Den D: V Brně dnes rozhodne mimořádné zastupitelstvo o osudu nádraží
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brněnské zastupitelstvo dnes odpoledne (od 14:00) bude rozhodovat o osudu železničního uzlu Brno, tedy především hlavního nádraží. Je to naposledy,
Jak jsem psal nádražní budova nad kolejama, žádný podchody.
Místo nesmyslného a megalomanského stěhování dosavadního nádraží z centra, by se mělo předně investovat do modernizace dosavadních tratí, např. na Jihlavu, kde rychlíky jezdí průměrnou rychlostí asi 56km/h! Totéž Brno-Kyjov. A VRT je už úplná utopie/scifi za situace, kdy se deset let jedná o elektrizaci a zdvojkolejnění 20km kousku do Zastávky u Brna a hnedtak se nekopne.
Tak tak… a co horší – na I. koridoru severně od Brna vlaky uhánějí k Brnu závratnou rychlostí 70 km/h…
Tak jak to dopadlo?
Právě hotovo:)
Pokud by se zaplatila nová infrastruktura MHD u varianty Řeka, což je otázkou, taktéž se velmi významně zvedne počet kilometrů, které najezdí brněnská MHD a tudíž se bude muset výrazně navýšit její dotace nebo zdražit jízdné. Současně se prodlouží jízdní doba pro mimobrněnské. A pokud se o nové nádraží nebude pečovat, stejně časem bude špinavé a bezdomovci v něm bude stejně.
Vážená odborná veřejnosti, Ve svých minulých příspěvcích jsem vysvětlil budoucí zrod Brněnských paskvilů. A to v obou variantách. Psal jsem, že návrh jak bude nádraží vypadat, je práce pro školáka. Ovšem kapacitní zhlaví, je grund. Dnes politici (lidé, kteří tématu vůbec nerozumí), rozhodují o poloze nádraží. Mezi námi, je to fuk. Obě nádraží budou stejně drahá. Akorát to jedno bude dál od centra. To je primární investice. Ovšem jsou tu ještě druhotné investice. Nová infrastruktura mhd se musí vybudovat/přebudovat v obou variantách. Další jsou demagogické výpočty kapacity zhlaví. Dovolím si nakouknout trochu do budoucnosti. Po rozhodnutí radních, že přijde varianta… Číst vice »
Bydlím cca 300 m od zastavky Novych sadu v Brne. Kazdy tyden dojizdim vlakem do Prahy, jednou mesicne do Ostravy a vlete kazdych 14 na chatu za Olomouc na chatu. Jestli mam jit na Hlavni nasrazi nebo Dolni nasrazi je opravdu jedno. Ten rozdil je minimalni. Jasne, kdyby bylo nadrazi Pod Petrovem tak to mam super blizko, ale k te rece je to fakt kousek. Zda se mi, ze se dela z toho dojizdeni o 800m dal velblou misto komara :-)))
Rozdíl je hlavně v MHD. Buď odsun poškodí vnitroměstské cestujícící a nezhorší cestováním těm, co nemají štěstí na obě nádraží v docházkové vzdálenosti a musejí kombinovat vlak s MHD, nebo naopak nezasáhne vnitroměstské cestující, ale zato přestupující z vlaků utřou. Poslední možnost je pak výrazně zdražit MHD, aby se zachovaly intervaly i přímé spoje, a omezit průjezdnost pro auta mezi centrem a novým nádražím, aby všechny ty spoje MHD vůbec byly schopné projet…
no a ja bydlim 11 minut salinou od soucasneho hl.n. a rad tam salinou jedu, je-li to mozne. jezdim vlakem vetsinou sluzebne do Prahy a Pardubic, na Videnske letiste, soukrome pak do Bratislavy, C. Budejovic, Budapesti. Mene casto pak do Nemecka smerem Mnichov, Berlin a Vysoke Tatry. U soucasneho nadrazi nelze zaparkovat (kvuli vylozeni mazelky, ditete, kocarku, sani/lyzi, nebo nalozeni jednech nebo druhych spatne chodicich rodicu, kteri nas navstevuji zejm. vlakem). Okoli je hnusne, prestup na salinu barierovy. Takze za mne jednoznacne preferuju nadrazi v nove poloze u reky.
