Dcera pro financování vozidel ČD Finance nebude. Dráhy opouštějí rok starý nápad
Za rok a půl se modelované nájemné za nové vlaky zvýšilo dvojnásobně a projekt pro ČD přestal dávat ekonomický smysl.
České dráhy opustily před rokem představený plán na zřízení dceřiné společnosti ČD Finance, skrze kterou by financovaly pořízení nových vozidel. Projekt podle vedení ČD přestal dávat ekonomický smysl. Ve firemním měsíčníku Železničář to uvedl člen představenstva Lukáš Svoboda.
Nový způsob financování chtěly dráhy vyzkoušet v souvislosti s nákupem 20 nových vlaků od konsorcia Siemens/Škoda. Dceřiná společnost ČD Finance, kde měla mít polovinu Národní rozvojová banka, by vozidla zaplatila a vlastnila. Financování měla zajistit právě Národní rozvojová banka (NRB) a jí podřízený Národní rozvojový fond, České dráhy by si vlaky následně od ČD Finance pronajaly.
„Hlavním smyslem transakce bylo vytěsnit část dluhu mimo bilanci ČD a mít tak možnost půjčit si více, byť za o něco vyšší cenu. Jak se ale ukázalo, některé předpoklady nebyly zcela správné, a navíc v průběhu času došlo k dramatickému zvýšení ceny peněz. Za rok a půl se tak modelované nájemné zvýšilo dvojnásobně a projekt přestal dávat ekonomický smysl,“ řekl Železničáři Svoboda.
Loni v dubnu objednaly České dráhy u konsorcia Siemens Mobility/Škoda Transportation celkem až 180 vozů tvořících 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí až 230 km/h. Hodnota rámcové smlouvy je 12,5 miliardy korun. S nasazením nových souprav ČD počítají postupně v letech 2024 až 2026 na linky Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, Praha – Brno – Budapešť a Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Villach.
Jakým způsobem budou dráhy nové akvizice financovat, Svoboda neupřesnil. Dopravce zrušil i vydání nových dluhopisů v objemu 550 milionů eur, které plánoval na červen. České dráhy se hodlají vrátit k emisi v podzimních měsících. „Odsunutí emise dluhopisů a ukončení zmíněného projektu (ČD Finance) nicméně znamenalo nutnost pozměnit naši krátkodobou strategii financování a aktualizovat o nové skutečnosti střednědobou,“ doplnil Svoboda.
V praxi zatím zadlužení drah roste nebývalým tempem. Zatímco na konci loňského roku činil objem dluhů za celou skupinu 48,3 miliardy korun, na konci letošního června to bylo podle pololetní zprávy již 59,6 miliardy korun. Z jedenácti miliard nových dluhů je zhruba 8,5 miliardy korun bankovní úvěr. Dvě a půl miliardy tvoří krátkodobé zdroje – kontokorentní úvěry nebo emitované směnky. Vesměs jde o méně výhodné nástroje, než jsou dluhopisy.
Dráhy nové dluhy zdůvodňují především investicemi. „Část investic představují zálohy na železniční kolejová vozidla,“ uvedla nedávno mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Podle Svobody je třeba také počítat se zdražením jízdného. „Prostor zde určitě je, protože se u nás ceny pohybují v porovnání se zahraničím relativně nízko,“ doplnil manažer.