Demolice drážních budov se dostaly na půdu parlamentu. Poslance zajímá, proč mají jít k zemi
Drážní domek v Bělé u Staré Paky. Foto: Správa železnic
Ministr dopravy musí v interpelaci odpovědět na dotazy, jak Správa železnic rozhoduje o demolici drážních staveb.
A co takhle ochranné pásmo želenic.Pokud je objekt v tomto pásnu,tak pokud není k potřebě železnic,tak by měl zmizet.
Jeden postřeh, proč být s odprodejem budov těsně u tratě opatrný. -> z jistého vyjádření obce k možnostem odstranění omezení rychlosti: „… Na trati projede za den přes 40 spojů v obou směrech. Vzhledem k tomu, že se oba přejezdy nacházejí v intravilánu obce a hluk ze zabezpečovacího zařízení by výrazně zhoršil komfort bydlení v této lokalitě, s umístěním takového typu zabezpečovacího zařízení nesouhlasíme.“ Trať nevede středem obce, ale v délce cca 200 m obepíná jižní okraj obce a jižně od tratě jsou další 3 domy. Zbytek obce se táhne 1 km severně. Proč by si pak tedy někdo, kdo… Číst vice »
Proč se neustále ve spojení se Slovinskými železnicemi vkrádá neodbytný pocit, že se tu chce někdo za pomoci státu a samozřejmě zcela regulérně obohatit.
Plná ústa o řádném hospodaření už jen dotváří absurditu situace.
Hlavne za jake penize se to bourá a kdo to bourá…
To je az do nebe volající… Doufam, ze jednou bude den D a policie prošetří zakazky.
Ale jak je to krasne přísloví: na kazdou sviní se vari voda
Místní nádraží Prostějov. Snad se podaří ji zachránit.
A kdo to vše podělal? Kdo? Sždc v čele s tím samolibým arogantním Svobodou.
Vechtrovna v Troubsku je dukazem ze drazni budova v rukach soukromnika muze byt pouzita k zpusobovani milionovych skod SZ, potazmo nasemu statu a jeho danovym poplatnikum. Chtit po SZ, aby budovy prodala nebo darovala neznamym subjektum je stejne, jako chtit po armade, aby vyrazene zbrane a munici prodala nebo darovala dzihadistum.
Vechtrovna v Troubsku je používána jako demagogický a nesmyslný argument především těmi, kdo nechtějí, aby nad SŽ fungovala veřejná kontrola a mohly se zakrývat čachry, podezřelé zakázky a různé malé domů.
Je poměrně snadné rozlišit, kde bude docházet k nějaké výraznější investici, která by si třeba mohla vyžádat i nějakou demolici (zábor pozemků), a kde bude docházet jen k nezbytně nutným opravám, aby trať byla provozuschopná. Kdo to rozlišit nedokáže, tak by měl být zbaven svéprávnosti.
Nostalgii jen po malých hrstičkách. Jistě jste si všimli že stovky budov okolo českých kolejí si opravdu zaslouží strhnout. Ono totiž 30 a více let tak jak pokračovala modernizace jednotlivých tratí se nějak na ty různé boudy okolo kolejí zapomnělo. Celá opuštěná depa, nádražní budovy, zastávky zející prázdnotu a sloužící jako ubytovna bezdomovcům musí na zem. To doufám nechcete mít v každém okrese železniční muzeum žene?
V okrese je pro ně málo, oni by nejraději muzeum v každé opuštěné nádražní budově.
A pak podobné instituce brečí,jak nemají na nic peníze.Kolikrák je přeci “ lepší“ vrazit peníze do demolice než dostat za prodej.Některé drážní budovy jsou v rukách nových majitelů kolikrát v lepším stavu než když je vlastnili dráhy.Nádraží Stožec na Šumavě,Vechtrovna v Malé Skále,o nádražních domcích,kde majitelé bydlí nebo je mají na rekreaci (i když tam mají horší dostupnost) nemluvě.
Bohužel…je to tak…mát naprostou pravdu…nadšenec, možná nejen železniční objekt rád odkoupí za přiměřenou cenu a zrekonstruuje si na vlastní náklady…může mít víkendhaus nebo nabídne dál spolkům typu Skaut, Výletník, apod. Velká škoda
Tak demolice je jedna věc. Souhlasím s tím, že by se o tom mělo hovořit a nedělat unáhlené závěry, řádné ujasnění důvodů proč ano či proč ne je příjemný kompromis pro obě strany. O vlastníkovi nemovitosti v rámci modernizace a rozšíření trati. Tak tady problém nebude, odkup nemovistosti zpět od osoby do správy státu čili Správy železnic nebude žádný velký problém. Když můžeme ze státního utrácet nesmyslné peníze za techniku, jenž není potřeba. Viz vysílače wifi na téměř každé osvětlovací věži na koridoru, kde je problém, že signál WiFi není po každém projetí vlaku. Tak si myslím, že odkoupit těch… Číst vice »
Proč do těch vesnic neodsunout nepracující cigány, kteří zabírají místo v různých městských bytech, nebo na ně stát platí v ubytovnách?
