Delší tunel v rovině pro rychlovlaky u Líbeznic. Ministr střet zájmů odmítá
Putovní výstavka TGV v Česku. Foto: FB Martina Kupky
Správa železnic prodlouží plánovaný tunel u bydliště ministra dopravy o půl kilometru. Jinde po trase ustoupit obcím odmítá.
Kdo těmi rychlovlaky bude jezdit ? A proč ?
Takže Kupka má střet zájmu za několik miliard jo? Hezký… To jde z evropských peněz?
Budou teď „Svědci Kupkovi“ v Ústeckém kraji před projednáváním 5.aZUR „motivovat“ problematické obce slibem dalších tunelů?
Šéf to evidentně umí u Správy železnic domluvit
Jiná šance není k realizaci VRT není, SEA k 5.aZUR je totiž hrozný škvár, který případný soud nemá šanci ustát
Kupka jede v tunelech za miliardy, Ústecký kraj požaduje opravu Kozí dráhy za 80 milionů
https://zdopravy.cz/ustecky-kraj-stat-schvalil-prodlouzeni-kozi-drahy-az-do-krupky-203754/
Není to trochu málo radní Řeháku?
Ať se to někomu líbí nebo nelíbí, Kupka prostě investice v dopravě rozhýbal to se musí uznat. Zejména v železniční. A to jsem socan!
Nezdá se vám, že i ten náměsíčný superministr Havlíček nebyl takový mimoň jako tohle pohledné stvoření?😁 Kdy budeme mít nějakého dobrého ministra dopravy….
A vy byste chtěl dělat ministra dopravy takový bandě NIMB, sobců a brblalů jako jsme my?
Ale jo, chtěl bych. Chvíli bych to vydržel a pak už rovnou do předčasného důchodu 🙂
Tak zrovna Kupka osobním příkladem názorně ukázal, že výstavba v tunelu problém s NIMBY značně minimalizuje. Takže stačí aby tak postupoval i jinde a brblalů značně ubyde. Ale když pak Kupka jinde tvrdí, že pár set metrů zakrytí je nepřekonatelný problém, tak je to těžký.
Přesně místo VRT stavme republikové metro.
Jedna výhoda tam určitě je (i když bych tuto věc považoval za samozřejmost) aspoň jde o samostatného ministra dopravy. A ne o „dvojministra“.
U traktoristy vám to nevadilo?
samostatného?
To asi nemyslíte úplně vážně, že ne?
Tenhle notorickej stříhač pásek je stejně zoufalý, jako ten multiministr před ním, který tam nebyl vůbec… Všechno jede jakousi setrvačností…
To jsou zajímavá srovnání, kdo teda zoufalý nebyl?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_ministr%C5%AF_dopravy_%C4%8Ceskoslovenska
No nad tím jsem uvažoval také. Kdo byl dobrý. A nějak mě nic nenapadlo… Nějaké nápady?🙂
Ministerstvo a podřízenky řídej za Havlíčka i za Kupky PR úplně stejní lidi. A podle toho to vypadá.
Přesně tak. Setrvačnost…
Tunel v rovině? Taková falešná, opravdu falešná slovíčka u nás v ODS nepoužíváme…
„Falešná slovíčka“ a jeho rodina už nemají (naštěstí) s ODS nic společného. Ti už sympatizují s úplně jinými partajemi.
P. S. Sám o sobě není hloubený tunel v rovině nic neobvyklého, např. mezi Tullnerfeldem a St. Pöltenem jich je několik. Akorát je zvláštní ten český „dvojí metr“.
A tenhle není ani hloubený.
https://mapy.cz/letecka?source=osm&id=127594053&x=14.4670513&y=46.6179370&z=18
No hezký, ale má celý sakumprásk 633m, to je „poněkud“ jiné měřítko než zde buď dvaapůl, nebo tři kilometry ne?? Stavebně o dopravněbezpečnostně by klidně i série kratších tunelů byla jednodušší a levnější. A o jakém dělení krajiny se tu bavíme když to má mít nejmíň 2,5km kde se bude dát přejít/přejet zcela bez omezení??
Tak kdyby tam byl zářez, tak bude velmi pravděpodobně zabírat spoustu místa, a to bude právě to dělení krajiny. A několik kratších tunelů tam udělá několik nepoužitelných kráterů v krajině.
Najdete si tunely východně od Innsbrucku. Asi budete zírat, že si tam zahrabali koleje do dna údolí.
Totéž mimochodem pár desítek km jižně od Innsbrucku (jeden hodně dlouhý a jeden kratší tunel mezi Bolzanem a Ponte Gardenou, dokončeny již v 90. letech 20. stol. – a zčásti podobně tak i Pflerschtunnel hned po Brennerem).
Jenže tady není Švýcarsko. O krásné krajině v těch místech nemluvě. Máme tu notorický nedostatek peněz na cokoliv. Takže raději efektivitu.
Není to ve Švýcarsku, ale v Rakousku. Nicméně pár rozdílů oproti českým VRTkám by se našlo: – je to určené nejen pro osobní dálkovou, ale i pro tranzitní nákladní dopravu; defacto šlo rozšíření tratě z dvoukolejky na čtyřkolejku – max. rychlost je tam „jenom“ 220 – 230 km/h https://de.wikipedia.org/wiki/Brenner-Nordzulauf – s původní tratí je to propojeno na několika místech, tzn. je to použitelné i pro pomalejší vrstvu dálkových vlaků – ty, které zastavují i v Jenbachu – ten úsek dokončený v roce 2012 je pouze jedním ze tří úseků, ty dva další (jeden čistě rakouský + druhý převážně německý) jsou… Číst vice »
Falešná slovíčka doputovala až do náruče Pitomia. Prostě echt konzervativec.
Konzervativec. Friedmanovec. Libertarián. 😀
Dobře, ale tady mnozí lidé (nimby) pláčou, ale pořídit si dům zhruba kdekoliv v koridoru Praha – Drážďany a souběžně s ranvejí letiště, je taková, diplomaticky řečeno, nešikovnost, či geografická ignorance, těch dnešních, nebo jejich předků. Ty lokality, kde k něčemu takovému dojít nemůže, jsou dost známy.
Prostě si za to mohou sami, a VTR musí někde vést.
Ne že bych s vámi vyloženě nesouhlasil, ale VRT nikudy vést nemusí…
Jistě, rozumnější je bourat po stranách současných koritorů a patlat to tam, anebo případně se na to vyprdnout a nedělat vůbec nic, ideální??
Ať ta pakáž chodí napříč republikou pěšky, zboží pošlem v rámci pokroku dostavníkem.
Nikdo soudný nebude brát ohled na nějaký hypotetický VTR…to už rovnou může uvažovat i Zemanův kanál a nebo místa pro vesmírné výtahy
Tak urcite… Jen prosim vsechny ty soudne, aby pak neobtezovali miliony lidi, pripadne nenatahovali pracky pro davky (v jakemkoliv smyslu) od statu.
Ty voe, že to říkáte zrovna vy??? Co to tady teda furt básníte o rozvoji železnice, když zároveň radíte lidem ať to ignorujou??
Podle fotografií, nejen tady, ale i v jiných médiích, se ministr velmi dobře baví na svých každodenních výletech, stále usměvavý a bezstarostný. Není divu, když u nás doprava a dopravní infrastruktura tak výborně funguje.
Snad i jídlo má na cestách dobré a zdravé.
Ta bezstarostnost je je navenek, jinak určitě celý noce nespí, protože přemýšlí jestli mají rychlovlaky zastavovat na Svinově nebo hl.n.
Uděláme kompromis, budou stavět v Mariánkách 🤣🤣🤣
Jaká náhoda.
Tak teď koukám, že byl článěk doplněn. Pokud se hovoří o potřebě křížení s komunikacemi aby nebylo nutné odhlučňovat mosty vysoko nad terénem má to logiku ovšem přijde mi, že to by se dalo vyřešit zářezem křes který by bylo silniční přemostění v úrovni okolního terénu. Pořád si myslím, že mít trať na povrchu tam kde není procházet kopcem je lepší než jí mít zbytečně v tunelu. Ono když se náhodou něco stane není problém s přístupem a v otevřené krajině se i ten kouř lépe rozptyluje než v tunelu. Jediné co může být problém je ten potok, ale ten… Číst vice »
Zajímavý je údaj o „prostupnosti území“. Kolik tunelů má z podobného důvodu má být v obdobně rovinatém úseku od okraje Prahy k okraji Vysočiny na „VRT Střední Čechy“? 🙂
… a taky platí, že ta VRT směr Ústí ani moc nepovede podél D8, srov. s některými tvrzeními, jak toto je právě důležité, aby nebyla „fragmentována krajina“.
A např. Odolena Voda bude najednou mezi D8 a VRTkou – a to bez tunelů.
Správa žvanění napsala: „Tunel bude prodloužen na své severní straně přibližně mezi ulicí nádražní a silnici II/244 z Líbeznice do Měšic. Díky tunelu zůstanou zmíněné komunikace v podstatě na terénu a nebude se tedy mimo jiné muset stavět a odhlučňovat množství nadjezdů vysoko nad okolním terénem.“ Silnice II/244 od kruháče s I/9 směrem do Měšic vede nezastavěným územím. Pokud vím, tak VRT měla být původně v zářezu, takže nadjezdy budou nad terénem jen nepatrně. Co se týče silnice Nádražní a Měšičká (Kupkova) – oboje jsou silnice III. třídy (III/0092, III/2441) platí to samé – nadjezd nad zářezem. Ale hlavně veškerá… Číst vice »
Uděláte zářez, zbyde vám hromada hlíny. Na tom tunelu může být zase pole, nebo něco jiného, na zářezu bude kromě hluku prd.
Rozhodně zářez je vhodnější, klidně i s tím že bude „každou chvíli“ překrytý kvůli snadnému křížení vším od silnic přes traktory až po pěší, ale prostě 2,5km (případně ještě víc) „v kuse“ je moc, vede to na složitější technologie toho tunelu tím pádem dražší stavění i údržbu.
“…v obci je řadovým zastupitelem. I proto nevnímá současné prodloužení jako střet zájmů.”
I pan Babiš je jenom řadovým nemajitelem. 😉
Šašci.
Špatná analogie.
Pan Babiš je koncový příjemce výhod z majetku ve svěřenském fondu.
Pan Kupka není koncovým příjemcem výhod z majetku obce.
Chcete tvrdit, že Kupka není jedním z velmi malé množiny beneficientů toho tunelu?
Co je to malá skupina, když se bavíme o 3kilometrovém tunelu v blízkosti 3 obcí s několika tisíci obyvatel?
Kupkův dům je jedním z nejbližších k trase VRT.
To nikdo nepopírá. Akorát mi není jasné, co by měl mít z toho prodloužení v severní části, kde už je to od jeho domu dost daleko. Stejně tak mi pořád nikdo nevysvětlil, k čemu mu bude, že druhý portál má nějaké 2 km od svého domu.
Politický kapitál.
Tohle je exemplární příklad politické korupce, kdy politik tlačí nerovné “investice” pro svoji zájmovou skupinu, čímž ji uplácí z cizích peněz. A je úplně jedno, jestli jde o skupinu obyvatel obce, kterým se sníží hluk nebo fragmentace krajiny, nebo skupinu podnikatelů, kterým se sníží daně nebo přihraje zakázka.
Aneb morálka do politiky nepatří.
Odolená Voda neexistuje. Správně Odolena Voda (tedy jako Odolenova).
Odolen (Odolan) . Jméno hojně využíváno v rodu Pětipeských z Chýš a Egerberka
„Jméno Odolen bylo v rodu často užíváno, dědilo se z generace na generaci. Jeden Odolen se stal litoměřickým děkanem, další prodal Běleč, jiný působil jako hejtman slánského kraje a za stavovského povstání vykonával funkci vojenského komisaře, roku 1623 ztratil veškerý majetek.“
https://www.youtube.com/watch?v=42PIZeYzexc
Aha, tak v Líbeznici ano a v Králově Dvoře ne. A ještě rovnou přes zámek. 😀
To jako ještě pořád ?
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/planovana-rychlodraha-do-berouna-je-nakreslena-skrz-zamek.A150504_2160057_praha-zpravy_nub
Stále, stačí se podívat do GIS.
V Králově Dvoře už se něco konkrétního projektuje a schvaluje?
Ano, sjezd z tunelu. Kde budou další spoje navíc a to i nákladní dopravy. To už dvě koleje společně s regionalkou od vody nepojmou.
Proč zrovna vedle domu NIMBY Kupky (https://en.mapy.cz/s/reduhonene) se volí řešení, kde VRT překonává Líbeznický potok POD NÍM – tj. v tunelu? Když projektant nemá fakt vážný důvod – vodní tok “ na most“ nedává.. A proč se tunel prodlužuje? Hluk to po navýšení hlukové limity od 1.7.2023 fakt není! Proto je argumentace SŽ ke studii proveditelnosti jako mantře, není pravdivá: – VRT zde projektovali na hlukové limity 55/50, nyní platí 60/55 – spíš by se tunely měly rušit než prodlužovat – u stávajících silnic se hlukové limity „defacto zrušily“ – potřebné množství hluku je mimo reálnou kapacitu komunikací – Tramvaj… Číst vice »
Nemají být silnice I/9 i II/244 vedeny v nové trase, tedy jako novostavby, na které se hlukové limity vztahovat budou?
Ne
Aha. A co je to tedy
Veřejná zakázka „I/9 Mělník – Líbeznice, přeložka“
a proč ve vizualizaci
https://www.libeznice.cz/sites/default/files/2024/02/pohled_1.png
jsou obě silnice vedeny v jiné než stávající trase?
Obecně je dobře, když lidi v okolí nebude obtěžovat hluk. Hlukové limity se mění a nikdy nevíte, kdy se znovu spřístní třeba nařízením EU. Dělat stavbu pod potokem ale smysl nedává. V tomto případě by stačil tubus na rovině, tak jak je třeba u metra na Čerňáku. Jen ten tubus obsypat zeminou.
Prosím proč tubus. Podívejte se kolik takových tubusů mají na VRT třeba ve Francii
Chuchelský tunel je taky pod potokem a ten potok teče přímo po rubu klenby. Běžte se podívat. A taky tam mohl být tunel přerušen úplně normálně a potok pod tratí.
No to by nemohl, respektive by tam kvůli takovému řešení (ne pod potokem, ale nad potokem, a hlavně nad ulicí) muselo být citelné stoupání a pak klesání, což prý není u vlaku dobře…
Asi tu budu trochu jako ďáblův advokát. Sice chápu, že se milovníkům železnice další komplikace a zdražení VRT nelíbí, ale opravdu za to má smysl vinit ministra? V podstatě každá samospráva, do jejíhož území má VRT zasáhnout, tlačí na zadavatele a projektanty, aby byla (z jejího pohledu) stavba co nejšetrnější. Nakonec to je přeci povinnost samosprávy, bojovat za své obyvatele a za prostředí svého katastru. A to evidentně dělal Kupka jako starosta Líbeznice. (Podobně v současnosti vyjednává se SprŽel třeba Ústí nad Labem, a to jsou změny mnohem větší a nákladnější.) Ministr dopravy má za úkol prosazovat dopravní řešení s… Číst vice »
A opravdu za to bylo tak úspěšně lobováno kvůli drtivé většině obyvatelů Líbeznice, který ten vlak neuvidí a neuslyší, terén se dle mapy navíc svažuje
Nebo se za to lobovalo kvůli Kupkově baráčku na samém konci vesnice tady https://en.mapy.cz/s/reduhonene
Ta otázka je totiž na využití vlivu/pravomoci na obecné nebo naopak partikulární zájmy
Ještě by to chtělo v mapě vidět kudy má trať vést . Mohlo by to hodně napovědět.
Doplnění do mapy
https://en.mapy.cz/turisticka?vlastni-body&ut=Kupkovo&ut=New%20%20POI&uc=9hNIFxYcPUggXgPg&ud=Jana%20Pavelky%20660%2C%20L%C3%ADbeznice%2C%20250%2065%2C%20Praha-v%C3%BDchod&ud=14%C2%B030%2722.960%22E%2050%C2%B011%2743.660%22N&x=14.4844052&y=50.2103492&z=14
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/157716151/VRT+Pod%C5%99ipsko.jpg/4834d100-7d2a-4475-9e67-7dfb8bf9a220?t=1684850196562
https://www.libeznice.cz/sites/default/files/2024/02/pohled_1.png
No jo, bude jí mít hned u baráku. Odkazy po schválení. příspěvku
pozn.: Mapy.cz mají takový šikovný Nástroj – Sdílet. Odkaz pak vypadá například takto: https://mapy.cz/s/mofegusefu – a není dlouhý jak Lovosice (nebo přiléhavěji k tématu – jako Krušnohorský tunel 🙂
Pokud by šlo o jediný domek, tak bohatě stačí tunel o délce cca 400 metrů a nikoli skoro 3kilometrový, nebo ne? Tunel je naplánován v místě, kde – s výjimkou území Prahy – je kolem VRT nejhustší zástavba – Hovorčovic, Líbeznic a Měšic. No a pokud je kolizním bodem křížení VRT s II/244 a I/9, tak od nich je už Kupkův dům odstíněn i bez tunelu.
