DB na nákupech. Soutěží až 90 nových rychlovlaků

Stá jednotka ICE 4. Foto: Deutsche BahnStá jednotka ICE 4. Foto: Deutsche Bahn

Dopravce požaduje vlaky s kapacitou přes 900 cestujících a na rychlost 300 km/h.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

25 kV…?

Vojta Svobodný

Velka skoda, ze Skodovka totalne zaspala dobu a na zadne vyrobe takovychto vlaku nespolupracuje nebo je sama nevyrabi :((. Holt, uz i ti Spanele nam jsou ve strojirenstvi na hony daleko, prestoze jsme byli v tomto velmoc Evropy…

Petr Šimral

Velmoc v dodávkách do Ruska, zatímco na západ od nás už jezdili sériovými asynchrony, ve Francii rychlostí 270 km/h a Němci byli těsně před startem svých VRT?

Vojta Svobodný

Teď jsem měl na mysli spis ještě dobu za R-U a 1.rep, kdy obecně strojírenství u nás bylo na vrcholu. Dneska se sice ČR stále tváři jako strojírenská země, ale otevřeně si přiznejme, ze tu opravdu nic tak světového co by nevyrabela každá druhá země, již neděláme.
Už i to Polsko, které dříve pěstovalo akorát tak nějaké obilí nás snad v tomto odvětví předežene.

Jiří Kocurek

A kdyby to tady bylo, tak by vám to řekli?

Jiří Kocurek

Pro mínusáře: Centrála systému Galileo se nacháchází v …..

Jestli tohle není špičková technologie, tak už nevím co.

zyx

To ani nezmiňujte. To je akorát tak „administrativní objekt“, a umístění zde politické rozhodnutí. To nebylo o tom, že by zde bylo tak pokročilé navigační nebo vesmírné technologie. Ale čest výjimkám, jak na univerzitách, tak firmy v oboru vesmírných projektů.

gwann

Lokomotivy jsme za rakouska uherska skoro nedelali – zacalo se pozde az kolem roku 1900 a to jeste dle vzoru rakouskych lokomotivek.

Ano, rakousky Nemec Ringhoffer vybudoval nejvetsi vagonku, ale v technologicky slozitejsich loko jsme nebyli kdo vi kde

Vojta Svobodný

No, a teď nevyrábí takřka nic. A všechno ovládl Siemens. A to se pak každý divy, ze ČR jde dolu

Y.K.

Převážně exportní země ČR nic nevyrábí, jak to je sakra možné?

Ono zánik koncernů známých z dob propagandy za komununistů neznamená, že se ti nevyrábí nic. Jen ty firmy neznáte.

Bartol

Škoda měla před 1990 dost jasné a vypracované plány na VRT vlaky. V plánu byli patrové jednotky jak ve Francií.

Jiří Kocurek

Plány. A jezdilo se max 130 km/h, ve stanicích max 100 km/h. Peršink byl pojmenovaný podle rakety krátkého doletu (což pro loko není zrovna pochvala) a jediné dvoupatrové byl Kraken. Protože stará patra (Bpjo) a Bmto nebyly české výroby.

Celý svět má na papíře vesmírný výtah, A.C. Clarke dal tu myšlenku volně k dispozici. Jen ho vyrobit… 🙁

gwann

A jezdily by dokola jen po okruhu ve velimi.

Ani asynchron se nedotahnul, goril bylo malo a dalsi se nedelaly – a misto nich tehdy uz anachronicke 163. Pershink, rychly start, kratky dolet.

Rada 451 jeste mozna tehdy neco splnovala, ale 460/560 uz byly 20 let pozadu…

A tak by se dalo pokracovat.

Proste jsme nejen diky bolsevikum zaostali. A chybelo porovnani abychom vedeli jak moc

Jiří Kocurek

Bylo heslo: „Československé lokomotivy jsou plně srovnatelné se zahraniční produkcí“.

