Dcera pro financování vozidel ČD Finance nebude. Dráhy opouštějí rok starý nápad
Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: Siemens
Za rok a půl se modelované nájemné za nové vlaky zvýšilo dvojnásobně a projekt pro ČD přestal dávat ekonomický smysl.
Tak schválně,jak dlouho potrvá, než ČD potká osud JHMD. 🚂 To není nic proti ČD,jiní na tom nebudou líp,začíná jít o osud železnic jako takových.
Záleží, za kolik správa železnic nakoupí elektřinu, jak projde u zákazníků zvýšení cen jízdného a kdy a s jakým výsledkem rozhodne evropská komise o pokutách za chování ČD na trhu po vstupu Regiojetu na trať Praha – Ostrava a ohledně nákupů vagónů z Rakouska. Pokud by EK dospěla k rozhodnutí o vině ČD, dává pokuty ve výši 10 % ročních tržeb, což bude ještě zajímavější v tom, zda-li to bude hodnotit u ČD zhlediska osobní dopravy, či skupiny. A to by byl hodně velký zásah do peněžních toků firma včetně následného odškodnění dopravců. Navíc je zde druhá věc a to… Číst vice »
Obávám se, že velkým rizikem je také těch 10 miliard Kč (400 milionů EUR) splatných příští jaro.
V letošním červnu si ČD chtěli půjčit 13,5 miliardy (550 mil. EUR), aby ČD mohla splatit těch 10 miliard příští jaro. Původně měli dluhopisy být v červnu, pak to posunuli na září. A teď to vypadá to, že letos nikdo nechce půjčit na dlouhodobé dluhopisy firmě ČD
ČD přepravilo o 17% míň (osobokilometry) za letošní první pololetí než za první pololetí 2019.
Proč ČD neposlalo své vlaky vydělávat do Německa? Např. DB tvrdí, že od jara přepravuje téměř tolik cestujících jako v 2019
viz stránka 2 v https://ir.deutschebahn.com/fileadmin/Deutsch/2022/Anhaenge/II_InvestorUpdate_July_2022_online.pdf
To je podnětný návrh, pane Axel.
Můžete prosím upřesnit, s čím by ČD v Německu asi tak jezdily, když nemají vozidla ani na nasmlouvané výkony, protože kromě vlivu zavedení ECM, jim vagony údajně dlouho trčí v ŽOSkách.
Viz např. pokuta 25 mil. Kč od Královehradeckého kraje, nebo opakovaně propírané problémy s vozy ČD pro vlak DB Berliner, o operativní náhradě soupravy havarovaného Pendolina CityElefantem nemluvě.
Na linku EC Berlinerů do Berlína/Hamburg/Flensburgu ČD používá celkem cca 83 vagonů (plus 10 jídelních). Část vagonů chybí, takže Berlinery jezdí 6 až 7 vagonů. Pro srovnání – na téže lince jezdí EC Hungaria obvykle s 9 vagony
Odkud vzít další vagony? Interjety.
Čím Interjety nahradit?
– ČD má cca 250 Abmz/Bmz a podobných, které používá např. na vzduchoprázdnou linku do Č. Velenic
– ČD má dlouhodobě desítky volných vagonů, zejména A149/B249, které v létě půjčovalo do Polska
– příchodem nových RegioPanterů a MoraviaPanterů se uvolnily/brzy uvolní dosavadní regionální vagony. Zejména Bdmtee, Bdt, Bdtee, BDs.
Zřejmě by pro vás byla „jako ušitá“ tato inserovaná pracovní posice u ČD:
„Projektový manažer/ business consultant–SENIOR“
https://ceskedrahy.jobs.cz/?r=detail&id=1588905663
Nezahoďte svůj talent!
Chápu. Došly Vám argumenty.
Račte si pročíst téma článku:
– ČD nemá peníze na objednané vlaky.
– Nikdo ČD nechce půjčit na slušný úrok tak si půjčuje na měsíční směnky.
