Den po velké slávě. Pražané objevují nové nádraží, terasu hledají marně

Správa železnic si myslí, že by terasu nedokázala zabezpečit.
Zatímco včera Správa železnic novinářům a pozvaným hostům slavnostně představovala nové nádraží Praha-Bubny, dnes na něj již zamířili první cestující. Nebyli sami, stejně jako ještě včera večer přišli novinku prozkoumat i zvědaví Pražané.
Nástupiště, vestibul a okolí bubenského nádraží v průběhu dne zaplnily desítky rodin s dětmi a ještě více železničních fandů. Postupně prozkoumávali zákoutí nové dominanty této části Prahy.
Na místo zamířila i redakce Zdopravy.cz. Jak jsme si všimli, nejednoho návštěvníka nového nádraží lákala dočasná střešní terasa s výhledem na kolejiště a panorama Prahy. Marně.
K terase návštěvníky nádraží sice vedou navigační piktogramy na infotabulích, na schody vévodící rohu jednoho z nástupišť se však stejně jako na terasu nedostanete. Vstupu brání zamčená vrátka. Správa železnic se zpřístupněním nepočítá.
„Terasa veřejnosti zpřístupněná nebude. Když jsme zvážili všechna pro a proti, tak jsme dospěli k závěru, že bude součástí nějakých komerčních akcí s možností pronajmutí za předem stanovených podmínek, protože si myslíme, vzhledem k tomu že to je veřejné prostranství, že bychom to tady nebyli schopni zabezpečit, včetně bohužel častého poškozování, s čímž bojujeme napříč Prahou,“ řekl v pátek deníku Zdopravy.cz šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Proti rozhodnutí nezpřístupnit terasu veřejnosti se strhla velká nevole, a to jak na sociálních sítích, tak v diskuzi pod včerejším článkem Zdopravy.cz.
„Ještě před necelým rokem se všude tvrdilo, jak bude terasa pro veřejnost a bude to hezké a fajn. Najednou je všechno jinak a ani nemáme žádné skutečné zdůvodnění, jen nějaký líný žvást,“ napsal čtenář Glados.
„Veliká škoda té terasy, když už jsme si jí jako daňoví poplatníci zaplatili,“ komentoval čtenář bbb. Přestavba celého úseku vyšla na více jak 5,5 miliardy korun.
„Na nové nádraží v Bubnech se těším. Pobuřuje mě ale arogance, s níž si Správa železnic jen tak rozhodne, že terasa na střeše nebude pro veřejnost, ale jen pro komerční pronájmy,“ uvedl na platformě X uživatel michal špína. „Moje domněnka je: bojí se, že by si lidé tu terasu oblíbili, takže by se pak nedala tak snadno a výhodně zastavět…,“ dodává.
Terasa je na střeše budovy nádraží pouze dočasná, do budoucna ji má nahradit několikapatrová administrativní nástavba. O využití má zájem sama Správa železnic.
Jak včera deník Zdopravy.cz informoval, studie již vymezila rozsah možné nástavby, nyní se prověřuje technická proveditelnost projektu a jeho dopad do veřejného prostoru, zejména kvůli potřebě rozšíření stavby. Případnou realizaci nástavby lze očekávat v horizontu několika let.
Nové nádraží v Bubnech je součástí dokončené modernizace tratě Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Investice v hodnotě 5,64 miliardy korun zahrnovala kompletní přestavbu téměř kilometr dlouhého úseku: v Bubnech vyrostla nová nádražní budova, na Výstavišti moderní zastávka.
Ode dneška v Bubnech zastavují vlaky linky S4 do Kralup nad Vltavou. Vlaky linek S5, S54, R24 a R45 ve směru od Kladna a Hostivice, které jsou nyní ukončeny ve stanici Praha-Dejvice, budou přes novou zastávku Výstaviště a stanici Bubny prodlouženy na Masarykovo nádraží až od pondělí 4. srpna.
Praha má po 40 letech nové velké nádraží. Správa železnic dokončila obří stavbu v Bubnech