Když jsem porovnal řadu 162 s BR 120 a SNCF BB 22200, tak mi bylo vyčítáno, že to dělat nesmím. Ještě v tomto století bylo nutno věřit heslu nedovoleno ho ověřovat.

czhunter

Já myslím, že když chceme být naprosto féroví, tak jsem zaostávali už za První republiky – respektive v roce 1930 na ČSR dopadla ekonomická krize, ze které jsme se NIKDY nevzpamatovali. V roce 1937 už jezdila v Německu SVT 137 a v Itálii ETR 200 (nevím proč ty vlaky fašistům tak šly) a obě tyto jednotky byly míle napřed před vším, co tehdy dokázal vytvořit Československý průmysl – my jsme měli Strelu, což je roztomilá konstrukční hříčka, ale defakto už tehdy to byla zastaralá koncepce a Tatran byl jen na obrázku – a dál jsme si mazlili parní lokomotivy, krásné,… Číst vice »

gwann

Abychom byli fer, rakouske zeleznice oproti pruskym byly od pocatku (cest vyjimkam) horsi vsemi parametry vcerne unosnosti spodku. Prvni nemecke elektrifikovane trati byly masivne provozovany uz kolem roku 1900…kdy jeste v primestu u Vidne jezdily posledni z prezilych puvodnich 4 napravovych rychlikacu z KFNB (tehdy snad uz 50 lete). Prvorepublikove samostatne konstrukce byly mnohdy ne uplne dokonale a obvykle ne zrovna pocetne, dlouho dlouho jezdily mnohe prevzate lokomotivy, vozovy park kolem roku 1920 byl vskutku zajimavou sbirkou…skoda ze se vice nezachovalo, ale k provozu to moc nebylo. V motorove trakci to byla spis bida – a jednoduche konstrukce na lokalky,… Číst vice »

Hans

To víte, svět se stále mění, chvíli zaspíte … Jaká pak asi čeká budouctnost český automobilový průmysl, energetiku, … ? Řekl bych, že nám také ujíždí vláček.

Vojta Svobodný

Auta budou následovat. A to bude teprv dobrej sešup! Jsme autoland, který se drží zpátky a raději si nechá nějaké nepodstatné letiště kdesi u Plzně místo možnosti mít výrobnu na baterky do těch aut, na kterých vydelavame. Ale takhle to tu je bohužel se vším…

Karlos

Španělé ale taky vyrábí ve spolupráci s Alstomem (Bombardierem), jednotky dodává i Siemens. Jen komunisté byli přeborníci ve vymýšlení něčeho, co už dávno vymyšlené bylo, hráli si na velmoc, a přitom to šlo pomalu, ale jistě, o kopru…

TPal.

Vím, že někdo v komentáři píše, že to na Velaro Novo nevidí, ale kdy jindy dostat tento model na koleje když ne teď? Na tenhle model se těším, mrzí mě, že zatím nevyhrál výběrové řízení. Navíc, když se vlaky mají dodávat na počátku 30.let, tak by mohlo klapnout něco futurističtějšího.

Gajda

Čela upravit půjdou vždycky, zboku toho moc nevymyslíš – tam by si šlo jen pohrát třeba s dolepeným černým sklem, aby se vytvořilo něco zajímavějšího jak klasický okna a interier přizpůsobí. Takže základ je a pak už se to jen doupraví, aby se DB líbilo, pokud by se pro něj rozhodly.

Bartol

Důležitější otázkou je, čeho by se dosáhlo jiným návrhem. Z technologického hlediska jsme v aerodynamice ušli dlouhou cestu a o moc víc toho dosáhnout nelze. Proto jsou rozdíly v rámci typů ICE3 minimální. Konstrukce byla vytvořena v polovině devadesátých let.

czhunter

Když se podívám na Shinkanseny (a nejen nejnovější koncept Alfa-X, ale i dost starý E5 Hayabusha), tak je vidět, že evropské vlaky rozhodně mají v aerodynamice ještě hodně věcí, které můžou udělat.
Ale nic k tomu evropské výrobce netlačí, protože máme výrazně měkčí (hlukové) normy než Japonci.

vlachjan

Nejsou ty dlouhé nosy japonských vlaků do značné míry dané tím, že tunely na jejich VRT síti měly historicky menší průměr a toto je jediný způsob jak potlačit hluk vznikajcí při vyjetí z tunelu?