Největší sranda je, že i kdybychom přistoupili na „právo vrchnosti na VIP zacházení“, tak by vyšlo mnohem levněji mu ten barák vykoupit a ještě mu darovat nějakou vilu v Černošicích (jedna je snad i s bazénkem pro žraloka pořád volná dokonce :))) )…
Tak Kupka by si měl právě udělat na VRT vyhlídku, ne?
Souhlas… Ale jen je zajímavé, že zrovna tady to jde, když jinde to nejde 🙂
Jinde to nejde? A co třeba Ledčice, tam tunel plánován není? Nebo Rajhrad, tam se o něm mluví také. Nebo ne?
V Rajhradu by ovšem chtěli tunel taky prodloužit.
https://www.rajhrad.cz/2022/01/halo-trasa-vrt-jizni-morava-26-1-2022/
No a možná rajhradští také uspějí, v rámci vyjednávání.
Zatímco jinde vadí i ten tunel. Že, chabařovičtí… 😀
I výstavba tunelu znamená pohyb stavebních strojů, vibrace atd.
Mmch. ne chabařovičtí, ale chlumečtí.
No jasně, chlumečtí, moje chyba. Díky za opravu.
No a to když se podívám na ty Pohořelice, tak tam to má být od zástavby 100-120m, a tunel tam chtějí nedat, zatím jim navrhli prodloužení o 100m. V Líbeznici je to dál, ale přesto jim hodlají 500m vyhovět? To má být nějaká rovnost nebo co??
Prostě FAKT vytvářet takovýto precedens, přes 3km tunelu na „ochranu“ okolí, to už může být prakticky úplně všude, SNAD kousky na Vysočině nebudou potřebovat…
Tunel Ledčice musí být kvůli sklonu
… to je přeci povinnost samosprávy, bojovat za své obyvatele a za prostředí svého katastru…
Mělo by to tak být a tak je to správné. Ovšem jaksi jste opomenul si všimnout toho nejpodstatnějšího: Jinde to SŽ odmítá.
Ani ŘSD nestaví tunely všude, kde si to obce přejí. Ale okolo Přezletic nejspíš bude.
Kdo tahá za nitky třeba v Ledčicích? Nebo v Rajhradu?
A hlavně: Když byl tunel schválen už v letech 2016-2019, kdy byli ministry dopravy Ťok a Kremlík, jaký na to mohlo mít vliv, že je Kupka od konce roku 2021 ministrem?
Tunel Ledčice je kvůli sklonu – kdyby bylo po povrchu, tak to ani osobní od Vltavy na kopec nedá…
(Pokud by nivelita trati byla u Vltavy výš, tak by i u Ledčic stačil zářez. Nicméně v tom podstata mého komentáře nebyla. Poukazoval jsem na časový nesoulad mezi jmenováním do funkce a schválením tunelu.)
A co okamžik prodloužení původně schváleného plánu, tam je to taky náhoda?
Tunel sice asi nebude mít „mokré koleje v dešti“, na druhou stranu znamená potřebu rozrážet vzduch.
To vše při dosažení tamní traťové rychlosti 320 km/h.
No tak to potom jistě ty samosprávy dělají pravidelně a často údržbu kanalizací, silnic atd.? Anebo „sorry, nemáme na to peníze“ ale z cizího přece krev neteče, tam budeme požadovat cokoliv, ať je to rozumné či nikoliv? Pokud si řekneme že se bude bez ptaní držet „maximy“ tak potom v řízení jako výchozí krok následuje „skrouhnutí“ požadavků na polovinu a dál se uvidí (protože jednáme se zaujatou stranou)…
“ bojovat za své obyvatele a za prostředí svého katastru. A to evidentně dělal Kupka jako starosta Líbeznice. “
Na tom není vůbec nic špatného. Ovšem nemělo by to být tak, že tady tunel je možný a jinde nikoliv. Měla by v tom být nějaká spravedlnost. Spíše chych to viděl tak, že by neměl být tunel vůbec nikde pokud není potřeba kvůli terénu. aby na tom byly všechny obce stejně a nikdo by nemohl říct, že obec kde v zastupitestvu zasedá ministr dopravy má něco víc než ostatní obce. Měla by existovat nějaká solidarita.
Tunel byl schválen v letech 2016-2019, kdy Kupka neměl s MD nic společného, v křesle seděli Ťok a pak chvíli Kremlík. Jak mohla mít obec se starostou z ODS něco víc než jiné?
Samozřejmě je Kolovratník ve střetu zájmů jako prase. Především lávka je ukázkovým příkladem. Všude jinde si to platí město, tady to Pardubicím platí Správa železnic.
Jak prosím vysvětlíte tu „náhodu“, že ze všech obcí co chtějí tunel, tak ministr vyhoví právě a jen své obci?
Pročtěte si v diskuzi řady případů, kdy se stát zachoval naopak. Proč se chová tak nedeterministicky? Proč vyhověl právě zde a ne jinde, kde je podobné opatření výrazně více potřeba?
Dokud mi toto nevysvětlí(te), má Occamova břitva má jasno.
Nebyl nejdřív schválen tunel a až později jmenován ministr?
a poté následuje prodložení tunelu, o tom pro jistotu mlčíte omylem nebo schválně?
Přes 20 let má ŘSD povinnost postavit protihlukové stěny u dálnice D8, kde má vést i VRT…Může to i zde pan Kupka „zařídit“?
https://www.mnetes.cz/stanovisko-obce-k-chybejicim-protihlukovym-stenam/d-52688
Mnetěš a Vražkov není Kupkovo! Máte smůlu….
Nicméně jen o pár km dál je domovská obec prezidenta ČR.
A proč protihlukové stěny? Doba pokročila. Dneska se místo toho staví tunely. Kdo pozdě chodí (staví) sám sobě škodí. Takže co nějaký protihlukový stěny chtějte tunel 😉
akcie Metrostavu se dají koupit kde?
To fakt nevím a nikdy jsem to vědět nepotřeboval a ani potřebovat nebudu. Jediný papíry který mám jsou letáky co končí ve sběru protože ty fakt cenné nejsou. Naopak. Jsou k v zteku protože ani pořádně nehoří. 🙂
Stejně, jak se mnozí diví, že někdo s IQ vyšším něž 70 může volit Babiše, tak já jako (bývalý) volič US a TOP09 již téměř třicet let nechápu, jak někdo může volit ODS…
Pokud máte k dispozici pouze volbu Babiš ANO-ne, tak holt nic jiného nezbývá než 5-koalice. Tam už si můžete vybrat, resp. z hlediska výsledku už je to jedno. Ale jsme vážení mimo téma!
https://youtu.be/gXByhhE7zkc?t=95
Pětikoalice prostě není jen ODS…
A to hraje nějakou roli? Pořád je to koalice složená ze dvou koalic.
To je dost jednoduchý: Vybírá podle zahraniční politiky, protože ji považuje za jednak důležitější a jednak obtížněji „napravitelnou“, až bude nějaká lepší volba.
Podle kterých parametrů zahraniční politiky, známých k 10/2021, se voliči podle vás v těch volbách rozhodovali?
Nedávno byl rozhovor s panem Bazingou pro Deník N, kde explicitně zazněla věta uvedená i v titulku (i v odkaze):
https://denikn.cz/1422040/kdyby-mely-rychlovlaky-jezdit-pouze-tunelem-financne-to-neustojime-rika-ke-kritice-obci-bazgier-ze-spravy-zeleznic
Takže, děkujeme NIMBY-Kupko, že chceš zazdít VRT.
Osobně se domnívám, že Kupkovi nejde o to, aby tu někdy vrtky byly a rychlovlaky jezdily. Utrácet za projekty klidně. Alespoň dokud nebude Škoda PPF vyrábět vlak na víc než na 160
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kupka-suploval-ministra-kultury-proc-by-to-melo-prekvapovat-do-prcic-divi-se-249185
Absolutní fraška, když vezmete, že třeba ve Fryštáku nebo v Dluhonicích aktuálně stavíme dálnici, která vede přímo okolo domů.
A to je přitom dálnice na hluk mnohem horší. Na VRT projede po osmé večer pár vlaků za hodinu a dál přes noc úplná nula a ticho.
Přesně tak. V případě dálnice je hluk monotónní a stálý a trvá prakticky bez přestávky po celou dobu kdy je dálnice v provozu. Na jaře, v létě , na podzim, v zimě, v pondělí , úterý…..ve dne, v noci.Jediné co lze zaznamenat je, že v některých časových úsecích je slabší a jindy silnější, ale trvá a trvá.Ani půlkilometru široký lesní porost tento hluk zcela neodstíní.
