde jenom o samostatný zdroj elektrické energie, ale právě taky o záložní zabezpečení, pokud to hlavní selže nebo je v údržbě.
A to tam je – jmenuje se výpravčí, tužka, papír.
Problém je, že výpravčí + tužka + papír + JOP je horší kombinace, než výpravčí + výhybkáři + elektromechanika, protože na elmech všichni vidí stav kolejiště fyzicky, navíc jsou tam aspoň nějaké závislosti. Na JOP, když jezdíte na PN, nemáš ani jedno. Kolik pixelů se znění, když omylem dáte výhybku do + místo -, dva? A na tom potom visí přehled výpravčích o provozu. Při MU v Roztokách se zase přišlo na to, že na JOP nejde poznat, když je výhybkový úsek obsazen, jak je ta grafika titěrná. V jižních Čechách zase takhle podhodili Regionovu.
Nevím, kolik toho víte o JOPce, ale z toho, co píšete, očividně moc ne. Na JOPce se samozřejmě dá stavět PN i cestovou volbou, takže nesplněné podmínky se výpravčímu/dispečerovi zobrazí na monitoru. Jediná výjimka je PN „na barák“, ale při této výluce nedává smysl tuto funkci vůbec použít.
Ach jo .. tihle teoretici.
Ano, teorie se bohužel často liší od zkutečnosti.
Sorry, skutečnosti
Leda by to udělali bezúdržový.
Jakože jinde ve světě ke srážkám nedochází?
Dochází, ale rozhodně ne tak často.
A to máte odkud?
Že by ze statistik? A pochopitelně nemyslím státy, které mají horší železnici. Spiš mě děsí už ta samotná představa, že někdo takový existuje.
Ty statistiky jsou k dispozici kde?
Co třeba tohle – https://www.bcg.com/publications/2017/transportation-travel-tourism-2017-european-railway-performance-index
Vážně? Máte nějakou statistiku? Jestli to třeba není tím, že v českých médiích se celkem logicky o naprosté většině nehod v zahraničí nedozvíte, pokud to není velká tragédie.
Už dříve jsem našel tohle https://www.bcg.com/publications/2017/transportation-travel-tourism-2017-european-railway-performance-index. Sice je to několik let staré, ale pochybuji, že se od té doby toho změnilo tolik, aby to bylo zavádějící. A jde hlavně o to, že ke spoustě mimořádnostem v ČR dochází naprosto zbytečně, hlavně kvůli údržbě.
a ono jako nikde jinde, se vlaky nesrážejí?
Je 11:05 a my v zastaveném pendolinu směrem do Prahy stále sedíme a čekáme. Kolem nás projíždějí vlaky oběma směry. Je neuvěřitelné, že ačkoliv byl provoz obnoven cca před hodinou, nikde až do této chvíle reálně nevyřešil přestup cestujících, které událost zasáhla nejvíce. Tak trochu východní Evropa…
Na to je předpis!
Jaký předpis? Skoro před hodinou nám řekli, že se za 15 minut bude přestupovat do vlaku, který bude kolem nás zrovna projíždět směrem do Prahy. Namísto toho tady ještě stále sedíme a někdo, netuším kdo, zvolil spoj pro tzv. „evakuaci“, který směrem do Prahy stojí na X zastávkách, takže tam dorazíme o to později. Civilizované řešení je jiné: pokud v 10:00 uvolním cestu, pak přednostně musím vyřešit lidi, kteří uvízli ve vlaku. A to způsobem, který bude co nejméně stresující. Tady vše probíhá naopak.
Vsak on je nejmene stresujici, ale pro toho kdo danou vec ma resit. Cestujici jsou v pohode. A tak to ma vse byt.
Za vším hledejte odborníky, v ČR jich je na vše více nežli jinde ve světě.
Bohužel drážní inspekce nejdříve musí zjistit, co měl strojvedoucí včera večer k večeři a jestli se v noci nevěnoval v postelí manželce. To jsou strašně důležité věci a než se to všechno zjistí, tak se nesmí s vlakem pohnout ani o milimetr. 😂😂😂😂
Přesně!
Vy jste byl s nimi na místě této MU? Co vás vede k tomuto závěru?
vy jste taky chytrej jak rádil. je to MU, a tu je potřeba vyšetřit. a zejéma zjistit příčiny. a i kdyz to naprvní pohled vypadá tak, že za to může ten a ten na CDP (nebo cokoli jiného) , tak pravda může být nakonec někde jinde.
a pokud by se před zadokumentováním situace a dalších aspektu vlakem hejbalu (resp. ve smyslu odjelo by se s ním) byly by případné důkazy nepoužitelné (a třeba i zničené).