Na IV koridoru taky SŽ chtěla bourat pěkné a řekl bych i docela hodnotné budovy, které ani po přeložkách nebudou vedle dráhy, úplně zbytečně.
To by mě zajímalo, jestli to jsou opravdu nezachranitelné překážející budovy a nadšenci chtějí zachránit nezachranitelné, nebo takový ten přístup SŽ nechat to uhnít a potom zničit.
pane redaktore bylo by dobré se občas podívat i ven a když už chtete psát nesmysly tak si zkuste objet pár drážních domků oněch majitelů a podívat se co je kolem nich za bordel a dát sem fotku jak je to doopravdy a jak vypadají pronajaté nebo prodané objektky hnus špína vraky aut z kterých teče olej a podobné chemikálie ale to nikomu nevadí pravdu zveřejňovat se vám nechce co to by nebylo tak zajímavé že ano novinářská žumpa nic víc
Souhlas. Tak se podíváme ven: https://www.houzz.de/magazin/houzzbesuch-endstation-zuhause-wohnen-im-bahnhof-stsetivw-vs~63129450
Až tak daleko jste se dívat asi nemusel. Myslím, že máte blíže některé nemovitosti. Například v Železném Brodě obě nemovitosti bez přístupové cesty. A nejen tam.
V seznamu nemovitostí na prodej máte menší chybičku. Na Rádle se mají bourat polorozpadlé kůlny, nikoliv budova zastávky, kterou máte na fotografii.
Fotografie je ze zadávací dokumentace.
Ano…přesně takto by to mohlo fungovat i v ČR…jsou i u nás lidé, kteří vidí příležitost i tam, kde provozovatel dráhy ne…a to je na tom krásné…jen musí i provozovatel věřit, že taková poptávka je…děkuji
Tak se jeďte podívat třeba na JHMD. Nebo konkrétně na bývalý strážní domek ve stanici Blatná či na bývalou staniční budovu do Hudčic. Další možností je shlédnout budovu bývalé traťové distance v Příbrami. Samozřejmě existují i takové nemovitosti, o nichž píšete, ale ty existují i kdekoliv jinde než jen v okolí železnice. Stačí se podívat do centra Prahy.
a nejlepší na tom je že když si nejaká lůza koupí takovou zbouraninu a do půl roku je tam smetiště vrakú aut a bordelu všeho druhu a akorát ohrožují cestující odpadem protože ho cpou kolikrát do kolejiště a to se vyplatí takové nájemníky nebo majitele chce za souseda že ano milý spoluobčané tady je opravdu vidět mentalitu národa
Taková lůza zpravidla obsazuje baráky nelegálně.
Tady jde vidět akorát vaše pologramotnost..
„Lůza“ si ho nekoupí, protože na to nemá peníze (ani relativně malé)….ta má jiné životní priority…
a myslíte si že je v pořádku když město prodá svoje autobusové nadraží soukromým majitelům a pak vysloveně si myslí že dráha jim dá pozemek zadarmo že je státní a chtějí si tam udělat autobusák ale že je tam investice která se řesí 5 let nikoho nezajímá protože oni to chtějí viz Liberec,Pardubice a pod. to nikdo nezkoumá že někdo prodá státní autobusové nadraží a pak druhého pomalu vydírá to je přesně čecháčkovská mentalita každého okrást oklamat závidět strašný toto národ nestačím se divit co tady žije za lůzu
Docela by mě zajímalo, o čem je tady řeč v souvislosti s Pardubicemi, ale v téhle mentální menstruaci se logický smysl nedá najít…
V Pardubicích jde o současný autobusák, kde město prodalo pozemky pod ním a nyní se budou muset stěhovat, protože současný majitel tam už autobusák nechce. A město, místo toho, aby na to myslelo už při rekonstrukci přednádraží, a udělalo tam i místa pro linkové spoje, tak nějak získalo pozemky naproti Albertu (takže koleje OTV musí pryč) a Busák bude tam.
Městu ty pozemky nepatřily, takže je těžko mohlo prodávat. Pozemky nepatřily ani žádné městské firmě, aby město mohlo ovlivnit jejich prodej. Ty pozemky se totiž samostatně neprodávaly vůbec, prodávala se celá firma (část bývalého ČSAD Chrudim), v jejímž majetku pozemky byly. A ten prodej by výsledkem obchodní dohody obou stran, nikoli výsledek veřejné soutěže, kam by se město teoreticky mohlo přihlásit (i když by do toho nejspíš stejně nešli, protože by je opozice sežrala za nákup celé firmy, když pro město mají smysl jen pozemky pod autobusákem). A i kdyby do toho město šlo, RRE by hravě přeplatilo, jim ty… Číst vice »
V Pardubicích můžou poděkovat těm, co kdysi chystali privatizaci ČSAD. Prodat provoz, jasně, proč ne. Ale infrastruktura měla přejít do rukou města.
Mimochodem, v Pardubicích ČSAD kdysi prodalo i svoje velké odstavné parkoviště vedle hlavního nádraží. Tam by se nový autobusák vešel dvakrát. Jenže Lidl nejspíš nabídl úplně jiné peníze, než by bylo schopné vydat město.
