Praha má po 40 letech nové velké nádraží. Správa železnic dokončila obří stavbu v Bubnech
Nádraží Praha-Bubny. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Okolí nádraží obklopuje hlína. „Developeři by se měli pochlapit," vzkazuje šéf Správy železnic.
pěkná stavba
Na těch infotabulích ǰsou názvy ulic příliš malými písmeny – zkušenost z Brna Královo Pole, absence slova Východ a uvedení pouze Exit je podivná, umožňuje vůbec legislativa vynechat název v češtině?
EXIT se považuje za mezinárodně srozumitelný výraz, podobně jako piktogram.
Používá se na značení východů v budovách, dopravních prostředcích a při evakuaci všude ve světě.
Je to mezinárodní symbol dle ISO 7010.
Jaké nové nádraží to myslí Výstaviště? To je hodně silné nazývat to nádražím.
Ne Výstaviště je zastávka, obří nádraží s až čtyřmi kolejemi je to v Bubnech. V novém jazyce je to takto a Č.Třebová je superobřívelemegaultragiganádražisko.
Zdravim, mam dve otazky. Snad by nekdo mohl tusit. Diky!
1) Existuje nejaky plan na linku propojujici Vysocany/Liben pres Karlin prave na Bubny a Vystaviste? Z pohledu dlouhodobe uzavrenejo libenskeho mostu pro tramvaje, by to bylo super.
2) Proc Bubny i Vystaviste nesou loga SŽ? Nemel by tam byt prazsky S symbol? Prijde mi to matouci.
Tam je jednoznačně problém v kapacitě Negrelliho viaduktu: teď by to na mostě sice možná ještě nějak vycházelo, když nejsou vlaky na letiště, ale je otázka, jestli by to pak projelo přes Hrabovku, kde už je vlaků také víc než dost a všechno to má už nějak vázané časové polohy.
Ta loga SŽ budou nově všude, viz manuál OIS.
Zajímalo by mě, co přesně má logo označovat.
Vlastník/správce trati?
Vlastník nádražní budovy?
Provozovatel/nájemce nádražní budovy?
No, SŽ jako vlastník trati i budovy. Nebo jen správce trati a budovy? – Trochu zapeklité… Ostatně České dráhy nevlastni žádnou dráhu, tak jestli by se neměly jmenovat spíš České vlaky… (což je ovšem taky nejisté, když některé jejich vlaky nejsou z Česka, ale z Polska, Německa, Rakouska, apod.) 🤔
Ne, pane Svobodo. Není to projekt desetiletí, je to projekt třicetiletí…
A já bych spíš řekl jako z devadesátek.
Asi by jste měl vědět, že ty Devadesátky nebyly zrovna příznivě nakloněné železniční dopravě jako takové. Vznikl trend politicky podporovaný, značně omezit počet provozovaných tratí. Regionální železniční dopravu omezit. Nádražní budovy zbourat. Pozemky prodat. Dvedesátky nepostavily ani boudu na zastávkách, leda tak všem nádražákům chlupy na zádech.
Já to (ovšem jen podle těch obrázků, na místě jsem nebyl) odhaduji na jakousi dost nepovedenou kopii třeba vídeňského Floridsdorfu – nepovedenou i v tom, že to nejsou dva ostrovní perony umožňující snazší směrové uspořádání, navíc když už neudělali boční stěny prosklené, tak by tam aspoň na ně tolik nezafukoval déšť a sníh. Takže ano, jsou to tak „devadesátky“, ale u nás a ne ve světě.
To jsou kecy o pochlapeni. Správa železnic, které se rozpadají některé koridory, pár kilometrů v rovině staví tři roky (Čelákovice – Mstětice) a ještě furt neví jak bude vypadat Libická spojka co má už tak 10 let stát, ma plnou hubu keců, když jednou něco mají hotový dřív než se vzhledem k jejich obecnému tempu čeká.
Chce se mi zvracet.
Není to dokončené,je to jen otevřené. Potěmkin před volbami.
Co je podle vás nedokončené nebo dokonce potěmkinovské?
Skučte se tam podívat a uvidíte, že nedokončené je téměř všecko.
To, že není otevřené KFC, stánek s novinami apod. není přece důvod, aby tam nemohly projíždět a zastavovat vlaky. Trochu mě sic překvapilo, že tam není prodejna jízdenek, ale je tam automat. Všechny babičky si s tím neporadí.
Shodou okolností to poslední velké nádraží v Praze byly nedaleké Holešovice
Zahraďák nic?
Nebo „velké nádraží“ musí mít aspoň 5 kolejí?
(ale to má Zahraďák taky, i když peronní hrany má jen 4)
S tou terasou mě teda naštvali. Doufám, že se to ještě změní!!!!
Nedoufejte.
Tak si projdeme diskusi, kde nám inženýři z gauče vysvětlí, že je to všechno špatně a že se mělo postavit úplně něco jiného, někde úplně jinde. 😀
Jste ze Zkázy železnic? Příp z magistrátu?
