Infrastruktura Železnice

Spor o dejvickou nádražku: Petice žádá nízký nájem, železničáři dodržení smlouvy

Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy
Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy

Mezi nádražními restauracemi je to legenda, její osud je ale nejistý. Řeč je o hostinci na nádraží Praha-Dejvice. Správa železniční dopravní cesty vede spor s nájemcem o výši nájemného. Železničáři argumentují smlouvou, podle které mělo letos nájemci vypršet období nižšího nájmu.

„Daná smlouva zohledňovala vložené finanční prostředky nájemce, technické zhodnocení, ve sníženém nájmu, a to do termínu 11. ledna 2018,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Následně mělo nájemné vzrůst, což provozovatel restaurace zřejmě nepřijal. Podle Šubové ale nejde ze strany SŽDC o nenadálé zvýšení nájemného, nýbrž naplnění podmínek smlouvy. „Nájemce byl písemně na tuto skutečnost upozorněn a opakovaně vyzýván, bohužel bez jakékoliv odezvy. V nejbližším termínu nájemce opět vyzveme k jednání,“ doplnila Šubová.

Mezitím se ale na záchranu restaurace, kde se pěstuje kult televizního hlasatele Miloše Frýby, vzedmula vlna podpory. Vznikla petice, kterou dodnes podepsalo přes 2600 lidí. Píše se v ní mimo jiné, že restaurace má významnou kulturní hodnotu. „Je dostupná a otevřená všem, bez rozdílu víry nebo sociální stratifikace. Pro své zákazníky – včetně cestujících, klientů drah – i pro své příznivce zachovává bezkonkurenčně nízké ceny. Po revoluci roku 1989 vytvořila DEJVICKÁ NÁDRAžKA tradici, stala se kultovním symbolem, a je v současné době sociokulturním fenoménem,“ píší autoři petice.

Mluví rovněž o bezdůvodném nátlaku ze stranu pronajímatele a tlaku na neadekvátní zvýšení nájemného. Podle Šubové jde ale správě železnic jen o to, aby byla dodržena podepsaná smlouva; tu SŽDC zdědila po Českých drahách. „Naším zájmem je prostory pronajímat obchodním partnerům, kteří dodržují podepsané smlouvy,“ doplnila mluvčí. V případě, že se s nájemcem nedohodne, chce SŽDC prostory pronajmout ve výběrovém řízení.

Mezitím skončilo jiné legendární nádražní občerstvení v Praze. Od srpna už si lidé nekoupí párek v rohlíku ve stánku na třetím nástupišti Smíchovského nádraží. SŽDC provozovateli neprodloužila smlouvu s odkazem na chystanou rekonstrukci stanice, informoval server Aktuálně.cz.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • To je tak nějak ve zkratce svět šotoušů a modrých gum:
    – jízdné zadarmo (režijka)
    – možnost dostat se vlakem všude (Mochov, Bochov, Jemnice, Kadaňský Rohozec !!!)
    – 810, nejlepší vozidlo
    – lokálky mají potenciál
    – nádražka s pivem za 15, dneska max za 20. Vždyť Braník 2l stojí 29,90. Jak můžou chtít v hospodě za pivo 20 korun. Neslýchané.

    • Pche, 2l za 30, na tom se někdo napakoval – když mohou být marketová piva po 5 korun za půllitr. Hostinští jsou opravdu nenažranci, že chtějí 20 za pivo…
      (to byla ironie, kdyby to někdo nepochopil)

    • Ve vašem světě je zas dálkovina to hlavní a nějaká babička s dědečkem ať si támhle z horní dolní jedou třeba na kole, to mi je jedno, hlavně, že bude VRT.
      Váš svět rušení tratí nikdy nepochopím, nebo vy zkrátka nechápete, že obsloužit je potřeba i lokálky.

      • Babičku s dědečkem odveze za 20 Kč Senior taxi přímo od domu k lékaři i zpět. Vyjde to tak 100krát levněji.

          • No zbytek jsou študáci, ty odveze školní autobus. Všichni ostatní jedou autem. Byl jste v posledních 20 letech někde na venkově? Víte že tu máme dost vesnic, kam nevede železnice? Co tam? Přivedeme koleje, nejlépe na náves?

            • Tak, tak… kde nevedou koleje, tak tam důchodci sedí doma a nikam nesmí? Nebo tam najednou postačí autobus?