Konečně

Bude také podmínkou soutěže vrátit standard a kvalitu interiéru na úroveň ICE1 nebo z toho bude ještě větší dobytčák a konzerva sardinek než ICE4, které je lepší se vyhnout obloukem a jet autem?

Twix

Myslíte ICE1 ještě před projektem „Redesign“, který navýšil počet sedaček, nejvýrazněji v 1. třídě? V ICE4 jsem na trase Essen – Nürnberg u stolku ve 2. třídě neměl žádný problém s místem. Jet tohle autem, děkuju pěkně.

Konečně

To jste asi ICE1 ve druhé třídě neviděl, nic proti, kdysi to byly vlaky na úrovni, jinak stejné sedačky, jako v ICE1 jezdilii na EC do Prahy. Autem jezdím běžně mnohem delší vzdálenosti, dost záleží na modelu a narozdíl od podobné konzervy sardinek je flexibilní.

Gajda

Co si zákazník poručí, objedná a zaplatí, to dostane. Holt dopravci to přišlo jako správná volba, tak to tak je. A jelikož prázdný nejezdí, spousta lidí to asi akceptuje.

Konečně

Však to nijak nerozporuji a ptám se na podmínky soutěže. A do té doby, než mě bude někdo nutit, si tu sardinkárnu platit u nás z daní, tak ať si tam provozují třeba 4 třídu na stojáka. K DB nemám důvěru dlouhodobě.

Bartol

ICE4 a dobytčák? 😮

Ech

Železniční doprava mívá smysl obvykle a) mezi velkými aglomeracemi např. mezi Berlínem, Prahou, Vídní a Budapeští b) Plus příměsto zejm. pražská, popř. brněnská a ostravská aglomerace Čili byl bych rád, kdyby ČD odkoupila ojeté vagony IC1, které DB vyřazuje, tak aby začaly jezdit 15 vagonové pohodlné vlaky na dálkové trase. Osobně nechápu masochismus, podniknout, jako sólo, „atrakci 2,5 hodiny točit volantem mezi Prahou a Brnem“ a po příjezdu do cíle zoufale hledat parking. P.S. Je pikantní ta časová souvislost, že firmu ČD tlačí bota s dostatkem vagonů na dálkové vlaky např. do Německa, ale investuje skoro 3 miliardy do nesmyslu:… Číst vice »

MHD

My o tvé názory nestojíme.

El Barto

Nekrmit Axela prosím.

X 1

Nejsou na prodej. ICE1 procházejí postupně modernizací. DB je hodlají začít vyřizovat až s dodávkou nově objednaných strojů. Což je horizont 2033 a výše. ICE1 jsou na 15kV AC. I při nižší prodejní ceně, se nikomu nevyplatí dělat konverzi jednotky na Multisystem (15kV + 25kV AC/3kV DC. Pokud máš Axeli na mysli vozy klasické konstrukce, které jezdili na vnitrostátních IC spojích a které jsou nahrazovány trakčními jednotkami ICE 4, tak musíš k ceně toho “pasažérského wagónku” připočíst i celkem nákladnou modernizaci. Pomineme-li údržbu vyššího stupně, kterákoli sama o sobě dost drahá, tak zásadní je překopání elektriky v celém voze. Protože… Číst vice »

Ech

Myslím IC1 dle https://download-data.deutschebahn.com/static/datasets/fahrzeuglexikon/Fahrzeuglexikon_2021_06.pdf

Díky za názor.

P.S. – OT dotaz: Myslíte, že některý dopravce v ČR/SR importuje lelkující britské Mk.4 ?

Myslíte, že např. CAF se bude chtít blýsknout a zánovní, aktuálně vyřazované, Mk.5A odkoupí, opraví a prodá do ČR/SR na sníženou rychlost 160 km/h ?

Ech

Fuj, pofiderní webovka.

Vámi nabízené si nechám ujít.

Ech

Prosím smazat přechozí koment, neboť jsem reagoval na předřečníka pana „PvvS“, který sdílel odkaz na pofiderní webovku.

Děkuji.