Pěkné to je, ale na 1. a 4. nástupiště bude pršet. Když zafouká, což je při bouřce běžné, a strop je hodně vysoko, budou krajní nástupiště z většiny mokré. Tj. v zásadě eskalátorem člověk vyjede do deště. Jasně, jsou tam ty boxy na schování, ale pokud mám nad sebou celou masu budovy, komfort by měl být bez vody. Střední nástupiště bude v tomto ohledu OK, ale ty kraje nejsou architektem domyšlené. V rámci nástavby bude potřeba tohle vyřešit. A v rámci přestavby vestibulu Vltavské a tramvajové trati bude snad možné přidat konstrukci, která zakryje přístup až k nádraží z metra… Číst vice »
Protože je to z principu špatně: když už chtěli mít něco jako třeba vídeňský Floridsdorf, tak měli udělat dva ostrovní perony, jeden z Prahy a jeden do Prahy (vždy pro obě tratě) a přidat ještě nějaké další kolejové spojky i na severní straně peronů, aby ten pouze jednoduchý „rozplet“ zbytečně nesnižoval kapacitu Negrelliho viaduktu.
Já vím, že od úvodního záměru je to už dlouhá doba, ale bylo by zajímavé si přečíst, zda k projednání byl tehdy přizván i ROPID a jaké připomínky k tomu tehdy měl.
Když on společný „peron do Prahy“ moc užitku nemá – odsud na Mas. pojede absolutní minimum lidí, kteří by se tedy museli rozhodovat, jestli jít na první či druhý peron a „společný“ peron by jim to usnadnil. Spíš bude přestupní frekvence od Kralup na letiště (což je dnes na 1 peronu), resp. opačně.
A rozplet není jednoduchý, můžete bezkolizně odjíždět od 2. peronu směrem od Kralup na Mas a zároveň přijíždět od Mas k tomu samému 2. peronu a dále na Dejvice. Anebo od 2. peronu od Kralup na Mas a zároveň od 1. peronu od Dejvic taky na Mas.
Přesně tak, už to někdo stihl i natočit
https://youtu.be/m60fKvzjJpk?t=563
S tim destem a vetrem souhlasim.
Bohuzel se to tyka i novodobych „designovych“ zastavkovych pristresku povrchove prazske MHD. Vetsi dest a k tomu pripadne vitr – a neschovate se…
Hlavně, že takové připomínky zazněly už v době, kdy ty nové IPR presentoval jako „zkušební – ukázkový“ provoz: jako obvykle evidentně marně …
„obava z poškozování“ – Neměli by raději zamknout celou tu stanici?
Za chvíli to bude všechno počmárané a všude samý bezdomovec – vítejte v Praze.
Jj, myslet pořád negativně za každou cenu – vítejte v ČR.
To jste ještě nevystoupil v Brně na hlavním. Proti tomu je Praha rozkošným místem..
Je tam jedna vychytávka, že si nelehne na lavičku.
Za 5 miliard je to prostě moc. Na to, že jsme postavili dvouzastávku a zastávku na kousku trati.
Stavba nádraží je předimenzovaná stavebně a přitom poddimenzovaná provozně. Nádraží se stavělo v kompletně rozbouraném prostoru, kde nebylo třeba na nic moc brát ohled. A výsledek? Nemáme ani mimoúrovňový rozplet dvoukolejných tratí, kdy místa na stoupání i podjezd máme habakuk, a nemáme dokonce ani zhlaví na druhé straně „nádraží“, takže nemáme ani volbu, jestli přejíždět kolizní trať hned, nebo až o chvíli potom, co si vlak postojí ve stanici a mezitím se třeba uvolní slot.
Je to tak. Za 5mld je to hodně málo muziky. Je sice hezké, že se tam dá přestoupit na metro, ale jak tam chcete ukončovat vlaky od Kladna a Kralup, v případě kolapsu hlavního? Vždyť ten vlak nikde nezaparkujete, nevyčistíte? Ale důležité je, že developer má pozemky. Obsluha železnice či služby pro obcany, ci dokonce pracovní místa v opravnách nejsou důležité.
Tak vlak se dá ukončit a servisovat v Libni, jedna kolej tam stále ještě vede, a Hlavák na to nemá vliv, protože za Bubny je MasNa a od Děčína to půjde ukončit v Holešovicích a dál zase do Libně, to takový problém není. Problém bude spíš to, že jsme mohli za 5mld. mít v pohodě mimoúrovňový rozplet 2 tratí, místo na nastoupání přesmyku s tratí do Stromovky jednou či druhou tratí tam je, a až bude jezdit na letiště a Kladno vlak co pár minut, tak ta trať na Stromovku bude mít kapacitu jak jednokolejka (protože jedna kolej musí skrz… Číst vice »
Opravny zkachovaly dávno před tím, než se tu začalo něco dít. A opravdu v Praze nejsou kvanta nezaměstaných zámečníků, kteří prahnou po tom, pracovat v ŽOS Bubny.
Myslím že v okamžiku když se začalo trhat kolejiště v Bubnech tak už pozemek patřil někomu jinému ale to je třeba kouknout do katastrálních map takže toho místaa habakuk podle vás určitě není protože jsme v Praze a každý metr pozemku jsou pro majitele pěkný prachy a ten si to pořídíl ještě dřív než se nádraží začalo kreslit (za menší tolary). Takhle se posledních pěknejch pár desítek let plánuje a to můžeme být rádi že se pod staveništěm neobjevilo pravěké pohřebiště nebo něco takového.
Jasně. Mimoúrovňový rozplet v centru města uprostřed úplně nový čtvrti. Vám šotoušům fakt už jebe.
Mimochodem v centru města je třeba brát ohled třeba na to město. A to není jen mašinka na letiště, víme?