– A na jaře příštího roku ČD musí splatit 10 miliard.
Takže normální reakcí zadlužené firmy je snažit se o důvěru věřitelů, tím že víc peněz vydělám na lukrativnějším trhu.
1. To platí ovšem pouze za podmínky, že ten lukrativnější trh bude mít zájem. Jako případnou referenci může akceptovat např. dosavadní předváděné výkony adepta u smlouvy na Berlinery…
2. Vzhledem k tomu, že se ČD pod nově dosazeným vedením doposud očividně nezačlo chovat v souladu s vašimi radami, předložil jsem vám možnost, jak účinnost vašich podnětných návrhů na tomto poli zvýšit.
To nevím jestli by DB mělo zájem.
Víme, že navzdory dobré síti dálnic z Polska do Německa se navyšuje počet vlaků.
Dnes jezdí 5x denně přímý z Varšava, jednou z Gdyně, jednou z Krakowa.
Přibyl jeden noční (nightjet přes Vratislav). A přibyde jeden z Varšavy.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wraca-marka-berlin–warszawa-express-109904.html
A víme, že PKP IC investovalo do 81 nových vagonů, z nichž část bude použita do Berlína.
Politici mají možnost národně podporovat své podniky Nyní. Například za drahé energie. Otázka, proč to nedělají, aby měli na oko menší deficit?
Jak to souvisí s investicemi ČD do nové techniky? Proč ČD investovalo miliardy do Interjetů s maximálkou 200 km/h, když jezdí přes Ústí nad Labem na pomalých tratích (průměrná cestovní rychlost přes 100 km/h) a v Ústí nad Labem musí lokomotiva objíždět?
Proč Interjety neposlali vydělávat na tratě do Německa? Prodloužit Berlinery z nynějších 6 až 8 vagonů na 11 vagonů?
Protože Interjetů je všeho všudy 10, slovy „deset“ kusů. Aby měly srovnatelnou kapacitu jako nyní nasazované soupravy, musely by jezdit dvojmo. To máte 5 souprav. Stačí to? Neřekl bych.
K 5 vagonovemu Interjetu pripojit vagóny, které jezdí na současných berlinerech.
Nemá cenu panu Vtvt cokoliv vysvětlovat. Zkoušel jsem to tuhle a on si stejně dál jede svoje nesmysly…
V čem spatřujete nesmysl? Když cituji dřívější tvrzení o mezistátní dopravě, a srovnávám je s nynějším použitím Interjetů do Chebu
„České dráhy (ČD) objednaly u konsorcia Siemens-Škoda 50 expresních vozů pro své dálkové linky. Dráhy za dodávku zaplatí skoro tři miliardy korun. První vozy, které společnost plánuje využít především na MEZISTÁTNÍCH linkách, by měla dostat do roku 2021. Dráhy chtějí nákupem nových vozů konkurenceschopnost v MEZISTÁTNÍ dopravě.“
https://www.lidovky.cz/byznys/ceske-drahy-objednaly-50-novych-dalkovych-vozu-za-tri-miliardy-korun.A180703_123242_ln-doprava_seb
K tomu objíždění, proč vlastně InterJet nemá řidičák?
Railjet, který xkrát za den otočí Praha – Villach, potřebuje řidičák. Interjet, který by jednou za den točil třeba Praha – Ustí to nepotřebuje?
Nikdy jsem nepochopil proč těch 10x 5 Interjetů objednali za ty 3 miliardy
Přestaňte už fantazírovat,leze vám to na mozek.
Proč fantazírování?
Primární problém ČD nyní nejsou drahé energie, ale obrovské zadlužení kvůli obrovským objednávkám nové techniky.
Je plýtváním používat drahé Interjety na linku přes Ústí nad Labem, kde nevyužijí své vlastnosti
Otázka zda prostě už není obnova dostatečná.
Pokud politici neplatí.
Proč zvyšovat zadlužení.