(mimochodem, v době, kdy vlak po MU čeká, se opravdu jídlo fíry nezjištuje)
Zadokumentovat stav se může mnohem rychleji, během pár desítek minut má být uvolněno, zvlášť když ani nedošlo ke srážce vozidel. Pokud by se ve městě nehoda s tramvají vyšetřovala tak dlouho jak venku nadráze, tak by tím dnes nikdo nechtěl jezdit.
Příkladem budiž předvčerejší nehoda v Praze, provoz obnoven za 1h 45min a to včetně vyproštění člověka, odklizení vraku auta, odstavení obou nabouraných tramvají. Pokud nastane mimořádná situace bez nehody tak se řeší okamžitě, přijede dispečer, zjistí situaci a v řádu minut se obnovuje provoz. Protože jde o to odvézt stovky až tisíce čekajících cestujících.
Připravuje se evakuace cestujících z SC do R890 Slovácký express za asistence HZS…
Slovácký expres jezdí přes Hoštejn nebo tam bude přitažen z Přerova?
Samozřejmě….
Pardon, a proč vlastně, když se „nic nestalo“ (minimálně se soupravami)?
pane Dalibore,
pokud sedíte v první (možná dalším) voze, tak jste mohl být už po smrti.
Ano, seděl jsem v prvním voze, dokonce v polovině blíž lokomotivě a ano, uvědomuji si, že už mohlo být hotovo. To však nic nemění na faktu, že je nenormální, když se taková situace řeší způsobem, jakým řešena byla. Na stranu druhou, žijeme, to je fakt nikterak nedůležitý. 😉
Je potřeba pracovat s tím, co se reálně stalo. Přístupem „cestující má být rád, že cestu přežije a někdy se dostane do cíle“ moc zákazníků neudržíte.
A to je důvod držet ho ve vlaku jako rukojmí? Nebo někdo doufá, že to ve vlaku nevydrží, otevře si dveře a vystoupí zrovna před projíždějící vlak, takže se to podaří aspoň na druhý pokus?
Chápu to dobře tak, že ten spider jel na PN celý úsek Krasíkov-Hoštejn?
Jinak asi dost štěstí v tom, že pendolino mělo nízkou rychlost, neboť těsně před nástupišti jsou výhybky, po kterých pravděpodobně (právě kvůli výluce) přejelo z „pravé“ strany na „levou“. Z plné rychlosti se obávám by to bylo bez šance, ubrzdit to takto podle rozhledu
Částečně beru zpět, na té fotce nejsou nástupiště, ale nějaký mostek (že by přes Mor. Sázavu?), tj. o něco dále od st. Hoštejn.
Určitě nejel na PN celý tento úsek.
Na PN jedeš jenom k dalšímu návěstidlu potom se už řídíš podle něj
Pokud na PN odjíždíš a není na trati AB jedeš podle PN jen do úrovně vjezdového návěstidla pro opačný směr
A pak co?
A pak drandíš
Ou, vidím, že tu mám „jmenovce“ (sám zde pod tímto nickem píšu už několik let a do této diskuse tímto píšu teprve první příspěvek).
Taky by mě zajímalo jak vlastně jeli, jeden na PN, max 40, a druhý?
Trochu OT: Vysvetli mi nekdo, kde se vzalo #mynic? To je nejaka realna reakce SZ? Pod clanky o SZ je to prakticky stalice, ale vubec nevim, odkud vitr vane. Diky za vysvetleni.
Bude to kvůli tendenci SŽ přehazovat odpovědnost a problémy na dopravce.
Ano a taky jejich tendence tutlat jimi způsobené dopravní závady, samozřejmě méně závažné, než je ta dnešní.
Mno při vykolejení Pendolína pod Vyšehradem se kdosi od dráhy nechal slyšet, že tu kolejnici určitě někdo nařízl. https://www.zelpage.cz/zpravy/5783
Například?