Už asi poslední zoufalý pokus odpůrců vyhnání nádraží z Brna se uskuteční dnes odpoledne – škoda, že asi bude stejně neúspěšný: Vážení, rozhodující chvíle je zde! Zastupitelé města Brna chtějí i přes jasný názor veřejnosti odsunout nádraží o necelý kilometr k řece. Dva nezávislé výzkumy veřejného mínění potvrdily, že lidé žijící v Brně stejně jako dojíždějící si přejí nádraží v centru. Pro nádraží v centru mluví i referendum z roku 2016. Přesto politici v čele s hnutím ANO, ODS a ČSSD chtějí nádraží odsunout! Máme poslední možnost ovlivnit hlasování politiků, na mimořádném jednání zastupitelstva již příští úterý 27. 2. Potkáme… Číst vice »
Hezký den, nechápu proč Vaší akci propagujete takovou demagogii typu „zoufalý pokus odpůrců vyhnání nádraží z Brna“. Myslím si, že oběma stranám jde především o to, aby se Brno mohlo rozvíjet a tato situace se vyřešila. Proto se držme zejména faktů, nikdo nechce nádraží přesouvat k Břeclavi, ale jenom o 800 m. I varianta Petrov se musí přesunout o 300 m. I když v tomto případě preferuji variantu Řeka, rozhodně nehodlám Váš názor nijak urážet. Spíše je potřeba aby se i Vaše strana snažila pochopit argumenty pro jinou variantu a my zase pro tu Vaší. I proto se začalo hodně… Číst vice »
Pardon, až teď se dívám že pouze citujete příspěvek. I tak si myslím, že není třeba druhou stranu odsuzovat, ale měla by mít prostor pro vyjádřen.
Udělal jsem si dnes doma referendum. 100% chce řeku. Bude se k tomu taky přihlížet, když zastánci neplatného referenda (navíc s otázkami, že prakticky nešlo hlasovat pro řeku jinak než neúčastí), pořád řvou něco o referendech, že jejich výsledek byl jasný? O Svazu dopravy raději nemluvím.
Udelal jsem si referendum doma – 100% pro presun k rece. V praci je to cca 80% presun k rece, a 20% pod Petrov…
Dobrý den všem. Vzdušnou čarou jsou obě varianty od sebe asi 5 minut chůze zdravého člověka. A to se tady řeší už od roku 1924. Doporučuji si pro informace o variantách pustit čerstvé video o studii proveditelnosti z Youtube (kanál SŽDC), kde jsou suše konstatovány všechny záležitosti týkající se uvedených variant. Někteří lidi demagogicky řvou nádraží v centru! Nádraží v centru!, jenže ono nejde jen o hlavní nádraží. Jde také o to, že spolu s nádražím u řeky se vybudují další tři přestupní uzly, kde dojíždějící budou moci pohodlně vystoupit a nastoupit. Na hlavní tak dojede méně lidí, než dnes.… Číst vice »
T: co se divíš ??? ………..je to jen lobby o pozemcích, racionální základ to moc nemá……..a přesně jak píšeš, nádraží se přesouvají co neblíže centrům měst a nebo zůstávají v centrech i po rozsáhlých rekonstrukcích. Je to jedna z konkurečních výhod vůči letecké dopravě. Vlak cestující přiveze cca. přímo do centra a nemusí ještě hodinu cestovat z letiště. A nebude to stát 50 miliard, protože jsme v Česku počítal bych tak 100 až 150. A právě to je smutné, že ti kteří o tom rozhodují vlak či nádraží stejně nevyužívají pro svou každodenní potřebu a možná ani vůbec. A má… Číst vice »
„a vítězí vždy varianta dle toho kdo sedí u koryt“
To bych netvrdil: kdo sedí u koryt, to je v podstatě jedno – vítězí vždy to, co těm, kdo právě sedí u koryt (bez ohledu na partajní příslušnost), přinese méně práce a větší jejich vlastní „efekt“!
Předpokládá se, že variantu řeka schválí prakticky všechny strany kromě pidistran… necháme se překvapit. Jen se ptám – potřebuje zrovna Brno nádraží za desítky miliard? Co bude proboha na tom stát tolik peněz? Pokud by se v prostoru pod Petrovem postavilo 5 komplet nových nástupišť, mohly se zbývající peníze vrazit do kompletní modernizace od severu k jihu. Narážím na to, že v ČR se postavilo/modernizovalo již hodně nádraží a ani jedno nestálo tolik. Tunel do Berouna na 20 mld se jim zdál moc a najednou si myslí, že EU dá na tohle peníze. Brno není navíc Praha, kde se potkávají… Číst vice »
T: Prosím tě. zjisti si alespoň kolik bude stát nádraží pod Petrovem a kolik nádraží Řeka, když už tu řešíš cenu. Nádraží bude stát tak i tak desítky miliard korun ať už bude umístěné kdekoliv. Současné nádraží je nevyhovující, což je fakt, nikoliv domněnka. Teď jde jen o to vybrat tu vhodnější variantu. Osobně sice preferuji nádraží u Řeky, ale i kdyby se nakonec postavilo pod Petrovem, tak by mi to nevadilo. Ale hlavně ať už se začne pracovat a ta varianta je 100% potvrzena. Zatím se tu totiž hádáme desítky let a i když už máme vyprofilované dvě varianty,… Číst vice »
Proč furt musíte lhát…
T2: „Nádraží bude stát tak i tak desítky miliard korun ať už bude umístěné kdekoliv.“ A proč by mělo nádraží vůbec stát desítky miliard? Kolik stála oprava mnohem rozsáhlejšího hlaváku v Praze? Kolik stálo nové spojení se dvěma tunely, estakádami atd.? Kolik stojí komplet oprava Plzně, kde se prakticky postavilo vše nové… stejně jako v Olomouci, Ústí atd., ČB? Určitě samotné nádraží nikde nestálo desítky miliard, páč by to nikdo nedal. Přijde mi, že desítky miliard se dají utratit úplně jinak, ne za jednu přestavbu jednoho uzlu. Takže asi tolik k ceně. Pokud by se v tomto stylu rekonstruovalo všude,… Číst vice »
Resp. v Rakousku za stejnou cenu postaví 50 km dlouhý tunel, v Brně jakštakž zrekonstruujeme část železničního uzlu + nějaké drobné úpravy v okolí (MHD aj.). Tož tak
Překvapila mě podpora stěhování hnutím ANO, celkem by mě zajímal názor přímo Babiše, jak by obhajoval toto zbůhdarma proinvestování mnoha miliard, které ve výsledku budou chybět na prospěšnější stavby a modernizace. Ke všemu bude stěhování úkor dopravní oblužnosti.
Tak Babiš si myslím celkem tlačí na rozhodnutí.
Zatímco Petrov, který bude dražší, pomalejší a méně výhodný, to vyhozené miliardy nebudou:-D
Petr 766: Přesně tak. Argument „přesun jsou vyhozené miliardy“ je tak absurdní, že jakákoliv reakce je tady zbytečná. Výstavba nádraží pod Petrovem by byla ca. o 10 miliard dražší a přinesla by větší a delší stavební zátěž okolí oproti Řece, jak znějí výsledky srovnávací studie. Nemluvě o nemožnosti dalšího rozšiřování např. pro VRT, pro které by bylo nutné nové podzemní nádraží (nezapočítané v nákladech). Skuteční a informovaní a věcně argumentující zastánci varianty Petrov mají v zádech podporu právě takovéto hlasité nelogické a ulhané skupiny argumentující „nechceme nic, stojí to peníze!“ Tato skupina bude dále nadávat i v případě, že se… Číst vice »
Nechte nádraží tam kde je, tj. v centru. Pod Petrovem ať třeba jednou (=za mnoho desítek let, ale to nás teď trápit nemusí) postaví nové nádraží pro VRT.