Navíc než to cpát do krátkých Panterů..
A užraných tsi..
Nezvyšovat zadlužení ČD jde dost těžko. Protože k 30.6.2022 má Skupina ČD uzavřeny smlouvy na nákup pozemků, budov a zařízení ve výši 51 720 mil. Kč.
Být odpovědným za ekonomiku ČD, tak v noci nespím.
Protože ČD podepsali smlouvy, kde je vyžadovány nové vlaky. Jenže na rozdíl od například Regiojet nemají s výrobci smlouvy na kompenzace za pozdní dodání.
Druhá věc je, že někteří objednatelé vše nabagrovali ČD, stanovili si určité podmínky na obnovu vlaků, které byli na hraně finančního zdraví ČD a s kterými covid a růst cen energií výrazně zamával.
Nemáte tak úplně pravdu. ČD objednalo Interjety zejména na mezistátní dopravu. A teprve potom se ČD dohodlo s Ministerstvem dopravy, že Interjety použijí na vnitrostátní linku do Chebu.
Taky nelze vyloučit, že až ČD prodá objednané ComfortJety, tak od RGJ koupí část loko či vagonů, aby RGJ snížil své zadlužení = RGJ Finance a.s. nyní platí úrok 11,34% p.a.
RGJ už v minulosti vagony poskytl své konkurenci. Přes Tratec a Wagon service poskytl jídelní a lehátkové vagony dopravciŽSSK.
A odkud prosím máte tuto informaci?
úrok: 6M PRIBOR + 4%p.a.
https://www.pse.cz/detail/CZ0003522203
Na západ od nás se za peníze EU stavěly silnice a železnice. U nás se to „odklonilo“ a pak to tak od půli roku 2005 vypadá.
Nicméně máme snobskou hospodu Čapí Hnízdo.
Spíš vemte kolik máme všude rozhleden a podobných pikačovin. Nemluvě třeba o Čapích hnízdech, továrnách na toastový chleba atd. Oni i Poláci (tj.na sever od nás) uměli s dotacemi lépe naložit.
Kdo by to byl řekl, že je problém neustále nakupovat, když nemám dost peněz a nikdo mi nechce půjčit?
Když se takhle chová normální člověk, tak se brzy začne potkávat s exekutory a vymahači.
členové představenstva ČD pro ekonomiku:
od 2016 Ing. M. Bělčík
od 2018 Ing. R. Dvořák
od 2019 Ing. P. Horný
od 2020 I. Bednárik
od 2022 Mgr. Ing. Lukáš Svoboda
Holt ten personální chaos, a neustálé výměny za Babišovy vlády se projevují.
Kdo by to byl řekl že nechápete že nové nákupy se realizují za účelem budoucich příjmů a tedy i zisku : – D
Když si SAZKA začala půjčovat na směnky, tak brzy poté přišla její konkurz https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/husak-sazka-celi-snaze-o-nepratelske-prevzeti.A101220_155522_ekonomika_vem.
Napadá někoho vysvětlení, proč si ČD půjčuje miliardy na měsíční směnky? Nikdo už nechce půjčit dlouhodobý úvěr za slušný úrok?
Ano ano … Tahle moudrá jste tu psal ještě pod přezdívkou Axel : – D
cituji pololetní zprávu ČD k 30.6.2022 str. 24.
Chápu. Když dojdou argumenty, tak se přejde na ad hominem osobní útoky.