Městu sice nepatřily, ale při privatizace se na něj měly v minulosti převést. Jak píše Lumiere, tak infrastruktura měla připadnout městu. Bohužel si to v dobách privatizačních asi nikdo neuvědomoval, protože tento problém vznikl ve vícero městech. A nevím, zda je v zákoně nějaká formulka o nediskriminačním přístupu na autobusák, ale asi ne, viz začátky StudentAgency u v Liberci.
Před 3lety jsem přesně takový dům hledal. Pak našel a opravil. Cena nejnižší možná. Bydlim a jsem spokojený. Možná jde jen o správnou formu nabídky. Těžko se mi to hledalo.
Gratuluji!…myslím, že jde o to zamyslet na straně majitele, že takových, jako jste Vy, je víc…a dokonce z té ruiny vykouzlí něco, co jim udělá radost a navíc si v tom vytvoří domov 🙂
A máte to zkolaudovaný jako obytný dům nebo jako objekt k rekreaci?
pokaždé ale pokaždé přesně ti lidé kterí chtějí takové to stavby buď prodat za korunu a za pár let se stěžují na hluk od vlaků aby jste jim tam vystavel protihlukovou zeď za 20 mega. když jim to pronajmete tak by tam zase chteli vrazit 10 milionů na rekonstrukci od správy železnic tyto objekty nemají kanalizaci vodu a pod. ale většina lidí o tom ví kulové ale budou to komentovat vy lidi jste už tak zlí že je mi z vás zle každý dostanete co si zasloužíte za svoje chování nebo se vás zeptám jak by se vám líbilo kdyby… Číst vice »
Zapomněl jste napsat, kde pracujete.
Vždyť to píše na konci – je COO firmy „Banda“. 😀
Vy jste ale mimořádně hloupý.Ještě by jste si mohl přidat Znepokojený občan,tak se totiž podepisují udavači nejčastěji.Je mi z vás na zvracení,hlupáku.
Snad se oho po válce nejen v pohraničí zbořilo už dost.A za minulého režimu se vládnoucí strana též dost snažila bořit nejen ideály!
A po roce 89 taktéž!
To je snad více nakažlivé než kovid.
Doufám,že to poslanci zarazí.
fakt nechápu proč to tedy neprodají, když by to dali za nějakou extra nízkou cenu aby si to nějaký nadšenec moh pak opravit, bylo by to lepší než dávat ještě prachy do demolic
No a pak se s majitelem dohadovat, protože bude do všeho házet vidle?
Jako třeba v Úvalech, nechtít hlukovou stěnu?
Ano třeba, jestli jsem pochopil, tak to taky byl boj s hygienou.
Tak ne všechny drážní nemovitosti jsou vedle tratě…
A ne o všechny je zájem.
Pokud někdo dělá vše proto, aby o ně zájem být ani nemohl, tak zcela logicky.
Za „nějakou extra nízkou cenu“ to bohužel nemůžou pokud nechtějí riskovat popotahování za řádné hospodaření s majetkem společnosti. Takže minimálně za odhad.
Pro šotoušky a železniční „nadšence“:
Naprosto logické! aby mohla Správa železnic provádět modernizaci, tak je nutné objekty odstranit. Známe případy „Vechtroven“ a podobných „nadšenců“, kdy vlastník bývalého drážního objektu komplikuje záměry modernizace. Takový majitel je zajisté železničním nadšencem! Proto zbořit vše, co je blízko u trati a v zásadě neprodávat!!!! Majitel co nemá v úmyslu dělat komplikace Správě železnic může objekt kdykoli prodat….
Farský se chce nejspíše zviditelnit pro nadcházející volby a hlavně je skaut…..
Vechtorovna – just vecpat nástupiště do úzkého prostoru, aby se musela snižovat rychlost projíždějících vlaků.
Majitelům Vechtorovny nic neříct, což byla největší zdržení ze strany SŽ.
Tak jsou tam snad i objekty, co blízko tratě nebudou..
Oprava drahá, a prodej může dělat problémy při modernizaci. Tak si říkám, jestli by to nešlo třeba pronajmout za symbolickou sumu na dobu neurčitou s tím, že si nájemce zajistí opravy a údržbu, a SŽ mu zaručí, že řekněme 10 let nevypoví smlouvu, nebo přitom kompenzuje část nákladů na opravu.
Výsledek? SŽ se nemusí starat o opravy, budovy jde používat, a pokud začnou překážet, tak se ukončí pronájem a budovy zbourají – bez problémů s výkupem nemovitosti.
„mu zaručí, že řekněme 10 let nevypoví smlouvu“ a „pokud začnou překážet, tak se ukončí pronájem a budovy zbourají“ trochu protimluv?
Moc ne. Jsou lokálky, které za 10 let určitě nebudou potřebovat druhou kolej, kdyby za 11 let potřebovaly tak už je to vypoveditelné.
Tak zkusme malou inspiraci z Německa: https://www.bahnliegenschaften.de/
A když už v té inspiraci budeme, tak se můžeme inspirovat řízením provozu a rušit zpožděné vlaky na jednokolejce, než řešit, kde se vykřižuje, když za hodinu přeci pojede další (osobní zkušenost).
Jak to prosím souvisí s tématem drážních nemovitostí?
A jak souvisí drážní domky v Německu s domky u nás?