        • A ostatní? Venkov se vylidňuje i z důvodu horší dostupnosti, kdy je nemožné jet v pátek večer za zábavou, či v sobotu na výlet, protože poslední spoj jede v pátek ve 4 odpoledne a pak celý víkend nic. A to beru obecně i bus nejen vlak. Prostě veřejná doprava je potřeba a kolikrát by to bylo vlakem i lepší, ale kazí to buď stav infrastruktury nebo přestupní návaznost.
          A to nepočítám, že senior taxi funguje v asi v 36 městech.

          • Podívejte se, za zábavou se busem vyjet nedá a to ani v obcích kolem Prahy, kam jezdí 4xx. Natož na venkově.
            Položme si otázku: chceme obsluhu obyvatel, nebo vozit vzduch v 810?
            Osobně vidím budoucnost v objednávce (jako to senior taxi) tam, kam se pravidelná doprava prostě nevyplatí. Bude to levnější a pokryje to ty, kteří nemohou jet autem. Bohužel na bus každých 30 min od 5 do 23 do každé vesnice máme příliš nízkou hustotou obyvatel a málo ropy/plynu…

            • „Bohužel na bus každých 30 min od 5 do 23 do každé vesnice máme příliš nízkou hustotou obyvatel a málo ropy/plynu…“
              A přesto to skoro tak leckde v okolí větších měst překvapivě funguje – a překvapivě i bez pro ty oblasti zcela zbytečných VRT …

                  • S tím bych nepočítal, na takové modré gumy můj příspěvek cílí. Mimochodem, tuší pan důchodce jak to udělat, aby do každé vesnice jezdil autobus po půl hodině?

                    • To je starost organizátorů dopravy, ne moje: třeba v PIDu jich je docela dost, takže to asi na ROPIDu docela umějí – a jsem přesvědčen, že nejen tam.
                      Do úplně každé vesnice to pochopitelně možné není, stejně jako tam není možné zavést VRT a udělat tam její zastávku – což i „VRT“ jistě chápe, ale asi si musí pouhým hloupým zbytečným provokováním kompenzovat nedostatek inteligence: začínáte trapně připomínat „Chachara Budvara“ a jeho soustavné „Žemličkování“ – ale když Vás to tak baví, tak klidně otravujte dál, my to přežijeme a Vás to snad časem otráví a přestanete sám.

            • Příklad z praxe, rodiče bydlí na vesnici kam vedou koleje nejzapadlejší lokálky, já bydlím na vesnici kam koleje nevedou. Vesnice s kolejemi spojení pravidelné s městem v prac.dny, o víkendu vlak středně naplněný každé dvě hodiny. Vesnice bez kolejí má spojení autobusem o víkendu v 6, 12 a v 18.hodin. Většinou autobus prázdný, max. 1-2 lidi na karosu, všichni jezdí autem. Tak asi tak, republika není jen Praha, ale to nepatří k tomuto článku….

  • Ti co podepisují petici: co tak kdyby se radši složili na nájemné?

    A argument stylu „nerušte nám hospodu, má levné pivo, nemůžete přece zvednout nájem“, ten už je fakt mimo.. Já chci taky rohlík za korunu, ale nejdu kvůli tomu stávkovat před Lidl.

    • Ono to pivo ve skutečnosti zase až tak levné nikdy nebylo (a není), minimálně nikoli ve vztahu k podávané míře – a ani ČOIce se s těmi „podměráky“ nikdy trvale nic změnit nepodařilo …

    • Na smíchovském třetím nástupišti byly stánky dva – ten jeden, kde se naposledy točily Svijany už skutečně nefungoval několik let, ten druhý skončil teď.

    • Nečetl jste o něm ještě žádné legendy?
      (Já také ne. Ale autor nás s nimi jistě rád seznámí.)

      • Legendární zůstane navždy minimálně proto, že to byl poslední fungující kiosk na ostrovním perónu v celé ČR: opravdu už jen byl, protože už neexistuje ani fyzicky – je tam po něm už jen stopa připomínající archeologický nález …

    • Legendy o smíchovském stánku si nikde nepřečtete, ty se vyprávějí. Třeba ta, jak si tam gentlemani z Orient Expressu dávali s bezdomovcema pivo.

  • Petice za nedodržení smlouvy? Tak žijeme v právním státě nebo ne? A zrovna v centru města by SŽDC jako řádný hospodář to výběrko udělat měl.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora