Delší a jediná v Česku. Zastupitelé Liberce schválili novou lanovku na Ještěd od tramvaje

Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhyLanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhy

Optimistický plán počítá se zahájením provozu v roce 2029.

Odebírat
Upozornit na
guest
81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Grill

Za 400 tím nikdo jezdit nebude, to jsem úplně v klidu.

petr

no,tak snad se toho dožiju…

David

Proč vlastně nešlo/nejde prodloužit tramvaj k lanovce? Paragraf 1?

petr

převýšení..pozemky…

V. P.

Protože tam nejde vybudovat smyčku vzhledem k možnému prostoru a vzhledem k terénním podmínkám. Musela by tam být úvrať a tím by se musely nakoupit obousměrné tramvaje. Tato možnost byla v minulosti navržena a pak po několika letech z důvodu nutné obměny vozového parku obousměrnými vozidly zavržena.

Chronosphere

To jsou otázky jak od malého dítěte. Byl jste někdy v Liberci?A co to tak protáhnout až na Ještěd? Paragraf 1?

xmnovotny

No, kdyby se povedlo kabrio provedení jako na Stanserhorn, vůbec bych se nezlobil….

petr

hm,a promrzlí a zasněžený dorazíme nahoru

Danny

Upřímně…teď řešit cenu jízdenky mi příjde jako naprostá ztráta času. Ta lanovka bude za dvě/tři volební období, když se zadaří. Co by mě možná iritovalo trochu více je fakt, že s ohledem na jednu větší kabinu, bude v době špičky potřeba poměrně dlouho čekat. V jiných časech to asi bude dle jízdního řádu, tak budiž…

Jaaa

Nějaká rámcová finanční rozvaha je nutná, aby bylo jisté, že zvolený záměr a technologie jsou vhodné a nejde už od začátku o černou díru.

Samson

Čtyři stovky za jízdenku mi přijde strašně moc. Za adekvátní bych považoval asi tak poloviční částku.
Kolik vlastně stála cesta starou lanovkou?

kix

co si pamatuju 100 a 150 zpáteční, ale nebylo to úplně na konci, tak je možné, že poslední rok dva už to bylo více

Jakub Kováč

V roce 2029 to bude cca dnešních 250 Kč.

jackbrno

Pořád bude možnost jít pěšky 😉 Jako v době předpokládáného spuštění lanovky nebude 400kč žádná přehnaná částka.

avijan

Zatím bych nejitřil city a o celé akci moc nespekuloval. Spíš bude zajímavé, kdo se chytí na požadavek „navrhni a zhotov“. Pak bude diskuze věcnější…

MPE

Moc možností není – buď Doppelmayr nebo Leitner, pravděpodobně v konsorciu s nějakou lokální stavební firmou. Oba funifory umí a běžně projekty formou „design&build“ realizují (dokonce se dá říci, že u „nesériových“ realizací je to běžnější než u takových těch běžných „x-sedaček/x-kabinek“ v lyžařských střediscích).
Jako „třetí vzadu“ možná Bartholet (s dvolulanem mají taky zkušenost – dělali lanovku v Brestu).

Pako

Lanovka v Brestu je opravdu zajímavá: výměna nad sebou umožňuje minimalizovat koncové stanice, skvělý design kabin. Firmu Bartholet jsem vůbec neznal. Děkuji za tip.

Pavel

Aspoň že se to protáhne až k tramvaji, četl jsem zápisy z nějakých veřejných projednání, kde nějací místní až snad většinově a tvrdě vystupovali proti tomu.

Martin

Tomu rozumím, proč kácet les a betonovat volné pozemky. Jsem místní. Ale chápu přespolní, ti chtějí co největší pohodlí. A ne jít cca 800 metrů od tramvaje k lanovce …

Padre

V tom máte jistě pravdu,ovšem v tom případě proč klestit les a asfaltovat louky pro silnice,železnici a dálnice mezi městy a vesnicemi ,když je možné pohodlně cestovat po pěšinách a stezkách hvozdem na koni,mule případně oslíkovi…případně s ranečkem pěšky…

Martin

Ale infrastrukturu, kterou jste vyjmenoval používáme k cestám do práce, škol, za doktorem etc, vesměs k nezbytným cestám. Troufám si tvrdit, že cesta na Ještěd nezbytná není. Navíc by mnoha lidem trochu pohybu prospělo, cukrovky s obezity v ČR není nejméně, ulevilo by se jim i zdravotnickým rozpočtům. Já vím, pak tu máme seniory a ZTP, kteří také chtějí na Ještěd, ale to by šlo vyřešit.. třeba mikrobusikem, který by pendloval mez konečnými stanicemi.