Jde o téma využití nemovitostí. Vy sem motáte řízení provozu.
Vůbec nechápu, proč se tím parlament zabývá, místo toho by měl řešit urychlení výstavby dálnic.
Od toho si přeci stát zřídil SŽ, a snad ji předal i pravomoci, podobně jako má stát instituce, které se starají o státní majetek, některé u nich jsou skutečně zaměřené převážně, či jen, na prodej státního majetku, ale SŽ má snad jiné úkoly, a a ni ty nestíhá.
SŽ jako státní instituce podléhá veřejné kontrole, a pokud se tam děje něco nekalého, je zcela na místě na to upozornit. Mj. i proto, aby finance, které stát do SŽ vkládá, byly využívány efektivně a zároveň v souladu se zákonem.
Je v naprostém pořádku, že parlament toto řeší.
Z hlediska kontroly veřejných peněz je výhodnější, aby SŽ se snažila nepotřebné budovy prodat, protože z toho může mít nějaký zisk. Demolice naopak znamená pro SŽ značné náklady. A proto se nabízí logicky podezření, že se může jednat o zakázku pro spřátelenou firmu.
To je užitečné krátkodobě. Z dlouhodobého hlediska to může být spíš problém, viz Vechtrovna.
Ohánění se Vechtrovnou je čistá demagogie. Na stovkách kilometrů tratí u nás žádné velké investice kromě nezbytných oprav nehrozí.
Nesouhlasím. I na to je další úřad NCOZ. Ale ne parlament.
Vůbec nesouhlasím. Od toho je další úřad NKÚ a další úřad Ministerstvo Dopravy ČR. Parlament za 30 let nevyřešil některé prioritní věci, jako je urychlení stavby dálnic, a to je pro mne priorita.
Parlament má dvě funkce
1) navrhování a schvalování zákonů
2) prostor pro diskuzi mezi vládou a opozicí
Farský se obrátil na ministra Havlíčka jako opoziční poslanec. Opozice, ať je to jakákoli strana, logicky připomínkuje a kritizuje kroky vlády nebo státních institucí, které jsou vládě podřízené. Od toho, aby tyto názory opozičních stran mohly zaznít a aby vláda na ně reagovala, je mj. i parlament.
A podotýkám, že to píšu, přestože nejsem volič STANu. Respektuji právo opozice mít prostor v parlamentu.
Ano v pořídku, tak opozice tam bude ventilovat vechtrovny, a jsme kde jsme.
Pak při jednání není dost prostoru na věci v řádu 100 miliard. Chápe ten rozdíl. Vechteovna za 200.000 a kvůli tomu uteče třeba 100 000 000 000.
Hlavně, že to dokážete zdůvodnit. Podle toho to tady vypadá !!!
Když se jednalo skutečně p 100 mld fotovoltaickým baronům, opozice spala.
Na dálnice má ŘSD =)
A na železnice SŽ, na oboje má MD ČR a na kontrolui NKÚ a rsp. NCOZ.
Jevíčko sice barák nechce, ví že bude dál nevyužívaný, ale chce aby byl zachován 🙂 Tak ty mají dost
To, že přijde někdo za starostou a požádá ho, zda by to město nekoupilo neznamená, že město chce, aby byl objekt zachován. Nebo to v textu někde vidíte? „Podle starosty Dušana Pávka upozornil město na možnou demolici železniční nadšenec, který se snažil vedení přesvědčit o záchraně. Podle Pávka ale Jevíčko, v němž žijí necelé tři tisíce obyvatel, o odprodej zřejmě neprojeví zájem.“
Ale podle vyznění článků je tady přece řada zájemců ochotných nemovitosti koupit a rekonstruovat
Také jich je. Ale také je x budov, o které asi nikdo stát nebude.
proč ne? kdyby mi dali nebo prodali za pakatel nějakou do 100km od mého bydliště BERU hned!
Nic Vám nebrání je oslovit….. Sami Vás hledat nebudou
Pokud by se SŽ chovala hospodárně, vyhlásí výběrko nebo dražbu. Ne že to dá ředitelovu synovi, protože nikdo jiný „neprojevil zajem“ (zejména lidé shánějící nemovitost, v kontaktu s místními realitami,… „neřekli“ SŽ)
normální stav je vyhlásit že nemovitost prodávám v inzerci atd..
A např. o to Jevíčko je tedy kolik zájemců?
ach boze aktivisti znova do utoku a potom, ze preco v cz stoja vyznamne dopravne stavby (zeleznice, dialnice a podobneä
To jste přesně trefil, tihle lidé – železniční nadšenci si neuvědomují, že se jedná o skupinu 1% populace, a vystupují jakoby ta celý stát. I když na této stránce samozřejmě je jich dost.
Problém zbourání vechtroven, a jiných budov, které nejsou chráněny NPÚ je v pořádku. Po jejich případném prodeji nemáme vůbec žádnou záruku, jak by nabývající lidé s tímto majetkem zacházeli, a mohly by z toho vzniknout tisíce ohyzdů v naší krajině – znehodnocení krajiny chlívky, autovraky, je zcela reálný důsledek.