Takových rozpletů tu už pár je a ještě pár přibude. Železničních i silničních, a také spirály pro cyklisty, víme?
Ten rozplet určitě v rámci urbanistického pohledu na novou čtvrť nešel. Byla tam snaha o co největší prostupnost území a úrovňovou čistotu té stavby. Rozplet a propletené dělené estakády s proměnlivou výškou byly úplně mimo možnosti prostoru, na kterém se mohlo stavět a mimo kontext toho, co má vzniknout okolo.
Stacila by jedna kolej, co musi podejit 2 koleje kolizni trate, a pokud chcete minimalizovat dopad na zastavbu, lze i daleko jednodussi podejiti ci nadejiti obema kolejema trate na stromovku, kde je jeste vic prostoru na doklesani/dostoupani v prime limii tj. bez dalsiho zaboru. Na Wien Hbf takovych tunylku s kratkou rampou pro prevenci kolize trati maji hned nekolik a na novou Belvedere ctvrt jim zbylo misto habakuk. A ano, chapu, ze smrsknuti Bubny Judbhf vs Bubny Betonbhf jsou prostorove kapesnim vydanim procesu smrsknuti Sudbhf na Hbf, ale za 5 mld. by se dalo zaplatit i zahloubeni a to by… Číst vice »
Pane, buď je to bf. nebo Hbf. vy znalče, napište mi prosím co za zkratku je Bhf?
https://www.korrekturen.de/flexion/abkuerzung/Bhf./
Mimochodem, übeznalče, co je za zkratku to vaše bf.? 😛
https://www.korrekturen.de/flexion/abkuerzung/Bf./
https://www.troeszter.net/images/WienSuedbhf/Suedbhf2008-03W.jpg
Ke „Stromovce“ (= původně odbočce) je sice místa dost, ale lepší by stejně bylo vyjít z estakády dejvické trati, protože by to nebyly takové zásahy do limitů sklonových poměrů na obou tratích: do Dejvic je, tuším, stejně někde asi 16 promile, ale k Vltavě je to spíše téměř rovina, tak nemá smysl ji zbytečně příliš narušovat (pořád je to i odklonová možnost i pro nákladní dopravu v případě nouze – třeba aspoň v noci). Ono by výrazně pomohlo, kdyby tam bylo ještě i aspoň nějaké zjednodušené prospojkování na opačné (severní) straně těch peronů, aby se dopad jediného kolizního bodu trochu… Číst vice »
Copak nestačilo udělat koleje do/z Bubenče jako krajní a tu pro směr ze Stromovky do Prahy mírně zahloubit, aby podjela tu estakádu k výstavišti? Nebo musí mít přednost pokračování z Veletržní do Dělnické?
Eh?
Můžete bezkolizně odjíždět od 2. peronu směrem od Kralup na Mas a zároveň přijíždět od Mas k tomu samému 2. peronu a dále na Dejvice. Anebo od 2. peronu od Kralup na Mas a zároveň od 1. peronu od Dejvic taky na Mas.
DKS někde mezi perony a podjezdem u elektrárny by tomu nějak zásadně ani nepomohla.
A ten mimoúrovňový rozplet dvoukolejných tratí byste si představoval prostorově jak? Podotýkám že onen habakuk místa je cca 500 metrů od konce viaduktu k místu, kde se tratě rozbíhají.
Zarazily mě nově vysazené stromy v prostoru, kudy by měla v budoucnu jezdit tramvaj. Čekal bych, že se co nejdřív začne připravovat severní vestibul metra Vltavská tak, aby mohl být přestaven ten jižní a tramvaj mohla být přeložena mimo budoucího prostoru filharmonie.
Podobný pocit mám z před pár lety otevřeného nového „velkého“ nádraží Zahradní Město – tam jsou imho stromy v cestě VRT.
Asi jsou realisti co do skutečného data výstavby VRT
Ze stromů vysazených v cestě VRT dnes budou v době jejich kácení nosné trámy staveb
Něco jako Kaštanka v Hradci 🙃
Nechápu moc vlastně ty hezké prosklené stropy (kulaté světlíky), když se to za chvíli má zastavit..
Třeba tam počítají s výtahama. 😂
Co je to na té střeše? To jsou bubny?
Moc pěkný. Snad to tak i vydrží navzdory vandalismu.
Tak při posledním dešti se ukázalo jak praktická je ta otevřená konstrukce ve stylu P+R parkoviště, ale s ještě vyšší střechou. Když jedete eskalátorem nahoru k nástupišti tak se vodě nevyhnete: https://jt.lc/img/Bubny.jpg No a mezi tím schodištěm na nepřístupnou vyhlídku a střechou taky zatejká.
Nakonec je to vlastně jedno, protože přestup na metro nebo tramvaj se taky suchou nohou nedá absolvovat.
Vida, déšť už to pokřtil… Podle mě je to zásadní chyba konceptu zastřešení a 1. a 4. kolej prostě mají do komfortu pohodlného nástupiště daleko. Jsou tam ty boxy na schování, ale působí to divně, když bude třeba jich využít, ač celé nástupiště je tak pod 6 m širokou střechou…akorát bohužel moc vysoko.
Holt se občas zmokne, když prší…
https://www.facebook.com/photo?fbid=567304392259345&set=pcb.567310408925410 Asi se ještě počítá se střechou..?