Jééé, tohle je super. Nechtěl byste pro obce na Ústecku, zejména v Chlumci dělat přednášky? Místní to nechápou a hádají se s námi, co nemáme s VRTkou problém. V Chabařovicích jsme s tím v pohodě a portál tunelu máme blíže! Myslíme totiž trochu víc dopředu a ne jen na sebe, ale co chcete, aby ten, kdo si založil starostenství na programu antiVRT a vidí, že mu teče do bot? Doufám, že tohle neustojej.
Nevidím důvod, aby to po osmé večer bylo pár vlaků za hodinu – pořád to budou:
– 1h takt směr K. Vary – Cheb
– 1h takt směr Louny – Žatec
– 1h (když po 20. h už ne 30min.) takt směr SRN
– 2x 1h takt směr Děčín (po levém vs. pravém břehu)
– 1h takt směr Teplice – Litvínov
Tzn. cca 6 párů vlaků za hodinu.
A v noci eventuální údržba, což taky není tiché.
Víte co je výhodou v dněšní době? Ža existuje trať bez styklů kde jedoucí vlak nevyluzuje buchchuch–buchbuch. V dnešní době kdy jsou kolejnice bez styků je to jen jakýsi šum svistu případně jakési ševelení slyšitelné na dost velkou vzdálenost když se koleje rozezpívají několik km před vlakem. Z toho plyne, že pokud bychom porovnali úroveň hluku dříve a dnes tak je určitě menší ale závisí to na rychlosti jakou vlak jede . V případě silnic je ten hluk spíše horší a je mnoho faktorů které ho mohou ovlivnit počínaje stavem komunikace, narůstajícím počtem vozidel, objemu přepraveného zboží po silnici a… Číst vice »
Pardon, zapomněl jsem ještě na rozvoj elektromobility kdy sice elektromobil nemá spalovací motor, ale jeho hmotnost také udělá své.
Takže za jednu hodinu uslyšíte 12 x po dobu tří vteřin „šum svistu“ 🙂
Na mě hodně optimistická varianta poptávky ve večerním až nočním provozu, no ale i tak – v případě, že by jelo 12 vlaků, čili jeden za 5 minut, pořád je to o dost jinde, než hluk z jakékoliv dálnice nebo i místní komunikace. Co se údržby týká, bude každou noc? Bude jezdit 320? Asi těžko. Trať zářezu v rovinaté krajině s bezstykovou kolejí s moderními vozidly a stovky metrů od zástavby, tady není o čem.
Je to oficiální varianta o 1h taktu po celý den, viz ministerské koncepce (v nichž není žádná zmínka o verzi špička vs. sedlo).
Mmch. je mi docela s podivem, že by se k těm sedmi (mám-li přičíst i ty „druhé Drážďany za hodinu“) nevešly do krátkého přípražského úseku i dvě „Mladé Boleslavi (-Turnovy/Liberce)“ a dva „Mělníky“, viz jiné komentáře zde o „nedostačujících dvou kolejích“ (přičemž mezi hl. n. a Balabenku by se na jedinou kolej v každém směru vejít musely).
V podstatě svým sobectvím zaříznul celou trať. Teď to napadne každá obec na plánované trase, že chtějí také tunely a nezačne se stavět nikdy…
Možná se konečně prolomí legislativně úřednický blok, který neumožňoval umisťovat tunelové úseky do míst, kde by je všichni chtěli, ale nebylo je možní dát z důvodu neopodstatnění hlukové zátěže výpočtem. Takových míst v současných projektech je. Když si představíte, že navrhujete něco na 100-200-300 let a mohl by tam být tunel a bylo by to úžasné řešení pro příští generace. Jenže ouha!. Hluk vychází pod limit a SFDI hned křičí, že je tunel neopodstatněný a nesmíte ho navrhnout. Zářez jako hrom, rozdělená krajina, naštvaný lidi a posun stavby o 20-30 let hádání a soudů. Ve finále od toho dají všichni… Číst vice »
Takže máme stavět tunely všude kde je chtějí místní? To je v případě VRT asi úplně všude. Takhle nikdy nic nepostavíme.
Kde je to logické řešení. Ale nechce se kvůli navýšení celkové ceny o 10%. Takže ušetříme tunel, ale prskneme dálnici do údolí 100-150 m od vesnice, ale hluk díky 300 m dlouhé betonové zdi vychází. Asi tak například.
Cože, 10%? Takže když zde je prodloužení tunelu o 500m oceněno na 750MKč, tak to tedy znamená že „na poli“ stojí kilometr VRT nějakých 1,3 miliardy a v mělkém tunelu fakt jen o deset procent víc tj. 1,5 miliardy?
Jinak u hlubokého zářezu s „přemostěním“ souhlasím, je to potřeba, ale ne po celé délce! Už jen proto že to zhoršuje přístup záchranářů…
Je to precedens pro všechny okolo. Je obecně známo, že pokud stavební úřad dělá obstrukce k jakékoli stavbě, pak nejúčinnější je vytisknout si katastrální mapu v okolí budoucí stavby a následně jim v ní jen ukazovat: Tomuhle jste povolili to, tady jste povolili to, atd., a mě to samé (nebo podobné) nechcete povolit? Mám tomu rozumět tak, že mě chcete z pozice úřadu šikanovat? A v tu chvíli se situace obrací a najednou je vše v pořádku a stavíte.
Zapomněl jsem dodat: V zákoně se tomu říká legitimní očekávání.
NIMBY Kupka – vyřešil u svého domu hned 3 problémy najednou:
1) nebude o VRT vědět (hluk adt.)
2) nebude možné postavit Libeznickou spojku
3) nevznikne Terminál Líbeznice
Líbeznice – tady je Kupkovo!!!
Co je to ten Terminál Líbeznice?
https://www.facebook.com/iprpraha/videos/1115197133149898
https://docs.google.com/document/d/1d6EPzv2Ce0LH4YFnefPt6FGwdq-JrfZC/edit?usp=sharing&ouid=106947904856826495765&rtpof=true&sd=true
Nemožnost realizace Líbeznické spojky je definitivní? 😞😔
„Kdybych já byl ministrem a měl jeho sílu…“ Ale ne, je fajn být obyčejným občanem i když to někdy není jednoduché.
https://youtu.be/1-L1aS5HMxo?t=634
To teď budou chtít tunely všichni a všude. Pak se zjistí, že celkové náklady jsou takové, že se to vlastně ekonomicky nevyplatí stavět a bude konec snu o VRT.
Ty to budou vymýšlet tak dlouho až nakonec zjistí, že místo VRT staví metro.
Nepomery v tom, kde se na draze penize smi utracet a kde se naopak musi nekompromisne setrit, se stale objevuji dalsi a dalsi.
Jak na potvoru se geograficky soustreduji kolem stejnych mist.
Investice do novych velkolepych budov zastavek a stanic v Praze v radu stovek milionu za kazde vs. zavreni Havirovske haly pro nehospodarnost. Nova nástupiště na zmodernizovane Unicovce bez zastreseni a bez zastreseneho prichodu.
Zbytecny tunel na sbahnu pod Prahou 6, ktery trat zasadne nezkrati ani nezkapacitni ani nezrychli, ale zato ji zasadne prodrazi o vic jak 10 miliard.
Atd
No zrovna o Uničovce bych pomlčel. Vzhledem k významu trati tam ta modernizace byla pohříchu velkorysá. A než stovky milionů za intenzivně využívané budovy v Praze mi spíše vadí stovky milionů až miliardy za podvyužité prostory v Budějicích, Teplicích, nebo za skvost v Pardubicích.
Zachování jednokolejky (bez aspoň dílčích dvoukolejných úseků) mezi Olomoucí a Uničovem je opakem velkorysosti.
Přesně tak. A těch „pár“ zastřešení, to už skoro nestojí ani za řeč (zejména u vstupů do podchodů).
A v čem je velkorysá, pohříchu? O kolik by bylo levnější mít trať na 100-135? Připomínáte mi jednoho škůdce, co rozporoval 160 mezi Hradcem a Pardubicemi na NEKORIDOROVE trati, považte!
Velkorysa? Jedinym „nadstandardem“ je elektrifikace. Jinak se tam nepostavil ani jeden nadjezd, neudelala ani jedna prelozka, nezdvokolejnil ani jeden usek. ETCS je holt uz standardem, ne nadstandardem. 160 je dusledkem diky primemu vedeni trati.
Mám otázku pro znalé trochu z jiného soudku. Řeší se nějak propojení této VRT a trati 070 ? Kdyby mohly jet příměstské vlaky z Neratovic do centra Prahy po této VRT , ušetřilo by se poměrně dost minut a spojení z Mělníka do Prahy by se hodně zatraktivnilo.