Chápete to správně, když Vám došly argumenty nazval jsem Vás pravým jménem 🙂
Aha, tak půjčování si miliard na měsíční směnky svědčí o dobré finanční kondici? V rozhovoru pro HN tvrdil šéf ČD, že na dluhopisy firmě ČD v červnu nikdo nechtěl půjčit (plus havárie dálkového vlaku Pendolino). Ono není divu, každý si může spočíst, že 700 milion zlotých za 81 dálkových vagonů pro PKP IC do Německa/Rakouska je výrazně levnější než 180x ComfortJetů za 12,5 miliardy. Takže každý z věřitelů je silně opatrný, když vidí jaké částky ČD platí za objednané vlaky. Podobně jako u nákupů RegioSharků/RegioFoxů. Dieslové vlaky od PESy (či od NEWAGu) si za poslední roky téměř nikdo neobjednává, krom… Číst vice »
Ano Ne
Ano, každý si umí spočítat, že modernizovat stare vagóny za 2/3 ceny nových, tak jako poláci, moc smyslu nedává.
??? PKP IC objednalo ZBRUSU NOVÝCH 81 vagonů za 700 milionů zlotých. Maximálka 200 km/h
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/60-nowych-wagonow-z-fps-juz-w-pkp-ic-109477.html
ŽSSK objednalo 35 dálkových vagonů. Kus za 1,9 milionu EUR.
Jak jste přišel na to, že jsou směnky měsíční?
„Mateřská společnost dále emitovala k 30. 6. 2022 směnky v celkové nominální hodnotě ve výši 2 mld. Kč (splatné v červenci 2022)“
zdroj: pololetní zpráva ČD k 30.6.2022 str. 24
Spočítejte si prosím, jaký hospodářský výsledek dosáhli ČD v osobní dopravě za posledních 20 let.
Myslím, že to bude ztráta více než 10 miliard Kč. Takže se nejdříve musí najít uvnitř ČD problém, co je ziskové co ztrátové a s tím pracovat.
Chtěl bych se zeptat, pokud ČD plánují nasazení nových jednotek na trasu Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Villach, kam by poté mohli přesunout současné sedmivozové Railjety? 4 jednotky možná na Jižní expressy z Prahy do Lince?
Vše se bude odvíjet od dotačních smluv Ministerstva dopravy:
– Ex7/R11/R17/R31 do Budějovic od 12/2023 popř. od 12/2025.
– R9 od 12/2025
– Ex6/R16 od 12/2026
Vzhledem k finanční situaci ČD se domnívám, že budou maximálně chtít využít cca 250x A149/B209/B249/AB349. Takže abychom se nedivili instalaci wifi do béček.
V době, kdy bude tato zakázka dobíhat, budou mít Pendolina už dobře přes dvacet let. Railjty by je mohly nahradit.
Ta změna strategie spočívá v tom, že ČD prodají ComfortJety?
A koupí od DB uskladněné/vyřazené
– Avmz 109 (až 45 vagonů),
– Bim(d)z (až 100 vagonů)?
Po dodávce Talgo ICE-L možná DB vyřazovat další klasické vagony (Reisezuwagen).
Comfortjety neprodaji nějaké starší DB vozy by koupit mohly
Tak například většina vagonů z tohoto dálkového vlaku DB je uskladněna a patrně čeká na odprodej.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?rok=2019&id=51843
tak pokud by ČD měly peníze a zájem tak to jsou vozy, včetne řidičáku, které by hodně zvedly kulturu cestování
Nevím jestli ČD je nyní tak finančně silná, aby řešila zvýšení kvality cestování.
Nicméně pokud by kupovala rychlé dálkové ojeté vagony, tak zdrojem by mohly být klasické vagony z aktuálně rušených italských vlaků kategorie Frecciabianca
https://it.wikipedia.org/wiki/Frecciabianca
už jste s těmito rozumy otravný.
pokud byste někdy prodával cokoliv vyjma kočárku po děčku, tak vám docvakne, že zbrusu novou ve specifickém schématu nastříkanou a vybavenou jednotku (ale i auto či technologii), prodáte s obrovskou ztrátou.
čili to je pitomost.
První ComfortJety by měly být nasazeny od 12/2024. To je víc než 2 roky. ČIli nějaký čas zbývá na úpravy pro nového zákazníka.
Čím později ČD prodají ComfortJety, tím víc ztratí. Odmítnuté vagony NightStar byly prodány hodně pozdě a proto byly prodávány se slevou zhruba 70%
https://en.wikipedia.org/wiki/Nightstar_(train)
U nás na jihu je jízdné na kratší vzdálenost jíš skoro na 2kc/km autem je to při cenné benzínu 40kc/l na úrovni 3kc. Takže jakékoliv zdražení znamená obchod už i těch skalních z vlaku do autobusu nebo auta.
Ano, to je možné. Železnice s tím může bojovat jediným způsobem – nabídnout to, co zákazník upřednostní i za vyšší cenu. Kvalitu, rychlost a úsporu času. To ale logicky půjde jen tam, kde cestuje hodně lidí, resp. kde je případný potenciál.
Časy železnice jako sociální služby (se socialistickou kvalitou za lidové ceny) se snad konečně blíží svému konci.
Cena není jediný parametr, který rozhoduje, zda někdo pojede tak či tak. A už vůbec ne v zemi jako je ČR, kde i člověk s podprůměrnými příjmy dosáhne na (low-cost) auto a jeho provoz.
Člověk s podprůměrnými příjmy dosáhne na automobil všude v civilizovaném světě.
2 koruny autem – včetně pneu, servisu, koupě auta, povinného ručení atd. ?
Tak to máte auto šlapací ne?
Ja jezdím na vysočině když vytáhnu klíčky dolů za 0 Kč /km
Žádná privátní osoba na světě takhle neuvažuje při koupi auta.
To je klasický rádoby ekonomický nesmysl takhle počítat náklady na km u soukromé osoby která se už jednou rozhodla auto koupit. Hlavně proto že čím méně km, tím více Vás jeden km stojí, takže aby cena za km klesla je třeba jezdit a jezdit : – D
Navíc třeba v Německu je vlak proti autu dražší a lidi tam tim jezdí. Před nedávnem tam jela kamarádka trasu 200km a cena v 2
třídě regionálního spoje přes 1000Kč.. Vlak je v Čechách ve značném nepoměru kvalita vs. cena… Cena neodpovídá a bylo by ji potřeba zvednout nad současný ceník třídy první.. Zhruba o 35-40%. proto je podfinancovaná a dochází k potížím s vozovým parkem.
Jinak reálná cena kilometru auta je dnes kolem 8kc/km
Ano vychází.
Ale tím že pojedete vlakem za 2kc/km neušetříte 6kc/km
Ještě že tam ta kamarádka jela, protože zjistit cenu jízdenky přes DB e-shop je úplně nereálné : – D
Malý srovnávací příklad:
DB: Basel Bad Bf – Karlsruhe Hbf – 195 km:
– RE 7: 21 – 26 € ≈ 525 – 650 Kč
– ICE: 56 – 67 € ≈ 1.400 – 1.675 Kč
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn?ld=43168&protocol=https:&seqnr=2&ident=k5.017444168.1663336102&rt=1&rememberSortType=minDeparture&sTID=C1-0.2@2486&oCID=C1-0&showAvail=yes&completeFulfillment=1&
ČD: Liberec – Havlíčkův Brod (přes Nymburk) : 195 km
– R, Sp, Os 306 Kč ≈ 12,5 €
Závěr:
Cena v regionálním vlaku na vzdálenost 195 km činí u DB zhruba dvojnásobek té, za co prodává jízdenku ČD. U vlaků vyšší kvality bude rozdíl z pochopitelných důvodů větší.
Jiné srovnání
Teplice – Praha , komfortní Krušnohor 105 minut za 165 Kč bez jistoty délky zpoždění, pohodlný autobus 60 minut za 94 Kč s 95% jistotou doby jízdy. Bez zavedení meziměstské jízdenky by vlakem z Chomutova, Mostu a Teplic jel jenom blázen, nebo režijkář
Kamarád jezdí do Prahy spolujízdou autem. Za 50 Kč zhruba 70 km. Chlap ho naloží vedle v ulici a odveze skoro na místo výkonu práce. Pohodlí, rychlost, cena… naprosto bezkonkurenční.