Ja chapu ten obsah, ale zajimalo me, kde se vzal ciste ten hashtag #mynic. Jakoze jestli to snad neni nejake off record vyjadreni nekoho ze SZ, ktere vzalo viralni drahu, nebo tak neco:D
To bude určitě nějaký anglický žvást, ono už se více mluví anglicky nežli česky…
Mám za to že se to objevilo nějak po nehodě jak se na koridoru vysypal vápenec. Tehdy generální SŽ Svoboda prohlásil že návěstění bylo v pořádku a vůbec že SŽ nic, za vše můžou fírové, protože čumí do mobilů, do tabletů, žerou svačiny a tak a proto nečumí do kolejí a nedávají pozor. A od té doby fíři a šotouši dávají #mynic
Nevím, jestli to je kampaní #mynic, ale všiml jsem si, že na koridoru Praha – Třebová začala Dobrá Správa konečně hlásit důvody zpoždění pravdivě. Nyní se nejčastěji sděluje odůvodnění jako „stavební práce na trati“ nebo „závada na infrastruktuře“. Nevím, kdo dal SŽ nůž na krk, že takto činí, ale děkuji za to.
Ono to s tím souhlasem k přesunu vlaků do stanice v 10 hodin není tak horké. Je 11 a v pendu nám oznámili že nás záchranný spor hasičů SPRÁVY ŽELEZNIC (to že jsou to hasiči SŽ několikrat bylo zdůrazněno) bude evakuaovat do nějakého náhodného vlaku který prý snad zastaví (do jakého to bude a kdy to bude, nikdo neví).
Bc. Jiří Svoboda, MBA ven!
Z okna?
Nejsme v Rusku.
Tak, nejsme v rusku.
Tak můžou ho po žebříku z okna vynést i drážní hasici, ale hlavně ať už je pryč. Jen bohužel to s ním nesmí skončit.
Nejsme ve středověku.
Ale tradici v tomto postupu máme. Dvě pražské defenestrace, Masaryk mladší…😉
https://m.youtube.com/watch?v=BlCI8iXmm_o
Kéžby…
software pro zabezpečení není dokonalí, je jen takový na co byli peníze. Dispečer nemá asi jen jednu trať a tak při výluce možná nestíhá. Nebo SŽDC v rámci levného provozu má nastavené parametry tak že dispečeři nestíhají.
No ale i nejobyčejnější zab. zař. by měl zabránit podobným situacím.
Jinak tam nemusí být nic…
Jak které.
U klíčů je to vysloveně na vás.
U elektromechaniky jen vlakové cesty proti sobě, brání tomu pravítka (železné tyče vevnitř toho zařízení), ale na obsazenou kolej úplně v pohodě (pokud nejsou ve stanici K.O.)
U elektronických ZZ je to na bázi uzavřeného elektrického obvodu a postavení se dovolí jen jsou-li správně přestavěny všechny prvky ve vlakové cestě.
(Esa má dokonce 2 počítače na sobě nezávisle, které se musí dobrat stejného výsledku).
Elektronickým ZZ moc nevěřím, po pár letech provozu se rády „koušou“ a zamrzávají (zkušenost ze čtyř stanic, Esa11, Esa33, 2x Remote98). Nejbezpečnější je asi releovka, (elektro)mechanika má sice výbornou spolehlivost, ale až příliš u ní závisí na lidském faktoru.
Protože „reléovka“ je zařízení spíše elektrické než elektronické?
OT: Smím se prosím zeptat, o které konkrétní stanice s Remote 98 šlo?
Dva a dva v záloze.
Zabezpečovací zařízení standartní obsluhou NEDOVOLÍ postavit 2 vlakové cesty proti sobě.
A i pokud to chce člověk udělat, tak mu vyskakují varovné hlášky, které se musí potvrdit (asdf).
Takže, pokud by si je člověk přečetl, tak zjistí, že dělá něco špatně.
Nesmíme ale zapomínat, pakliže jel na přivolávací návěst, ZŘ fungovalo správně. Ale bylo obsluhou ignorováno.
Software pro zabezpečení je mnohonásobně dokonalejší než váš pravopis.
Pokud je někde výluka zabzař a jezdí se na přivolávačku, tak to nebude o softwaru v počítači, ale o softwaru v mozku nějakého výpravčího či dispečera.
A to celé je vyplácané z vody. Vítejte v době influencerů, kteří vědí všechno líp než odborná veřejnost.
Software pro zabezpečení není dokonalý, dokonalí jsou pánové Pijus a Čurus co ho obsluhují (#Satira #Ironie #Iron)
Potkali se u Hoštejna
V úterý večer v Brodku u Přerova chybělo k podobnému průšvihu pár vteřin-dispečer CDP postavil přivolávací návěst směr Dluhonice v době, kdy od Dluhonic vjížděl nákladní vlak.