Michal Bartoníček

Opět mimo téma. Máte něco k věci? Jde vám o něco konkrétního?

Ech

Prosím pěkně, proč tvrdíte „mimo téma“? Copak nevidíte ten rapidní nárůst sedačkové kapacity v německé dálkové dopravě ( o které je článek )? Zatímco když se podíváte sumárně na nově objednávané vlaky na německé Nebenbahn (např. na Drehscheibe Online), tak nejenže žádný nárůst sedačkové kapacity, ale vzhledem ke spoustě odstavované techniky se tamní pasažérská doprava na Nebenbahn spíše smrskává. Proto jsem napsal, co jsem napsal. Copak vidíte v Německu masivní nákup málokapacitních vlaků jako u ČD tj. 96x RegioFoxů po 115 sedačkách? Nebo 23x dvouvagonových Elfů pro RGJ pro ÚK? Pokud ano, u kterého dopravce, prosím? Všechno co, objednávají, je… Číst vice »

Michal Bartoníček

Protože to je mimo téma. Článek se netýká české železnice.

Ech

Nemám chuť si hrát s Vámi na toreadora. O diskuzi se mnou nestojíte.

mgr.pavel

Spíš vy nestojíte o diskuzi relevantní k článku..

Ech

Pane „Bartoníček“

Můj zásadní postoj je, že nechci se podílet (a ani moje rodina) na oněch 100 miliardách dotací/daňových úlev pro železnici.

A Vy jste (v jiné diskuzi) patrně proto uvedl, že na mě reagujete, abyste .. cituji „poznal svého nepřítele“. Inu typický „praštěný kolejnicí“

Proto s Vámi nebudu ztrácet čas, neboť nemám chuť si hrát na toreadora.

PetrV

Konečně Vánoce a půjdou opět číst diskuse. Za všechny děkuji.

DavidS

Předčasný dárek k Vánocům. Konečně se tyto diskuze vrátí k přehlednosti a normálu.

jkt

Srovnani „jak to delaji v Nemecku“ mi prijde jako relevantni poznamka, nicmene je to Vas server, samozrejme.

Jirka

A slyšel jste o tom, že lidé bydlí i mimo Vaši Prahu a Brno? Že potřebují dojíždět vlakem např. z jedné vesnice do druhé? Asi by neprotestovali, kdybyste jim na tohle dojíždění objednal ICE. Na druhou stranu ten Regiofox na tohle určitě bohatě stačí a těch 96 ks je na všechny lokálky v republice ještě asi pořád málo.

gwann

Krom vazneho podezreni ze ice 1 asi nebude papat ceske elektrony upozornuji, ze rychlost je u nas obvykle dana infra, vlaky umeji vic – a perony na 16 vagonu u nas nejsou rozhodne pravidlem. Mam podezreni, ze i v Brne by mohl byt docela problem…

Bartol

Když budeme upřímný tak to bude s finančních důvodu “low budget” řešení obnovena verze ICE4. Tento typ je na maximálně 280 km/h koncipován, má povolení na maximálně 265 km/h. Víc poháněných podvozků v ICE 4 a bude moct 300 km/h. Tam bude maximálně partner na skříně, v tomto případě bývalé závody Bombardier které teď má Alstom.

Na Velaro Novo to kvůli ceně spíš nevidím.

Alstom, Stadler, Talgo, PESA, Newag, ŠT a Hitachi se spíš nechytají.

Bartol

Bohužel se tak ztratil potenciál většího počtu míst k sezení u dvoupatrových vlaků, jako je TGV. DB si to nepřeje.

– Alstom Euroduplex/nové TGV: 200 m/~ 550 míst k sezení

– ICE4: 202m/444 míst
– ICE 3 (BR 407): 201m/460 míst
– ICE 4: 374m/918 míst

– 2x Euroduplex: 400m/~1100 míst 🤷🏼‍♂️

Zdrasa

Víme, proč vlastně DB ty dvoupatrový nechce? Je tam nějaký problém s infrastrukturou snad? 400m vlak už mi přijde opravdu trochu extrémní.