Alibaba

i na Ještědu jsou lidi, kteří tam pracují. 🙂

Martin

Fleischmann už tam nepracuje. Odletěl balónem, ostatní jezdí autem.

Martin

Mínusy od dědů bez smyslu pro humor a s neznalosti současné literatury 😃

Padre

Naprosto souhlasím, ovšem otázkou je,co je cesta zbytná a cesta nezbytná.Vše je relativní.Před jedním tisícem let v našem regionu byla cesta do práce ,školy ,případně za šamanem cestou zcela zbytnou , devadesati procentům populace nechyběla ,obezitu neznali a při zmínce o zdravotnickém rozpočtu by se upřímně rozesmáli a naopak cesta na horu Ještěd kde mohli hromadně vítat slunce byla z jejich pohledu cestou nezbytnou.Tak bychom jejich potomky neměli připravit o takovou kratochvíli.

petr

přesně.ten kousek pěšky nikomu neuškodí

jackbrno

Kdo chce jít pěšky, může jít klidně až nahoru. A kdo jde na lanovku, tak k tomu má asi nějaký důvod a těch 800m, co musí jít pěšky mu nijak neprospěje.

Martin

A není to už náhodou vykaceny už teď?

jackbrno

Je. K žádnému masakru dalších stromů tam nedojde, není důvod.

jackbrno

Já tomu nerozímím. Je tam už teď dost široký průsek na cestu. Tak jestli se o nějaký metr rozšíří, tak to není žádná tragédie.

Jindra

Asi proti prodloužení k tramvají zaujímá negativní stanovisko strana LOL,která doslova bojuje proti všemu a proti všem.Docela směšně působilo vystoupení o návratu provozu libereckých tramvají zpět k metrovému rozchodu..

Brzda dopravy

To jsou zajímavá čísla návratnosti, kdy mi vychází roční náklady 200 milionů. Asi se každý rok bude lanovka prodlužovat, za těch 18 let povede asi na Bezděz…

Padre

Bez obav. Jestli to kluci z Dopplíku nějak slušně namalujou ,a to že jako určitě jo,tak se bude na Ještěd jezdit vyvážet celej národ.Oni totiž jinak všichni už všude byli a tohle bude nová atrakce.Mohla by být jízdenka Praha – Ještěd .

Karl vB.

Když říkáte „atrakce“, tak to by mohli liberečtí konšelé oslovit věhlasné designérské studio Mjölk (mléko) s dotazem, zda by pro potřeby města Liberce a jeho lanovky, neměli zájem vyvinout zase nějakou (pokrokovější) Hašišbednu.

Kozor24

Přesně tak, hlavně ne další nudnou eurolanovku 😀

Jedlík

Za 2 roky jsou volby do obecních zastupitelstev, tak uvidíme, jak to dopadne. Třeba si 15 let ještě počkáme.

David

No když už tedy těch 400 Kč pro turisty a až k tram, mohlo by být možno koupit jízdenku na MHD + Lanovka již v automatu a bylo by MHD v ceně. Samozřejmě ještě lanovka nestojí, takže myšlenky o tarifu není ve fázi dne

Peeetr

To jsem tedy zvědav jestli opravdu vysoutěží tu udávanou cenu, když dopředu vybrali řešení, které dělá sériově jediný dodavatel.

SYN

No, to jo to bude „soutěž“…

Karl vB.

Neklesejte na mysli! Třeba se do soutěže přihlásí i jeden proslulý nejmenovaný výrobce, který si na tom bude ověřovat vlastní schopnost vyvinout to a následně to i vyrobit, podobně, jako tomu bylo u proslulých lokomotiv a pušpul-souprav, na které stojí zákazníci celá léta trpělivě ve frontě, až na ně konečně dojde řada..
Kdo ví, jak široké nástupní dveře budou požadovány…

Jan

400 kč za cestu ? Radši si zajedu autem na horní parkoviště za 200.. a dojdu si 1 km..
Ve dvou to už je 800 😀

No nevím nevím…

none

A víš jistě, že to budeš mít za 200 a bude volné místo?

Mickey

ale zase se nevezete lanovkou…

Padre

No, jen jestli tam ještě bude parkoviště…

Karl vB.

Já samozřejmě proti Liberci nic nemám, jen mi ta uvedená cena lístku 400 Kč (za jednu osobu a 2 km jedním směrem) přijde trošku ujetá.
Pokud tuto cenu dosadím do rámce, že by tam jela na výlet rodina se dvěma dětmi, jak je to „pouhých“ 1.000 – 1.200 Kč.
To může hlavu rodiny dovést k rozhodnutí, že tam buďto půjdou pěšky, nebo, že se třeba půjdou projít někam jinam.

Padre

Musíte počítat s plánem pana Babiše na řešení důchodové krize zvýšením porodnosti.V tom případě dosadíme do vyletniho rámce průměrnou rodinu se čtyřmi až pěti dětmi a tedy cenou za jízdenku 2000,- až 2400,- kč.To muže hlavu rodiny dovést až k rozhodnutí ze nakonec nikam nepojedou.

Karl vB.

No tak pojedou třeba na Kunětickou horu, tam to dopravně taky docela žije…
https://cdn.aukro.cz/images/sk1612544254308/730×548/kuneticka-hora-budoucnost-letadla-vlak-hvezdarna-92579230.jpeg

V. P.

Určitě bude nějaká šikovná rodinná jízdenka. Ale nepředbíhejme.

Karl vB.

Velmi správně!
Termín zahájení stavby nové lanovky je prozatím ve hvězdách.

kix

a to ještě pěšky musíte po svých, jinak to je ve dvou už 1 600…ta cena ze jeden směr..ale než se to postaví, tak to bude ještě lidová cena..samozřejmě v dnešních cenách je to nesmysl, vzít rodinku na lanovku i zpáteční a vysolit za to 2 400, to jako dobrý, za to jsou letenky k moři..

DavidS

V takovém případě by se nabízelo tu cestu uzavřít s výjimkou hotelových hostů a samozřejmě obsluhy.

Karl vB.

Vy jste teda stratég. To ať tu cestu zavřou už teď a opentlej to nějakou ochranou přírody (tetřev ap.), protože pokud to udělaj „až potom“, co postavěj lanovku, aby jí nějak uživili, tak se jim lidi na ní z trucu krajc-vajc vyprdnou.

Padre

Potom by byla ještě jedna varianta v rámci přeshranični spolupráce v Trojmezí s bratry Poláky a bratry Němci.Prostě celý masív Ještědu srovnat se zemi a vytěženým materiálem zasypat důl Turow ,možná by zbylo i na nějaký menší kopeček u Zittau.A nemusíme se trápit žadnou lanovkou.

DavidS

Jakože by si lidi řekli, uzavřeli mi cestu, tak nepojedu lanovkou? Jo to určitě udělá spousta lidí… Lidem je tohle úplně jedno. Spíše některé odradí cena. Plus musíte (měl byste) mít nějaký přístup pro méně pohyblivé, tudíž zavřít to rovnou není nejlepší nápad.

jackbrno

Tak část atrakce je už samotná jízda lanovkou. Autem můžete jet kamkoliv jinam 🙂

moje jméno

Ale takto budete ochuzen o jízdu zpět na kolobrndě 🙂

Gejza

„Návratnost investice je odhadována na 13 – 18 let při ceně 400 korun za jednu cestu.“ To jsem zvědavý, kde se vezme půl mega cestujících ročně při takové ceně. Přeci jen existují i jiné alternativy, jak se dostat nahoru. Jako by si spletli Ještěd se Sněžkou…

Lukyn

Jedná se o náklady na jednu cestu, pokud by jelo půl milionu cestujících za rok za 400 Kč, byla by návratnost do pěti let. Pokud budou náklady na provoz podle předpokladů a náklady na pořízení u horní hranice předpokladu, při návratnosti 15 let by vycházela cena jedné jízdenky na 60 Kč.

platamond

Myslím, že nejsou jen náklady na stavbu, ale pak potečou trvala náklady na provoz a to zejména mzdy personálu stále (počasí nepočasí). Proto těch 15 let.

Jiří Kocurek

Z článku: „Samotné vybudování lanovky si vyžádá odhadem 360 až 440 milionů“

Teoreticky při 200 Kč za cestu a 1000 cest denně á 300 dní v roce jsou investiční náklady pokryté za 6 až 8 let. Zbývá započítat provozní náklady, to už nechám na jiných.

aaabbb

Přesně tak. Ta cena je silně přemrštěná. Já osobně bych jako maximum považoval 200 Kč. A tím pádem taky dvojnásobně delší návratnost. Jestli ono by nebylo lepší nevymýšlet blbosti a postavit standardní oběžnou lanovku, která bude výrazně jednodušší na stavbu, údržbu i náhradní díly.

Karl vB.

Jestli by nebylo lepší se nejdřív pořádně věnovat MHD přímo v krajském městě a raději pořídit ucelenou sérii novodobých tramvají a ty zasloužilé T3 pouze archivovat a pronajímat filmovému průmyslu pro potřeby natáčení nějakých retro snímků.

