Infrastruktura Železnice

Spor o dejvickou nádražku: Petice žádá nízký nájem, železničáři dodržení smlouvy

Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy
Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy

Mezi nádražními restauracemi je to legenda, její osud je ale nejistý. Řeč je o hostinci na nádraží Praha-Dejvice. Správa železniční dopravní cesty vede spor s nájemcem o výši nájemného. Železničáři argumentují smlouvou, podle které mělo letos nájemci vypršet období nižšího nájmu.

„Daná smlouva zohledňovala vložené finanční prostředky nájemce, technické zhodnocení, ve sníženém nájmu, a to do termínu 11. ledna 2018,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Následně mělo nájemné vzrůst, což provozovatel restaurace zřejmě nepřijal. Podle Šubové ale nejde ze strany SŽDC o nenadálé zvýšení nájemného, nýbrž naplnění podmínek smlouvy. „Nájemce byl písemně na tuto skutečnost upozorněn a opakovaně vyzýván, bohužel bez jakékoliv odezvy. V nejbližším termínu nájemce opět vyzveme k jednání,“ doplnila Šubová.

Mezitím se ale na záchranu restaurace, kde se pěstuje kult televizního hlasatele Miloše Frýby, vzedmula vlna podpory. Vznikla petice, kterou dodnes podepsalo přes 2600 lidí. Píše se v ní mimo jiné, že restaurace má významnou kulturní hodnotu. „Je dostupná a otevřená všem, bez rozdílu víry nebo sociální stratifikace. Pro své zákazníky – včetně cestujících, klientů drah – i pro své příznivce zachovává bezkonkurenčně nízké ceny. Po revoluci roku 1989 vytvořila DEJVICKÁ NÁDRAžKA tradici, stala se kultovním symbolem, a je v současné době sociokulturním fenoménem,“ píší autoři petice.

Mluví rovněž o bezdůvodném nátlaku ze stranu pronajímatele a tlaku na neadekvátní zvýšení nájemného. Podle Šubové jde ale správě železnic jen o to, aby byla dodržena podepsaná smlouva; tu SŽDC zdědila po Českých drahách. „Naším zájmem je prostory pronajímat obchodním partnerům, kteří dodržují podepsané smlouvy,“ doplnila mluvčí. V případě, že se s nájemcem nedohodne, chce SŽDC prostory pronajmout ve výběrovém řízení.

Mezitím skončilo jiné legendární nádražní občerstvení v Praze. Od srpna už si lidé nekoupí párek v rohlíku ve stánku na třetím nástupišti Smíchovského nádraží. SŽDC provozovateli neprodloužila smlouvu s odkazem na chystanou rekonstrukci stanice, informoval server Aktuálně.cz.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • SŽDC tu není od toho, aby dotovala levné pivo skrze nízký nájem.

  • To je tak nějak ve zkratce svět šotoušů a modrých gum:
    – jízdné zadarmo (režijka)
    – možnost dostat se vlakem všude (Mochov, Bochov, Jemnice, Kadaňský Rohozec !!!)
    – 810, nejlepší vozidlo
    – lokálky mají potenciál
    – nádražka s pivem za 15, dneska max za 20. Vždyť Braník 2l stojí 29,90. Jak můžou chtít v hospodě za pivo 20 korun. Neslýchané.

    • Pche, 2l za 30, na tom se někdo napakoval – když mohou být marketová piva po 5 korun za půllitr. Hostinští jsou opravdu nenažranci, že chtějí 20 za pivo…
      (to byla ironie, kdyby to někdo nepochopil)

    • Ve vašem světě je zas dálkovina to hlavní a nějaká babička s dědečkem ať si támhle z horní dolní jedou třeba na kole, to mi je jedno, hlavně, že bude VRT.
      Váš svět rušení tratí nikdy nepochopím, nebo vy zkrátka nechápete, že obsloužit je potřeba i lokálky.

      • Babičku s dědečkem odveze za 20 Kč Senior taxi přímo od domu k lékaři i zpět. Vyjde to tak 100krát levněji.

        • Postavit dopravu na seniortaxi 10Kč za jednu jízdu je skutečně fantastické!

          • No zbytek jsou študáci, ty odveze školní autobus. Všichni ostatní jedou autem. Byl jste v posledních 20 letech někde na venkově? Víte že tu máme dost vesnic, kam nevede železnice? Co tam? Přivedeme koleje, nejlépe na náves?

            • Tak, tak… kde nevedou koleje, tak tam důchodci sedí doma a nikam nesmí? Nebo tam najednou postačí autobus?

