Desetina pražských elefantů už dostala antigraffiti lak, další budou následovat

Vlaky nově hlídají proti vandalům i psi. Pramen: České dráhyVlaky nově hlídají proti vandalům i psi. Pramen: České dráhy

Aktuálně probíhá také polep jedné z jednotek antigraffiti fólií v designu Pražské integrované dopravy.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek

No je pravdou, že v Islámských zemích a Singapuru a podobně se bičuje, sekají ruce a podobně. A nikde ani čárka.. Prostě to funguje..

Pražský motoráček

Takový lal by měl ten sprej odrazit proti sprejerovi. On by si pak rozmyslel, jestli bude stříkat na vlak nebo radši na sebe. Navíc by byl pak každý takový sprejer dobře identifikovatelný.

Martin

Hlavne co to stoji penez, meli by to chyceni dostavat k nahrade patricnou pokutou…

Vina ČD a ne vandalů :-(

Nechápu že antigrafiti polepy nebyly na elefantech už z výrovy a vlaky si lépe nehlídají dávno. Je to vina ČD že nechala ty lumpy takhle řádit a naučila je že to má smysl protože když vlak neumyjí jsou ty čmáranice vidět a o to jim jde..

Grossák

Vinit oběť = zbabělost. Na jednu stranu ČD mohly udělat více. Ale kdyby někdo vandalizoval váš majetek, třeba auto na parkovišti, jistě byste se nespokojil s radou, že si máte vůz za své peníze polepit, hlídat a mýt. Navíc, pokud budete úspěšný, vandalové se jen přesunou na majetek někoho, kdo si podobná opatření třeba nebude moci vůbec dovolit.
Právo je pro všechny a pořád považuji za důležité zdůrazňovat, že klíčovým článkem kriminality jsou také pachatelé.

Honza V.

Viněním pachatelů ty vlaky neochráníte ani nevyčistíte. Pachatele musíte zneškodnit a demotivovat.

Kámo

A hlavně chytit.

Leinad

Tady jde o to, z jaké strany budeme ma ČD koukat.
Z hlediska trestního práva jsou obětí, a stát by tomu měl zabránit.
Pokud koukneme na vztah objednavatel vs dopravce, tak dopravce má předepsané jak má vozidlo vypadat a nějaké smluvní pokuty za nedodržení. A po těch vozidlech většinou nečmárá objednavatel ani žádná vyšší moc.

MHD

OT: Psychologové říkají, že obvinění oběti je jedna z metod úniku od vlastního stresu z daného problému. Konec OT.

Anonym03

Srovnávat vlak s autem je trochu mimo.

Juraj

Nutno říct, že exteriéry 471 se teď dost zlepšily.
Šokuje mě ale, jak dráhy rezignovaly na čistotu interiéru. Záchody jsou zmalované jak někde v ghettu.

Ano, znám magickou větu o tom, že „dráhy si to samy nepočmáraly“, ale měl by se zajímat i objednavatel. A na cestující toto docela působí.

Ladislav

No čistota hliníků se trochu zlepšila, protože se na to upozornuje a sleduje a co udělali zmrdi? Zaměřili se více na ostatní vozy, regionovy a motory. Jako u metra a tramvají nevybarvují pořád? Zastávky stěny fixi, kde nejsou kamery?

Martin

Hlavne v tramvajich v interieru to obcas vypada jako v Ghetu neprizpusobivych nebo rovnou v kriminale, ale nejen grafiti, ale take spinou…

Jirka

A taky by to chtelo podle me lepsi pokryti stanic kamerami – treba v Revnicich, kde doslo nekolikrat k posprejovani elefantu, leta chybely (a myslim, ze doted chybi) kamery. A i kvuli tomu si to ti sprejeri logicky risknou udelat. Opravdu nepochopim, ze zrovna tady SZ kamery leta letouci neda.

Hlavne ze na „propagacni stanek“ SZ penize ma…

Huh

Kamera moc nepomůže, zmalujou to za 10 minut. To nikdo přijet nestihne a nevíc když uvidíte nějakého degena s IQ tykve v kapuci, jak ho odlišíte od jiného Pepka Vyskoče?