To ne, nemusíte mít obavu, mezi Brodkem a Dluhonicemi se už jezdí (oproti předchozím fázím výluky) dvoukolejně. V těchto týdnech se zapojuje nové traťové zabezpečovací zařízení (staré vypnuto), přes přejezd v Rokytnici opatrná jízda (+ označen dočasným přejezdníkem). Odjezd na přivolávací návěst je z obou stran, ale každý směr má svoji vlastní kolej a odjezd se povolí, až dojde odhláška ze sousední stanice. Běžně tedy od Dluhonic do Brodku po 2. traťové koleji něco vjíždí a současně z Brodku na 1.TK něco odjíždí – to je v pořádku.
A řídí úsek 2 výpravčí z CDP? Nebo se doprava organizuje místně?
Žst Brodek u Přerova je řízena dispečerem z CDP, Dluhonice výpravčím přímo v Dluhonicích. Brodek u Přerova je během výluky ZZ obsazen odborně způsobilým zaměstnancem, který hllásí dispečerovi konec vlaku ve směru od Dluhonic, aby dispečer mohl dát telefonickou odhlášku výpravčímu v Dluhonicích a ten mohl vypravit následný vlak.
Copak ten software nedokáže dispečerovi říct „Hele, povoluješ jízdu na kolej, kde něco jede z druhé strany, chceš to fakt udělat?!“ Průmysl je plný různých automatických vozítek a na jejich kolize jsou predikce, provoz se raději zastaví v případě jakékoliv pochybnosti. Na rozdíl od dávných dob přece může software nasimulovat a vyhodnotit situaci nezávisle na zab. zař. – on to fakt nedělá?
Dělá, ale přivolávací návěst je právě proto, aby jste systém mohl přetlačit, pokud si tu situace vyžádá
To se nedá nic dělat…
Nocleh ve vlaku je přeci jen příjemnější než nocleh v márnici…
OK, ale když už teda žijete, není lepší to letadlo na dovolenou stihnout?
Ne, ještě by spadlo… 😀
Nezvratný osud 456
PN je nouzové stavění vlakové cesty a proto se dá systém obejít.
No to chápu, ale copak SW nemá přehled o stavu vlakové cesty bez ZZ?
Má, ale existuje milion důvodu, proč dává smysl pustit dva vlaky na jednu kolej (proti sobě) a ty už systém neumí posoudit. Proto je přivolávací návěst, kde to posouzení a zodpovědnost je na výpravčím
Software má přehled o tom, že je trať obsazena a obsluhu o tom informuje. Ovšem to obsazení koleje může být způsobeno právě třeba výukou nebo poruchou a výpravčí musí potvrdit, že si je toho vědom a že volnost trati zajistil jiným způsobem. Problém je v tom, že takový úkon (při intenzitě provozu jaký na koridoru je), udělá třeba 20x za hodinu…no a pak už stačí jen na chvíli zapomenout nebo nějaký telefon v nevhodnou chvíli – asdf, cvak, cvak a je vymalováno…
Mozná by bylo lepší to „asdf“ nahradit náhodnou trojicí písmen, která se nedá přejet jediným pohybem prstu po klávesnici.
To aby se zabránilo mechanickému asdf, které pak funguje jen jako jediné tlačítko, zbytek je svalová paměť. Ano, bude to pomalejší asi o 5 sekund, protože výpravčí bude muset informaci zpracovat a použít.
Protože jinak se dočkáme ~!@#$%^&*()_+ … na EN klávesnici se zmáčknutým shiftem přejedete čísla. Naznačuje to přejetí si prstem pod krkem. A dá se to napsat za méne než sekundu.
A to je přesně velký omyl. Protože pokud by to bylo vždycky se měnící heslo, tak se budete vztekat, že vám to nebere heslo, než to, že tam bude něco špatně.
Navíc to chce potvrdit KAŽDÝ nesoulad.
Například. 1.Výhybka č.14 není v koncové poloze (kód pro obejití)
2. Nemáte traťový souhlas (kód pro obejití)
3. Na trati jiný vlak (kód pro obejití)
4. Nemáte splněnou blokovou podmínku (kód pro obejití)
Takže by se více soustředili na správné heslo, než co jim počítač píše.
Především si chce zjistit co je přivolávací návěst.
Pokud je použita PN, tak výpravčí na své triko povoluje jízdu vlaku na návěstidle a nejsou kontrolována ostatní návěstidla, obsazené úseky a je jedno, zda jde o el. mech., releovku, ESU.
To je problém, systém nesmí spoléhat na absenci lidské chyby. Jedno špatné rozhodnutí jednoho člověka nemá vést k případné nehodě.
Souhlasím a tleskám za tento komentář !