Uprostřed zástavby mi připadá škoda, že součástí stavby nebyl rovnou celý vysoký barák. Doufám, že případná nástavba neomezí dopravu.
Souhlas, nebo to mělo být aspoň plánováno třeba se soláry, když je to pěkný prostor a elektřiny jistě dráha využívá dost.
Upřímně si neumím spíš představit něco stavět bez omezení provozu pod stavbou, jakože když dělňasům něco upadne dolů, tak…
Tak chlapci, je to dobře že v prostorách bubenského nádraží a zastávky Holešovice je něco jiného, moderního vzhledného. Kdo měl představu že tam bude další nějaké místo na odstavování souprav je asi zklamán ale to už tak bývá. Až to developeři obestaví bytovými domy hotely atd, tak to bude za pár let nejmodernější část Prahy.
Tak jako jo, ale chybí mi i kolej na obracení R44, který se na Negrellák už nevejde.
Jak dlouho se tam bude točit trať R44? a jakými spoupravami ? doufám že nepovažujete ten 1pár klasické soupravy vedený řadou 162 za dlouhodobou záležitost . Předpokládám že osobáky budou všechny zajíždět až na TGM . Dnes se staví obraty tak aby stačil přejít fíra na druhou stranu a jde se dál ale to asi vědí že. Navíc bych nic za to nedal že okolní pozemky už nejsou SŽ ale dávno rozcrcané developerum. Vždyť pozemek kde stálo depo byl byl srovnán se zemi již před 20 lety a ten kousek mezi novým kolejištěm a starou nádražní budouvou žst Bubny asi… Číst vice »
Předpokládáte špatně, R44 se tam má točit i 2050, protože na Negrellák se už nevejde. Takže se to točení bude muset vejít do čtvrthodinového intervalu S4 …
Mám rád minimalistické stavby, které neohromují hmotou…. Tohle mě moc neoslovuje. Z některých pohledů je to k nerozeznání od zemědělských objektů .
A kterých?
Ty 4 koleje jako na lokálce jsou nové velké nádraží? Hahaha asi nový newspeak zkázy železnic. Velké nádraží Bubny vzalo za své. Ale musíme ukončovat v běchovicích protože bubny a hlavas nemají dostatek kolejové kapacity.
Hlavně že se tam ty koleje posledních 20 let hojně využívaly…
Aha, to ze 4 kolejí a 4 nastupních hran dělá velenadraží.
1) Tohle slovíčkaření mi je fakt ukradený, mne jen pobavil ten nářek nad kolejovou kapacitou, jako kdyby na Bubnech k něčemu byla.
2) Kde to tak popsala SŽ. Brečíte tu nad nadpisem článku.
Kde přesně jste v textu našel slovo velenádraží? Můžete to, prosím pěkně, nějak viditelně označit? Děkuji.
Když údržby a odstavy nebudou tady, budou vybudované jinde v Praze. Strašnice, Malletova, Trnkov, Krejcárek.
Logicky, odstavné kapacity a opravárenské zázemí místo rekonstrukce zboříme a pak za těžké miliardy postavíme od 0 na zelené louce. Je to sice náročnější a trvá to déle, ale za to je to dražší a víc se tam dá tunelovat veřejné finance.
Přesně. Myslet si, že se to všechno dá z města vyhodit je dost naivní.
Jedná se o průjezdné nádraží, nikoli koncové, do dvou směrů, tedy 4 koleje by měly stačit.
Jde spíš o ten titulek. Zahradní Město nebylo velké nádraží? Má víc kolejí, ale ano, skoro žádný prostor uvnitř pro lidi. Ale tohle je fakt nevhodný titulek (a původně byl bez toho „velké“, to bylo ještě horší).
ZM má pro lidi stejné 4 peronní hrany jako Bubny.
5. kolej (od čekaček) je od jižního peronu oddělena zábradlím a os. vlaky na ní nejezdí.
Pro jednu linku koncové být má.
Nemá. Má tam končit jen nějaký ranně/odpolední posilák, který ale fyzicky jako Sv poté odjede někam na denní spánek (buď do Dejvic nebo do libeňského depa)
Pěkné, čisté, nové. Ale obavu mám o údržbu. Při modernizaci zastřešení na hlaváku SŽ říkala, že řeší údržbu s mytí. Od té doby se dvorana nemyla. A nízké přístřešky na nástupištích 1-4 jsou spíše černé než průsvitné…
Tady se přece zásadně všechno nejprve levně podudržuje, aby se to za draho opravilo.
…nebo aby se to po dvaceti letech neúdržby za draho zbouralo a postavilo nové. 👎
Někdy i dříve -:)
Lepší rovnou zrušit.
Ty zpackané přístřešky mají jít pryč, protože nesplňují normy.
Kde jsou kvanta toho modrýho zabradlí co musí být povinně za zákona na každém nádraží a przní celou republiku? Evidentně jak to mají pánové se SŽDC pod okny tak najednou to jde i bez toho a navíc s exkluzivním mobiliářem na provinční zastávce, zatímco hl.n. v dalších velkých městech jsou v polorozpadlém stavu.
Tak tahle kauza je snad asi 7 let stará ne? A řeší se pořád. To se v tom musí každý hrabat? SŽ šla do sebe a zvolila mnohem lepší materiály a provedení a design.