Doctor

Kamery nejenom v Řevnicích, ale i na celé trati 171, do doby ukončení optimalizace – rekonstrukce – NEBUDOU.
Pouze se bude udržovat stávající infrastruktura.
😕

Středohor

To oplocení ONJ ze sosnovské éry bylo podle mě fakt ubohé. Zajímalo by mě jestli ten antigrafit zvládne třeba 20 umytí. Nebo se musí po dvou umytích znovu obnovovat.

Grossák

Považuji za chybu, že se tomuto druhu vandalismu systematicky nevěnuje policie. Chápu, že má mnoho zdánlivě vážnějších věcí na hrbu, avšak míra vandalizace veřejné dopravy v Praze je obrovská. Čištění a opravy prostě zatím nestíhají. Jen na tramvajích odhaduji nyní nejméně 5000 tagů, a to jsem při zemi. Těžko dělat nějakou dopravní politiku, když veřejnosti nabízíte ghetto.

milan

Ale veřejnou hromadnou dopravu objednává na svém území (hlavní) město Praha, které má početnou městskou policii, která by byla určitě násobně užitečnější, kdyby řešila špatné parkování aut – zejména blokující tramvaje a právě vandalismus na veřejných prostranstvích a zařízeních, a to právě i na vlacích než měřila rychlost tzv. silničních vozidel a tím suplovala práci oddělení dopravní Policie ČR.

Z metra a TRAMvají se poměrně grafity a tzv. černý výlep plakátů podařilo za cca posledních 10 let vymítit, tak proč by to nemělo jít i z vlaků, které jsou s MHD součástí PIDu?

Martin

to byste musel mit nepretrite poldu skoro v kazde tramvaji…

Anonym03

Z tramvají se nic vymýtit nepodařilo. Zejména nesmazatelné UV inkousty jsou problém, který při běžné údržbě nikdo neřeší.

T679.2

Bylo by fajn, kdyby někdo vymyslel lak ze kterého by se při pokusu o posprejování vanořila ruka a sprejera profackovala. Inicializace by mohla proběhnout třeba zvukem nárazů míchacích kuliček o tlakovou nádobu.

Jan

Hlídačům bych dával tučné odměny za každého zpacifikovaného sprejera chyceného při činu.

Marek

To je těžký.
Dokud se budou točit filmy jako Gympl a Vejška, kde sorejery oslavují jako hrdiny.

Grula

To jako fakt v dnešní době ještě někdo jede tuhle kýčovinu „dělají to, protože to bylo v televizi (nebo v knize, videohře apod.)?“ A copak s tím chcete jako dělat, zakázat to? Sestavíme nějaký seznam nedovolených témat?

Thomas

Tolik lidí s takovým blábolem souhlasí…

Avlaky

A na té první PID jednotce je lak nebo také folie?

A.D.

Lak

Nemyslis, zaplatis

Udělal bych to jak v USA, najmul bych odstřelovače a kolem bych rozmístil tabulky s nápisem “Trespassers will be shot.”

Joe

Inu to by asi s ostrou municí úplně neprošlo, ale pár dobře mířených ran z paintballovky z menší vzdálenosti by svoje jistě udělalo, to jo.

Jindřich Fišera

Přispěvatel vyzývá k vraždám, tím se dopouští trestného činu. Odstraňte tento příspěvek, prosím.

Studý Chudent

Breč víc?

Eda

Sprejer?

Kopr

Neskutečně hloupá kampan, to si marketeri opravdu mysli, ze se nejaky sprejer rozbreci nad tim, ze odstranit grafitti stoji 150kkc?
V to asi nikdo nedoufa, ze…

Pán jeskyně

Cílem kampaně není dojmout sprejera, ale naštvat lidi proti sprejerům.
Lidé ale na ně naštvaní už jsou – ze špinavých vlaků a neprůhledných oken, takže ve výsledku jde o peníze za fňukání vyhozené z okna.

milan

Myslím že jste cíl té kampaně nepochopil ani Vy: 1.) mnozí cestující ze „špinavých vlaků a neprůhledných oken“ skutečně neviní sprejery, ale provozovatele těch vlaků, a to bez vědomí obtížnosti technické a časové na odstranění těch čmáranic, při čemž po tu dobu by chyběla v dopravních špičkách pracovních dní kapacita dané třívozové soupravy v provozu! 2.) chtějí-li cestující čisté – nepočmárané vlaky, tak by se také o to měli sami přičinit, že případné své zpozorování jejich poškozování nebudou přehlížet, ale nahlásí je příslušným tzv. orgánům, za což jim budeodměnou snížení nákladů na očistu těch vozidel, a tím šance na udržení… Číst vice »

Pat

Teda že zdejších diskuzí mi přišlo že lidi byli spíš naštvaní na ČD, že mají špinavé vlaky.