Ten systém to nejenže říká, on to rovnou nedovolí udělat. Jenže ten systém byl ve výluce, tady pro laiky byl vypnut.
Nedávno se psalo, že vedení SŽ bude odměňováno nikoliv podle proinvestovaných peněz, ale podle spolehlivosti dopravy.
Možná bylo dobré do výpočtu zanést i kolik lidí se vinou Správy dostalo do situace obecného ohrožení …
Ti papaláši tam by museli ještě peníze nosit do firemní kasičky.
Tím pádem se vyřeší problém s financováním SŽ
A najednou budou peníze na mnoho potřebných projektů…
Přesně 😉
To by měli. Nejen dostávat bonusy za relativně snadno dosažitelné tabulkové cíle (takže je dostane každý kdo není úplně blbý), ale i postihy. To by pak byla jiná motivace řešit problémy!
Tak tohle bude obecně ohrožení z nedbalosti. Jen by mne zajímalo, zda by tam neměl jít i vedoucí směny.
Tohle se opravdu stávat nesmi
Jestli jde o trestný čin obecného ohrožení z nedbalosti, to budou posuzovat orgány činné v trestním řízení na základě výsledků vyšetřování. Předběžně nelze tento závěr jednoznačně učinit, neboť ke srážce vlaků naštěstí nedošlo.
Podstatou tzv. ohrozovacich deliktů je právě to, že nemusí dojít k té samotné události, ale k trestnosti skutku stačí právě to ohrožení, neboli reálně existující riziko škodlivého následku.
Aby byla naplněna skutková podstata trestného činu obecného ohrožení, musí jít o ohrožení bezprostřední. O bezprostřední ohrožení by nešlo, pokud by ke srážce musela přispět další okolnost, například nepozornost strojvedoucího. Jestli ke srážce nedošlo jen díky mimořádné duchapřítomnosti strojvedoucích, pak skutková podstata trestného činu byla naplněna.
57 m lze v poměrech železniční dopravy označit jako bezprostřední.
Při rychlosti 120 km/h by je vlak ujel za 1,71 sekundy.
Na přivolávačku se nejezdí 120km/h, zbytečne dramatizujete.
Pravda…u Českého Brodu to bylo vysoko nad 40 km/h, ale po permisivní stůj…
Trestnost obecného ohrožení z nedbalosti zaniká také v případě, že ten, kdo udělal chybu, následně učiní k její nápravě opatření, díky kterým bylo škodě zabráněno nebo byla minimalizována.
Mohlo se stát, ale nestalo = ohrožení
Mohlo a stalo, ikdyž nechtěl, opomněl = neúmyslný tč. max. zabití.
Stalo se jak chtěl, aby se stalo = úmyslný t.č., max vražda.
Když si vezmu, že tím vlakem jezdím pravidelně a toto se stát tak podám jako cestující trestní oznámení na neznámého pachatele za obecné ohrožení a šel bych do toho s právníkem hlava nehlava. Jak se vůbec toto může v dnešní době stát? Vždyť to Pendolino tam letí 130 km/h ..
Trestněprávní řízení je věcí policie, vy můžete tak leda, podat oznámení.
Napsal jsem to správně! Každý občan/právnická osoba může podat trestní oznámení. O trestněprávní řízení rozhoduje Policie jak píšete, tak se prosím naučte číst, než něco komentujete. Děkuji
Napsal jste, že byste podal trestní oznámení, následně si vzal si právníka a šel tvrdě do toho. Tak nepřekrucujte, co jste sám napsal. Nemáte do čeho s právníkem jít, protože po vašem podání už je to věcí policie. Tak přestaňte lhát a trollit a omluvte se. Děkuji
Budete se divit, ale i po podání trestního oznámení lze provádět řadu právních úkonú v případě, že nejste s postupem orgánú činných v trestním řízení spokojen.
Dyť to píše..
Tak 130km/ h tam to pendolino evidentně nemělo.
To je úplně jedno jestli 130, 100 nebo 20, toto se v žádném případě nesmí stát a všichni cestují by měli podat trestní oznámení na neznámého pachatele za obecné ohrožení. V dnešní plně digitální době by mělo existovat cokoliv, co by takové situaci zabránilo. Jak by Vám bylo, kdyby jste v tom vlaku seděl?
Jet na privolacku, zjednodušeně znamená že vědomě vjiždíte na obsazenou kolej a proto musíte jet takovou rychlostí abyste před překážkou ( jiným vlakem) bezpečně zastavil a to se stalo…
PN umožňuje jízdu kolem návěstidla, které je v poruše nebo vypnuté. ZJEDNODUŠENĚ. To, co popisujete může a nemusí být pravda.