Jestli budou drasticky kvuli tomu financovani zdrazovat jizdne, tak jim cestujici, kteri se vratili po covidu, zas ubydou a ve vysledku se zeleznice stane nekonkurence schopnou na nekterych trasach. Uz ted je videt co nedla jednotny tarif, kde je drasticke zvyseni na nekterych trasach az o desitky procent oproti minulym rokum.
Ceny lze srovnávat se zahraničím pouze pokud se zapocita kupní síla takže vzhledem k 1/3 platům proti Německu je správné abybyly 1/3..
No tak třeba v 2007-8, kdy jsem pobýval v Německu a často cestoval vlakem, byly ceny jízdného v tuzemsku v porovnání s těmi u DB na úrovni 1/7 až 1/8. (ano, sedmkrát až osmkrát nižší). Jak moc se to od té doby proměnilo?
Pokud vyřknete „A“ – porovnáváte úroveň jízdného DB a ČD, mělo by následovat také nějaké „B“.
Do vašeho porovnání byste měl zahrnout také to, co za vynaložený peníz (jako platící cestující) obdržíte, tedy úroveň nabízeného cestovního pohodlí a ostatních služeb.
Cestovat s DB je zcela jistě dražší, než s ČD. Nejsem si ale jistý, zda DB mají v nabídce (s výjimkou zážitkových jízd železničních meseí) ekvivalent našeho osvědčeného motorového vozu 810 včetně jeho následných reinkarnací, nebo mobilní polní nemocnici pro příměstskou dopravu typu „Honecker“, kterou se ČD snad ani modernisovat nepodařilo.
Já jsem pouze reagoval na komentář uživatele nade mnou. Ten se pídil pouze po srovnání kupní síly.
(a teda být mínusovaný za napsání objektivní pravdy… To je možné fakt asi jen v šotoworldu 😀 )
Ty sis ještě nevšiml, že mínusováním popisu skutečnosti dojde k její změně?
Jo to je fakt, díky! Že mě to ale nenapadlo 😀
Pokud s něčím nesouhlasím, tak to dám najevo. Je to problém?
Dá se nesouhlasit s názorem, nebo s totálním blábolením. Ale nemá smysl mínusovat příspěvek, který bez citového zabarvení pouze předkládá nějakou skutečnost.
Tady se vám z jistých kruhu může klidně stát, že dostanete 100 mínusů za konstatování, že večer zapadá slunce.
Ekvivalent 810 je „vlak odřeknut“ a ekvivalent Honeckera je Talent2 bez funkční klimatizace, narvaný na stojáka.
Nějaké pokusy s rekonstrukcí honeckerů proběhly s tragickým výsledkem. Komfort cestujících se zvedl nepatrně, množství závad a problémů s vozy se zvýšilo dramaticky..
😁😁
Nehodlal jsem hledat ceny z let 2007, ale provedl jsem porovnání pro dnešní den 16.9.2022 na souměřitelné relaci ČD Praha – Pardubice a DB Nürnberg – Regensburg. Poměr mezi jízdným ČD a DB mi vyšel takto: 1 : 3,5 pro R-RE a 1 : 4,8 pro R-ICE. ČD: Praha hl.n – Pardubice hl.n. (104 km) R 891 Slovácký expres – 169 Kč = 6,76 € (73 min.) DB: Nürnberg Hbf – Regensburg Hbf (101 km) RE 40 – 23,8 € = 595 Kč (106 min.) ICE 29 – 32,9 € = 822,5 Kč (52 min.) http://persoenlicherfahrplan.bahn.de/bin/pf/query-p2w.exe/dn Porovnání: kurs: 1 €… Číst vice »
Ale ceny vozidel,ceny energií jsou stejné ,jako v Německu,tak ty 2/3 je nutno doplatit z daní všech lidí v ČR.