Zabradlí se objevují pořád a przní skoro každé nádraží po rekonstrukci. Jo šla do sebe a použila lepší materialy, provedení a design v Praze. Jinde na to kašlou a soutěží na nejlevnější cenu.
Ale snad nebude tak zle… Jj, vím, že zábradlí se ani teď neumisťují všude smysluplně.
A co třeba takový Vsetín? Tam ten design je moc pěknej. Nebo nádraží v Adamově nebo Brandýs nad Orlicí.
Brandýs se celý povedl. Hlavně byl tenkrát asi beton ve slevě, protože ten nekonečný peron tam stojí za to. Na druhou stranu tam byl nejdůležitější podchod a ten tam už konečně je.
Včera jsem se byl podívat na rozestavěném nádraží Brno-Královo pole a materiály a design jsou za mě na jedničku.
Přemýšlím, do jakých mezi poslat příslušné činovníky SŽ, abych zůstal slušný. Ještě před necelým rokem se všude tvrdilo, jak bude terasa pro veřejnost a bude to hezký a fajn. Najednou je všechno jinak a ani nemáme žádný skutečný zdůvodnění, jen nějakej línej žvást pana svobody. Možná by si místo keců na developery mohl vzpomenout, kolik nových tratí za své působení otevíral a v jakém poměru je to k rekonstrukcím vesnických nádraží. Ten člověk je fakt solidně mimo, dráha upadá a on si ještě myslí, jak dobře to dělá.
Nuže, milí činovníci SŽ, běžte laskavě do záchodu (expresivně).
To je aby si kaštani moc nezvykli, a pak jim nevadilo, až si to pro sebe uloupne nějaký developer.
Tak konečně je to hotové, do Phy to mám kousíček. Ale ta otočná kovová sedátka jsem viděl i v Polsku a asi jsem divnej, ale mně se vůbec nelíbí. Ale nevím, jak se na tom sedí, takže nebudu soudit. A s tou terasou to dost propálili. PS Neměly by ty jezdící schody na obrázku 26 jet směrem dolů? Alespoň podle piktogramů.
PS: Ale konečně začínají zastávky/nádraží v ČR vypadat jako u ÖBB.
Omlouvám se, ony ty eskalátory tam jsou 2. 🙄 Akorát to nejde poznat.
Pochopil jsem správně, že ten kolejový rozplet mezi budovou a Negrelliho viaduktem dělá z této zastávky nádraží?
Já tedy chápu pod pojmem nádraží něco úplně jiného. No nic. Člověk se holt učí celý život.
Nádraží není nějak exaktně definovaný pojem. Může to být železniční stanice, zastávka, jakékoliv místo, kde cestující/zboží přichází „na dráhu“.
V tom případě, ať si autor článku rovnou nafackuje za těch 40 let v nadpisu. :-/
Jj, Zahradní Město je určitě kolejištěm větší než Bubny. Možná interními prostory pro cestující ne, ale to asi moc nikoho nepálí, aby dávalo smysl dávat takový titulek.
Proc se ale rika autobusove nadrazi?
Protože to funguje stejně, jen s autobusy? Nevím, jestli má smysl to řešit, zkrátka se to tak říká.
Mě třeba vadí, že policejní uzávěra místa činu páskou se často prezentuje jako „policie místo hermeticky uzavřela“. To je blbost, ale říká se to tak a každý tomu rozumí (a nikdo si nemyslí, že místo činu bylo obklopeno neprodyšným poklopem).
Ne, ten z toho dělá stanici. Nádraží v odborné terminologii na železnici neexistuje.
Na to, že se tady v článcích nepoužívá výhradně odborná terminologie víme už dávno.
Úplná laická veřejnost to tady taky většinou nečte. Mám za to, že všeobecně je nejvíce v povědomí asi to, že nádraží se od zastávky rozlišuje tím, že jsou v něm i koleje na případné odstavení(čekání) souprav. Kdežto zastávka je pouze průjezdná. V takovém kontextu je ten nadpis prostě zavádějící až nepravdivý.
Běžné se říká „jdu na nádraží“ ve smyslu „jdu na vlak“, aniž by se řešilo, kolik tam je kolejí.
A tím se vracíme ke lživému údaji o 40 letech………nebo ne? 😉
Lživé je dost silné slovo. Autor to už vyřešil, přečtěte si titulek znova 🙂
Co že řeší věta ….“Praha má po 40 letech nové velké nádraží“….?
Podle mne má Praha novou velkou nádražní budovu.
V čem je Zahradní Město malé?
No, jsou tam jen vlaštovky na částečnou délku peronů a schody. Žádný „barák“ s krámama ap.
Zatím. Časem tam může být 11 kolejí a odbavovací budova.
Na Zahraďáku?
Je to tak. A i ROPID pojmenovává kdejakou tram/busovou zastávku jako Nádraží xxxx, i když je to z železničního hlediska jen zastávka.
Jenomže to je nějaká vaše interpretace, nádraží je nádraží bez ohledu na počet kolejí.
Takže ještě jednou……..:
Pokud tedy budeme pojem nádraží chápat jako označení jakéhokoliv místa, kde mohou cestující nastoupit do vlaku nebo z něj vystoupit, pak nám tam stále zbývá ten nepravdivý ( čili lživý 😉 ) údaj o 40 letech od otevření posledního nového nádraží v Praze.
Nebo ne!?! 😉
Nádraží Holešovice, 1985
Zahradní Město 2021.
Zahradní Město 202x
To máte jistě pravdu. Záleží ale právě na úhlu pohledu. Jak vnímáte ( neodborný….možná zlidovělý ) pojem – „nádraží“.
1) pokud vyloženě jako místo, kde je více kolejí než na navazující trati – pak takovým místem ale Bubny nejsou ( jsou to vlastně jen v jedné budově se potkávající zastávky na dvou dvoukolejných tratích 😉
2) pokud jako místo, kde se nastupuje nebo vystupuje do/z vlaku – pak za posledních 40 let vzniklo v Praze takových „nádraží“ několik ( poslední byla, myslím, Rajská zahrada ) 😉
V Praze každá zastávka má v rámci MHD označení nádraží. Tzn. bylo Nádraží Strašnice. Jistě, vlaková zastávka se tak nejmenovala, ale ta tramvajová ano.
Tady je jiný problém, že za 40 let se těch stanic i nádraží i kolejově větších otevřelo v Praze víc (nejméně Zahradní Město).
No, ale to pletete oznacovani zastavek do diskuze o tom, jestli dane misto je/neni nadrazim. Strasnice byly vzdy jen zastavkou, Zahradak je od prvopocatku nadrazim. A jak uz padlo, i tech koleji tam je vic nez v Bubnech.
A co je tedy třeba ONJ – to snad není součást odborné terminologie?
Tak tam zkuste legálně nastoupit do vlaku 🙂
a neni to jedno?
… jsem zvědav jak dlouho to vydrží čisté bez posprejování (počítám, že na antivandal nátěr nezbylo). P.
Tak se tam rychle podívat, dokud je to neposprejované, nepoškrábané a nepomočené.
jako ta skleněná čekárna, já si to normálně dokážu celý vizualizovat. vevnitř bezdomáč, pach moči a výkalů, daňoví poplatníci radši snášejí vánici na nástupišti…
V Japonsku takto mají řešené kuřárny; je to docela zajímavý pohled, zvenku, na namačkané postavičky v hustém dýmu.
Uvidíme, jak s touto budovou SŽ popasuje, bude to výzva.
Údržba věčně nefunkčního výtahu a úklid po holubech bude řešen stejně, jako ve Stránčicích? Tj. jednou za uherský rok? (blicí smajlík)
„Nestalo se tak, kolem nádraží jsou po jeho dokončení prázdné pozemky, na kterých se stavět ještě ani nezačalo. „Developeři by se měli pochlapit,“ vzkázal Svoboda.“
Jsem jediný, komu se to, společně s informací o terase pro veřejnost, která ovšem veřejnosti přístupná nebude, zdá zrovna od SŽ jako neuvěřitelná drzost, přihlédneme-li k jejich tempu výstavby?
Pan Svoboda jak je jeho zvykem opět ukázal, že žije někde pod kamenem a netuší, co se mu ve městě děje. Na pozemcích kolem nádraží je stavební uzávěra, takže tam doted nikdo stavět ani nemohl.
moje babička by řekla, že si do tý kušny nevidí….
Možná by se ho někdo z developerů měl zeptat kdy brzy pojede tím vlakem na letiště…..aby se pan Svoboda pochlapil.
Konečně něco nového, co dává na železnici smysl.
Jsem rád že na nádraží bude pokladna, nejspíše s nepřetržitým provozem (foto řádek 10 uprostřed, na fotce levá strana).
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/08/IMG_3635.jpeg
To asi bude pokladna pro vstup na WC.
Jj, když jsem byl minulý rok ve Strážnici, tak tam taky byla u WC.
Samozřejmě, to byl vtip.
Veľká škoda tej terasy, tešil som sa na ňu. Snáď ešte dostanú rozum a sprístupnia ju.
Alespoň dneska a o víkendu mohli terasu otevřít, spousta lidí se tam teď jde podívat.
„Důvodem je zejména bezpečnost a obava z poškozování“
= § „Cestující by toho zneužili.“
Developeři by se měli pochlapit,“ vzkázal Svoboda., no až jim budou téct peníze proudem a nebudou se muset zodpovídat , tak to dokáží taky
Však jim peníze tečou proudem. V širším centru Prahy se byty snadno prodávají i za šílené ceny. Zrovna Bubny – starší byty jsou tu dnes běžně okolo 140 – 190 tisíc za m2, nové za ještě víc, i tak rychle mizí.
To možná ,ale od klientů a za to staví, tady píši o rozhazování anonymních peněz daňových poplatníků za hlouposti
K čemu je potřeba nádraží, cestující potřebují kvalitní vozidla a častá pestrá spojení, tj. kapacitní tratě. Jsou Správa Železnic a pořád řeší nádraží.
To je nějaký trolling? Nebo to myslíte vážně? Posun vůči původním Bubnům a Holešovicím zastávka je galaktický.
Jenom by mě zajímalo, jak může SŽ ovlivnit kvalitu vozidel? Můžete SŽ vyčítat hodně věcí, ale tuto opravdu ne, toto není jejich kompetence.
No přeneseně jo. Třeba takový Liberecký kraj. Tam není jediný kilometr elektrifikované trati (za což může SŽ) a podle toho pak taky vypadá vozový park, který tam jezdí…
Rozuměl bych výtce, že je třeba především nové a kvalitně udržované stávající trati a urychlené odstranění úzkých hrdel. Ale vlaky? To opravdu SŽ nezmůže. To jste se nějak sekl.