Jely na přivolávačku oba vlaky? V článku se píše jenom o jednom.
Takže vše je o.k. A co příště?
A ono se reálně něco vážného stalo? Když někomu řeknu jeď pomalu není jisté že tam máš úplně volno, tak ať stihneš zastavit a on opravdu zastaví? Od tohoto tam je právě ta pojistka pomalé jízdy.
No stalo, nedovolená jízda vozidel na obsazenou trať.
Pokud to byl chtěný stav, proč zastavení provozu, jaká „dopravní závada?“
Normálně na sebe najížděly soupravy které se v dané stabici měly spřahovat.
Nic takového nepíšu.
Pinďu spřahovat s motorákem? Hustý 😀
Bych se zklidnil, bejt tebou. Jako je to průser. Ale řekni po pravdě, ty jsi nikdy v práci nic nezkazil?
https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/pendolino-vlak-zabreh-proti-sobe-zastavili.A220915_101344_olomouc-zpravy_klu
Tak jen pro Vaše zlehčování situace:
Dnešní mimořádnou událost na hranici Olomouckého a Pardubického kraje vyšetřují pardubičtí policisté. „Zahájili jsme úkony pro podezření z trestné ho činu z obecného ohrožení. Viníkovi hrozí až osm let ve vězení,“ sdělila pardubická policejní mluvčí Markéta Janovská. Krajští policisté budou také zjišťovat, proč se o události dozvěděli až v 11:30 hodin.
Takže to policajti zjevně zvládli sami a nemuseli čekat, až jim poradí Evžen, kterej se zmohl akorát na vykřikování na internetu…
Vy jste s prominutím chytrý jak rádio. Jistěže někdo udělal chybu, ale neexistuje žádné zářízení, které vyloučí chybu na 100%. A hlavně si uvědomte, že právě to zařízení, které té chybě za běžných okolností zabrání, bylo ve výluce, proto se používal náhraní způsob řízení, který je závislý na člověku. Přičemž i ten náhradní způsob je zcela legální a v souladu s předpisy, akorát bohužel ten člověk udělal chybu, za kterou nepochybně bude nějak potrestán. O tom, že někdo udělal chybu, se už ví a cestujícím se reálně nic nestalo, takže vůbec netuším, co byste chtěl vlastně oznamovat? Nikomu žádná škoda… Číst vice »
Tak v první řadě bych takovou výluku organizoval v době kdy je minimální provoz a pokud je něco závislé na člověku a týká se to koridoru tak se budu snažit lidský faktor multiplikovat tak, abych vyloučil selhání jednotlivce. Za další k Vaší poznámce u lanovky, je rozdíl lanovkou jezdit 14 dní před událostí a v den události. Já jsem se pouze vyjadřoval k tomu, že kdybych já seděl dneska v tom vlaku tak to budu řešit tímto způsobem. Zkuste si představit, že jedete s Vaší rodinnou z Ostravy do Prahy na výlet a skrz selhání jednotlivce nedorazíte. V konečném důsledku… Číst vice »
Je vidět, že tomu vůbec nerozumíte. Ta výluka zajisté nebyla naplánovaná úmyslně na dobu největšího provozu. Nevím ani jak vznikla, mohla to být prostě porucha. A bohužel, nehody se prostě stávat budou, s tím neuděláte nic. Na to existuje jednoduchá poučka, co je fyzicky možné, to se dříve či později stane a neexistuje nic, co by takovým situacím do budoucna, jak píšete „definitivně“ zabránilo, to je prostě scifi. Můžete zvyšovat zabezpečení a počet lidí donekonečna, ale množství nehod se nikdy nedostane na nulu, bude se jen snižovat a je otázka, najít kompromis mezi náklady a bezpečností. Navýšení nákladů na dvojnásobek… Číst vice »
Na přivolávačku?
Pokud se nepletu je trat rozdělena na oddíly TZZ a autoblokem. Pokud nebylo stanoveno rozkazem vlaku jinak, pak jízda podle rozhledu platí k 1. oddílovému návěstidlu AB. Je ale možné, že celý TZZ byl ve výluce a jezdílo se mezistaničně. Nevím.
A autoblok by pustil dva vlaky proti sobě?
Snad jen v tom případě, že by se nějakému hlodavci líbily kabely uvnitř…
Běžní cestující NEVÍ, že existuje nějaká přivolávací návěst. Vůbec je to nemusí zajímat. Koupili si jízdenky, aby se BEZPEČNĚ a celkem pohodlně dostali z bodu A do bodu B.