No asi mají teda na SŽ(DC) peněz na rozhazování. Zaplacení demolice, je jistě výhodnější, než případný odprodej do soukromých rukou?! Asi by jim tedy stálo za to, v krizi pokrátit rozpočet, když jsou tedy tak bohatí a prachy očividně nepotřebují.
No odprodají a pak mají problém se soukromým vlastníkem, když chtějí např. zdvojkolejnit trať, příp. jiné stavební úpravy. Tak to radši zboří a nebudou mít v budoucnu problém s nikým…
Vy si fakt myslíte, že třeba lokálky by se měly zdvoukolejňovat? 😀
Bude snaha je alespoň zrychlit, takže se na to dělají hlukové studie a majitel domku může prudit, že to chce třeba odhlučnit.
Ono se ušetří na zastavení provozu na nějaké lokálce…
To není jen tak. SŽ navzdory výkladu různých šotoušů nemá ze zákona právo rozhodnout, co bude udržovat a co ne. Jednotlivé kraje mají pak zpravidla uzavřené smlouvy na provoz na lokálkách, které mají stanovené nějakou dobu plnění, takže je nelze jen tak vypovědět.
SŽ hospodaří v řádu desítek či stovek miliard Kč., jejich zaměstnanci ať hlídají tyto velké peníze, a ne nějaké vechtrovny.
O víkendu jsem z Mostu do Moldavy – radost pohledět. Na zažátku Oseka vpravo, překrásný vechtr, vánoční výzdoba, pěkný pohled. V úrovni Domaslavic taky krásný obydlený vechtr, mj. se tam narodila Hana Benešová, vlevo u viaduktu v Křižanově – precizně opravený výstavní vechtr, který by záviděl i železnicí nepolíbený člověk, kousek nad Střelnou opět vlevo to samé, v Dubí se také majitelé nádraží viditelně snaží s vánoční výzdobou zvelebit prostor nádraží, rampy, skladu či stavědla a takto se dá pokračovat s výkladem i dále směrem k Moldavě. U těchto tratí neexistuje potenciál zdvoukolejnění atd, tudíž je jen dobře, že se… Číst vice »
Třeba v Nectavě (úsek Chornice – Dzbel) je taky místní inicativa za záchranu, ale SŽDC už v roce 2019, že stanovisko demolice je konečné. https://www.facebook.com/zastavkanectava/
Přitom vzhledem k tomu, jaký je tam provoz a jakou ta trať má perspektivu do budoucna … kdyby to bylo u koridoru, tak to chápu.
Ta trať je nádherná, na celý úsek Prostějov-Česká Třebová je radost pohledět a regína jen dokresluje tu příjemnou atmosféru a pohody z jízdy po té krásné trati. Je škoda, že to skončilo, že tam jede jen pár vlaků o víkendu a víc nic. Časem si myslím, že skončí i ten víkendový provoz, už teď Pardubický kraj nechtěl ten přímý spoj v 10.02 z Pv do Moravské Třebové.
Uvidíme v červnu, co se objeví v návrhu. Nicméně třeba zajíždění s jedním vlakem v neděli do Velkých Opatovic bylo spíš na škodu, protože při cestě od Moravské Třebové do Prostějova bylo nutné čekat v Chornicích tři čtvrtě hodiny.
Tak jsem zvědavej, co se pan poslanec dozví.
Ale ještě víc jsem zvědavej, co s tím bude dělat, jestli navrhne nějaký zákon o možnosti věcného břemene ve prospěch SŽ při správních řízeních ohledně staveb na dráze.
A jak mám zkušenosti s poslaneckou sněmovnou, tak z toho vyleze zase nějaký paskvil.
To jsem zvědavý, jak zase modré gumy vysvětlí , že třeba Kralovice je třeba nákladně bourat, než to někomu prodat.
Protože cokdyby se tam do dvou let začal stavět tranevropský železniční koridor a majitel to začal blokovat, že jo…
Propojí se tratě…a při té příležitosti se obě zásadně zrekonstruují…
No nechali to nádraží zdevastovat, trať už zase omezují, kdyby se propojila tak jak byla dřív, využívala by se mnohem víc a líp. Zájemcům se jen vysvětluje, proč to nejde, no SŽ nemá zájem.
Nelze všechny budovy prodat, jsou příliš blízko drážních těles. Pokud SŽ některé budovy prodat může, ať je prodá, ale ať je určitě neopravuje a pak je nepronajímá, nemusí se to dlouhodobě vyplatit. Pokud by byly některé budovy uměle zachráněny jen proto, že jsou, a měly by využití pouze na základě potřebné veřejné finanční podpory bez výhledové možnosti vyrovnaného financování, nemá to smysl.
Trolling
neplést si ČD (dopravce) se Správou železnic (vlastník většiny nádražních budov)
Proč z ČD? Ty s tím nemají nic společného…
Vážně ČD? Co s tím má společnýho dopravce?
Copak s tím mají společného ČD?
Žádné baráky, žádné problémy, žádné starosti.
A to přesně úředníček chce. Na mzdu dostane dotace, žádný problém, netřeba se chovat ekonomicky, jen ekonomisticky, to znamená do médií bude mlít o dobrém hospodáři a rozpočtové odpovědnosti, ale skutečné miliony tečou do kanálu …
O tom dobrém hospodáři to má ale několik podob. SŽ se snaží do budoucna eliminovat problémy při projednávání staveb na dráze. A když to někomu prodá, tak ten dotyčný (vlastník pozemku) může prudit.