Nyní pokud vím neřeší. Je to v „plánech“, pokud by se realizoval VRT terminál Sever. Ale ten se nebude pravděpodobně budovat ihned s VRT ale „až někdy dodatečně“, pokud vůbec. Více bylo třeba v konferenci „Velké změny Prahy – Terminál a severovýchodní město“ -> https://zdopravy.cz/prulom-sz-ziskala-po-letech-pravomocne-uzemni-rozhodnuti-k-nove-trati-plzen-stod-205961/
V jakém je to stavu nyní netuším. Ani nevím v jakém stavu a zda jsou již nějaké plány na přípravu Skály->Čakovice a Čakovice->Všetaty. Kdyby někdo věděl budu rád za info.
Mlho, o tom se tu celou dobu bavíme! Zatím jediné co plyne z plánů na VRT je, že se plánuje S-Bahn Roudnice-Praha, narovnání trati.
Naposledy jsem to viděl ve Studii proveditelnosti Nové trati Praha – Drážďany od CEDOPu. SŽ to ale po CEDOPu předělávala a v jejich verzi to není (alespoň ne ve výkresech). Problém je, že úsek Praha – Nová Ves (kde by měla být odbočka na Most) má být výhledové vytížen natolik, že se tam podle mých informací vejde max jeden pár Sp vlaků Praha – Mělník za hodinu.
A to ještě v tom úseku nepojedou takové „Sp“, které by u Nové Vsi odbočily směr Hněvice a Roudnice-město (protože tam nebude příslušná odbočka = mmch. tím pádem VRT nebude mít přínos pro Štětí a okolí).
Nicméně i toto jsou takové „počty odzadu“ – že „co zbyde na Mělník“ namísto „počtů (přinejmenším odprostřed“ – např. plánů na 15min. interval bezzastákových VR-vlaků Ústí – Praha, kdy paradoxně vlak Ústí – Praha bude mít kratší cestovní dobu než Mělník – Praha).
To je smutné
A proto tam byly navržený 2 tunely, jeden z Balabenky a druhý z Vysočan, je to tak?
Jako kdyby se ty plečky nedaly spojovat či rozpojovat.
Hlukové limity jo? No když se někomu nelíbí že kolem vede komunikace má dvě možnosti. Zvyknout si a nebo možnost odstěhovat se protože nápravy se s největší pravděpodobností v dohledné době nedočká.. Víte co je lidí kteří bydlí u komunikací které svým stavem přispívají k tomu, aby těžká vozidla při projíždění po nerovném povrchu, nerovností a děr způsobovala otřesy které se přenáčí až na okolní nemobitosti tedy obydlí lidí? í? Ale na to se peče. Jestlipak se panu ministrovi taky klepe lustr když kolem projede vlak ? Jestli ne pak je na tom ještě dobře a není žádný tunel potřeba… Číst vice »
Tak schválně. Dokázal by mi někdo říci kolik nového povrchu asfaltu by bylo možno položit za peníze které si vyžádá onen půlkilometr tunelu?
zbytecny neni pulkilometr, ale cely tunel
Ano, ale právě ten půlkilometr tomu nasadil korunu.
To je na demisi!
Myslím, že tady byly za vlády ANO větší důvody na demisi a nepřišla, takže bych to zas tak černě neviděl. Stále se divím, jak může být třeba Kaliňák ministrem čehokoliv, nebo Olaf fucking Scholz kancléřem, když si vzpomeneme na Warburg Bank Skandal
Takových věcí už u Kupky bylo…
Který ministr se naposled přiznal ke střetu zájmů?
Prodloužení tunelu kvůli NIMBY Kupkovi znemožní budoucí realizaci velmi prospěšné Líbeznické spojky a Terminálu Líbeznice
co to je „terminál Líbeznice“? nemyslela jste terminál Praha Sever?
https://www.facebook.com/iprpraha/videos/1115197133149898
https://docs.google.com/document/d/1d6EPzv2Ce0LH4YFnefPt6FGwdq-JrfZC/edit?usp=sharing&ouid=106947904856826495765&rtpof=true&sd=true
Jaký Terminál Líbeznice? Jaká Líbeznická spojka? Co to je? K čemu to je?
https://docs.google.com/document/d/1d6EPzv2Ce0LH4YFnefPt6FGwdq-JrfZC/edit?usp=sharing&ouid=106947904856826495765&rtpof=true&sd=true
Jak typické pro ODS. Ostatním hlukové normy oslabí pro „vyšší dobro“, ale sám si ticho zařídí. Za peníze těch, které obšťastní větším hlukem.
„Ostatním hlukové normy oslabí pro „vyšší dobro“!“
Tak to byla hezká trefa . Hřebíček hezky na hlavičku. Takže oslabíme hlukové normy proto, že úrověň hluku ty normy překračuje, ohneme si to a místo toho abychom se snažili o nápravu stavu s cílem snížit hluk limit zvýšíme a problém máme vařešený. To je zralé na nějakou cenu.
To je řešení klasické – bolševické. Bez zdůvodnění, bez dopadové studie na zdraví a náklady na společnost a ekonomiku (které mnohonásobně překročí to, co ten packal ušetří na stavbách). A navíc proti vytčeným cílům EU, k nimž se naše země zavázala – snižovat hlukovou zátěž obyvatel.
Opravdu se divím, že to nikdo nenapadl a že jim to tak lehce prošlo.
„Jak typické pro ODS“Tunel tady, tunel tam,—— tunel tehdy, tunel dnes…..
https://www.youtube.com/watch?v=eD9xoTeG4hE
Kupka – největší NIMBY
a proč jako?
V kontextu „ne 2,7, ale 3,2km tunelu v relativní rovině“ o to víc žasnu nad modernizací dolní Vláry, kde by tento cca 2km tunel https://mapy.cz/s/povolapega umožnil zrušit (= mj. nemodernizovat) 6,5 km tratě – a navíc by vedl pod skutečným kopcem.
P. S. Ta ironie, že ještě v roce 2024 dochází k takovým změnám v projektu VRT od Prahy k Drážďanům, tedy tratě, která „dle závazku vůči EU musí být hotova do roku 2030“. 🙂
Skoro se vším souhlas, jen pořád je rozdíl tunel ražený (na vlárské trati) a uměle zasypaný. Ten ražený by stál několikrát víc..
Ale jak píšu, se zbytkem souhlas. Dělat změny tak pozdě, nekoncepčně (nelze tam mít uvažovaný terminál, jinde podobný hluk nevadí), nesmyslně (tunelna rovině) a jen proto že pan papaláš z ODS chce klid, to je.. papalášské NIMBY.
Ty rozdíly nicméně jsou i v přínosech – ta VRT u Líbeznic bude mít stejnou traťovou rychlost, ať už by tam byl zářez nebo tunel.
Zato tunel Nesovice – Nemotice by sám o sobě byl zřejmě na vyšší traťovou rychlost než byť modernizovaná trať vrchem přes Brankovice + i samo zkrácení vzdáleností = zkrácení doby jízdy o několik minut.
…. = zkrácení doby jízdy o několik minut….
což, přiznejme si, cestujícího zajímá ze všeho nejvíce.
V Líbeznicích za desítky milionů prodlužují tunel v rovině mimo obec, v Brně v Bystrci kvůli penězům zkracují dálniční tunel skrz sídliště pro D43/X43/S77 (či jak to přejmenovávají).
To druhé je trochu nepřesné, ÚP jen garantuje kratší délku než jaká byla slíbena, ale.. ta pachut z papalášství a z asymetrického přístupu k dálnicím vs. železnicím, ta pachuť je dost velká.
„za desítky milionů“, to jsou zatím jen peníze na přípravu, ne na realizaci. Jen píšu, předpokládám, že Vy to také víte 😉
Takže urychleně někoho z ODS přestěhovat do Bystrce…
Tak snad není problém zveřejnit technické podklady, parametry na základě kterých bylo proti původnímu řešení rozhodnuto, že VRT bude v tunelu a že tunel bude prodloužen – a doložit, že i pro zbytek trasy (obce bez pouhého zastupitele / ministra) platí stejně…nebo to problém je?:))
To mozna neni. Ale taky neni problem nastavit ty parametry tak, aby to v Libeznicich vyslo a jinde ne.
… no a pak se ta trať napojí, a to osobním i nákladním tranzitem, přímo do centra Ústí nad Labem, kde navíc bude mít nádraží „za každou cenu co nejblíže centru“ a tím pádem za cenu nemožnosti vést vlaky Praha – po VRT až do Ústí – odtud po levobřežce do Děčína (a odtud ideálně do Šluknovského výběžku).
Na jedné straně zhoršení parametrů normy ochrany lidí před všudypřítomným hlukem 🙁 , na straně druhé údajné nedodržení dohod s obcí ze strany SŽ. 🙂 Nabízí se vtíravá otázka: Jak asi bude vypadat reálné řešení sporů obcí se státem (nejen se SŽ a nejen ohledně VRT), kde žádný momentální vašnosta nehnízdí? Bude to řešeno tak jednoznačně příkře, jako v Odolena vodě, tedy ŽÁDNÝ TUNEL NELZE, basta fidli? 1. Pokud SŽ údajně není schopna automaticky dodržet uzavřené dohody ani s obcí, kde sídlí její nejvyšší představený, a musejí se následně dělat dodatečné opravné zásahy za desítky milionů korun, tak ať si… Číst vice »
Přičemž ani pro Odolena Vodu nebude mít VRT žádný přínos – nevznikne tam žádná stanice pro cestující – která by přitom byla velmi přínosná jak pro dojíždění do Prahy, ale i pro jízdy opačným směrem (mj. do SRN), srov. s existencí (a zastavováním většiny spojů tamtéž) VRT-stanice u (od centra Prahy podobně vzdálených) Nehvizd.
Přímo ne, ale nepřímo by jim trochu mohla uvolnit D8.
Na jednu stranu se argumentuje maximální možnou snahou preferovat veřejnou, pokud možno železniční dopravu.
Na druhou stranu má být pro relativně osídlenou příměstskou oblast přínosem „uvolnění dálnice“.
Také zajímavý dvojí metr (nad rámec líbeznického tunelu vs. o pár km dál bez tunelů).
Žádný rozpor ani dvojí metr v tom není. Obojí je přínos, oba druhy dopravy jsou potřeba dobře funkční.
Ale pro oblast (zdaleka nejen) Odolena Vody (nejen) vůči Praze nebude železnice funkční vůbec.
To je to, oč (mi) jde.
To snad ne, tyto diskuze, že VT by mohla stavět v každé pr..li jsou směšné. Praha, Brno ostrava a nic víc, to je účel VRT. POkud to bude jinak dopadne to jako stavba výše zmiňované Vláry za císaře pána/1.republiky. Tolik kompromisů se sedláky a starosty, že je z toho nepoužitelná lokálka, se zastávkami každých 10 km, kterou ve výsledku nikdo nepoužívá. Kdo by taky jel 60km dvě hodiny, že?
A jak tedy vysvětlíte ty Nehvizdy?
S tou Vlárou pletete dohromady naprosto nesouvisející věci – vedení tratě vs. počty zastávek.
P. S. Nepřepokládám, že ten tunel Nesovice – Nemotice nebyl v roce 1887 vystavěn kvůli „kompromisům se sedláky a starosty“, že.
Ostatně stejně tak o dolní Vláře neplatí těch „60 km za 2 h“.
P. S. č. 2: Jakou motivaci vést přes svá území tedy ty obce mají mít, když „Praha, Brno Ostrava a nic víc“? (Mmch. srov. s ofiko argumentací o tom, že „VRT udrží lidi v regionech“ a „zabrání ve stěhování lidí do Prahy, Brna a jejich okolí“)
… srov. s ofiko argumentací o tom, že „VRT udrží lidi v regionech …
To právě zajistí ty sjezdy a nájezdy zpět (tedy část jízdy po konvenční trati), např. Světlá – napojení zpět na VRT u Velké Bíteše a další. Stejně tak přivedení spojek do terminálů z regionálních tratí.
… a nezajistí to z Velké Bíteše do Prahy (ale i Jihlavy), stejně tak ne z Novojičínska do Brna/Prahy atd.
Nicméně v případě okolí Roudnice to zajistí právě stanice přímo na VRTce.
Nicméně už i ty sjezdy už jsou docela mimo rámec toho, co napsal p. pdolak, tzn. že VR-vlaky zastavující jen Praha, Brno, Ostrava.
Zkuste se, prosím, nad tím zamyslet. Pokud by VRT měla zajistit praktiky z každé vsi, nebo městečka, spojení mezi klíčovými sídly, tj. Brnem, Prahou a Ostravou, pak by to byla ve výsledku pomalá klikatice s často i poloměry do R = 300 m, což by z ní udělalo lokálku.
Novojičínsko je celý okres a rozdílová v tom je jediná stanice na tak jako tak plánované trati.
Ohledně Velké Bíteše by šlo o posun stanice o pár set metrů (!) oproti plánované poloze.
Ostatní co jste zmínil jsou věci zcela mimoběžné vůči tomu, co jsem napsal.
P. S. sama Dobrá správa se ve svých materiálech proaktivně upomíná na přínosy VRT pro „venkov“, tak tyto argumenty tím pádem beru vážně a srovnávám s nimi realitu.
Já vím, že vycházíte z toho tvrzení, že VRT pomůže venkovu. Prostě chybí tam slovo částečně, anebo ve vybraných lokalitách, tj. v určité míře a někde i do určitých směrů. Plošné pokrytí není možné (třeba zajetím do Pelhřimova se zastavením u dálkového studenta Plhy v Kojčicích). Právě u té V. Bíteše to sice platí směrem do Brna, i když bude pro ně snazší nastoupit do vlaku v Bíteši ve směru na Prahu a do Světlé jet po konvenční trati, než nemít ani tuto možnost.
Nicméně to je srovnání jen 2 ze 3 variant – ta třetí je možnost nastoupit tam do přímého vlaku do Prahy po VRT – a ne se „kodrcat“ přes HB a ZR. Přičemž na D1 se u Velké Bíteše dá najet přímo i ve směru na Prahu – není potřeba jet po I/37 přes ZR a HB a pak na D1 najet až někde u Želivky. Logicky bych předpokládal, že deklarované přínosy platí ve vztahu k té obci, pro kterou byla prezentace vytvořena. Takže viz můj oblíbený Jabloňov u Velkého Meziříčí https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d, kterému VRT pro cesty do Jihlavy nepomůže vůbec,… Číst vice »
… a mimochodem – tím pádem platí, že i pro Velkou Bíteš nebude mít žádný přínos sama o sobě VRT Vysočina II, ale výhradně VRT Střední Čechy.
… navíc, v kontextu diskuse to tedy znamená co?
Protože v případě Líbeznic se (tunelový) kompromis připouští, v případě Odolena Vody ne.
A s (ne)používáním je to přeci naopak – při zastavování nižší (resp. nejnižší z eventuálních tří) vrstvy v Odolena Vodě (jejíž poloha je srovnatelná např. i s rakouským Tullnerfeldem) by využití tratě bylo celkově vyšší než bez zastavování tamtéž.
Ono by obecně bylo pěkné, kdyby to byla čtyřkolejka se dvěma kolejema pro místní dopravu a odklony. Ale na to asi holt ještě neuzrál čas, radši budeme rozšiřovat dálnice…
Nechci odvádět pozornost od nimby Kupky (mmch už pomohl zabít rozvoj letiště Vodochody), ale doporučuju se taky podívat na zahlubování pražské radlické radiály a na to, kde má Sosna svůj (nový) byt. Je to sice městská stavba, ale je jedno takové občanské sdružení….
Když občanům vadí dálnice nebo nová runway, tak jsou to ekoteroristi a škůdci pokroku a civilizace, jak ji známe, když jde o papáláše, miliardy navíc nejsou problém. A jiné stavby se pak hází pod stůl, protože jim „neyvšla ekonomika“.
Bylo to někdy jinak? A nikdy to jinak stejně nebude, tak co. Nechal bych to Koňovi, má větší hlavu 🙂 Když bych tam bydlel, tak bych to buď přijal nebo se včas začal stěhovat, když se ještě nehráblo a cena tolik nespadla.
Ne pane. Od toho je demokracie, protože jde o naše prachy a služby pro nás.
To je blbost, RR neprošla už předtím 2x a to proto že to byl absolutní nonsens, dálnici uprostřed města už dnes prostě nikdo nepovolí
Krasna ukazka proc jenu nas vse tak drahe, komplikovane a pozde. V sidelni kasi severne od Prahy, hovadsky zacpane auty, pricemz nejhorsi to je prave v te Libeznici…bude v rovine budovat tunel. Ale jen v L…
Jj, auta místním nevadí, zato vlaky, ty fuj.
Pokrytci.
Nebude to tím, že auty jezdí v podstatě denně ti místní a okolní, zatímco po VRT s nejbližší zastávkou v Roudnici (a možná na terminálu Praha-sever) se projedou možná tak 2x za rok na vánoční trhy do Drážďan? Komu není bližší košile než kabát?
Navíc tranzit se dá (což se stalo i v Líbeznicích) vymístit obchvatem.
VRT má smysl jako rychlá dálková doprava, kterou věřím, že většina chceme. Pak se v tom začali „nimrat“ a dopadne to jako vždycky. Bude to pomalu stavět na každé mezi. Různých přestupních terminálů přibývá a bude se to zahlcovat.
Některé terminály smysl mají, ale co Roudnice? Ta moc potenciál nemá.
Líbeznický tunel je taky kapitola pro sebe. Původně tam snad ani být neměl.
Předně – předkládáte falešné dilema, protože část vlaků může být rychlá dálková doprava + část může zastavovat častěji (což ani tak není „na každé mezi“).
Roudnice samozřejmě smysl má (obdobně jako má smysl nedaleký dálniční exit) – a nebojte se, i tak tam bude zastavovat jen menšina spojů; další až 4 páry spojů za hodinu tam zastavovat nebudou.
(O účelovosti Líbeznického tunelu pochybovat nebudu.)
Problém je, že stát vnímá VRT kolem Prahy jako narovnaný S-Bahn. Teď se vtírá otázka, jestli to ti troubové na MD dělají schválně, nebo jsou tak blbý.
Když byl pan ministr starostou, usilovně se snažil, aby VRT za jeho obcí vůbec nevedla. Teď je největším „roztleskávačem“ VRTek. Ale má mít jeden z nejdelších tunelů v zemi… Podle starších plánů šlo o přesypaný betonový truhlík, jakousi kupku na poli.
Další téma je propojení VRT s tratí do Neratovic, která by ušetřila skoro čtvrt hodiny a přilákala asi 20-30 tisíc cestujících ze silnice na železnici. Větší příležitost v okolí Prahy není. Tato spojovací trať by vedla prostorem mezi Líbeznicemi a Měšicemi. Hádejte proč už v plánech není…?
Protože by to z adresy Jana Pavelky 660 bylo na zastávku nové regionální tratě cca 200 metrů? Tak blízko mít železniční zastávku (konvenční), jaká hrůza, že?
Jinak z Líbeznic by to do Vysočan bylo 9 minut, na Masaryčku 16. Z Neratovic pak na Masaryčku 19 minut a z Mělníka 28 minut. Tak to bylo v původní studii CEDOP + EGIS, která odpočívá bezpečně v trezoru.
No jo, ta obří garáž velká jak dva byty hovoří sama za sebe…
Nicméně jak vyplývá z jiného zdejšího příspěvku, tak sám jeden z hlavních pánů z Cedopu zpochybňuje, toto napojení s argumentem, že vlaky by se na tu dvoukolejku směr Praha nevešly, vyžadovaly by konstrukční rychlost 200 km/h atd.
Každý starosta musí bojovat za věci, které chtějí lidé v obci.
Ono není bojovat jako bojovat.
Tohle je od Kupky strašně zbytečné… Holt ODS je ODS…
Zajímala by mě jiná věc. Praha a SČK stojí o propojku VRT a trati do Všetat někde za Líbeznicí, představují si rychlé spoje které budou v centru z Neratovic za 12 minut. Myslím že by to byl game changer pro dopravu v celé oblasti Mělníka a Neratovic a v celkové ceně VRT by to bylo „pár drobných“. Jsou nějaké informace o této spojce?
Nad rámec uvedeného: pro mě je neuvěřitelným paradoxem, že součástí projektů VRT a návazných staveb není spojnice z Mělníka směr Dolní Beřkovice/Cítov (ideálně s trianglem, aby se přímo bez úvratě dalo jet oběma směly), tzn. osobní doprava v této relaci nadále řešitelná leda tak busem (nebo tedy autem).
Když se v Brně ODSouvá kvůli developerům nádraží od celoměstského přestupního uzlu o kilák dál do brownfieldu, tak je vlastně ODS konzistentní, ne?
Na to v klidu zapomeňte, bez paralelní „pomalé“ dvoukolejky (nebo čtyřkolejného řešení již z uzlu Balabenka) na to kapacitně nebude šance.
A ten regionální výjezd se tedy z projektu vypustil?
I v tomto kontextu vypichuji své pochybnosti o tom, jaká bude „kapacitní šance“ umístit do (v součtu dvoukolejného) tunelu Praha – Beroun všechny relevantní vlaky směr Plzeň, ale i Rakovník a Příbram, a nad rámec toho i dostatečný počet tranzitních nákladních vlaků.
Tak to ví všichni, že berounský tunel nebude stačit a je potřeba další vstup pro plzeňskou VRT.
A proto s ním v SP ŽUP přátelé z MD, SŽ, MottMacDonald a IPR nepočítají, neasi….
Však jako „vstup pro plzeňskou VRT“ je brán ten tunel.
P. S. Jestli by se měly budovat 4 nové koleje Praha – Beroun, tak dodávám, že tím víc už mi dává smysl dělat Praha – Beroun „jen“ 2 nové koleje, zato další 2 udělat Praha – Příbram, čímž pádem by z berounského tunelu ubyly příbramské vlaky.
(No a ideálně mít mnichovskou VRT přes Příbram, Písek a Strakonice do Deggendorfu; srov. s – nynější i „VRTkovou“ – ignorací okresů Písek a Strakonice).
Jako minout Plzeň ve prospěch PB, PI a ST?
„Jako“ nebudovat VRT Beroun – Plzeň + druhé 2 tunelové koleje Praha – Beroun.
Nová dvoukolejka pro nákladní dopravu Plzeň – cca Regensburg = O. K. (VRT Praha – Příbram – Deggendorf by byla VRTka pro osobní dopravu).
Přitom by možná bylo lepší mít tyhle regionální spoje i za cenu případného spojování některých linek rychlé vrstvy cestou (třeba v Ústí).
I tak, pravidelný interval 15 min. (víc je nesmysl) se tam nevejde. Navíc je tu problém kompatibility vozidel, protože tlakotěsnost a Vmin 200 a tak na tom kousku.
V čem by byl problém, aby ten „kousek“ měl mírnější požadavky?
P. S. Lepší 30min. interval (i kdyby s rozpojováním ve Všetatech) než vůbec nic.
P. S. č. 2: v jakém místě od Balabenky na sever se vlastně VR-jednotka rozjede na 200 km/h a v jakém na 320 km/h?
200 km/h „ihned“ (cca 2 km za Balabenkou), 320 asi 5 km od místa, kde je to povoleno. Problém je mimo jiné taky v tom, že se nelze upínat k tomu, že „se našla čára“ jednou za X minut, tak hurá. Jde o to, aby současně bylo volno na TGM (nebo v diametru atd, zkrátka „co s tím pak v Praze“), současně to drželo po delší dobu nějaké ty uzly, stíhaly se obraty daného (vysoutěženého) počtu vozidel a šlo by pokračovat. Versus dálkovka „každý rok trochu jinak“ (třeba i v návaznosti na postupné dokončování VRT, postupné dořešování návazné sítě, postupné… Číst vice »
VRT bude dokončována přibližně zaráz okolo let 2035 – 40 (dle oficiálních projektů). Těch pár let se dá překlenout (např. tím, že zatím v těch letech pojede o něco méně dálkových spojů). „Nějaké ty uzly“ v situaci, kdy jezdí vlak za vlakem, tzn. řešení uzlů je o to méně důležité než při pouze 1h (či nanejvýš 30min.) taktu. Při „nějakých těch dvou uzlech za hodinu“ by to pro změnu znamenalo dva svazky vlaků za hodinu těsně za sebou (a to byť cca 3 – 4 spojů za sebou), čímž pádem by mezi těmi svazky zbylo víc prostoru na provezení toho… Číst vice »
… a navíc: i dle oficiálních harmonogramů, má být Středohorský tunel jednou z posledních VRT-kových staveb. No a do jeho dokončení stejně po VRTce od Prahy k Litoměřicím bude jezdit nižší počet spojů než je výhledová „plná palba“.
Tzn. vámi popisovaný stav s plnou palbou od Ústí/Mostu, ale zároveň pozdějším dokončováním VRT-úseků, v žádném okamžiku nebude existovat.
… a celkově: argumentujete vysoutěženým počtem jednotek, zároveň ve stejném komentáři píšete o období s postupným dokončováním úseků VRT (tedy vč. Středohorského tunelu), kdy před jejich dokončením by počet potřebných vozidel pro pokrytí téhož počtu spojů byl vyšší než poté.
A celkově i zde vnímám i tu aroganci, kdy i severně od Prahy (srov. i s původními cedopáckými plány!) „VRT nesmí sloužit ani regionálce, pokud by se kvůli tomu měly dálkové vlaky byť jen o několik málo minut „zpomalit“ – ve smyslu nevyužít té maximálně nejkratší cestovní doby).
Mmch. i tady se ukazuje přístup „papežštější než papež“, kdy např. na VRT Norimberk – Ingolstadt (300 km/h; na kterou Cedop svého času dovedl pochybující starosty obcí podél nakonec nepředpokládané trasy VRT) jezdí i NIMy s v(max) právě 200 km/h a v části trasy (po Allersberg) i vyložené příměsto (Coradie s max. rychlostí 160 km/h).