A proto je nutné se podobných rizik zbavit.
Je tam výluka. To pendolíno tam letělo možná ani ne 40. Spider stál. Ale je to v oblouku a kdyby tam rychlost snížena nebyla, tak by to byl nejspíš další fatál.
Kdyby nebyla snížena rychlost, tak by to ZZ nedovolilo. Nebo jinak – rychlost byla snížena, protože bylo vypnuto ZZ, které takovým chybám zabraňuje.
Takže to „kdyby“ je nepatřičné.
Jak se může stát, že na nejdůležitějším koridoru vyjedou dva vlaky proti sobě, a srážce zabrání „jen“ strojvůdci? A vyřeší podobnou situaci ETCS?
V článku je, že jeden vlak jel na přivolávací návěst, tedy na rozhled, mimo dohled ZZ. ETCS by to nevyřešilo
Jaktože ne? Vůbec by nemělo dovolit jízdu.
Takže by tam vlaky při poruše ZZ stály do skonání světa?
Pri Transport Tycoonu bezna vec.
A v Trainzu je to podobně.
Tam mají zase návěstidla tendenci ukazovat stůj, i když tam žádný vlak není…
Ne, jen do okamžiku, než by se ta kolizní situace vyřešila.
S variantou poruchy se počítá rovněž, ale zároveň s pečlivou údržbou po nocích…
Předně si to chce zjistit co je přivolávací návěst, že.
To je jedna věc. Ale jak bude (jestli vůbec) PN fungovat v prostředí ETCS, to třeba nevím a rád se nechám poučit.
PN na ETCS funguje. Na DMI (displeji na stanovišti) je MA (svolení k jízdě) a maximální dovolená rychlost. Pokud to nepřeženu, bude to hlídáno jako normální jízda s omezením na 40km/h. Může se to ale lišit země od země. Například v Rakousku ani Německu nepřikazuje PN jízdu podle rozhledových poměrů.
Celkem skvěle zpracované video k tématu:
https://youtu.be/EMr0Mo6ixuo
Přivolávací návěst se používá právě v případě, že nelze z nějakého důvodu postavit zabezpečenou vlakovou cestu. Z jakého důvodu byla použita nevím, ale dle p. Sůry je ZZ mimo provoz, takže asi jinak než na přivolávačku jezdit nelze (už čistě spekuluji).
Pokud měl na odjezdovém navestidle PN tak jel dle rozhledu pouze k prvnímu oddílovemu návěstidlu AB.
Jen pro info – podle GRAPPu se pár minut po desáté začalo jezdit. 512 samozřejmě stojí dál, tam bude úřadovat DI, ale další vlaky už jedou.
jj, aktualizováno
A proč jednotka stojí, když to technická závada jednoznačně nebyla? Nejde sehnat náhradního fíru?
Posílám pozdrav z kilometru 30,2 nedaleko Hoštejna.
https://i.ibb.co/pw95m9W/vlakova-skoro-srazka.jpg
Stačilo málo a bylo by o jedno pendolíno, spidera a pár cestujících méně.
Dle průvodčího žádný z vlaků neprojel stůj, ale dispečer špatně postavil cestu.
// BTW toto jsem postoval i do předchozího článku, ale komentář čeká na schválení
Díky, s dovolením jsem použil do textu.
Je to screenshot z webkamery, která je dostupná na palubě SC. Ta služba přes kterou jsem to narychlo nahrával to navíc zmenšila. Mám to trochu v lepším rozlišení a mám i screenshoty s inspektory a hasiči v oranžových vestách. jestli chcete můžu je někam poslat, ale nic moc zajímavého na nich není.
Takhle stačí:)díky moc
„To se jim ale líbit nebude.“ #mynic
Dopravní závada 😂
To jsou ty drážní eufemismy. Naposledy, když jsme smetli sebevraha, tak cestujícím říkali, že se něco namotalo na kola a pro sichr to jdou zkouknout hasiči 😀
Vůbec mi není jasné, jak na TZZ 3.kateg. může být možné postavit kolizní vlakovou cestu, i když byla použita PN. Leda, že by bylo TZZ ve výluce. Pak by se ale mělo jezdit mezistaničně. A v tomto případě předpokládám, že provoz řídí dva dispečeři, místo jednoho.
Výluka, zabzař mimo provoz.
