Desátý dopravce obnovil provoz s největším letadlem světa, trasa vede přes Česko

Airbus A380 společnosti Etihad Airways. Foto: EtihadAirbus A380 společnosti Etihad Airways. Foto: Etihad

Zpět v provozu je už více než stovka letadel A380.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mcloud

Dobrý den! Dokázal by mi někdo vysvětlit, proč tento let (a v podstatě A380 všech světových společností) naší republiku podlétají po naší jižní hranici, nadlétají přes Polsko? Doufám, že to není kvůli nějak více nadsazené sazbě. Děkuji za případné vysvětlení

KrizeVychodniSpolecnosti

Zajímal by mě důvod, proč LH používá jen 2/8 A380, ale přitom lítá s 747-400 pořád ještě…

počtář

Může to být podobné jako některé vydařené série aut, třeba starších Octávií, které zvládají najet přes 500.000 km. Jejich majitelé se jich zbavovat nechtějí, protože se ta auta už dávno zaplatila, mají nižší pojistné a díky své celkové provozní spolehlivosti se i dnes rentují i při vyšší spotřebě.

Y.K.

No, „už se zaplatila“ u letadle většinou neplatí, protože periodické prohlídky resursy motorů a tak jsou pěkně drahé, takže to není moc uživání si něčeho dávno zaplaceného.

Každopádně provozní nebo jiné náklady zjevně budou nižší než u A380.

Tomas

IMHO tim predrecnik chtel ponekud neumele rict, ze ta letadla jsou uz ucetne odepsana …

Y.K.

To je možné, ale jestli doposud splácí ty A380, nebo jsou sice splacené, ale ještě ne účetně odepsané, tak to není moc výhodné je nechat stát i když létáte s jiným účetně odpsaným typem. 🙂

Y.K.

Z účetního pohledu pořizovacích nákladů. Provozně to může dávat logiku, ale ta data neznáme.

Mysel

Protoze na nekterych linkach neni A380 konkurenceschopny. Je to jednoduche.

Tomas

Protoze jim to vychazi ekonomicky lip? To vas nenapadlo?

747 maj pro 372-393 pax, 380 maj pro 500 lidi. Ne vsude prodate plnou A380.

KrizeVychodniSpolecnosti

Spotřeba A380 při plném obsazení na osobu: 3,2L/100km, tj. 1629L paliva na 100 km
Spotřeba B744 při plném obsazení na osobu: 3,8L/100km, tj. 1413L paliva na 100 km

Tedy A380 má stejnou spotřebu na osobu na 100 km při obsazení 429 lidma, jako B744 při plném obsazení (tj. 372 pax.). Na lince do NY tu 380 jste schopný naplnit bez problémů, osobně bych řekl, že to bude spíš proto, že LH už nechce provozovat A380 z/do Frankfurtu.

Tomas

v první řadě, nechal bych to na lufthanse, mají to zcela nepochybně lépe spočítané, než vy/my.

ta jistota, že jsou schopni zaplnit 380 bez problémů .. to nebudu nijak rozporovat – ani vy, ani já na tom nic nevymyslíme. a hlavně – onbo nejde o to, jestli ji zaplní, ale ZA KOLIK ji zaplní. a to je to hlavní .)

a v neposlední řadě – velké množství poplatků, které se v letectví platí, se odvíjí od MTOW – tady dalších 100 tun v neprospěch A380, pokud ji zcela neprodáte.

KrizeVychodniSpolecnosti

Vzhledem k finanční situaci, ve které LH ještě nedávno byla a vlastně pořád je, bych si tím nebyl tak jistý, co mám možnost slyšet od pracovníků LH, tak to rozhodně tak růžové není, ale neřešme.

Tomas

myslis tu spolecnost, ktera jako jedna z prvnich vratila statni pomoc?

myslis tu spolecnost, co za rok 2022 udelala puldruhe miliardy euro zisku?

zajimave tvrzeni 🙂

a to, ze v rice 2021 byla ve ztrate … a kdo nebyl?

KrizeVychodniSpolecnosti

Lžete, zisk byl 791 mln. euro v rámci LH group, to vůbec ale neznamená, že LH byla v zisku. Potom, co za 2 roky vyrobila ztrátu téměř 10 mld. euro, což je vůbec největší ztráta ze všech aerolinek, co jsem se díval. Dnes je LH už jen low-cost aerolinka za většinou full service ceny. Nejhorší BC v Evropě a jedna z nejhorších EC z ní udělalo tragickou společnost. Jak se měl zvládnout covid? Stačí se kouknout třeba na Katarce.