        • A ostatní? Venkov se vylidňuje i z důvodu horší dostupnosti, kdy je nemožné jet v pátek večer za zábavou, či v sobotu na výlet, protože poslední spoj jede v pátek ve 4 odpoledne a pak celý víkend nic. A to beru obecně i bus nejen vlak. Prostě veřejná doprava je potřeba a kolikrát by to bylo vlakem i lepší, ale kazí to buď stav infrastruktury nebo přestupní návaznost.
          A to nepočítám, že senior taxi funguje v asi v 36 městech.

          • Podívejte se, za zábavou se busem vyjet nedá a to ani v obcích kolem Prahy, kam jezdí 4xx. Natož na venkově.
            Položme si otázku: chceme obsluhu obyvatel, nebo vozit vzduch v 810?
            Osobně vidím budoucnost v objednávce (jako to senior taxi) tam, kam se pravidelná doprava prostě nevyplatí. Bude to levnější a pokryje to ty, kteří nemohou jet autem. Bohužel na bus každých 30 min od 5 do 23 do každé vesnice máme příliš nízkou hustotou obyvatel a málo ropy/plynu…

            • „Bohužel na bus každých 30 min od 5 do 23 do každé vesnice máme příliš nízkou hustotou obyvatel a málo ropy/plynu…“
              A přesto to skoro tak leckde v okolí větších měst překvapivě funguje – a překvapivě i bez pro ty oblasti zcela zbytečných VRT …

              • K tomu už opravdu nemám, co bych dodal. Argumentační šach mat. Taková perla se jen tak nevidí.

                • Konečně tedy snad bude od těch Vašich kolovrátkovitých umanutostí chvíli pokoj …

                  • S tím bych nepočítal, na takové modré gumy můj příspěvek cílí. Mimochodem, tuší pan důchodce jak to udělat, aby do každé vesnice jezdil autobus po půl hodině?

                    • To je starost organizátorů dopravy, ne moje: třeba v PIDu jich je docela dost, takže to asi na ROPIDu docela umějí – a jsem přesvědčen, že nejen tam.
                      Do úplně každé vesnice to pochopitelně možné není, stejně jako tam není možné zavést VRT a udělat tam její zastávku – což i „VRT“ jistě chápe, ale asi si musí pouhým hloupým zbytečným provokováním kompenzovat nedostatek inteligence: začínáte trapně připomínat „Chachara Budvara“ a jeho soustavné „Žemličkování“ – ale když Vás to tak baví, tak klidně otravujte dál, my to přežijeme a Vás to snad časem otráví a přestanete sám.

            • Příklad z praxe, rodiče bydlí na vesnici kam vedou koleje nejzapadlejší lokálky, já bydlím na vesnici kam koleje nevedou. Vesnice s kolejemi spojení pravidelné s městem v prac.dny, o víkendu vlak středně naplněný každé dvě hodiny. Vesnice bez kolejí má spojení autobusem o víkendu v 6, 12 a v 18.hodin. Většinou autobus prázdný, max. 1-2 lidi na karosu, všichni jezdí autem. Tak asi tak, republika není jen Praha, ale to nepatří k tomuto článku….

  • Ti co podepisují petici: co tak kdyby se radši složili na nájemné?

    A argument stylu „nerušte nám hospodu, má levné pivo, nemůžete přece zvednout nájem“, ten už je fakt mimo.. Já chci taky rohlík za korunu, ale nejdu kvůli tomu stávkovat před Lidl.

    • Ono to pivo ve skutečnosti zase až tak levné nikdy nebylo (a není), minimálně nikoli ve vztahu k podávané míře – a ani ČOIce se s těmi „podměráky“ nikdy trvale nic změnit nepodařilo …

  • Ten stánek na Smíchově byl legendární? Já měl dojem, že už dávno nefungoval

    • Na smíchovském třetím nástupišti byly stánky dva – ten jeden, kde se naposledy točily Svijany už skutečně nefungoval několik let, ten druhý skončil teď.

    • Nečetl jste o něm ještě žádné legendy?
      (Já také ne. Ale autor nás s nimi jistě rád seznámí.)

      • Legendární zůstane navždy minimálně proto, že to byl poslední fungující kiosk na ostrovním perónu v celé ČR: opravdu už jen byl, protože už neexistuje ani fyzicky – je tam po něm už jen stopa připomínající archeologický nález …

    • Legendy o smíchovském stánku si nikde nepřečtete, ty se vyprávějí. Třeba ta, jak si tam gentlemani z Orient Expressu dávali s bezdomovcema pivo.

  • Petice za nedodržení smlouvy? Tak žijeme v právním státě nebo ne? A zrovna v centru města by SŽDC jako řádný hospodář to výběrko udělat měl.

Newsletter

Partneři


Výběr editora