Mickey

Než to bude stát, tak to bude běžná cena za lanovku. A ne každý tam jezdí denně a jednou za rok (či za několik let) to dá spoustu lidí. To místo je výjimečné, turistický potenciál to má i za tuhle cenu. Navíc, pokud to pojede už od tramvaje či parkoviště, tak pojede i víc hůře pohyblivých, kteří měli problém se současným krpálem ke spodní stanici.

SYN

Hm, bohatí špatně pohybliví které předtím nikdo nedokázal dovézt k nástupní stanici? Lidí s takovouto kombinací myslím moc nebude…

DavidS

+ že to protáhnou až k tramvaji
– že to postaví jako jednu velkokapacitní kabinu, místo oběžného systému.

jfp

ta kabina má být taky tramvaj na lanech, takže sockou se bude dát dojet až na Ještěd…

Cupra

Přitom menší i větší kabinky na dvou lanech jezdí jako oběžné běžně, viz Kaprun.

Miropiro

Nebo Chopok.

Nose Peak

Aby to zvládlo ty davy pobrat…. za 4 kila za lupen…

kix

za 50let to bude lidovka..snad víte jak se v Liberci řeší věci..už si ani nemůžu vzpomenout, kdy začala jezdit ta tramvaj ro Rochlice…to už je tak dávno.. 😀

V. P.

Bohužel na lanovku je tlak odevšad, na sídliště Rochlice, kam zatím nevedlo nic, takový tlak není, zvlášť, když jsou pořád ve hře 2 varianty, kdy není nikdo schopen mezi nimi rozhodnout.

DavidS

Na dvou lanech jako je to myšleno a jako je to na fotce tady vedle kabinky? To by bylo zbytečně složité a trošku overkill v porovnání s oběhem na jednom laně.

Mickey

to je kvůli stabilitě ve větru.

SYN

Jo, je to tak. Docela by mě zajímalo kolik dní v roce „nepremávala“ současná lanovka, moderní provedení by mělo určitě vyšší limity, no tohle „široké“ zavěšení na dvou lanech bude ještě lepší to uznávám, ale aby to vůbec byla nějaká výhoda…. abysme neřešili problém který nastával 4x za rok, s „běžnou“ novou lanovkou by nastával 2x do roka a takhle bude možno jezdit za každého počasí…
Ty čísla jsem si vymyslel ale připadá mi že nejsou nereálná.

DavidS

To je asi dobrý point, ale stejně mi to na Ještědu přijde jako zbytečně náročné řešení. Kolikrát ročně tam je takový vítr a jak moc bude rozdíl oproti jednomu lanu.

Dominic

To sice ano, ale Funitel (jak technologii oběžné kabinkové dráhy na dvou lanech nazívá Doppelmayr) je výrazně dražší než tento vybraný Funifor, jelikož se musí postavit více sloupů a řešit odpojitelná technologie ve stanicích.

SYN

Opravdu je na Ještědu tak drsné počasí že bylo potřeba volit široké zavěšení na dvou lanech? To totiž na oplátku komplikuje/téměř vylučuje (jak píšete) oběžný systém, a i kyvadlové provedení by bylo možné ale složitější (vyžadovalo by 2 páry nosných lan a další dva páry hnacích, a značně „široké“ hlavy sloupů).
Zajímavé ovšem je že zrovna na jednom z přiložených obrázků (zde u tohoto článku ten druhý – spodní) je právě takový systém – kyvadlové provedení 2 kabin na širokém zavěšení (lze vidět 4 nosná lana)

Dominic

Na tom druhém obrázku je lanovka Kälti – Stanserhorn (CabriO), není to kyvadlová lanovka, ale dva Funifory (to řešení co vybral Liberec) vedle sebe, tj. obě kabiny jsou na sobě nezávislé. Takových řešení existuje na světě víc např. lanovka Arabba – Porta Vescovo, fotka zde: https://www.doppelmayr.com/uploads/tx_vcs/Produkte-Funifor-Bildergalerie-FUFArabba3-Doppelmayr_01.jpg

kix

já se vsadím, že pro většinu fungovalo slovo „2 lana“, jinak to samozřejmě reálně potřeba není

Jan J.

tato varianta není jen kvůli větru, ale kvůli délce závěsu kabiny. Moderní kabiny s jedním nosným lanem potřebují dlouhý závěs a nevešlo by se to do horní stanice lanovky. Muselo by se zasahovat do chráněného kamenného pole na svahu a to nikdo nepovolí.

SYN

No, ale „na šířku“ problém nebude, i s tím že kabina bude oproti těm starým třikrát větší?