Dejvická nádražka v ohrožení. SŽ hledá nájemce, provozovatel kultovní putyky mluví o frašce

Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhyOsobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy

Podle SŽ hospodu provozovatel užívá už dva roky neoprávněně a opakovaně ji odmítá vyklidit.

V určitých kruzích legendární dejvická nádražní hospoda, známá mimo jiné satirickým kultem televizního hlasatele Miloše Frýby, opět bojuje o přežití. Restaurace Dejvické nádraží, jak se podnik provozovatele Martina Ullmanna oficiálně jmenuje, měla namále už několikrát. Vždy se za něj postavila silná komunita štamgastů a do rozhodování se zapojily soudy.

Nyní však Správa železnic (SŽ) vypsala výběrové řízení na nájemce prostor restaurace, a nádražku tak v rámci smlouvy na pět let převezme ten, koho vybere soutěžní komise.

Dejvická nádražka. Foto: Nádražka.czDejvická nádražka. Foto: Nádražka.czNádraží Praha - Dejvice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Předčasné vyhlášení výběrového řízení nelze nazvat jinak, než-li netransparentní fraškou,“ reagoval na to v prohlášení Ullmann. Argumentuje tím, že například v případě restaurace Potrefená husa v Hybernské ulici přímo v budově ředitelství SŽ došlo k prodloužení nájemní smlouvy na dalších pět let, což podle něj standardně umožňuje koncepce SŽ.

Mluvčí SŽ Dušan Gavenda však připomíná, že v případě Ullmanna nelze mluvit o nájemci v právním slova smyslu. „Nájemní vztah mezi Správou železnic a panem Ullmannem skončil ke dni 30. 6. 2022, kdy vypršela nájemní smlouva na dobu určitou s tímto explicitně stanoveným datem. Popisovat pana Ullmanna jako stávajícího nájemce prostor je tedy chybné,“ uvedl Gavenda.

Prostory tak podle něj užívá již téměř dva roky neoprávněně a opakovaně je odmítá i přes závěry soudů vyklidit.

Ullmann se však pozastavuje nad tím, že základní výše nájemného je v aktuálně publikované nabídce pronájmu stanovena na „neadekvátně nízkých“ 56 000 Kč za měsíc. Právě kvůli zvyšování nájemného za hospodu přitom úplně původně spory se SŽ začaly. Dočasně je ukončilo zmíněné prodloužení smlouvy do roku 2022.

Spor o dejvickou nádražku: Petice žádá nízký nájem, železničáři dodržení smlouvy

My jsme opakovaně avizovali, že jsme připraveni hradit minimálně dvojnásobné nájemné s akceptováním podmínek ze strany SŽ. Naše návrhy vedoucí k dohodě včetně petice 12 000 signatářů a všech příznivců z celé republiky SŽ ignoruje,“ navrhuje nyní současný provozovatel.

„Všechny soudy prohrál“

Ujišťuje, že bude se SŽ bojovat dál, a to všemi právními prostředky. Ullmann se v minulosti v několika sporech domáhal, aby soud konstatoval, že nájemní vztah trvá i po uvedeném datu ukončení nájemní smlouvy nebo aby soud svým výrokem nájemní vztah prodloužil.

Všechny tři iniciované soudní spory pan Ullmann prohrál, z toho dva pravomocně – neuspěl s dovoláním u Nejvyššího soudu ČR ani s ústavní stížností před Ústavním soudem. Zatím nepravomocně prohrál i poslední spor,“ vypočítává Gavenda.

Ullmann však případným zájemcům o pronájem vzkazuje, aby akceptovali fakt, že restaurace žije a nebude dlouho volná. Nádražku chce pro příznivce udržet alespoň několik dalších let do modernizace trati.

Nejistá budoucnost budovy

Poté se totiž nádraží přesune do podzemí v blízkosti metra Hradčanská a budoucnost budovy bude nejistá. Správa železnic však hodlá i po modernizaci tratě z centra Prahy do Kladna historickou nádražní budovu využívat pro své potřeby.

Nadále bude sloužit zejména našim interním potřebám, komerční prostor restaurace bychom chtěli nadále ponechat,“ sdělila letos v lednu Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Budovu dejvického nádraží si Správa železnic nechá pro své potřeby, počítá i s hospodou

Ullmann svolává příznivce do hospody na 28. června na protestní akci s pivem za polovinu. SŽ však trvá na tom, že z právního pohledu jsou prostory restaurace volné a mohou se nabízet k pronájmu.

Soutěže se může zúčastnit každý včetně pana Ullmanna. V podmínkách ho nediskriminuje dokonce ani dosavadní protiprávní jednání vůči Správě železnic, soutěže se tak může zúčastnit a svůj současný stav zlegalizovat,“ uzavírá mluvčí Gavenda s tím, že je pouze na Ullmannovi, s jakou nabídkou nájemného se do soutěže přihlásí.

Dnešní budova dejvického nádraží byla postavena roku 1873. Restaurace zabírá jen menší část nádraží s přilehlou zahrádkou. Ve zbytku budovy jsou zrekonstruované prostory SŽ včetně menšího konferenčního sálu. V západním křídle je Masarykův salonek, který využíval první československý prezident při cestách do Lán.

Zchátralou budovu nechaly České dráhy v roce 2008 kompletně opravit v rámci projektu Živá nádraží. O osm let později přešla do majetku Správy železnic.

Tagy Dejvice nádražní budovy Správa železnic
170 komentářů