To je opravdu velká stanice. Nevíte, bude možnost si tam bezpečně uschovat kolo při cestě do práce ? Našlo se tam na to místo ?
Detailisto.
Tam přece na kole nikdo nejezdí, jsou potřeba parkovací místa pro auta ^_^
Kolik tam bude parkovacích míst?
V rámci nádraží asi nic, budou až s Vltavskou filharmonií.
jak tenhle use case má fungovat? Že někdo bydlí poblíž nádraží Bubny, jede na kole na nádraží, nechá na něm kolo, vlakem se přesune (v rámci Prahy nebo z Prahy ven?) do práce? a kolo má zabírat prostor na nádraží celý den? Kolik takových lidí je? Nebo že dojíždějící do Prahy pojede ve vlaku i s kolem (takže zabere asi tak 3x tolik místa než normální cestující) a pak bude chtít v Praze na nádraží nechat kolo? To už na něm může jet do práce a požadovat uskladnění tam. Ještě bych si dovedl představit požadavek na uskladnění kola někde na… Číst vice »
Ano přesně jak jste to popsal to může fungovat. Proto se taky počítá s B+R na Smíchovském nádraží. Praha v tom není jiná jak ostatní města (zvlášť ty na západu) tak proč tu nemít úschovnu třena pro sto kol ?
Takže který use case? Ten první?
Pominu-li některé detaily, tak je to celkem hezké. Inu co je nové, to je hezké. Moc se mi líbí zastávka Výstaviště. Akorát předpokládám, že „okolo roku 2030“ kdy by se tudy mohlo jezdit na letiště, to bude na kompletní rekonstrukci. Vycházím z toho, jak SŽ (ne)jde údržba majetku. Proto možná nechají tu terase v Bubnech zavřenou:)
Takže Zahraďák není nové nádraží? Eden taky ale tam chápu, že nějaký modrogum by se otočil na tom, že je to jen zastávka.
Není to jen zastávka. Má to i svůj staniční řád 🙂
Jo, už je jsou Bubny „velké“, ale Zahradní Město má víc kolejí než Bubny. Jen asi ty interiéry jsou menší a je tam jen malá čekárna a nevyužité obchody.
Tak ono tam nemate duvod moc travit cas. Kdyz jdete od vlaku, proste skocite na nejblizsi tramvaj/autobus ve smeru, kterym pokracujete. A opacne je to aplikovatelne analogicky – s intenzitou, s kterou tam MHD jezdi neni moc duvodu jezdit hodinu predem… a proste si i ten prijezd na nadrazi naplanujete tak, aby pobyt byl minimalni.
Ze jsou treba i Vrsovice take nadrazim asi nikdo polemizovat nebude, ale to zazemi tam je podobne jak na Zahradaku… tedy skorem zadne.
Veliká škoda té terasy, když už jsme si jí jako daňoví poplatníci zaplatili. Ale jinak je to velmi povedená stavba
Skoda, ze je to jen pristresek a nema proskleny obvodovy plast 🙁
Bude v případě následné dostavby vrchních podlaží
To mi v pražských podmínkách nepřijde takový problém.
Mě spíš překvapuje, že ta možnost nástavby se teprve teď řeší, jestli vůbec bude možná. Moje chyba, ten projekt jsem nesledoval, ale myslel jsem, že se s tím počítalo, když tedy bylo zvoleno toto řešení zastřešení. Mě se to líbí, ale masa betonu to je značná, pokud to má být jen střecha nad čtyřmi nástupišti.
Výzva developerům k větší aktivitě z úst pana Svobody mě pobavila 🙂
Neřeší se to až teď. Právě ta masivní konstrukce je výsledkem toho, že se tam ta nástavba plánovala již od začátku. Teď se už jen řeší její finální podoba.
A buďme si jistí, že to nic hezkého a elegantního nebude…
To já to zas tak pesimisticky nevidím. Pokud zakázku dostane dobré studio a nedají to Kotasovi, tak to může ve výsledku dopadnout dobře.
Osobně si myslím, že autoři nástavby budou JCA architekti, tak jako u nádražní budovy. Co jsem měl možnost je pracovně poznat, tak to mají rozkreslené do detailu a nevěřím, že si nechají dílo “pokazit”. Našel jsem rok starou vizualizaci, kde na první fotce je i nástavba. Otázka do jaké míry dozná změn.
https://www.stavbaweb.cz/zpravy/jak-bude-vypadat-nadrazi-praha-bubny/
Takže ty kruhové světlíky se zazdí?
Snad to bude s kousek do metra a bude to sjízdné i s kočárkem a s kolem bez schodů
„Dočasná terasa na střeše nové nádražní budovy nebude přístupná veřejnosti, jak se původně zvažovalo. Sloužit bude jen pro komerční akce a pronájmy. Důvodem je zejména bezpečnost a obava z poškozování,“
Co to zase je za nesmysl? S takovou by nemělo smysl stavět nebo udržovat žádný veřejný prostor. Všude hrozí poškozování, nebo že se někomu něco stane.
Jaký důvod pak mělo dělat takovou masivní investici a stavbu nad rámec běžných nádraží? Jak se to dá vůbec obhájit?