Dušan

Můžou vzít toto:
https://en.wikipedia.org/wiki/Frecciarossa_1000
Poslední cenovka je cca. 27 500 000 EUR za soupravu, V = 300 km/h a 457 míst, 3 systémy. Mohly to vzít i ČD, a.s., ale lepší je zainvestovat do 20 ComfortJetů pro V = 230 km/h za 31 000 000 EUR s mašinama – protože ČD, a.s. miluje, když je to a) dražší (= ideálně jsou jediným zákazníkem) a b) je toho na kusy ideálně co nejméně (= super číslovka je 7).

Ech

Trefné

Jiří Kocurek

Tolik k zaručeným zprávám, jak jsou vysokorychlostní jednotky neskutečně drahé a že si nikdo v ČR nemůže dovolit.

Jiří Kocurek

Mám spíše na mysli zprávy z let 2010-2015, kdy se trasy zakreslovaly se do Zásad územního rozvoje jednotlivých krajů. Z toho pak vycházejí dnes probíhající územní řížení – další stupeň přípravy.

Plecháč

Tak některé drahé jsou, podívejte se třeba za kolik Amtrak kupuje Avelia Liberty. Když si dokážeme udělat drahé vlaky na 230 km/h, určitě nebude problém ani na 320 😉

Jiří Kocurek

Pevnostní požadavky v USA jsou úplně někde jinde. Porovnání „is a tilting high-speed train“ vs. jednotka bez naklápění, hoodně bych se divil, kdyby naklápěcí vlak vyšel levněji.

Twix

Tu cenovku Frecciarossy jsem nehledal, ale pro Comfortjety jsem našel něco pod 25 MEUR za soupravu, odkud je těch 31? Kromě toho to má o 20 % více sedadel a skutečný jídelák, kde se bude i vařit. Do ceny by se promítlo i to, že Škoda a Siemens tu mají servisní zázemí, Hitachi nic. Mně by se ucelené jednotky líbily také více, ale zatímco DB ty spousty ICE uživí na vnitru (když bude chtít), ČD řeší vlaky schválené v nějakých osmi zemích, a tak dává celkem smysl ten interoperabilní Vectron s vozy. Situace se změní podle toho, jak budou postupovat… Číst vice »

Dušan

ComfortJet stojí 618 mil. Kč, jenže bez lokomotivy a Vectron na V=230 km/h k němu stojí dneska cirka cca.120-130 mil. Kč = takže dohromady 738-748 mil. Kč, což je 30,7-31,1 mil. EUR.

Jiří Kocurek

Proč by se Hitachi nechytalo? Mají za sebou několik typů Shinkanzenů…

Ech

https://www.orr.gov.uk/search-news/rail-regulator-publishes-class-800-series-safety-report

Jak se na to dívat?
Jsou špatní, protože konstrukce má problémy?

Nebo sice jsou špatní, ale měli možnost se poučit ze svých chyb, takže v příští zakázce si dají pozor?

Nebo – je to velký moloch, takže spolu italští Hitachi a britští Hitachi příliš nemluví?

Bartol

Hitachi v Německu nemá žádné zázemí. A norma která platí na Shinkanzen je jiná než v Německu. Takže podobná situace jak s CRRC pro LeoExpress. Hitachi vyrábí také Frecciarossa 1000. DB v minulosti měly velké problémy při dřívějších sérii ICE kvůli špatne kvalitě. Kvalita a zázemí na údržbu bude důležité při porovnání nabídek. Velký faktor je i výroba v Německu …

Fandík

Pevně doufám, že někdo od nás odkoupí první verze ICE 😀

Marek Kubík

Tak to máš blbý. 😀 Protože ICE 1 je pouze jednosystémová na 15 kV 16,7 Hz, jedině že by si s tím jezdil Tábor – Bechyně. 😀

M19

Už vidím ty propagační materiály. 😀

„Svezte se vlakem budoucnosti po dráze z Křizíkových časů“

nebo

„Budoucnost se snoubí s minulostí. Bechyňským národním expresem z husitského Tábora do katolické Bechyně“

či

„Místo na koni jedu moderním vlakem do Bechyně, říká Prokop Holý“

😉

noerf

V ČR je 15 kV AC na trase ze Znojma do Rakouska.

