DB a Siemens představily první automatický vlak na veřejné trati pod ETCS
Čtyři digitální vozidla budou v hamburské S-Bahn zajišťovat pravidelnou osobní dopravu od prosince.
Deutsche Bahn a Siemens Mobility v pondělí představily v provozu vlak, který se na veřejné železnici pohybuje plně automaticky. Firmy vlak vyvíjely společně s městem Hamburk v rámci projektu Digital S-Bahn; hovoří přitom o vůbec prvním vlaku svého druhu na světě. Investice do vývoje činila 60 milionů eur (cca 1,5 mld. Kč).
„Železnice dospěla do budoucnosti, digitální železnice v Německu se stala skutečností. S automatizovaným provozem na železnici můžeme našim cestujícím nabídnout výrazně širší, spolehlivější a tím i kvalitnější služby, aniž bychom museli položit jediný kilometr nových tratí,“ uvedl šéf DB Richard Lutz.
Automatické vlaky v hamburské S-Bahn mají jezdit s přesností na vteřinu. „Díky naší technologii mohou naši zákazníci přepravit až o 30 procent více cestujících, výrazně zlepšit dochvilnost a ušetřit až 30 procent nákladů na energie. Digitální S-Bahn v Hamburku je světovým unikátem,“ sdělil šéf Siemensu Roland Busch. Doplnil, že nová technologie už byla oficiálně schválena a díky otevřenému rozhraní ji mohou začít používat všichni provozovatelé na celém světě pro všechny typy vlaků.
Premiérová jízda digitálního vlaku v rámci hamburské sítě S-Bahn se uskutečnila u příležitosti otevření světového kongresu ITS (Intelligent Transport Congress), který se koná v Hamburku. Během kongresu jsou v provozu čtyři digitální vozidla na 23kilometrovém úseku linky 21 mezi zastávkami Berliner Tor a Bergedorf/Aumühle.
Technickým základem digitálního železničního provozu je budoucí evropská norma pro automatický provoz vlaků ATO v kombinaci s evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS (ATO over ETCS). Vlaky přijímají řídící signály z centrály prostřednictvím digitálního rádiového spojení. Čtyři digitální vozidla S-Bahn v Hamburku budou od prosince zajišťovat pravidelnou osobní dopravu. Celá S-Bahn by měla být zautomatizovaná do konce desetiletí. Konsorcium předpokládá, že se technologie rychle rozšíří i do dalších německých regionů a na hlavní tratě.
V testovacím období na jízdu s cestujícími stále dohlíží i strojvedoucí, do budoucna by měl ale úplně zmizet.