Milan
Ano, nechme všechno tak jak je, však ono se to VRT někdy samo postaví a potom to budeme řešit. To že současné nádraží je na hraně, co se týče kapacity evidentně také nevidíte. To že je potřeba vylepšit regionální dopravu se kterou poroste počet cestujících, to také není problém.
Sežeňte si prosím o dané problematice více informací, zejména z dopravního hlediska. Děkuji.
A proč by měl být Petrov dražší? Tohle nechápu… pod Petrovem je kolejiště stejné jako u Řeky, místo něj vznikne dejme tomu 5 peronů… + u řekdy bych řekl, že se bude muset vybudovat více dopravní infrastruktury (MHD atd.). Nebo snad kolejiště pod Petrovem (podél Uhelné ulice) vlastní někdo jiný než kolejiště na Dolním nádraží? Zde by mohl být zakopanej pes
Takže: 1) Popravdě – kolik zastupitelů využívá veřejnou dopravu? Kolik zastupitelů používá při cestách do/z Brna vlak? Tipoval bych, že řada z nich viděla vlak leda tak z rychlíku a rozhoduje o něčem, co využije možná jednou za rok nebo vůbec. 2) Víte, co většina lidí oceňuje na městech jako je Praha, Brno, Ústí n.L., Hradec Králové, Liberec atd.? Že vystoupíte z vlaku a za 5 min jste pěšky v centru! Jestli jste si nevšimli, trendem poslední doby je při rekonstrukcích stěhovat nádraží a zastávky co nejblíže obcím a ne je stěhovat pryč. 3) Ukažte mi jediné velké evropské město,… Číst vice »
ad3) Norimberk má průjezdné nádraží 5 min. od centra, ale hlavně jako centrální přestupní bod na metro dál. Podobně ve Vídni staví Regional expresy ze severu ve význačných zastávkách Floridsdorf, Praterstern a Wien-Mitte (S-bahny ještě mnohem častěji), takže regionální cestující jen v malé míře jedou na hlavní nádraží a odtud pěšky do města – naopak zastávky na průtahu pod Vídní je rozvezou blíž jejich cíli/resp. výhodnějšímu přestupnímu uzlu ve Vídni. ad6) Kapacitní nádraží a SJKD je právě to co podle mne Brno potřebuje nejvíc. Ceny nemovitostí ve městě rostou tak, že lidé situaci musí řešit bydlení výstavbou v aglomeraci za… Číst vice »
1) Souhlas. Na druhou stranu kolik občanů každý rok rozhoduje o rozpočtu města a veřejných financích? (I přesun nádraží znamená velké městské náklady.) Kolik občanů zná všechny detaily plánovací dokumentace, studii proveditelnosti, aj.? Zastupitelé rozhodují, na což jsou zvyklí a budou za to nést před voliči odpovědnost. Pokud by konečné rozhodnutí mělo být na bedrech občanů (referendum), tak se těžko můžeme dočkat jednoznačného a kvalifikovaného rozhodnutí. Bude to jen emocemi nabitý výkřik. 2) Hradec, Liberec? Skutečně? V tom případě definujte centrum. U Prahy je to také komplikovanější, protože tam je těch center více a rozhodně ten vstup do města není… Číst vice »
D: Nemáte ani zdaleka ve všem pravdu – tu má právě „T“! Nebo si snad myslíte, že pro centrum jsou užitečnější další obchodní centra s rozsáhlými parkovacími prostorami, než kapacitní nádraží, z něhož se do těch OC bude možno dostat stejně snadno a rychle, jako z bažin, jen ta OC se svými parkovišti nebudou zatěžovat centrum města? A pokud jde o to „Jak se budou budoucí generace dívat na to, že megalomanské nádraží stojí hned vedle katedrály?“: byl jste někdy v Kolíně nad Rýnem (Köln)? Jak se díváte na tamní nádraží jako příslušník generace, která je z pohledu budování tamního… Číst vice »
