Letectví

De Havilland zastaví výrobu turbovrtulových letadel Dash 8

Dash 8-Q400 v barvách Air Canada Express. Foto: Liam Allport / Flickr.com
Dash 8-Q400 v barvách Air Canada Express. Foto: Liam Allport / Flickr.com
Kanadská společnost dokončí objednávky a pak bude čekat, až se poptávka po letounech znovu vrátí.

Krize v letectví si vyžádá další oběť na straně výrobců letadel. Kanadská společnost De Havilland Aircraft of Canada přeruší na neurčito výrobu letadel Dash 8-Q400, jednoho z nejúspěšnějších modelů v segmentu turbovrtulových strojů na kratší vzdálenosti.

Potvrdily se tak lednové spekulace o přerušení výroby. „Očekáváme, že poptávka po těchto letadlech se jednou vrátí, až se letectví oklepe z pandemie. Půjde o letadlo, které bude hrát velkou roli v obnovování provozu po této krizi,“ řekl David Curtis, šéf společnosti Longview Aviation Capital, mateřské společnosti De Havilland.

De Havilland loni dodal celkem jedenáct letadel. Po zastavení výroby bude firma letouny dál servisovat a poskytovat veškerou podporu provozovatelům těchto strojů. „Za současné situace nebudeme vyrábět další nová letadla s výjimkou těch, která jsou již objednána. Je to odpovědný krok, který reaguje na současnou situaci,“ uvedl Curtis.

Podle prohlášení se firma chystá i na stěhování ze současného závodu v části Toronta Downsview. „Toto místo během letošního roku opustíme. Je řada výborných míst v Kanadě pro výrobu letadel,“ uvedla firma. „Budoucnost letadla vidíme velmi jasně. Věříme, že jeho čas ještě přijde,“ dodal Curtis.

De Havilland neuvedl, kolik letadel zbývá vyrobit, v lednu se mluvilo o 17 strojích. Řada aerolinek se těchto letadel v poslední době spíše zbavuje, v Evropě například airBaltic nebo Austrian.

Longview Capital koupil výrobní program Dash 8 od Bombardieru v roce 2018. Pod stejného majitele patří výrobce letadel Viking Air. Firma pak založila novou společnost De Havilland Aircraft Canada, pod kterou produkce i obchod spadá. I přes pesimistické předpovědi kvůli klesajícím prodejům se zprvu zdálo, že se novému majiteli podaří skomírající produkci oživit, firma získala několik zakázek hlavně v Africe a na Blízkém východě.

Letadla Dash 8 se vyrábějí od roku 1983, celkem jich bylo vyrobeno přes 1200 kusů.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MaraSourak

Dashe 8 je skoda, je mnohem lepsi nez to blbe ATR…

Y.K.

Provozovatelé mají z nějakého důvodu jiný názor. :-/

Martin Csabo

Dash 8 je skvělé ale ATR je nejen podle mě ale i podle leteckých společností a statistik lepší

Zdenek

V obojím se litá blbě…..

v.sp

Létám obojím a oboje je ok. Samozřejmě tam, kde je určené. Krátké lety a/nebo destinace kde díky malé velikosti může být více letů po celý den. Porovnávat, který je lepší… to se dá těžko říct. Kdo z nás má možnost létat letadly stejně starými, stejné generace. Třeba Air New Zealand taky přechází na ATR, takže ty jsou ve flotile o 10 let novější a na interiéru je to poznat. Teoreticky je lepší Dash 8 pro frequent flyers – dveře jsou vpředu a tak ta „lepší sedadla“ jsou před vrtulí. V ATRku jsou tahle místa vzadu, a tedy hlučnější. Ale asi… Číst vice »

Lukáš F.

Je to přesně opačně. U vrtulových letadel je méně hluku vzadu, tak se tsm někdy dává business class, ale lidi jsou zvyklí ji mít vepředu, tak je většinou vepředu i za cenu vyššího hluku.

v.sp

Dash-8 by bylo škoda, snad tu s námi bude ještě dlouho.

Koukám do statistiky svých letů, Q300 je suverénně nejčastější:-)

Peeetr

Vrtuláče čekají na to, až EU či USA zajistí dotace na nákup jejich elektrických verzí.

Jan

Elektrické verze budou z lehkých kompozitů, nikoliv konstrukce z osmdesátých let.

Lukáš F.

Na krátké trasy se ty kompozity nevyplatí tolik jako na long haul.

Martin V.

A pokud vrtulové, tak bych si tipnul, že budou vícevrtulové (čtyř-, šesti- či klidně osmivrtulové). Malý elektromotor nemá problém s účinností a modularita může být výhodná. Tedy spíš variace na téma DHC-7 než Dash 8.

Martin Csabo

Doufám že si tohle úspěšné letadlo si ještě najde svoje místo na trhu