Z toho co jsem pochopil je to závislé na Terminálu Sever, který se „prověřuje“. V jedné konferenci jsem zaslechl že o tom ani neuvažují, že s tím měst přišlo pozdě. Prostě do Neratovic a Mělníka dieslem na věčné časy :/
Nechápu, proč by s tím měla přicházet města. Toto snad má koordinovat samo MD.
S Nehvizdy také přišly Čelákovice (nebo které město)?
A zajímavý je i ten výraz „pozdě“ v kontextu toho, že i tak se nyní („ne-pozdě“?) upravují další parametry jako např. délka tunelu v rovinaté oblasti (kdy jak známo výhodou ryze osobní VRT je možnost větších sklonů a tím pádem eliminace počtu/délky umělých staveb, vč. tunelů).
Já tomu nerozumím taky. Udělat sjezd pro rychlou vrstvu na Mělník v oblasti terminálu sever by opravdu neuvěřitelně pomohlo příměstské dopravě a uvolnění přetížené I/9. Ani tak nejde o ty Neratovice, protože odtud sem ve Vysočanech za 20min a na hlavním za 30 už nyní – představa zkrácení je super samozřejmě a podporuji. Ale co Mělník? Je ještě o kousek větší než Nera a vede tam pouze osobní vlak a to ještě v mizerném intervalu? Trať od Všetat jednokolejná, dieslová a jenom se tady 40let říká jak to do 5let bude moderní železnice. Už jim nevěřím ani nos mezi očima.… Číst vice »
Vzhledem k tomu, že jakékoli mezilehlé zastavení to může kapacitně jen zhoršit, tak moc nechápu, co je na tom vlastně k „prověřování“. Celý ten „terminál sever“ kdesi u ďáblické skládky je naprostá hloupost už z principu a dost by mě zajímalo, v které mozkovně se to vylíhlo.
A jestli to má jako být „náhrada“ Vysočan na té vypuštěné (?) souběžné regionální trati, tak snad aby autor nápadu chodil raději už jen kolektory.
slyšel jsem, že nesmyslný Terminál Sever se hodí tamnímu developerovi a podporuje ho pražský radní Hlaváček. Pod radním Hlaváčkem je IPR, kde se VRTkami prý zabývá jistý odejitý pracovník Správy železnic Binko.
I kdyby to technologicky vyšlo, tak je blbost dělat P+R v intravilánu a správné je vytáhnout tratě do regionu.
I kdyby = samo, že nevyjde…
Možná je to nápad obdobný jako u Nehvizd – aby lidi z oblasti severně od Prahy nemuseli při cestě do Ústí či SRN jezdit přes centrum Prahy.
Nebo případně přestup od Mladé Boleslavi směr SRN.
Mmch. jestli se teda na dvoukolejku z Balabenky na sever nevejde směr Mělník, tak jak se kam (ne)vejde směr Liberec?
Máte pro takovýto model nějaký příklad ze zahraničí?
Ze zahraničí není žádný příklad obdobně velké země jako Česko s VRT na 320 km/h.
Stejně tak není žádný příklad země s VRT na 320 km/h s dotovanými spoji na takové VRT.
Tzn. obdobně nesrovnatelný může být dotaz na to, jestli by se daly na takové 320tkové VRT najít jiné Nehvizdy či jiná „Praha-sever“.
Příklad s v 300+ by byl, třeba Benelux. Ale sorry, to přeci není o rychlosti. Ale o konceptu obsluhy území. Takže prosím ten příklad.
Však píšu, že plány pro českou VRT jsou oproti zahraničí natolik odlišné, že ten příklad se hledá velmi těžko.
Nicméně z pohledu vzdálenosti nejbližší stanice od velkoměsta na novodobé rychlé trati zopakuji Tullnerfeld (obdobně tak dokončovaný „Weststeiermark“ či jak se to bude jmenovat).
P. S. 300 km/h je jen Bene („Lux“ určitě ne, viz i můj oblíbený případ, kdy „EU požaduje VRTky“, přičemž ji není schopna vybudovat na ose Brusel – Lucemburk – Štrasburk, tzn. mezi třemi sídelními městy svých úřadů) a i tam je to nesrovnatelné – přes hranici jen 1h takt dálkových vlaků (srov. s 30min. nebo i četnějším dle českých předpokladů směr Drážďany či i v relaci Brno – Vídeň) a jen 1h takt „meziregionálky“, která má první zastavení za Antverpami hned cca 25 km daleko („Noorderkempen“) a pak má „zdržující závlek“ do (srov. s Jihlavou) Bredy.
300+ mají i na menším Taiwanu (kde je to navíc čistě pro vnitrostátní spoje) a v Maroku (to je sice větší než ČR, ale VRT se buduje v té více zalidněné severní části, která je velikostí s ČR srovnatelná
A z oblasti severně od Prahy je taková poptávka do SRN?
Ten terminál by měl smysl jako zastávka pro rychlé regionální spoje, aby se lidi z jeho okolí dostali rychle do Prahy.
Totéž platí i pro Nehvizdy.
Obdobně tak se nabízí otázka, jaká je poptávka pro jízdu z Čelákovic do Brna/Ostravy (a to navíc taková, kterou by nešlo řešit s přestupem v centru Prahy).
Pro příměstské spoje není nutné mít stanici na VRT, pokud je v blízkosti již existující páteřní trať.
Z pohledu jízdy do Prahy tedy budou mít Nehvizdy o dost méně užitku (v blízkosti jsou žst. Čelákovice, Mstětice atd.) než Odolena Voda (odtud na páteřní vlak do Prahy leda až do Zlonína či Měšic).
Líbeznice jsou pomnožného čísla…někde za Líbeznicemi…
Jinak ok
A vůbec, nešla by nahradit spojkou z VRT na trať Kralupy – Neratovice? Je to zajížďka, ale zase by už z neratovického nádraží mohla být souvislá klidně 160ka až do VRT.
Nevýhodou by bylo minutí nové zastávky na jihu Neratovic.
Ano, je to zajížďka, kterou by těžko vyrovnalo i těch 160 km/h. Navíc u Úžic se má napojovat souběžná konvenční trať k Nové Vsi (kde se odpojí ve směru na Most), tzn. šlo by o dvě mimoúrovňová křížení kousek od sebe (což např. u Přerova se zdá být nepřekonatelnou překážkou – takovou, že nemá být sjezd z VRT od Brna ve směru na Přerov). Navíc by byl o to delší souběh vlaků ve směru Ústí/Most se směrem Mělník/Liberec, tzn. o to víc by si „překážely“ (nad rámec toho, že by se prý nevešly ani mezi Balabenku a Líbeznice – viz… Číst vice »
No a po volbách se zase udělá vícenáklad na zrušení toho tunelu.
Než se to postaví, bůhví kde ta kupka bude.
https://denikn.cz/1238872/redlovu-skupinu-zajimal-i-kupka-sesel-se-s-nemrahem-vypovidal-o-tom-na-policii/
Jen aby nebyl premierem nebo ministrem, co ma pod sebou bezpecnostni slozky…
Kupkova pohádka „Jsem jenom zastupitel“ asi moc úspěšná nebude.
Připomíná to Řebíčka: já na svoje úředníky taky nevyvíjím žádný vliv https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/firma-kterou-vlastnil-ministr-rebicek-ziskala-zakazky-za-3-5-miliardy.A080516_220226_domaci_zra
Kupkovo ticho.
Ondřej Sekora:
Kronika města Kocourkova
vypadá to, že Kupkovy Líbeznice budou něco jako Rathovy Hostivice…
Nebo Novotného Řeporyje
Povídku „Jak v Kocourkově stavěli školu“ si v hlavních obrysech pamatuji, ze školní čítanky 2. třídy ZŠ, i po skoro 30 letech dodnes. (kdysi školu zbourali – protože si řekli, že knedlíky na talíři počítat nemusejí a jitrnice není na čtení; pak ji chtěli znovu postavit, nejprve stavěli střechu, pak si uvědomili, že tu střechu musí někdo držet aby jiní stavěli zdi, pak si uvědomili, že zapomněli na okna, ale už se jim to nechtělo vybourávat, tak aby uvnitř nebyla tma, tak si řekli, že tam natahají sluneční svit tak, že jej naberou do pytlů a přenesou jej dovnitř, ale… Číst vice »
Zní skoro jako příběh o slovutné Centrální Mozkové Komisi Ministerstva Dobra?
Ještě jsem si vzpomněl, že to celé (vč. výmyslu „nejdřív střechu, ať tam neprší) koordinoval (takto byl v té povídce výhradně nazýván) pan „Nejchytřejší z nejchytřejších“. 🙂
Náhodou to není špatnej nápad. V Plzni dělali rekonstrukci nádraží obráceně, a překvapivě se krásně opravený interiér trochu rozmočil, když dělali střechu až potom 😉
Tak ta paralela je dokonalá.