Například to Jevíčko vyloženě smrdí budoucími problémy při stavbě transevropského železničního koridoru…
Jenže v Jevíčku o to město zájem nemá, a pokud jsem správně pochopil, tak ten nadšenec nemá prostředky a jen chce aby „mu“ to město koupilo a opravilo.
Když se podíváte na ten seznam, o jaké stavby podle vás jde? Ano, je tam Bezpráví, tam asi nikdo nepochybuje, že i podle stavu to má jít k zemi…ale další by mě opravdu zajímaly..
Podle mě půjde především o různá stavědla, ke kterým nejsou oficiální přístupy (cesta by byla obecní nebo ve vlastnictví budoucího vlastníka). Dál to jsou ty různá WC a sociální zařízení. Strážní domky jsou pro ad-hoc posouzení, každopádně pochybuji, že se můžou oficiálně použít k bydlení. Možná tak za účelem rekreace, něco na způsob vámi odkazovaných skautů v Korně. Už v minulém článku jsem se vyjádřil pochyby třeba o Litomyšli: https://zdopravy.cz/proste-to-zbourame-sprava-zeleznic-zverejnila-seznam-dalsich-74-budov-k-demolici-69790/#comment-425749 Třeba takový domek „Třebovice – strážní domek čp. 198 “ je větší vzdálenosti od koleje než sousední stavení, ale podle mapy k němu není oficiální přístup, protože vechtr chodil kolejištěm.… Číst vice »
Neviem ako v Cechach, ale na Slovensku. Pokial staviate novy dom, tak musi byt cesta od domu na verejnej komunikacii. Bez toho ten dom neskolaudujete. Samozrejme, cesta musi byt skolaudovana a napr. musi mat pevny povrch – takze asfalt, beton, zamkova dlazba. Vyjazdene kolaje na luke za cestu prehlasit nemozete.
Zaujimalo by ma to, pokial menite ucel stavby z nebytoveho priestoru, ci sa musi splnit to iste ako pri novej stavbe.
V ČR platí totéž ohledně přístupové cesty. Při změně je třebě splnit pravidla platná v den změny.
Proč by prosím konkrétně Bezpráví mělo „nepochybně“ jít k zemi? Podle článku https://zdopravy.cz/ministerska-komise-schvalila-stavbu-tunelu-na-koridoru-u-chocne-22211/ má koridor přeci vést jinudy? Nebo jsme něco někde nepochopil? Díky!
Ano, za 600 let při tempu staveb nových železnic v ČR. Zatím se tam bude dělat optimalizace, už letos.
Optimalizace by ale měla proběhnout ve stávající stopě, ne? Nebo projekt v daném místě počítá s posunem trati?
Neptám se, abych Vás trollil – ten objekt nám přišel zajímavý jako potenciální základna (viz Korno, které je naprosto skvělé), pokud by kolega Baghíra se svou interpelací uspěl a SŽ(DC) své rozhodnutí o paušální demolici třeba revidovala. Proto mne zajímá, proč se domníváte, že zrovna tento konkrétní objekt není možné zachovat. Z komentáře jsem mezi řádky vyčetl, že špatný technický stav není jediný důvod – co tedy prosím je/jsou ten/ty další dovod/y? Díky!
To ano, ve stávající stopě, ale bude se tam také dost kopat (budování nové odbočky Bezpráví, jen nevím, zda přesně v tomto místě), je to jeden z nejvytíženějších úseků na železnici, stav vypadá dost bledě, takže tam tomu i rozumím. Ale detailně jsem to nestudoval. Jinými slovy, dokážu pochopit, že u hlavního koridoru se taková budova zbourá i kvůli provozu a možným komplikacím. Ne však lokálkách. Jinak stavbu máte trošku více popsanou zde. https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621800106.pdf
Ano, máte pravdu…ale to lze ošetřit v kupní smlouvě…a pokud existuje strategie modernizace trati a s tím spojené rozšíření a potřeba pozemků, tak by si to měl prodávající ve smlouvě do budoucna ošetřit…to samé s hlukem, přístupovou cestou atd.
Tohle by dalo ošetřit jen věcným břemenem na pozemek, protože ten kdo to koupí to může zase dál přeprodat (třeba za 10 let užívání, pak zemře a dědici nemají zájem). Ale prý některé věci nelze dávat ani do věcných břemen (nemožnost mít připomínky ve správním řízení), tak jako si nemůžete dát do smlouvy, že budete někomu otrokem. Takovéto ustanovení by bylo automaticky neplatné.
Otázka zní, jaký je příjem z pronájmu zchátralého strážního domku a jaké by byli náklady na oprav, údržbu, atd.
A proč se to musí pronajímat? Proč se to nemůže prodat?
Nemovitosti se mohou prodat. Pro SŽ je ale jednodušší bourat a nepřidělávat si do budoucna komplikace s novým majitelem v blízkosti dráhy (hluk, přístup k trati). Myslím, že to není ideální, ale dokáží pochopit přístup SŽ.