Ares

Spíš mi přijde, že je to taková výmluvná kampaň, proč se ČD nestarají o vozidla, máme toho mnoho a stojí nás to moc peněz a nestíháme a oni nam to komplikují a proto jezdíte v popelnicích. Má to cílit na cestující a vysvětlovat jim důvody.

Erik85

A vy si myslíte, že to je cílené na sprejery?

Kopr

No rekl bych, ze si CD v tom pripade mely usetrit penize za kampan a investovat je do ostrahy a cisteni, copa mne ma zajimat, co čištění CD stoji?
Sprejeri jsou fakt paka, ted jsem jel kolem Masarycky, ta hezka zluta fasada otagovana a paradni dvere take. I sklenena okna, nikdo to neodstranuje. Navic do metru okopana fasada od bot, smutné.
Ale bud zmenite celou společnost, nebo začnete cistit:)

Kopr

A ano, myslel jsem si to, nenapadlo by mne, ze se cd v placené kampani vymlouvaji, proc nemaji prachy na cisteni tech vlaků:D

Cestující z Vysočiny

Stovky opatření za stovky milionů. Přitom by stačilo tak málo: při chycení kašpárka zveřejnit kompletní identitu, plus veřejný výprask. Za měsíc by si nikdo nevzpomněl, co je to graffiti. To samé se týká motorkářů v lese a podobných jelit. Jenže bohužel, by chceme problémy pouze řešit, nikoli vyřešit. A nabaluje se toho čím dál víc, až nás to jednou položí.

Laborec425

Ona tady většina chce vše podle Ameriky, ale třeba co kdyby se začali chovat jako v Americe např. policisté a občané k policistům?
Sebehoupější a sebedrsnější motorkář a plno dalších tupých jedinců by si ani ve snu už nedovolili svoje přestupky, které v našich podmínkách prostě povolené jsou a ještě to odnesou Ti, kteří se proti tomu ozvou.

Pavel

Konečně je společná snaha všech stran vidět. Zatímco v březnu byl zázrak potkat alespoň jednu jednotku čistou, tak teď už jich jezdí v původních barvách většina (alespoň zvenčí). Interiér je na tom bohužel o poznání hůře. Chodby, záchody, dveře.. Tak snad se dočkáme zase čistého cestování bez malůvek.

Pan průvodčí

Jako musím objektivně říci, že je snaha o boj vidět a i pejsánek už měl na voctavnym první zákusek.
Jen je škoda, že se nejdříve musely nejdříve vynaložit desítky milionů na odstranění a musely dojít fondy na pokuty objednavateli.

jal

Zákusek v jakém smyslu? Někoho zadržel zakousnutím do ruky?

Ares

Ne asi, třeba do zadku.

Dodo

Neuvěřitelné, ČD v roce 2023 objevili antigrafiti nátěr. DPP tohle řešil u metra kdy? Na přelomu tisíciletí?

Celkově mi přijde že Elefanty vypadali před covidem relativně ok, ale během něho až do dnešních dní se ty „malůvky“ nějak přestaly řešit.

Antonín

DPP ještě v 90. letech minulého století. Jedná se o poslední vynález pana akademika Wichterleho, který v 90. letech zemřel. Je to týž, kterému svět vděčí za objev silonu a kontaktních čoček.

Karel

V devadesátých letech byla železnice na pokraji zájmu. A byla to politika státu, která ji tam dovedla. Cílem nebylo železnici vylepšit, ale vyhubit.

Pán jeskyně

Hlavně se změnil přístup k čištění jednotek. Dřív šlo vše dolů hned, teď ČD v souvislosti s přemnožením případů přiznaly, že čistí jen o víkendech a umyjou jeden vlak. (kapacity už se naštěstí navýšily, rychlost bohužel ne)