Jiří Kocurek

ICE na Vídeň-Znojmo… Šotosen, jak cesta v 810 do Španělska.

M19

To by ale možná šlo zrealizovat. Pokud se najde dost zájemců, alespoň na jeden plný vůz, lépe dva a více… Jen to bude tak na 14 dnů, tam i zpět s nějakým pobytem ve Španělsku. Takže to bude docela drahé. Ale zařídit by to šlo, bude-li dost zájemců. 😉

X 1

Nešlo!
Jedině že by 810 táhla nějaká místní mašina, která má místní papíry a samozřejmě zabezpečovač.

M19

No, vidíte že šlo. 😉 Věřte, že šlo. Možností je více. Jen to prostě bude drahé. 😉

M19

Tam by šlo použít něco jako:

„Mámo vidím rychlovlak,
ale vidíš táto dvojmo.
No fakt, mě snad trefí šlak,
právě vítá nás Znojmo.“

😉

PetrN

pokus o vtip nevyšel 😀 Tábor Bechyně je 1,5kV stejnosměrných

KrizeVychodniSpolecnosti

Nejdřív by možná nebylo nejhorší uklidit ten bo*del na německé železnici, kterou se, imho, nedá jezdit, pokud si chcete ušetřit nervy.

Twix

O nervy to je, ale nepomůžou tomu mimo jiné právě další nové vlaky?

Bartol

Vlaky nejsou takový problém jako infrastruktura. Infrastrukturu má někdo “jiní” na starost i když to je všechno jeden koncern. Ale vypadá to v Německu na reformu a větší rozdělení mezi provozem vlaku a tratích.

Nikdo nezakazuje při nákupu novych vlaku řešit další problémy…

Michal Bartoníček

Nebylo by nejhorší uklidit nepořádek nejdříve u nás. Pak kritizovat vyspělejší státy. 😉

Martas

Třeba kolega potřebuje právě provoz DB a vadí mu nepořádek tam. Navíc upřímně bych právě od těch, kterými se máme učit očekával efektivitu, dochvilnost a nerušení spojů, abychom si mohli vzít příklad. Ale rušením dálkových spojů rychlovlaků bych si ten příklad nerad bral.

Michal Bartoníček

Ale to ať mu ten nepořádek vadí. Jenže tady brečí na špatném hrobě. 🙂
Další věc je ta, že se od DB můžeme učit jiné věci. Kdo by přejímal rušení dálkových spojů rychlovlaků? 😀 To snad ani nemůžete myslet vážně. Tudíž až se my zmůžeme na tu technickou úroveň, co mají DB, pak můžeme kritizovat. To je stejné, jako kdyby fotbalistům AC Milánu radil nějaký druholigový fotbalista Franta Vomáčka z Dolní Lhoty. 😀

KrizeVychodniSpolecnosti

Vy jste nějaký celý zmatený, já nikomu neradím, ale upozorňuji na problémy na německé železnici (a ne jenom). PS.
Vám chutná třeba psí jídlo? Protože podle vaší logiky musíte být kuchař, abyste mohl posoudit, zdali je to dobré nebo ne….

Michal Bartoníček

Ale jo, tohle už jsem taky slyšel. Nemusím být slepice, abych poznal špatné vejce. Sice to je pravda, ale pokud vidíte v DB problémy, napište jim je nebo jim ukažte, jak se to má dělat. Prostě co Čech, to kritik na všechno. Ví, co je špatně, ale řešení nemá.

KrizeVychodniSpolecnosti

Nevím všechno, ani nejsem kritik na všechno, jen jsem měl možnost jet po železnicích, kde to funguje, ať už v Evropě, či Asii a ty rozdíly jsou obrovské. A myslím si, že DB moc dobře ví, jak špatně na tom je, v Německu dostává od médií pořádnou čočku. Stejně špatně na tom je Lufthansa, se kterou mám nalítáno dobrých pár set tisíc km a měl jsem u Star Alliance i gold status – dnes bych už s LH neletěl :-).