Pokud se opravdu bude dělat ETCS na každé trati, tak to znamená spoustu kabelů podél tratí, které mohou potencionálně vést přes tyto pozemky, takže by se to mělo řešit individuálně podle plánu úprav tratí v horizontu 30 let. Ovsem tyto plany SŽ zřejmě nemá.
Hlavně žádná dráha, žádné problémy – minimálně místní dráhy by neměly být vůbec státní…
Není člověk, není problém? 😀
Nebo je lepší ten prázdný prostor z daní vytápět a udržovat?
Problém vidím v tom, že demolicemi se naprosto nevratně mění tvář české železnice. Budovy vznikaly v dobách Rakouska-Uherska, spojují nás dodnes s historií střední evropy a mají svou estetickou hodnotu. V jejich nahrazení betonovými budkami „antivandal“ vidím jednoznačně krok zpět. Kdyby aspoň projektanti navrhli nové stavby, které by svou kvalitou nějak navazovaly na kvalitu těch starých staveb. Chápu, nedá se za každou cenu zachránit každá vechtrovna, ale pakli-že někdo projeví vážný zájem o koupi nebo převod, měla by mu SŽ vyjít vstříc.
proč bych měl vycházet někomu vstříc a pouštět ho do ochranného pásma dráhy a do budoucna řešil za peníze poplatníků protihlukovou zeď pro majitele protože tam bydlí a vadí mu vlaky a každý měsíc píše na ministerstvo dopisy že ho obtěžují vlaky koukám že tady komentující minimálně půlka má v hlavě pěkně vymeteno že ano
Jako třeba ten v Úvalech, který nechtěl hlukovou stěnu, ale SŽDC mu ji musela vnucovat.
Rušení košových návěstidel změnilo tvář železnice, honem bychom je měli na nějakou trať vrátit. A co třeba takový chlap s praporkem, ten taky chybí, šup s ním zpět.
At z toho Farsky udela treba obecni bunky STANu, ale az si to jeho partaj od SZ koupi. Jiak mu je do toho asi stejne, jako jestli ja na svy zahrade zbouram svoji kulnu.
Vaše kůlna je vaším majetkem a logicky mu do ní nic není. Správa železnic je státní organizací a tím pádem si nemůže dělat úplně, co chce.
Tak. Majetek státní organizace podléhá veřejné kontrole.
Ke které dochází vždy v přestupných letech mezi 30.únorem a 1.dubnem 😀
Na blbečky nebudu reagovat.
Trolling
Jenže oni některé ty budovy ani nechtějí prodat ani v případě, že je někdo chce odkoupit, např. obec.
Možná je to něco společnýho okolo zákona o drahách a souvisejících, co je třeba dodržovat.
Hygienické limity a celý ten úřad.
Dobře, že se někdo ptá. Určitě zbourat budovy, u kterých je levnější demolice než cokoli jiného; ale když o to obce/skauti/někdo projeví zájem, tak by to mělo mít přednost. SŽ je nutné kontrolovat (vizte ty zápisy z Rady).
a až tam skaut skočí pod vlak tak za to bude moct zase dráha že ano a nejlepší by bylo ať to SŽ opraví za třeba 20 mil.korun a obec by to chtěla pronajmout na 20 let měsíčně za korunu protože nemají peníze ale chtěli by metr od koleje skauty teda malé děti oni na to přijdou až bude pozdě
Jak to má Borovský všechno stíhat to bude muset makat 48h denně, 14 dní v týdnu.
A nepoletí do Karibiku…
Nejsem volič STANu, ale s touto iniciativou naprosto souhlasím.
Pan Farský jasně ukazuje, že o dopravě nic neví a o železnici už vůbec ne. Proč se do toho motá?
Tohle bude zase diskuze, jak ta posledně, plná názoru jak naši předci si všeho vážili, nikdy nic nebourali, nikdy nezrušili jedinou trať, o každé WC v nějaké frdeli se starali s láskou a podobné pohádky. 😀
Česká železnice aneb skanzen Evropy 😀
Poslanec nemá právo znát odpověď na to, co ho zajímá?
Ale samozřejmě, že má, ale také doufám, že mu bude odpovězeno, že tyto budovy v těsné blízkosti tratí jsou pro současnou železnici a pro její budoucí potřeby spíše problém nežli užitek. Otázka je, jestli se ptá pro svůj zájem nebo jen cítí politické body.
Jde mu jen o politické body. Prostě zaregistroval, že části veřejnosti se to nelíbí, tak s tím rychle přispěchal. Ve své podstatě on nemá co ztratit. Kdyby to mělo fungovat, jak navrhuje, tak to dopadne tak, že chátrající budova se prodá třeba skautům a bude chátrat dál ve vlastnictví skautů a bude akorát překážkou v dalším rozvoji železnice.
https://krizovatka.skaut.cz/skautske-zakladny/1420-vechtrovna-korno?autologin=1
takto dopadá drážní chátrající budova v péči skautů. například. speciálně od diskutujícího, kterému v každém druhém příspěvku kouká z úst zbytek koblihy s vodňanským kuřetem je tahle kritika velmi úsměvná:-)
Pane Sůro, když už se tak pouštíte do rozboru mých politických preferencí (přičemž jste je ale bohužel neuhodl), tak mi nějaký takový příspěvek ukažte.