D:
A ještě k Vídni: jak píšete, „,, před stavbou nového Hbf tu žádné Hbf nebylo.“ – to je sice formálně pravda, ale po zrušení dálkového spojení s ČR přes České Velenice fungovalo pro dálkovou dopravu s dílčí výjimkou jediné dálkové trati (na západ, která preferovala Westbhf) jako faktické „Hbf“ právě nádraží Südbahnhof, jehož přebudování na průjezdné znamenalo přibližně právě takový posun (od centra města), jaký by v Brně znamenal posun do varianty „Petrov“ = cca 300 metrů (jedna zastávka na STÁVAJÍCÍ tramvajové trati a i krátká na trati S-bahn).
železničář v důchodu: Nechápu. Píšu někde, že jedinou alternativou k nádraží v centru je obchodní centrum? Psal to vůbec někde někdo? Argumentujete ad absurdum – „když nebude v centru nádraží, bude tam megaobchoďák“
To samozřejmě ne, na plochu starého nádraží patří městská zástavba, nebo park. Stejně tak jako na plochu nádraží v poloze Řeka patří město a ne současné rumiště a autobazary.
5) Odsunem nádraží se Brno bude moci pochlubit tím, že i obchodní centra, rozsáhlá parkoviště, cikánské čtvrti a některé průmyslové objekty budou blíže k centru než hlavní nádraží – je to komické, všechny tyto stavby jsou v normálním civilizovaném městě na jeho okraji, v Brně je tak nějak vše naruby. Nebudu reagovat na celý elaborát, který si vytahuje jen to, co se hodí. Jen by mě zajímalo, zda je Vídeň třeba civilizované město, když na novém nádraží (o kterém taky demagogicky lžete, ale to je jedno), je 3 patrové obchodní centrum a pod ním cca 1200 parkovacích míst. Na Mitte… Číst vice »
6) I pod Petrovem, v prostoru stávajícího seřaďovacího nádraží (podél ul. Uhelná) je dostatek prostoru pro moderní nádraží, přičemž stávající nástupiště by se odsunuly o nějakých 300 – 400 m. Nemusela by se stavět žádná nová městská infrastruktura. Hele, to je geniální. Celé nádraží u řeky, s MHD před budovou (vzdálenost cca 800m od současného), je v bažině, kopřivách, polích atd. (asi 1,5 minuty chůze od východu z Vaňkovky…. ta je taky v polích?). Ale posunout nesmyslně nástupiště někam na Uhelnou a pak si dát na MHD 400m pěšky z nástupiště, to je v pohodě (a to se bavíme o… Číst vice »
D: „… na plochu starého nádraží patří městská zástavba, nebo park. Stejně tak jako na plochu nádraží v poloze Řeka patří město a ne současné rumiště a autobazary.“ A jakou „městskou zástavbu“ si představujete, že někdo v současné době postaví? Něco jako „AZ Tower“, protože nic jiného než podobné hlouposti nebo nepříliš estetická sídliště se nejen v Brně, ale ani jinde v ČR už dlouho nestaví? Na plochu mezi centrem a nádražím v poloze „Řeka“ současné rumiště a autobazary samozřejmě nepatří a nikdy nepatřilo – ale proč tam tedy už teď (resp. už dávno !!!) nestojí něco jiného, co by… Číst vice »