K poslední větě: na to nejsou lidi 😢
Pokud máte pravdu a dispečer byl v obvyklé roli výpravčího dvou přilehlých stanic při TZZ ve výluce, pak je to na vyvození zásadní odpovědnosti provozních dispečerů SŽ. Neboť by se jednalo o přehlížení významého rizika, které v dnešní MU 100% nastalo. Takových nehod se stalo za historii dráhy mnoho. A pokud by se dodržovaly postupy dané D1 (nabídka-přijetí) 2 výpravčích, je tam alespoň nějaká eliminace chyby 1 osoby.
Je to především ukázka systémového selhání SŽ v přístupu k rizikům.
Souhlasím. Uvidíme co nám sdělí závěrečná zpráva DI.
Naprostý souhlas, pokud je někde výluka ZZ vyžadující násobně více úkonů dispečerů než za běžného provozu a činnost těchto dispečerů není nijak posílena a přeskupena ve prospěch vícečetné kontroly nezabezpečeného úseku, pak by měli být zodpovědní vedoucí i náměstci zaza CDP a řízení provozu.
Připomíná mi to vykolejení v Tišnově, kde byl taky jen „výpravčí ve službě“.
Je to pouze ukázka, že všichni jsme jen lidi a chybu může udělat každý. Stejně tak, jako ji může udělat strojvedoucí, profesionální řidič autobusu, pilot, lékař nebo ten chudák na CDP, na kterého se toho v jednu chvíli možná navalilo trochu víc a prostě lidsky zapomněl… Hoďte kamenem, kdo nikdy v životě žádnou chybu neudělal nebo na něco nezapomněl.
A právě proto má být systém,který lidskou chybu eliminuje. A není. Když měl Bc. MBA čas řešit TGV, tak měl jistě i dost prostoru řešit systém bezpečnosti provozu.
Jenže systém, který by eliminoval lidskou chybu na 100%, prostě neexistuje. Ani v nejmodernějším dopravním letadle není a prostě být nemůže – a to jsou v letecké dopravě bezpečnostní standart nastavené na úplně jiném levelu a přesto občas k nějaké chybě dojde.
Na 100 % jistě ne. Ale tady není v případě výluky TZZ v podstatě žádný systém.
A právě v případě výpadku techniky je tady ten výpravčí, který má potřebnou odbornou způsobilost, aby tu techniku mohl nahradit. A ano, ten výpravčí, protože je to jen člověk, může bohužel v určitých případech selhat – úplně stejně, jako v kterékoli jiné lidské činnosti.
Jenže kvalita CDP Přerov v posledních letech šla rapidně dolů, to vám řekne skoro kdokoliv v provozu (teda vyjma vedení).
A obecně, když budete sám řídit úsek, kde všechno funguje, tak je to ok.
V momentě mimořádnosti se musíte soustředit na více věcí zároveň, takže v podstatě žádnou neuděláte na 100%, protože spoustu věcí děláte automaticky.
Pak už je to jen otázkou času a blbé souhry okolností.
Pokud by tam byli na výluky povinně dva, je šance, že mu druhý řekne, ty vole, kam s tím jedeš?!
Lidí je plno. Ale asi ne tolik ochotných „nadělit“ osobní dopravě obvzlášť při výluce nějakou tu minutu a držitele červených tužek následně poslat kamsi.
Samozřejmě, že provoz řídí jeden dispečer, pokud se jedná o jeho řízenou oblast.
V tom případě viz komentář J.Sůry: https://zdopravy.cz/desitky-metru-od-srazky-koridor-u-hostejna-stoji-dva-vlaky-jely-proti-sobe-125954/#comment-854918
A právě to je ten problém. Když tam bude mít náhodou těch výluk ZZ víc, tak si bude zadávat ty PN všechny sám? Jen proto, že je to „jeho“? Pokud někde jezdím kvůli výluce „bez ZZ jak před 100 lety“, tak k tomu potřebuju lidí jak „před 100 lety“.
Přesně tak, pokud těch výluk bude víc, tak budete zadávat i víc PN. Analogicky úplně stejně při poruchách. Přejde vám bouřka a máte tři poruchy počítačů náprav, pět nefunkčních přejezdů, výpadek komunikace s nějakým navěstidlem a na půlce trati výpadek napájení. A holt je to váš úsek, musíte to řešit – nikde na chodbě nečeká záložní dispečer, aby vám s tím šel pomoci.
To tam nepíšou, že byla výluka ZZ? I Novinky to maji.
Inu dobrá správa
A dobrá zpráva taky, že se nic nestalo ..
Tohle je průser jako Brno. Doufám, že Svoboda vyzdvihne oba strojvůdce.
Svoboda vyzdvihne to, že #mynic