Zatím jste to předvedl naposledy v plamenné obhajobě u textu o km postavených dálnic, kdy jste se snažil po vzoru koblih vydávat modernizaci za novou dálnici. Nicméně je to váš boj. Každopádně bych rád o nějaký důkaz, v jak hrozném stavu jsou drážní budovy ve vlastnictví skautů.
Pane Sůro, vy zřejmě moc nedokážete přijímat jiné názory, což je na vašich příspěvcích dost často vidět, potom se snižujete k různým obviněním, že někdo volí toho a toho. Pro vaši informaci vám sděluji, že jsem ANO nikdy nevolil a nic na tom nezmění ani to, že modernizaci dálnice D1 považuji za novou dálnici, což v podstatě je, pouze vede ve stopě té původní (to jsem demonstroval na příkladu domu, který zbouráte a na jeho místě postavíte nový). Absolutně nechápu vaše závěry, že pokud si tohle někdo myslí, je volič nějaké strany. Takové myšlení je hodně jednoduché.
Hluboce se omlouvám. Samozřejmě je to nová dálnice a ANO jste nikdy nevolil.
Pane Sůro, Vy jako nestranný a nezávislý novinář by jste si měl nechat podobné invektivy od cesty, ikdyž je to Váš web. Vás se také nikdo neptá koho volíte a proč a nikdo Vás za to neuráží.
Každý má právo na svůj názor a může si volit koho chce. Také by se měl respektovat vítěz voleb. To je ta demokracie, kterou tu stále neumíme. Předvádíme jen parodii a cochcárnu.
Jinak dopadneme jako v USA, která je nám dávána jako vzor demokracie, přitom je to chlív.
Každý má jistě právo na svůj názor. Nikoliv na šíření dezinformací. V příspěvku pana Jakuba jsou hned dva: že ty nemovitosti brání rozvoji železnice (velká část je na tratích, kde modernizace proběhla a žádná další se tam neplánuje) a že pod majetkem skautů bude dál chátrat.
No jestli někdo začne debatu stylem „jde mu jen o politické body“, tak si podobnou reakci podle mě zaslouží. Přitom jde o ideální příležitost, jak SŽ může přímo v parlamentu demonstrovat svůj pohled a výsledkem může být nějaké rozumné řešení. Treba umožnění věcného břemene u prodávaných staveb ve smyslu „majitel nemá právo podávat námitky proti stavebním úpravám přilehlé dráhy“.
Pokud dobře tlumočí názory a otázky veřejnosti, ty body za to mu po zásluze patří, ať už je, jaký je, a myslíme si o něm cokoli … .
Jan Farský je aktivním členem Skautu, který v minulosti řadu drážních budov využil a proměnil ve své zázemí. I ve své interpelaci píše, že si takové využití u řady nemovitostí dokáže představit. Jen bych rád podotkl, že nebýt jím prosazeného zákonu o registru smluv, o řadě demolic bychom ani nevěděli, kolik stály. Což samozřejmě chápu, že někomu vadí.
No samozřejmě že vadí.
Přesně tak, místo toho, aby šli prachy té správné demoliční firmě, tak se v tom rejpaj intelektuálové, kteří ani nemají zkoušku z Tr10, kdo to kdy slyšel?
Pravda je, že některé drážní budovy by bylo možné prodat, i třeba skautům.
Myslím tam kde došlo k přeložce a nádraží nikam nevede…
Kolik skaut platí SŽ nájem? Protože s nemovitostí souvisí i náklady (daně, revize a servisi technologií). Nepochybuji o tom, že skauti dokážou budovu zkulturnit, jen si myslím, že to není pro SŽ vždy přínosem.
Žádný, ta budova i pozemek není SŽ.
Omlouvám se, špatně jsme četl komentáře. Jinak mé vyjádření k prodejům SŽ je výše.
Chápete, co znamená „prodat“?
Děkuji za osvětu, tak doufejme, že bude používat také rozum s ohledem na dráhu. Argument se skauty už začíná byť také zajímavý, to už se člověk musí ptát co pro ně dělali volení zástupci obcí nežli si přisvojili drážní budovy a ukázali na zlou SŽ. Právní pozadí těchto budov by bylo také zajímavé zjistit. Jsou v soukrových rukou nebo v pronájmu?
Pokud se podíváme na ten příklad vechtrovny Korno (viz níže), tak v soukromých rukou.
Poslanec je jen zvolený politický hňup, který nezná zvolením podstatu života a smrti,, natož drážní logiku.
Jak to prosím souvisí s tématem textu?
S příspěvkem viz výše nesouhlasím, ale souvisí to spolu asi podobně jako to, kdo koho volil, že ANO.
Vždy, když se tady objeví jen náznakem politické téma, sníží se často hodnotná úroveň diskuzí tady na webu na tuto úroveň…
Skanzen Evropy právě kvůli tomu přístupu – nikdo nám do toho nemá co kecat, my to víme nejlíp a za vše mohou ti ostatní. Tvrzení je důkaz a důkazů není potřeba.