Tomas

ai, mala mea culpa – 1,5 miliardy byl provozni zisk. takze se muzete zase uklidnit.

zbytek jen takovy hospodsky reci.

a ze v covidu nasekali tolik a tolik – to je v podstate jedno. vysekali se z toho, a delat ted z lh aerolinku mad hrobem je jen dukaz hrube neznalosti.

KrizeVychodniSpolecnosti

LH group je v zisku, LH ne, vy to pořád ale nechápete, házíte tady čísly, kterým rozumíte asi jako koza petrželi, víc se s váma nehodlám bavit. A ne, nevysekali se z toho pořád.

Tomas

ano, beru to jako groupu. a co ma byt?

Nemyslis, zaplatis

ty nebudes nejostrejsi tuzka v penale. Neplacej blbosti aspon kdyz uz pises veci kterym nerozumis.

Tomas

Jasne 😀

Tomas

Cemu jinak nerozumite? pojmu provozni zisk?

Jiří Kocurek

Nejsou z něj odečteny kapitálové výdaje.

Ondřej

Kdoví, jestli se A380 dočká nějakého nástupce (širokotrupý letoun s dvěma palubami).

Otakar

Nedočká, není důvod, trh se změnil. Lidé budou raději lítat napřímo, než přes HUBy s přestupama (pokud bude ta možnost).

Tom

Máte celkem odvahu si být jistý. Chápu, proč jste to napsal. Ekonomika 787 nebo A350 je úplně jinde.
Co když ale např díky snižování počtu letů na letištích (tak jako se to nyní řeší na Schipholu) situace donutí aerolinky dostat co nejvíce lidí do cílové destinace na menším počtu letů. Myslím si, také že spíš ne, ale Vaší jistotu obdivuji.

Patrick

Len otázka je, kvôli čomu tie letiská nestíhajú. Ak je problémom počet cestujúcich, tak menej väčších lietadiel nepomôže

Hasler

Obecně nebývá až takový problém počet cestujících (neberu pocovidový restart bez potřebného personálu) ale využití pojezdového a dráhového systému. Což obecně byla i část původní myšlenky A380, nacpat dva sloty (občas i tři) v jeden díky většímu letadlu a uvolnit tak kapacitu systému drah. Škoda že se u A380 nevyplatilo (nenašli se zákazníci) pro projekt A380″neo“ protože úspory v palivu nebyly i tak dostatečné oproti moderním typům (A350,B787), protože už je to prostě starší konstrukce s minimem míst kde se komponenty dají nahradit kompozity atp. Myslím, že ještě nějaký čas budeme mít možnost s 380 mezi velkými HUBy létat protože… Číst vice »

Tomas

je si jisty zcela opravnene.

i kdyz dochazi k snaham o omezovani provozu (zejmena prave na velkych hubech) tak to je prave zhouba A380

Ono totiz nahradit jedno letadlo vetsim a seskrtar tak pohyby lze ve velmi malem mnozstvi pripadu. oni totiz cestujici jsou mrsky a kazdy chce jinam.

otik

To neni tak iste. A321 XLR malo mat dolet 8700 km , po upravacḣ vynutenych kvoli bezpecnosti 8300 km. Druha vec je ze vela letisk nema kde rast.

MartinS.

Jenže trh se mění dál. A jednotlivé státy a města mají potřebu omezovat provoz letišť, vylučovat noční provoz apod. Je tedy otázkou, zda se k těm přestupním HUBům nebudou muset aerolinky postupně vrátit, protože nebudou volné sloty? Před 2 roky by také nikdo netipoval, že se tolik A380 vrátí do provozu. Jasně svojí roli hrají provozní náklady, ale zároveň svojí roli také hraje kapacita letadla a cena letenek a ta postupně roste. A je otázkou, zda se neukáže, že se velké letadlo přece jenom na trhu na specifických dálkových linkách neuživí? Tohle se teď těžko odhaduje.

Tomas

model hubu nikdy nikdo neopustil, je tu stale. aerolinky se k nemu nemuzou vratit, protoze ho stale provozuji

ale k veci – sloty dochazi prave na tech hubech. a resenim te situace je prave decentralizace site – a tim i zvysena pitreba mensich letadel.

FrantaM

V blízké době určitě ne, protože to letadlo bylo navrženo na specifický model cestování (přesun velkého množství lidí mezi velkými letišti – huby), který nakonec realitě neuspěl, protože se nyní preferují menší letadla a přímé linky i mezi menšími letišti.