Projektovali terasu pro veřejnost, ale pak si uvědomili, že by jim tam chodili lidi:) To nevymyslíš.
Byla obava z pádů ze střechy a případně o poškození světlíků na střeše. Případný systém pro dohled a ochranu by byl dalších pár milionů.
A pády se střechy byly vynalezeny teprve v průběhu stavby, nedalo se nic dělat.
A inženýři to vymysleli rozbitné a nebezpečné
A co tam dát modré zábradlí? -:)
Filharmonie, co se bude někdy možná stavět hned vedle, je dle projektu celá obehnaná rozsáhlými terasami. (Šikmými v nenormovém sklonu.) Návrh tím vyhrál nad ostatními bez teras. Ty budou taky po dokončení zavřené?
Pokud bude správy budovy filharmonie outsourcována k SŽ, tak jistě.
Já bych lidi nepouštěl nikam, dělají jen nepořádek.
A kolik bylo střihačů pásky? A mluvka Kupka byl?
Kapky do očí ráno byly nebo je pořád zalepeno?
A na kterém snímku v článku ho (Kupku) vidíte mi můžete prozradit? Já jej tam nevidím. A osobně jsem tam nebyl.
Je to určitě paráda ale přijde mi to strašně drahé a výsledku neefektivní. Potřebujeme hlavně trať na letiště a propojení do hlavního nádraží ale to se stále nestaví. Za ty dva roky udělali jen to nádraží místo aby udělali celou trasu na to letiště
myslite neco jako „až bude okruhismus“ v praxi?
to jako jen abyste byl happy, mají do okamžiku, kdy budou koleje na letiste, zastavit vsechny zeleznicni stavby v praze a okolí?
Však toto je součást tratě na letiště. Ale je fakt, že to vše trvá extrémně dlouho.
Na letiště již brzy….
Je to určitě parale přijde mi to strašně drahé A výsledku neefektivní. Potřebujeme hlavně trať na letiště a propojení do hlavního nádraží ale to se stále nestaví. Za ty dva roky udělali jen to nádraží místo aby udělali celou trasu na to letiště
Proc je ta trat na letiste tak dulezita?
Pláčete na špatném hrobě
.Musíte si stěžovat místním městským částem a obyvatelům kteří stavbu tratě spoustu let blokují.
Z cca 11 staveb té tratě na letiště a do Kladna jsou už 3 hotové, 1 před dokončením a 1 se rozjede ještě letos. Tolik k „se stále nestaví“.
Ta část na letiště bude fajn, ale důležitější je trať do Kladna.
Tak rok 2030 je hoodně optimistický termín. 2035 by to mohlo klapnout.
věřím tomu, že v roce 2030 trať na letiště bude. Ale úsek Ruzyně Dejvice bude stále chybět 🙂
Dovedl bych si představit i absurdní řešení ve formě nuceného přestupu z ‚mega‘ podzemních Dejvic na povrch, popojetí po něm do Veleslavína, a tam zase hurá do ‚mega‘ podzemní stanice. A naduté výzvy, ať povrch zastaví komerce. 🙂 Když už jsme vám naplánovali tunel, žádný povrch s dráty nebude, ani dočasně jednokolejně. Je potřeba betonovat. Metro už bylo ‚vylito‘, tak teď hurá pod zem s vlaky. Za potlesku veřejnosti.
Tak terasa zamčená, tak to za těch 5 miliard stálo.
Poučení až zase někde SŽ bude hájit něco velkolepého.
Já myslel, že se stavělo nádraží. Ne terasa
Já myslel že se stavěly základy velitelství SŽ, ale píší něco o nutnosti to pak založit znovu, tak nevím.
Nakonec to bude stát vedle, no.
Tak si říkám, proč mají takové obavy z vandalismu, když to tam stejně má být jen dočasně a pak místo toho budou stavět tu svoji HQ nástavbu? 🙂
Gratulujem k novej stanici. Slovensko by si malo brať príklad. Akurát nerozumiem, že dôvodom nesprístupnenia strechy pre verejnosť je „(…) zejména bezpečnost a obava z poškozování, které je podle Jiřího Svobody problémem napříč Prahou.“ Ak by som to preložil do zrozumiteľnej reči, tak v Prahe a je dlhodobo problém s inštaláciou kamier vo verejných priestoroch v doprave ako aj s vymáhaním práva pri jeho porušení a v tomto prípade zjavne aj s inštaláciou bezpečnostných prvkov.
asi mají strach, že by jim někdo ten beton posprejoval
Hlavně že ten bílej beton přes Vltavu o párset metrů na východ už nějakej pátek stojí a dokonce po něm volně chodí lidi.
Dosazení systému by bylo příliš drahé oproti původnímu nápadu. (Původně se nepočítalo s žádným dohledem, pak se řešil kamerový systém s doplněním senzorů, ale to by vyšlo až k milionu navíc). A vzhledem k budoucí stavbě si to nikdo nechtěl vzít na triko, že utrácel za systém, který tam bude pár let.
Tak pôvodný návrh počítal s terasou pre verejnosť, ale nie s osadením bezpečnostných kamier? Rozumiem tomu správne?
Tak proč se teď řeší technická proveditelnost nástavby? Tady něco nehraje.
A určitě je nepřemístitelný, když už se bez něj neobejdeme…
Koukám, že jednotný mobiliář správy železnic už zase jednotný není. Tak hlavně, že se to soutěžilo.